Goethe om videnskab
Fra : Bo Warming

Dato : 16-01-08 14:04

" Hver gang der fremkommer noget betydningfuldt nyt, spørger
mængden, hvad nytte det er til, og ikke med urette; for den kan kun blive
klar over en tings værdi gennem dens nytte." Goethe

Goethe var en fremragende naturvidenskabsmand både i fysik og biologi, og
fandt klogligheder mellem dyr der beviste evolution, - men først med Darwin
faldt teorien helt på plads - og ikke kun pga Darwin men også pga LAmarcque,
Buffon, de Beer, Hershell, Wallace og andre

Ovenstående citat viser at han respekterede folks ønske om at grundforsknng
skal gavne samfundet, hvad ofte ikke er tilfældet

Har evolution gjort gavn? DNAforskning ville være opstået uden. Dyreavl sker
som før. Novos bakterieudvikling er om biokemi og er ikke belært af naturens
evolution.

Det er rimeligt hvis skatteydere vil se tegn på resulater.

"Iøvrigt hader jeg alt det, der kun belærer mig uden at forøge eller
umiddelbart stimulere min virkelyst Goethe

viha Alt, hvad der befrier vor ånd uden at give os herredømme over os
selv, er skadeligt. Goethe

viha Tænkning og handling var der én der sammenlignede med Rakel og
Lea: den første var kønnest den anden var mest frugtbar.

vis Den der bestride maksimer, burde være i stand til at opstille
dem ret klart og at kæmpe inden for denne klarhed, så han ikke kommer ud for
at skulle slås med selvskabte luftspejlinger.

vis Hypoteser er vuggeviser, som læreren luller sine elever i søvn
med; den tænkende, nøjagtige iagtager lærer mere og mere at kende sin
begrænsning; han ser, at jo mere vor viden breder sig, des flere problemer
dukker der op. Goethe

vis Mennesket må holde fast ved tro at det ubegribelige er
begribeligt: ellers ville man ikke forske.

vit Hvis jeg kender mit forhold til mig selv og til verden, så
kalder jeg det for sandhed. Og således kan enhver have sin egen sandhed, og
det er dog altid den samme.