Stegning
Fra : Rick

Dato : 12-01-08 16:19

Hej Gruppe,

Jeg ved ikke, om det bare er mig, der gør tingene anderledes, men jeg har
meget ofte spekuleret over, hvorfor der altid på en pakke steaks fra
forskellige supermarkeder står, at de skal steges 3-4 minutter på hver
side??

Er det normalt for jer andre? Jeg plejer at stege dem væsentlig længere og
så de stadig er lidt rosa i midten og velsmagende. Hvis jeg kun giver dem
3-4 minutter selv ved høj varme, synes jeg de bliver alt for rå... Så jeg
forstår ikke denne opskrift på pakkerne?

- rick -

Fra : Morten Wartou

Dato : 12-01-08 16:35

"Rick" <rickcool22@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> 3-4 minutter selv ved høj varme, synes jeg de bliver alt for rå... Så jeg
> forstår ikke denne opskrift på pakkerne?

Næeh, det er vel bare sådan en standardbrugsanvisning, som man ikke skal
tage for alvorligt. Er det oksefilet, giver jeg sjældent bøfferne mere end
et par minutter på hver side, så er de pænt rosa indeni. Er det oksemørbrad,
som ofte er ret tykke, får de omkring 5 minutter på hver side, før de er
rosa. Det afhænger i høj grad af kødtype og tykkelse, og ikke mindst
personlige præferencer. Det havde nok været smartere helt at undlade
angivelse af stegetid.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 12-01-08 09:44

On 12 Jan., 16:34, "Morten Wartou" <mort_fjerndette...@wartou.dk>
wrote:

> Det afhænger i høj grad af kødtype og tykkelse, og ikke mindst
> personlige præferencer.

Ja. