/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Sort, hvid og varme
Fra : Sven


Dato : 13-01-08 19:43

Hej.
Er der nogen forklaring på (udover mode), at vores radiatorer som regel er
hvide (eller lyse), mens vores brændeovne er sorte?
Vil man få mere varme ud af at male sine radiatorer sorte i stedet for den
normale hvide farve?
Eller vil man få mere varme ud af en hvid brændeovn?


--

mvh
Sven




 
 
Max (13-01-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 13-01-08 20:01

Hej Sven

> Eller vil man få mere varme ud af en hvid brændeovn?

Der findes mange hvide porcelænskakkelovne :)

--
Mvh Max



Poul C (13-01-2008)
Kommentar
Fra : Poul C


Dato : 13-01-08 20:12

Hej Sven

Lad os lige først se på flg. to fakta:

Hvide genstande tilbagekaster varmestråling
Sorte genstande absorberer varmestråling.

- Det er bla. derfor vi går i hvidt tøj om sommeren og sort/mørkere tøj om
vinteren

M.h.t. - om dette direkte kan overføres på en "varmeafviger", er jeg lidt i
tvivl, men vil dog umiddelbart tro at det er den hvide radiator, der har den
rigtige farve og den sorte er "forkert"
(Kakkelovnens sorte farve kunne så forklares ved at det er det mest
praktiske m.h.t rengøring, sod-sværtning osv)

Mvh Poul C




Brian Lund (13-01-2008)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 13-01-08 20:27


"Poul C" <deterikkemin@dresse.dk> skrev i en meddelelse
news:478a626a$0$15014$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej Sven
>
> Lad os lige først se på flg. to fakta:
>
> Hvide genstande tilbagekaster varmestråling
> Sorte genstande absorberer varmestråling.
>
> - Det er bla. derfor vi går i hvidt tøj om sommeren og sort/mørkere tøj om
> vinteren
>
> M.h.t. - om dette direkte kan overføres på en "varmeafviger", er jeg lidt
> i tvivl, men vil dog umiddelbart tro at det er den hvide radiator, der har
> den rigtige farve og den sorte er "forkert"
> (Kakkelovnens sorte farve kunne så forklares ved at det er det mest
> praktiske m.h.t rengøring, sod-sværtning osv)

Ligesom sort optager varme bedst således afgiver den også varme lettest!
Hvid har det så omvendt, det holder også bedst på varmen.

Hvorfor radiatorer er vide ved jeg ikke, men det ER højst sandsynligvis et
modefænomen!

På arbejdet sælger vi også radiatorer i sølvfrå og sort, det er dog ikke
særligt mange, 99% er nok de almindelige hvide...


Brian



Ole Stigaard (13-01-2008)
Kommentar
Fra : Ole Stigaard


Dato : 13-01-08 20:35

Sun, 13 Jan 2008 20:11:52 +0100, Poul C <deterikkemin@dresse.dk> skrev:

> Hej Sven
>
> Lad os lige først se på flg. to fakta:
>
> Hvide genstande tilbagekaster varmestråling
> Sorte genstande absorberer varmestråling.
>
> - Det er bla. derfor vi går i hvidt tøj om sommeren og sort/mørkere tøj
> om
> vinteren
>
> M.h.t. - om dette direkte kan overføres på en "varmeafviger", er jeg
> lidt i
> tvivl, men vil dog umiddelbart tro at det er den hvide radiator, der har
> den
> rigtige farve og den sorte er "forkert"
> (Kakkelovnens sorte farve kunne så forklares ved at det er det mest
> praktiske m.h.t rengøring, sod-sværtning osv)

En sortmalet lampe har en lavere driftstemperatur end en tilsvarende hvid.
Så mon ikke et sort legme også udstråler den modtagede varme lettere end
et hvodt?

Ole

Max (13-01-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 13-01-08 20:54

Hej Ole

> hvid. Så mon ikke et sort legme også udstråler den modtagede varme
> lettere end et hvodt?

Mon ikke det er grunden til at sorte køleplader er ret populære :)

--
Mvh Max



Bertel Lund Hansen (13-01-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 13-01-08 21:09

Poul C skrev:

> M.h.t. - om dette direkte kan overføres på en "varmeafviger", er jeg lidt i
> tvivl, men vil dog umiddelbart tro at det er den hvide radiator, der har den
> rigtige farve og den sorte er "forkert"

Radiatoren afgiver primært sin varme ved konvektion. Derfor er
farven af mindre betydning.

> (Kakkelovnens sorte farve kunne så forklares ved at det er det mest
> praktiske m.h.t rengøring, sod-sværtning osv)

Ja. Brændeovne er også sorte.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Peter Larsen (14-01-2008)
Kommentar
Fra : Peter Larsen


Dato : 14-01-08 03:46


"Poul C" <deterikkemin@dresse.dk> wrote in message
news:478a626a$0$15014$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej Sven
>
> Lad os lige først se på flg. to fakta:
>
> Hvide genstande tilbagekaster varmestråling
> Sorte genstande absorberer varmestråling.

Og derfor negermanden er sort?



Bertel Lund Hansen (14-01-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-01-08 10:30

Peter Larsen skrev:

> > Hvide genstande tilbagekaster varmestråling
> > Sorte genstande absorberer varmestråling.

> Og derfor negermanden er sort?

Næ.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

John Doe (14-01-2008)
Kommentar
Fra : John Doe


Dato : 14-01-08 00:40

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
news:478a5bc5$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej.
> Er der nogen forklaring på (udover mode), at vores radiatorer som regel er
> hvide (eller lyse), mens vores brændeovne er sorte?
> Vil man få mere varme ud af at male sine radiatorer sorte i stedet for den
> normale hvide farve?
> Eller vil man få mere varme ud af en hvid brændeovn?

Varmeenergien forsvinder jo ikke ud i den blå luft (eller det er måske
præcis det den gør ). Så mængden af varme, man får ud, afhænger næppe af
farven.

Hastigheden hvormed varmen bliver overført kan dog være afhængig af farven.
Jeg erindrer en tråd herinde for nogle år siden, hvor konklusionen var, at
det afhang af hvilken farve legemet havde i det infrarøde spektrum. Farven
som det menneskelige øje opfatter er altså underordnet.



Sven (14-01-2008)
Kommentar
Fra : Sven


Dato : 14-01-08 15:18

> Jeg erindrer en tråd herinde for nogle år siden, hvor konklusionen var, at
> det afhang af hvilken farve legemet havde i det infrarøde spektrum. Farven
> som det menneskelige øje opfatter er altså underordnet.

Det kan nu ikke passe helt, tror jeg. Læg en sort og en hvid metalplade i
solen og mærk efter. Den sorte bliver varmest, og hvad skulle forklaringen
være på, at "noget" optager varme hurtigere i en bestemt farve, end det
afgiver varmen igen (i samme farve)? Eller sagt på en anden måde, hvorfor
har farven kun betydning ved optagelse af varme, og ikke ved afgivelse af
varme?


--

mvh
Sven




Max (14-01-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 14-01-08 17:22

Hej Sven

> Det kan nu ikke passe helt, tror jeg. Læg en sort og en hvid
> metalplade i solen og mærk efter. Den sorte bliver varmest, og hvad

Vil du dermed sige at der er forskel på om jeg måler temperaturen
med en sort elle en hvid temperaturprobe ?

--
Mvh Max



Sven (14-01-2008)
Kommentar
Fra : Sven


Dato : 14-01-08 21:10

> Vil du dermed sige at der er forskel på om jeg måler temperaturen
> med en sort elle en hvid temperaturprobe ?
>

Det ved jeg ikke, men den sorte optager mest varme. Ellers prøv at tage sort
tøj på en solskinsdag, skift derefter til hvidt tøj (samme stofkvalitet), så
vil du føle dig betydeligt varmere i det sorte tøj.

--

mvh
Sven




N. Foldager (15-01-2008)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 15-01-08 20:09

Max:

>Vil du dermed sige at der er forskel på om jeg måler temperaturen
>med en sort elle en hvid temperaturprobe ?

Det er der. Og derfor er det noget vrøvl, når folk skriver hjem fra
feriestedet ".., der er X grader i solen". Tallet vil afhænge af
termometerets farve og Solens intensitet.

Derfor bruger man også hvide vejrstationer. Og ved måling af Solens
indstråling et sort kaloriemetrikammer.


Mvh

Niels Foldager





Max (15-01-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 15-01-08 21:45

Hej Niels

> Det er der. Og derfor er det noget vrøvl, når folk skriver hjem fra
> feriestedet ".., der er X grader i solen". Tallet vil afhænge af
> termometerets farve og Solens intensitet.

