Ægte Pamasan
Fra : Karoline

Dato : 13-01-08 11:23

Hej Alle

Er der ikke en der kan fortælle mig hvor jeg kan købe ægte parmasan??
Altså den der har lageret i 3 år m.m!

Gerne på nettet, men helst på en dansk webside!

Mvh Karoline

Fra : Karoline

Dato : 13-01-08 11:36

> Hej Alle
>
> Er der ikke en der kan fortælle mig hvor jeg kan købe ægte parmasan??

Det hedder selvfølgelig Parmesan!

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-01-08 11:56

Karoline skrev:
> Hej Alle
>
> Er der ikke en der kan fortælle mig hvor jeg kan købe ægte parmasan??
> Altså den der har lageret i 3 år m.m!

Ægte - "den der har lagret i 3 år m.m.". For mig lyder det som om du har
din egen definition på hvad der er ægte. Det gør det jo ikke specielt
nemt at søge efter noget når man har egne kriterier der ikke stemmer med
øvrigheden.
Hvad ligger i m.m? Og hvilken parmesan ost er det der kun er ægte når
den er 3 år?
Hvis du kigger efter hvad der i øvrigheden opfattes som en ægte parmesan
ost skal du søge efter "Parmigiano Reggiano" godkendt og beskyttet af
konsortiet af samme navn. Læg mærke til både det lange (beskyttede) navn
Parmigiano Reggiano og den korrekte stavemåde parmesan - da dette
naturligvis er en forudsætning for at søge den korrekt frem.

Parmigiano Reggiano oste der har lagret i 2 til 3 år kaldes Stravecchio.

Udtrykket Parmigiano Reggiano Stravecchio vil altså være det rigtige at
søge på, samt spørge efter i butikkerne.

> Gerne på nettet, men helst på en dansk webside!

Jeg kan ikke finde noget i Danmark. Men:
http://www.parmashop.it/Parmashop/ns.asp?wci=deptlist&lng=1030&cur=3057&cid=4G822792K4J84084Y252L33536618G91&did=11&sr=0
Må siges at være den direkte kilde.

Fra : padre

Dato : 13-01-08 12:22

"Karoline" <slet-ingen!@mail.her> skrev i en meddelelse
> Hej Alle
>
> Er der ikke en der kan fortælle mig hvor jeg kan købe ægte parmasan??
> Altså den der har lageret i 3 år m.m!
>
> Gerne på nettet, men helst på en dansk webside!

Måske her:

http://www.supermarco.dk/index.php?side=produkter&underside=ost

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 13-01-08 15:08

Karoline <slet-ingen!@mail.her> wrote:

> Er der ikke en der kan fortælle mig hvor jeg kan købe ægte parmasan??
> Altså den der har lageret i 3 år m.m!

Irma har en på 30 måneder fra Bertozzi. Er det tæt nok på 3 år?

179 kr/kg for en kile på 5-600g.

Kan også købes i flager eller færdigrevet.

De har også en økologisk i de almindelige flade kiler, men den er dyrere
(per kg).

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 13-01-08 15:21

Karoline skrev:
> [...]
> Altså den der har lageret i 3 år m.m!
>
> Gerne på nettet, men helst på en dansk webside!

Jeg har nogle gange købt her:

http://www.bichel.dk/butik/slow_food/ost/

Jeg har intet med dem at gøre, så det er ikke en reklame. Deres oste
plejer at være ret gode. De er en del af slowfoodbevægelsen og varerne
bærer altid præg af stor smag. De har en udmærket parmesan (for det er
jo det vi kalder det på dansk).

Hilsen Jesper

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-01-08 17:46

Jesper Mehlsen skrev i 478a1e37$0$90263$14726298@news.sunsite.dk dette:

> http://www.bichel.dk/butik/slow_food/ost/
>
> Jeg har intet med dem at gøre, så det er ikke en reklame. Deres oste
> plejer at være ret gode. De er en del af slowfoodbevægelsen og varerne
> bærer altid præg af stor smag.

En ting, der undrer mig er, at det diplom, de viser på Bichels side ikke er
udsmykket med det sædvanlige logo, der benyttes af Slowfoodbevægelsen - en
snegl. Er der tale om en dansk afdeling af den internationale
slowfoodbevægelse eller er det en 'hjemmelavet' sag?
Som man ser her:
http://www.slowfooddanmark.dk/news.php
benytter man også i dk. logoet, som i resten af verden.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Thomas Jeppesen

Dato : 13-01-08 21:11

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev dette:

> [...]
> Som man ser her:
> http://www.slowfooddanmark.dk/news.php
> benytter man også i dk. logoet, som i resten af verden.

"Slow Food.....dansk" med solsikke-logo er ikke det samme som
http://www.slowfooddanmark.dk med snegle-logo.

Se her http://bentchristensen.com/slow-food-dansk/

Thomas Jeppesen

Fra : Max

Dato : 13-01-08 19:38

Hej Karoline

> Gerne på nettet, men helst på en dansk webside!

En mulighed er her http://www.net-ost.dk/

Er der nogen der kender og ved hvordan de levere ?

--
Mvh Max

Fra : Andersen

Dato : 14-01-08 09:13

> Er der ikke en der kan fortælle mig hvor jeg kan købe ægte parmasan??
> Altså den der har lageret i 3 år m.m!
> Gerne på nettet, men helst på en dansk webside!

Jeg har rigtig mange gange købt hos Ulvedal Ost som har den bedste danske
hjemmeside for oste jeg har set.. Og kvaliteten er altid i top..

http://www.net-ost.dk/italienske_oste/parmigiano_reggiano_126_da.html

http://www.net-ost.dk

Hilsen HA Aalborg

Fra : Max

Dato : 14-01-08 16:40

Hej Andersen

> Jeg har rigtig mange gange købt hos Ulvedal Ost som har den bedste
> danske hjemmeside for oste jeg har set.. Og kvaliteten er altid i

Hvordan sender de ostene ?

--
Mvh Max

Fra : Andersen

Dato : 20-01-08 09:51

Hej Max undskyld det sene svar, men opdagede det først nu.

> Hvordan sender de ostene ?

De bliver sendt i en forseglet tyk flamingokasse med nogle køleelementer
i som man smider væk bagefter.... Jeg har fået det tilsendt på en rigtig
varm sommerdag og der var ingen problemer der, dog sagde posten
at han valgte at køre pakken direkte ud til mig før han tog de andre
på ruten da ostlugten var meget tydelig... he he

Hilsen Andersen

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-01-08 11:28

"Karoline" <slet-ingen!@mail.her> skrev i en meddelelse

> Er der ikke en der kan fortælle mig hvor jeg kan købe ægte parmasan??

Ægte parmesan hedder, som andre har fortalt dig, Parmigiano Regggiano. Føtex
har en ganske udmærket udgave fra Zanetti, der går fint i en snæver vending.

> Altså den der har lageret i 3 år m.m!

Føtex' udgave er lagret i mindst 24 måneder.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Don't@mail

Dato : 14-01-08 16:42

Osted Ost ved Roskilde har en rigtig god en. Køber der selv jævnligt
Jeg husker ikke kg. prisen. Men den skulle komme direkte fra Italien. Et
stykke af den og et glas fadøl
Så er man direkte i Italien igen
mvh Kim

Fra : mymuggler@gmail.com

Dato : 17-01-08 12:08

On 13 Jan., 19:37, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Karoline

> En mulighed er herhttp://www.net-ost.dk/
>
> Er der nogen der kender og ved hvordan de levere ?
>
> --
> Mvh Max

Chefen beordrede mig til at tilbagemelde:
Deres Stilton og deres Prima Donna er fremragende, leveringen hurtig
Mvh
Ole

Fra : Max

Dato : 17-01-08 20:24

Hej Ole

> Chefen beordrede mig til at tilbagemelde:

Pænt af ham/hende :)

> Deres Stilton og deres Prima Donna er fremragende, leveringen hurtig

Ja, men levere de via post eller med kølebil eller hvordan ?

--
Mvh Max

Fra : mymuggler@gmail.com

Dato : 17-01-08 12:30

On 17 Jan., 20:23, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Ole

> Pænt af ham/hende :)

> Ja, men levere de via post eller med kølebil eller hvordan ?
>
> --
> Mvh Max

Stod ved døren i flamingokasse med køleposer

Fra : Max

Dato : 17-01-08 20:36

Hej

> Stod ved døren i flamingokasse med køleposer

Tak for info, det var lige det jeg ville vide. Jeg påtænker at købe
nogle mandler og noget mascapone hos dem, og den egner
sig jo ikke til postforsendelse.

--
Mvh Max

Fra : Karoline

Dato : 25-01-08 21:22

> [...]
> Altså den der har lageret i 3 år m.m!
>
> Gerne på nettet, men helst på en dansk webside!

Jeg takker alle for svarene.
Superbedst i Hjørring havde en så jeg slap for at bestille en. Så må jeg
bare se om jeg kan smage forskel på den og den "uægte"

Endnu en gang tak for alle svarene