apropos bøf
Fra : Ralph

Dato : 12-01-08 17:53

Har jeg tit fået meget stærk peberrodspasta til. Kan ikke huske om det kun
er i USA, eller om jeg også har fået det herhjemme. Hvad hedder det?

--
Ralph

Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 13-01-08 23:52

On 12 Jan., 17:53, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:
> Har jeg tit fået meget stærk peberrodspasta til. Kan ikke huske om det kun
> er i USA, eller om jeg også har fået det herhjemme. Hvad hedder det?
>
> --
> Ralph

Kan det være wasabi-paste du tænker på? Svagt lysegrønt og afsindig
stærk peberrodssmag?

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 14-01-08 13:37

<lonekjaer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Kan det være wasabi-paste du tænker på? Svagt lysegrønt og afsindig
stærk peberrodssmag?

Det med en afsindigt stærk pebberrodssmag er noget, der interesserer mig.
Kan man få en stærkere peberrodssmag end fra selve pebberroden?

Men vi har problemer med at finde pebberrødder, der virkelig er stærke.
Derudover kan man købe revet pebberrod i små poser - spild af penge!!

Vi koger ofte et stykke oksetværreb med henblik pa at servere kødet i
pebberodssovs. Så er det forbistret ærgerligt, hvis peberroden ikke smager
af noget.
Tilsvarende, når vi serverer kogt torsk på vores måde med revet pebberrod,
fiskesennep og smeltet smør, er det kedeligt, hvis pebberroden ikke er
stærk.

Hvordan mon man kan opnå denne stærke pebberrodssmag, som du angiver skulle
være i den nævnte wasabi-paste?

Mvh
Aksel

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-01-08 14:00

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan mon man kan opnå denne stærke pebberrodssmag, som du
> angiver skulle være i den nævnte wasabi-paste?

Du kan købe Wasabi peberrod (japansk peberrod) i asiatiske butikker.
Hvis du vil have den rigtig stærk, så køb pulveret i stedet for
pastaen, og rør den selv. Den er *meget* stærk.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Inger D.

Dato : 14-01-08 21:13

> Du kan købe Wasabi peberrod (japansk peberrod) i asiatiske butikker. Hvis
> du vil have den rigtig stærk, så køb pulveret i stedet for pastaen, og rør
> den selv. Den er *meget* stærk.

Lige en lille korrektion, da det er rart at vide, hvad man putter i munden.
Japansk peberrod er ikke wasabi, selvom den ofte sælges som sådan blandet
med sennep og farve. Wasabi er en rod i kålfamilien. For de interesserede
kan I læse lidt mere om wasabiroden her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Wasabi
http://en.wikipedia.org/wiki/Wasabi
http://www.realwasabi.com/

Inger D.

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-01-08 23:23

"Inger D." <blabla@no.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> som sådan blandet med sennep og farve. Wasabi er en rod i
> kålfamilien. For de interesserede kan I læse lidt mere om

Tak for det Inger. Det er altid rart blive rettet hvis man man har
fejlinformeret. Jeg har altid troet at det var peberrod. Den alm.
peberrod kom til Europa fra Asien i en fjern fortid, så det er nok
derfra min vildfarelse stammer. Stærkt er det i hvert fald.

Fra : Inger D.

Dato : 15-01-08 17:47

> [...]
> kom til Europa fra Asien i en fjern fortid, så det er nok derfra min
> vildfarelse stammer. Stærkt er det i hvert fald.

Ja, jeg vidste det heller ikke, indtil jeg tilfældigvis stødte på
informationen i Nettos kogebog om sushi. Så følte jeg mig egentlig lidt
snydt. Men hvad, det dér japanske pebrrod med sennep og farve smager jo
godt, så jeg har tænkt mig at blive ved med at spise det

Inger D.

Fra : Ralph

Dato : 14-01-08 18:11

<lonekjaer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Kan det være wasabi-paste du tænker på? Svagt lysegrønt og afsindig
stærk peberrodssmag?

Måske, det jeg har smagt er da lidt stærkt, men jeg synes nærmere det ligner
stuvet hvidkål - så grønt kan man vel godt kalde det med lidt god vilje.

Men det skal da prøves, er at finde i helsekostbutikken i morgen
eftermiddag.

--
Ralph

Fra : marlene larsen

Dato : 16-01-08 19:10

tja i england får man "horseradish sauce" til oksekød, sandwich og sån det
vist noget med mayo, peberrod, sennep m.m. eller creme fraishe man kan osse
købe det færdigt

Fra : Ralph

Dato : 16-01-08 19:34

"marlene larsen" <dsl214190@vip.cypercity.dk> skrev i en meddelelse
> tja i england får man "horseradish sauce" til oksekød, sandwich og sån det
> vist noget med mayo, peberrod, sennep m.m. eller creme fraishe man kan
> osse købe det færdigt

Hesteradise-sovs? Narhj. jeg er ret sikker på at det er den "falske"
Wasibipasta jeg har fået, nu skal jeg bare finde tid til at købe noget, det
haster lidt, på fredag får vi børnepenge så da skal vi have bøf

--
Ralph