Det vil sige at et sort legeme vil have en anden temperatur
end et hvidt legeme liggende samme sted ?

--
Mvh Max



N. Foldager (16-01-2008)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 16-01-08 20:05


Max:

>Det vil sige at et sort legeme vil have en anden temperatur
>end et hvidt legeme liggende samme sted ?

Ja.

Mvh

Niels Foldager

Martin Andersen (16-01-2008)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 16-01-08 20:34

N. Foldager wrote:
> Max:
>
>> Det vil sige at et sort legeme vil have en anden temperatur
>> end et hvidt legeme liggende samme sted ?
>
> Ja.
>
Hvordan foregår det egentligt rent praktisk at den bliver varmere end
omgivelserne? Den bliver måske varmere hurtigt, men ekvilibrium må vel
være samme sted? Synes ikke max' eksempel nævner noget om de begge lige
er taget ud af et køleskab f.eks.

> Mvh
>
> Niels Foldager

N. Foldager (16-01-2008)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 16-01-08 23:24

Martin Andersen:

>Hvordan foregår det egentligt rent praktisk at den bliver varmere end
>omgivelserne? Den bliver måske varmere hurtigt, men ekvilibrium må vel
>være samme sted?

Hvis indstrålingen er større end udstrålingen, vil temperaturen stige
indtil der igen er ligevægt mellem ind- og udgift.

Mvh

Niels Foldager

John Doe (14-01-2008)
Kommentar
Fra : John Doe


Dato : 14-01-08 22:38


"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
news:478b6f08$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>> Jeg erindrer en tråd herinde for nogle år siden, hvor konklusionen var,
>> at det afhang af hvilken farve legemet havde i det infrarøde spektrum.
>> Farven som det menneskelige øje opfatter er altså underordnet.
>
> Det kan nu ikke passe helt, tror jeg. Læg en sort og en hvid metalplade i
> solen og mærk efter. Den sorte bliver varmest, og hvad skulle forklaringen
> være på, at "noget" optager varme hurtigere i en bestemt farve, end det
> afgiver varmen igen (i samme farve)? Eller sagt på en anden måde, hvorfor
> har farven kun betydning ved optagelse af varme, og ikke ved afgivelse af
> varme?

Den sorte plade kan være sort for hele spektret.
Jeg har ikke udtalt mig om forskelle i optagelse og afgivelse.



Martin Andersen (14-01-2008)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 14-01-08 12:27

Sven wrote:
> Hej.
> Er der nogen forklaring på (udover mode), at vores radiatorer som regel er
> hvide (eller lyse), mens vores brændeovne er sorte?
> Vil man få mere varme ud af at male sine radiatorer sorte i stedet for den
> normale hvide farve?
> Eller vil man få mere varme ud af en hvid brændeovn?
>
>
Sorte radiatorer ville være ret skæmmende på de fleste hvid-tapeserede
vægge.

Sven (14-01-2008)
Kommentar
Fra : Sven


Dato : 14-01-08 15:14

> Sorte radiatorer ville være ret skæmmende på de fleste hvid-tapeserede
> vægge.

Ville de nu også det? Det er jo et spørgsmål om de vil skæmme mere end en
sort brændeovn gør det.

--

mvh
Sven




Martin Andersen (14-01-2008)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 14-01-08 16:17

Sven wrote:
>> Sorte radiatorer ville være ret skæmmende på de fleste hvid-tapeserede
>> vægge.
>
> Ville de nu også det? Det er jo et spørgsmål om de vil skæmme mere end en
> sort brændeovn gør det.
>
Jeg ville i hvert fald finde det distraherende med et stort sort
rektangulært areal der uden grund stjæler at rummets lys og åbenhed.
Hvorfor skulle øjet også drages til en radiator? Hvis det kunne gøres
lige så billigt og effektivt havde designere sikkert haft stor succes
med at afsætte modeller som helt kunne integreres i væggene.

