Baggrundsstråling i rummet
Fra : Malte Runz

Dato : 09-01-08 12:30

Jeg skulle forleden forklare et par unge interesserede mennesker, hvordan
det kan være, at man stadig kan måle mikrobølgebaggrundstrålingen i rummet.
Hvorfor har den ikke 'overhalet' os? Hvornår kan vi ikke længere måle den?

Heldigvis ringede telefonen...

Kan nogen hjælpe med en god forklaring?

--
Malte Runz

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 12-01-08 20:03

"Malte Runz"
> [...]
> det kan være, at man stadig kan måle mikrobølgebaggrundstrålingen i
> rummet. Hvorfor har den ikke 'overhalet' os? Hvornår kan vi ikke længere

Mikrobølgestrålingen "overhaler os" hele tiden, men vi vil altid kunne
modtage stråling fra kilder, som ligger længere borte.
Vi vil altid kunne måle den - den forsvinder ikke blot ud af universet. Den
ændrer sig dog efterhånden som universet udvider sig - bølgelængde øges.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : fribytteren

Dato : 13-01-08 12:18

On 12 Jan., 20:03, "Regnar Simonsen" <rel...@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> ændrer sig dog efterhånden som universet udvider sig - bølgelængde øges.

Når videnskaben begynder at undersøge og forske i CMB, uden at putte
CMB ned i en boks der hedder Big Bang, vil forskningen i CMB blive
mere rigtig og det vil være muligt at få den rigtige forståelse af
CMB. Der er nemlig ingen beviser for, at CMB er en efterglød fra Big
Bang. Det er kun en teori, ligesom Big Bang kun er et billede fra en
teori om, hvordan universet er kommet til at se ud som det ser ud i
dag.

Tænk lidt over denne artikel,.Hvad ville opfattelsen af CMB være,
dersom den ikke var blevet puttet i boksen med Big Bang, fra
begyndelsen af?

http://www.tycho.dk/article/view/4645/1/337/

Med venlig hilsen
Lars Kristensen