Månens synlighed
Fra : Arne Skriver

Dato : 16-01-08 16:49

Hej gruppe

I dag mens jeg stod uden for kontoret og røg en cigaret, fik jeg øje på
månen. Kl. var ca 13 og der var mange drivende skyer i den kraftige blæst.
Det er jo ikke første gang jeg ser månen ved højlys dag, men pludselig slog
det mig at jeg ikke ved om månen altid kan ses om dagen, hvis den ellers er
på himmelen, eller om der skal specielle forhold til (dens vinkel i forhold
til solen, vejret eller andet). Straks tænkte jeg at det ville jeg spørge om
i denne gruppe - også selv om mit indlæg risikerer at drukne i BWs spamstunt
i øjeblikket

Arne Skriver

Fra : Max

Dato : 16-01-08 17:48

Hej Arne

> dag, men pludselig slog det mig at jeg ikke ved om månen altid kan
> ses om dagen, hvis den ellers er på himmelen, eller om der skal

Nej, hvis solen ikke skinner på den kan den ikke ses.

--
Mvh Max

Fra : Poul E Hansen

Dato : 16-01-08 09:57

On 16 Jan., 17:48, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Arne

> Nej, hvis solen ikke skinner på den kan den ikke ses.

Det sker kun ved måneformørkelse.

Fra : Max

Dato : 16-01-08 18:50

Hej Poul

> Det sker kun ved måneformørkelse.

Ja, jeg skulle naturligvis have nævnt at det drejer sig om at solen
skal skinne på den side vi kan se.

--
Mvh Max

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-01-08 18:55

> Hej Poul

> Ja, jeg skulle naturligvis have nævnt at det drejer sig om at solen
> skal skinne på den side vi kan se.

Månen bliver aldrig ubelyst. Ved måneformørkelse er den rød.

Mvh
Martin

Fra : Poul E Hansen

Dato : 16-01-08 10:03

On 16 Jan., 16:48, "Arne Skriver" <skriverkar...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> det mig at jeg ikke ved om månen altid kan ses om dagen, hvis den ellers er

Ja, for så vil solen også lyse på noget af den side på månen, der
vender mod os - medmindre månen laver solformørkelse.

Fra : N. Foldager

Dato : 16-01-08 20:14

Arne Skriver:

> [...]
> på himmelen, eller om der skal specielle forhold til (dens vinkel i forhold

Vejret kan selvfølgelig forhindre, at vi kan se Månen.

Men ellers vil den *principielt* kunne ses om dagen, hvis den er på
himlen, når Solen er på himlen.

Men jo tættere Månen er på Solen (jo tættere på Nymåne):

1. jo smallere er Måneseglet (den belyste del, som vi kan se her fra).
2. jo mere drukner den i Solens stærke lys.

Og de to forhold i forening, gør den umulig at se tæt på Nymåne.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 17-01-08 14:26

"Arne Skriver" <skriverkarlen@hotmail.com> writes:

> [...]
> på himmelen, eller om der skal specielle forhold til (dens vinkel i forhold

Solen og månen skal begge være på himlen samtidigt.

Nær fuldmåne sker det enten slet ikke (vinter) eller kun nær
solopgang/nedgang, hvor månen er ved at stå op, når solen går ned
eller vice versa.

Nær nymåne er solen og månen næsten altid på himlen samtidigt, men da
kan månen være svær at se (specielt tæt ved middag), da solens lys
blænder. Man kan dog nær solopgang/nedgang se nymånen tydeligt, endda
så man kan ane den "mørke" del af månen.

Man ser oftest månen om dagen, nar den er nær halv, fordi den dermed
er på daghimlen i forholdsvis lang tid og er langt nok fra solen til,
at man ikke bliver blændet.

   Torben

Fra : Sven Nielsen

Dato : 19-01-08 13:14

> Nær fuldmåne sker det enten slet ikke (vinter) eller kun nær
> solopgang/nedgang, hvor månen er ved at stå op, når solen går ned
> eller vice versa.

Jo, det sker også om vinteren. Det har vist slet ikke noget med
årstiden at gøre. Månen og Solen har kunnet ses på himlen samtidig ved
fuldmåne og ved solopgang denne vinter, hvilket jeg selv har set et
par gange.

Mvh Sven.