Erling Nansen (15-01-2008)
Kommentar
Fra : Erling Nansen


Dato : 15-01-08 16:15


"Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i en meddelelse
news:478b7ce6$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> Sven wrote:
>>> Sorte radiatorer ville være ret skæmmende på de fleste hvid-tapeserede
>>> vægge.
>>
>> Ville de nu også det? Det er jo et spørgsmål om de vil skæmme mere end en
>> sort brændeovn gør det.
>>
> Jeg ville i hvert fald finde det distraherende med et stort sort
> rektangulært areal der uden grund stjæler at rummets lys og åbenhed.
> Hvorfor skulle øjet også drages til en radiator? Hvis det kunne gøres lige
> så billigt og effektivt havde designere sikkert haft stor succes med at
> afsætte modeller som helt kunne integreres i væggene.

Hvad er en radiator?
Det er en dims, der gør, at hvis man putter 1 Kw ind i den,
får man også 1 Kw ud igen, uanset farven.
En hvid bliver måske en smule varmere under processen
end en sort, det er det hele.

Erling



Martin Andersen (15-01-2008)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 15-01-08 16:29

Erling Nansen wrote:
> "Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i en meddelelse
> news:478b7ce6$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>> Sven wrote:
>>>> Sorte radiatorer ville være ret skæmmende på de fleste hvid-tapeserede
>>>> vægge.
>>> Ville de nu også det? Det er jo et spørgsmål om de vil skæmme mere end en
>>> sort brændeovn gør det.
>>>
>> Jeg ville i hvert fald finde det distraherende med et stort sort
>> rektangulært areal der uden grund stjæler at rummets lys og åbenhed.
>> Hvorfor skulle øjet også drages til en radiator? Hvis det kunne gøres lige
>> så billigt og effektivt havde designere sikkert haft stor succes med at
>> afsætte modeller som helt kunne integreres i væggene.
>
> Hvad er en radiator?
> Det er en dims, der gør, at hvis man putter 1 Kw ind i den,
> får man også 1 Kw ud igen, uanset farven.
> En hvid bliver måske en smule varmere under processen
> end en sort, det er det hele.
>
> Erling
>
Øh.

Erling Nansen (15-01-2008)
Kommentar
Fra : Erling Nansen


Dato : 15-01-08 17:08


"Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i en meddelelse
news:478cd157$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
> Erling Nansen wrote:
>> "Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i en meddelelse
>> news:478b7ce6$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Sven wrote:
>>>>> Sorte radiatorer ville være ret skæmmende på de fleste hvid-tapeserede
>>>>> vægge.
>>>> Ville de nu også det? Det er jo et spørgsmål om de vil skæmme mere end
>>>> en sort brændeovn gør det.
>>>>
>>> Jeg ville i hvert fald finde det distraherende med et stort sort
>>> rektangulært areal der uden grund stjæler at rummets lys og åbenhed.
>>> Hvorfor skulle øjet også drages til en radiator? Hvis det kunne gøres
>>> lige så billigt og effektivt havde designere sikkert haft stor succes
>>> med at afsætte modeller som helt kunne integreres i væggene.
>>
>> Hvad er en radiator?
>> Det er en dims, der gør, at hvis man putter 1 Kw ind i den,
>> får man også 1 Kw ud igen, uanset farven.
>> En hvid bliver måske en smule varmere under processen
>> end en sort, det er det hele.
>>
>> Erling
> Øh.

Øh. - - Jamen det, jeg mener er, at uanset farve, får man ikke mere ud af en
radiator, end det, man stopper ind i den.

Erling



Martin Andersen (15-01-2008)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 15-01-08 17:15

Erling Nansen wrote:
> "Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i en meddelelse
> news:478cd157$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
>> Erling Nansen wrote:
>>> "Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i en meddelelse
>>> news:478b7ce6$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>>>> Sven wrote:
>>>>>> Sorte radiatorer ville være ret skæmmende på de fleste hvid-tapeserede
>>>>>> vægge.
>>>>> Ville de nu også det? Det er jo et spørgsmål om de vil skæmme mere end
>>>>> en sort brændeovn gør det.
>>>>>
>>>> Jeg ville i hvert fald finde det distraherende med et stort sort
>>>> rektangulært areal der uden grund stjæler at rummets lys og åbenhed.
>>>> Hvorfor skulle øjet også drages til en radiator? Hvis det kunne gøres
>>>> lige så billigt og effektivt havde designere sikkert haft stor succes
>>>> med at afsætte modeller som helt kunne integreres i væggene.
>>> Hvad er en radiator?
>>> Det er en dims, der gør, at hvis man putter 1 Kw ind i den,
>>> får man også 1 Kw ud igen, uanset farven.
>>> En hvid bliver måske en smule varmere under processen
>>> end en sort, det er det hele.
>>>
>>> Erling
>> Øh.
>
> Øh. - - Jamen det, jeg mener er, at uanset farve, får man ikke mere ud af en
> radiator, end det, man stopper ind i den.
>
> Erling
>
>
Derfor ville der alligevel være en række problemer og omkostninger
forbundet med at bygge dem ind i væggene så de ikke kunne ses. Det var
ikke virkningsgraden jeg snakkede om.

