luftens udvidelse formel ??
Fra : The MANN

Dato : 03-01-08 17:51

Hejsa NG

er det en formel hvor man kan beregne hvor meget 1 kubikmeter luft ved 0c
vil fylde ved f.eks 30c

?
Jeg skal bruge det til at beregne volumen i et udstødningsrør i forhold til
volumen af cylinder, til en 2 takter

på forhånd tak og godt nytår

The MANN

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 03-01-08 18:14

The MANN wrote:
> [...]
>
> ?
> Jeg skal bruge det til at beregne volumen i et udstødningsrør i forhold til

Hej!

Du kan omtrent regne med luften som en ideealgas:
http://da.wikipedia.org/wiki/Idealgasligning

p1V1=nRT1
og
p2V2=nRT2

T1=273 Kelvin
T2=303 Kelvin

hilsen

Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 03-01-08 18:16

Glenn Møller-Holst wrote:

> Hej!
>
> Du kan omtrent regne med luften som en ideealgas:
> [...]

Divider de 2 ligninger med hinanden.

p1V1 T1
----=--
p2V2 T2

hilsen

Glenn

Fra : The MANN

Dato : 03-01-08 19:25

> Divider de 2 ligninger med hinanden.
>
> p1V1 T1
> ----=--
> p2V2 T2
>
> hilsen
>
> Glenn

Tak for det Glenn !!

The MANN

Fra : Ivar

Dato : 03-01-08 18:19

The MANN skrev:

> Jeg skal bruge det til at beregne volumen i et udstødningsrør i forhold til
> volumen af cylinder, til en 2 takter

> på forhånd tak og godt nytår

Hvis du vil beregne volumen i et udstødningsrør, hvorfor vil du så
kende udvidelskoefficienten for luft?

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : The MANN

Dato : 03-01-08 19:24

> [...]
>

> Ivar Magnusson
>
> --
> Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!

nu ved jeg at det er en 27ccm motor så hvis den tager 27ccm luft ind ved
20c , så må det vel fylde mere når det kommer ud ved 150c ? eller er
jeg forkert på den ??

The MANN

Fra : Ivar

Dato : 03-01-08 19:41

The MANN skrev:

> så hvis den tager 27ccm luft ind ved 20c , så må det vel fylde mere når det
> kommer ud ved 150c ? eller er jeg forkert på den ??

Ovenstående er rigtigt. Men for det første kan du ikke være sikker på
at den tager 27 ccm luft ind, og det andet, som er langt mere vigtigt,
det er ikke blot en opvarmning af luft der sker i cylinderen.
Der sker en forbrænding, og forbrændingsgasserne fylder langt mere
end den benzin-luftblanding motoren sugede ind. Trykket i udstødningen
er betydelig højere end i indsugningen, det skal også medtages i
beregningerne.

Dine beregninger på luftens udvidelse kan du ikke bruge til noget.

Ivar Magnusson

Fra : The MANN

Dato : 03-01-08 19:52

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> beregningerne.
>
> Dine beregninger på luftens udvidelse kan du ikke bruge til noget.

Hej Ivar

Lyder som om jeg har fået begyndt forkert!! Har du evt et link,hvor jeg kan
læse om dette emne ?

Takker

The MANN

Fra : Ivar

Dato : 03-01-08 21:06

The MANN skrev:

> Lyder som om jeg har fået begyndt forkert!! Har du evt et link,hvor jeg kan
> læse om dette emne ?

Næh, men det er avanceret motorteknik du har rodet dig ud i, så
du skal igennem meget litteratur.
Hvad er dit egentlige problem?

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : The MANN

Dato : 03-01-08 21:22

> du skal igennem meget litteratur.
> Hvad er dit egentlige problem?
>

> Ivar Magnusson

ok viste godt det ikke lige var alm teknik!! vi er 2 som kører rc biler og
vi ville lave et udstødningsrør selv , som skulle give mest bundtræk, så
skal konussen jo udfærdiges efter dette, og da har vi lidt bøvl med hvor
meget udstødningsgas der kommer ud !!
jeg siger mange tak for dine svar!

The MANN

Fra : Ivar

Dato : 03-01-08 22:08

The MANN skrev:

> [...]
> konussen jo udfærdiges efter dette, og da har vi lidt bøvl med hvor meget

Så skal du have fat i noget om tuning af to-taktere.

Hvis man vil øge maksimaleffekten med potten, kan man lave en resonans-
potte. Ideen er, at man tilpasser potten til et bestemt omdrejningstal
(det er faktisk orgelpibe-teknik), således at
brændstof-luftblandindingen bliver suget ud af udblæsningsporten og
presset tilbage inden den lukkes. Med en resonanspotte kan man derfor
få mere fyldning af cylinderen end den har ccm. Ulempen er, at den
kun har virkning ved et bestemt omdrejningstal. Der findes også
potter der har et bredere arbejdsområde, men så er de ikke så
effektive.

Når potten kun virker ved et omdrejningstal er det nødvendigt med
mange gear i gearkassen.
I 1967 var der ikke så mange begrænsninger i motorcykel-GP.
Suzuki lave de en trecylindret 50 ccm, der udviklede 19.8 hk ved
19.000 omdr/min. Men det var kun lige omkring dette omdrejningstal, der
var brugbar effekt, så selvom motorencyklen havde 14 gear var det ikke
nok til, at den kunne følge med svagere maskiner.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/