Den globale opvarmning og sollysreflektere~
Fra : Per Rønne

Dato : 14-01-08 11:18

PÃ¥:

<http://ing.dk/artikel/84656?nyhedsbrev>

kan man se at californiske forskere mener, at man ved at bruge skinnende
planter i landbruget kan reducere temperaturen.

Jeg citerer fra artiklen:

=
Forskerne mener, at de skinnende planter kan sende mere af solens varme
retur til rummet og dermed modvirke temperaturstigningen i dele af
verden. Det skriver The Guardian.

Forskerne har især fokus på, at der skal bruges mere skinnende planter
på de allerede eksisterende landbrugsområder, da arealerne allerede
styres af mennesker.

Det kunne sænke den maksimale dagtemperatur i landbrugsområder med helt
op til 1,9 grader celsius, hvis landmændene begyndte at bruge mere
skinnende planter, vurderer forskerne.

Nøglen er, at planternes blade skal have et tykt lag af hår, som
reflekterer de næsten infrarøde stråler retur.

For eksempel fremhæver forskerne, at der allerede findes en
ekstrabehåret version af sojabønne-planter, der reflekterer omkring fem
procent mere sollys end normale sojaplanter. Det vurderer forskerne til
at være nok til at ville have en kølende effekt.

Forskernes forslår derfor, at denne specielle version eksempelvis bruges
på den en million kvadratkilometer, der er plantet til med soja i især
Brasilien, Argentina og USA – et område fire gange så stort som
Storbritannien.
=

Ja, det kunne jo være med til at regulere temperaturen på Jorden.

FUT dk.videnskab [og hvis en debat skal køre i dk.politik, så /please
without crossposting/].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Pernille

Dato : 14-01-08 11:29

> [...]
>
> Ja, det kunne jo være med til at regulere temperaturen på Jorden.
>
> FUT dk.videnskab [og hvis en debat skal køre i dk.politik, så /please
Og disse planter kunne måske bruges som energi/brændstof...

Fra : Martin Andersen

Dato : 14-01-08 12:31

Per Rønne wrote:
> [...]
>
> Ja, det kunne jo være med til at regulere temperaturen på Jorden.
>
> FUT dk.videnskab [og hvis en debat skal køre i dk.politik, så /please

Ville en sådan plante ikke bruge en del af dens energi på netop den
"behåring" og afgrøden være tilsvarende mindre. Det resulterer i at vi
mennesker skal producere flere af dem, med større energiforbrug til
følge, und so weiter.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-01-08 14:20

Martin Andersen <dur@ikke.nu> wrote:

> [...]
> "behåring" og afgrøden være tilsvarende mindre. Det resulterer i at vi
> mennesker skal producere flere af dem, med større energiforbrug til

Jeg er ikke helt med. Planterne får deres energi fra Solen, så du må vel
tænke på at der måske skal bruges mere energi til at forarbejde dem ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Andersen

Dato : 14-01-08 16:10

Per Rønne wrote:

> Jeg er ikke helt med. Planterne får deres energi fra Solen, så du må vel
> tænke på at der måske skal bruges mere energi til at forarbejde dem ?

Hvorfor tror du man bruger/brugte stråforkortere?

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-01-08 16:29

"Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i meddelelsen

> Hvorfor tror du man bruger/brugte stråforkortere?

For at undgå lejesæd - hvorfor tror du?

Mvh
Martin

Fra : Martin Andersen

Dato : 14-01-08 17:09

Martin Larsen wrote:
> "Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i meddelelsen

> For at undgå lejesæd - hvorfor tror du?

Det vidste jeg ikke - For at en forholdsvis større del af
næringsstofferne i jorden, gødningen og plantens samlede "budget" gik
til den del vi (underforstået mennesker) er interesseret i.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-01-08 17:30

> [...]

> næringsstofferne i jorden, gødningen og plantens samlede "budget" gik
> til den del vi (underforstået mennesker) er interesseret i.

For at undgå at stråene bliver for lange og ustabile, så de lægger sig
ned i regnvejr - hvilket gør det svært at høste!

Ordet »lejesæd« kender jeg ikke betydningen af, men et opslag på:

<http://sproget.dk/search?SearchableText=lejesæd&submit=Start+søgning+&s
ort=0>

viser at det er det samme som jeg beskrev.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Andersen

Dato : 14-01-08 17:35

Per Rønne wrote:

> [...]
> ort=0>
>
> viser at det er det samme som jeg beskrev.

Jeg fangede det da Larsen skrev det. Der af: "Det vidste jeg ikke".
Dernæst svarede jeg hans modspørgsmål.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-01-08 19:02

Martin Andersen <dur@ikke.nu> wrote:

> Jeg fangede det da Larsen skrev det. Der af: "Det vidste jeg ikke".
> Dernæst svarede jeg hans modspørgsmål.

Det fattede jeg skam godt, men nu er der vel andre end os der læser
denne tråd - nogle kan endda komme til det om rigtigt længe.

'Lejesæd' er nok et ord der især anvendes i landbruget; min Politikens
Store Ordbog havde det ikke, men det havde altså Den Danske Ordbog [seks
bind] og Ordbog over det Danske Sprog [30 bind?].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 14-01-08 16:57

Martin Andersen <dur@ikke.nu> wrote:

> Hvorfor tror du man bruger/brugte stråforkortere?

Nu er jeg ikke botaniker, men jeg kan da slå op i wikipedia:

<http://da.wikipedia.org/wiki/Stråforkorter>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-01-08 20:10

> På:
>
> <http://ing.dk/artikel/84656?nyhedsbrev>
>
> kan man se at californiske forskere mener, at man ved at bruge skinnende
> planter i landbruget kan reducere temperaturen.

Der er allerede en markant stigning i salget af Sølvpopler, Sølvblad
osv.....
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-01-08 21:55

> [...]
> Forskerne mener, at de skinnende planter kan sende mere af solens varme
> retur til rummet og dermed modvirke temperaturstigningen i dele af

Et eksempel på tiden trend - vil en forsker have en bevilling igennem så
skal den handle noget om den globale opvarmning - som Nigel Calder
så rigtigt har sagt det. Hvilke egenskaber planterne har ser ud til at være
en biting, mere end 100 års planteforædling er måske spildt.
Det er mere effektivt at påbyde at male alle tagflader hvide.
Det er ingen tvil om, at CO2 fortsat stiger, men heldigvis bliver effekten
mindre og mindre.
Se den kommende udsendelse på TV2 i morgen onsdag d. 16.1 kl 23.10 - 00.03.
Her præsenteres sikkert Svensmarks banebrydende arbejde med at
forklare Jordens klimaændringer gennem tiderne.

Per A. Hansen