Geotermisk varme
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-01-08 01:33

Jeg læste lige at man 'forholdsvis let' kan bore ned til 12 km dybde, hvor
der er i omegnen af 180 grader varmt. Vil det (med en brugbar kapacitet) mon
kunne udnyttes til opvarmningsformål, på den simple måde at man i dette ene
hul cirkulerer vand?

Eller skal man bore dybere, indtil klippen bliver så blød at man kan trykke
boret videre uden at bore?

Ellers er teknikken indtil videre at man finder knapt så varmt grundvand i
lav dybde. Det er nok ikke let at finde ret mange steder, det førstnævnte
ville jo kunne foregå overalt.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Jesper

Dato : 15-01-08 03:12

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
> lav dybde. Det er nok ikke let at finde ret mange steder, det førstnævnte

Geotermisk varme kræver 170°C og da temperaturen stiger med 25-30°C pr
km man når ned fra de ca. 7°C den er nær overfladen, så skal man ned i
5,4 - 6,5 km ned før man finder disse varmegrader. Det er ikke rentabelt
at bore efter varme dybere ned end 3 km. Det med at cirkulere det samme
vand i det samme borehul kan man ikke hive ret meget varmenergi op på,
det kolde vand fra overfladen vil virke som et køleelement lokalt og
nedsætte temperaturen. Når man støder på vandforkomster dernede i disse
dybder, så samler den jo jordvarme fra et meget større område. Alligevel
er der ikke meget krudt i geotermisk varme, vi taler typisk om max nogle
MW effekt. Mod en effekt på 1 GW eller mere for et kulfyret- eller
atomkraftværk.
--
Jesper
- Jeg sover godt om natten, når han passer på mine penge.