Karbonader og krebinetter
Fra : Specks6812

Dato : 15-01-08 20:15

Kan vi så få nogle ekspert udtalelser om hvad forskellen på karbonader og
krebinetter er?

Hvor kommer rasp ind i billedet og hvor kommer det at blande æg i farsen
ind i billedet?

Hvilke dyr kommer kødet fra og hvad serveres til de to?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-01-08 20:17

Specks6812 <findit@hotmail.com> writes:

> Kan vi så få nogle ekspert udtalelser om hvad forskellen på karbonader og
> krebinetter er?

Prøv at læs bare en uges tid tilbage i gruppen. groups.google.com

Mvh Trine

Fra : Specks6812

Dato : 15-01-08 20:38

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> said in

> Prøv at læs bare en uges tid tilbage i gruppen. groups.google.com
>
> Mvh Trine

Det har jeg så gjort.

Det viser at der er mange forestillinger om disse karbonader og
krebinetter.

Selv mener jeg at krebinetter er hkt. svin/kalv iblandet kartofler og æg og
vendt i rasp mens karbonader er hkt svin uden noget.

Om man så serverer stuvede grøntsager eller brun sovs eller andet er op til
en selv.

Fra : Sabina H.

Dato : 15-01-08 20:46

"Specks6812" <findit@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> vendt i rasp mens karbonader er hkt svin uden noget.
>
> Om man så serverer stuvede grøntsager eller brun sovs eller andet er op

hehe jeg mener det er modsat...
karbonader er kalv/flæskekød, vendt i æg/mælk og rasp/mel/krydderi, mens
krebinetter er noget helt andet, hvad ved jeg faktisk ikke, da jeg altid kun
laver karbonader :)

måske det også har lidt at sige hvor i landet man kommer fra?
--
Knus,
Sabina

Fra : Max

Dato : 15-01-08 21:38

Hej

> Det har jeg så gjort.
>
> Det viser at der er mange forestillinger om disse karbonader og
> krebinetter.

Svare er at de er lige tykke på midten.

--
Mvh Max

Fra : Ole Christiansen

Dato : 16-01-08 09:31

"Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vendt i rasp mens karbonader er hkt svin uden noget.
>
> Om man så serverer stuvede grøntsager eller brun sovs eller andet er op

Gyldendals kogebog siger krebinetter er svin med kartofler osv.
Karbonader er svin, kalv eller blandet, vendt i rasp.

Mvh Ole

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 15-01-08 22:06

Specks6812 skrev:

> Hvor kommer rasp ind i billedet og hvor kommer det at blande æg i farsen
> ind i billedet?

Prøv at lave dem uden æg for at se, hvad der sker.

/Jens Axel

Fra : Max

Dato : 15-01-08 22:12

Hej Jens

> Prøv at lave dem uden æg for at se, hvad der sker.

Så får man jo karbonader ud af det :)

--
Mvh Max

Fra : Michael Olsen

Dato : 15-01-08 18:26

Jeg tror, definitionen er geografisk betinget. I Jylland spiser man
karbonader, på Hovedøen er det krebinetter. Fik det faktisk forrige
lørdag. Hakket kalv og flæsk, vendt i æg og rasp, stegt gyldenbrune.
Hertil pillede kartofler, ærter og gulerødder samt smørsovs. For satan
hvor smagte det godt.

Mht geografiske madvaner, så har jeg oplevet remouladegrænsen et sted
midt på Fyn. Bestiller man ved en pølsevogn en hotdog vest for denne
grænse er en stribe remoulade udgangspunktet, mens det øst for er et
aktivt tilvalg.

mvh Michael

Fra : Esther

Dato : 16-01-08 08:53

SÃ¥ vidt jeg kan finde ud af, er "krebinet", "crepinet" og "karbonade"
stort set det samme i dag, og det er alene kokkens præferencer der
afgør om det er svin eller kalv, med eller uden panering, med eller
uden tilsætning af fyldstof etc. Og ingen af dagens tilberedningsmåder
har særligt meget at gøre med ordenes oprindelige betydning:

Karbonade kommer fra latin carbon(kul) og betød oprindeligt et stykke
kød ristet over åben ild og man talte før i tiden om "karbonade-
stykke", som vist nærmest er det samme som kam/kotelet.
Krebinet/crepinet kommer fra fransk "crepinette". Crepinette er et
svinenet, som bruges til at indpakke/bardere kød i. "En crepinette" er
udtryk for en ret, hvor (hakket) kød m.m. indpakkes i et fedtnet, der
dels skal holde sammen på det hele, dels hindre
udtørring under tilberedning. Fedtnettet tages vistnok fra bughinden
på dyret. Når det er spændt godt ud, ligner det nærmest dét, der lå
oven på æggene i Alien nr. 1.

Her er den officielle karbonade-forklaring:

Fra Ordbog Over Det Danske Sprog på nettet:
link: http://ordnet.dk/ods/opslag?id=474013&liste=alfa

Og udskrift, der sker noget i copy/paste, beklager.

Karbonade, en. [kArbo'na·ð∂; vulg. (gldgs.) ell. dial. kab∂'na·ð∂ (jf.
Karbenade. Moth.Conv.K64), kam∂'na·ð∂ (jf. Karme-, Karminade. Kogeb.
(1710).97. JBaden.FrO. 48. Hostr.SpT.II.11. FolketsNisse. 22/11 1862.
13. Gadeordb.2262. Feilb. u. kaminade)] flt. -r. (gennem fr.
carbonnade af ital. carbonata; afl. af ital. carbone, lat. carbo, kul,
jf. Karbid osv.; kog.) skive kød (af kalv ell. svin), ristet over en
kulild; nu især: hakket ell. (oftest) mørbanket kødskive (med
vedhængende ben), paneret og stegt paa pande (jf. Bøfkarbonade,
Kotelet). *Hans Tænder rinder, naar han seer | Ragout og Carbonade.
Falst.6. *Til Tand-løs Mund hør Tyggemad, | Ey Been-riig Carbonade..
Graah.PT.I.124. Farceret Karbonade. Huusm.(1793).125. HCAnd.V.273.
FrkJ. Kogeb.45. jf. (spøg.): den ene af Kæmperne huggede en hel
Karbonade ud af den anden. VVed.R.367. || (slagt.) den del af et dyrs
ryg, hvoraf karbonaden kan udskæres; karbonadestykke; kam. Bek.Nr. 52
27/7 1921.§8. || hertil bl. a. Karbonade-ben (Schand.AE.311. Drachm.T.
68), -stykke (Larsen).

Hilsen Esther