John Larsson (15-01-2008)
Kommentar
Fra : John Larsson


Dato : 15-01-08 20:01

"Erling Nansen" <oz7iy@mail.tele.dk> writes:
>
>"Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i en meddelelse
>news:478cd157$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
>> Erling Nansen wrote:
>>> "Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i en meddelelse
>>> news:478b7ce6$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>>>> Sven wrote:
>>>>>> Sorte radiatorer ville være ret skæmmende på de fleste
>hvid-tapeserede
>>>>>> vægge.
>>>>> Ville de nu også det? Det er jo et spørgsmål om de vil skæmme mere
>end
>>>>> en sort brændeovn gør det.
>>>>>
>>>> Jeg ville i hvert fald finde det distraherende med et stort sort
>>>> rektangulært areal der uden grund stjæler at rummets lys og åbenhed.
>>>> Hvorfor skulle øjet også drages til en radiator? Hvis det kunne gøres
>>>> lige så billigt og effektivt havde designere sikkert haft stor succes
>>>> med at afsætte modeller som helt kunne integreres i væggene.
>>>
>>> Hvad er en radiator?
>>> Det er en dims, der gør, at hvis man putter 1 Kw ind i den,
>>> får man også 1 Kw ud igen, uanset farven.
>>> En hvid bliver måske en smule varmere under processen
>>> end en sort, det er det hele.
>>>
>>> Erling
>> Øh.
>
>Øh. - - Jamen det, jeg mener er, at uanset farve, får man ikke mere ud af
>en
>radiator, end det, man stopper ind i den.

Næh, men man kan jo udtrykke på den måde at en hvid (og måske mest
æstetisk tiltalende) radiator, bare skal være X % større for at kunne
afgive samme effekt! Der er ting der betyder mere end farven ved de små
temperaturforskelle vi her taler om, altså forskellen mellem radiatorens
(udtrålerens!) overflade og temperaturen på de i lokalet varmemodtagende
genstande. Malingens kvalitet og tykkelse betyder meget og det gør også
overfladens struktur (ruhed) samt radiatorens funtion som konvektor, dvs.
konstruktion med konvektionskanaler e. l. og forholdet højde/bredde!

John


Anders Wegge Jakobse~ (15-01-2008)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Jakobse~


Dato : 15-01-08 21:01

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> writes:

> Næh, men man kan jo udtrykke på den måde at en hvid (og måske mest
> æstetisk tiltalende) radiator, bare skal være X % større for at
> kunne afgive samme effekt!

Jeg ved fra min tid i forsvaret at man kan få sort maling der er hvid
i det infrarøde spektrum. Så den modsatte vej skulle vel også kunne
lade sig gøre.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching
Bruger du den gratis spamfighther ser jeg kun dine indlæg *EN* gang.

John Larsson (16-01-2008)
Kommentar
Fra : John Larsson


Dato : 16-01-08 08:49

N. Foldager <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> writes:
>Derfor bruger man også hvide vejrstationer.

Jo, de er godt nok hvide, men bemærk lige at de først og fremmest er
"lodrette konvektionsrør", hvor det er den indsugede lufts temperatur der
måles. En sort konvektionskonstruktion ville virke lige så godt, måske
endda bedre!

John


N. Foldager (16-01-2008)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 16-01-08 20:04


>>Derfor bruger man også hvide vejrstationer.

John Larsson:

>Jo, de er godt nok hvide, men bemærk lige at de først og fremmest er
>"lodrette konvektionsrør", hvor det er den indsugede lufts temperatur der
>måles. En sort konvektionskonstruktion ville virke lige så godt, måske
>endda bedre!

Men virker de noget videre som konvektionsrør? Det er jo bare en
tremmekasse.

Mvh

Niels Foldager

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408191
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste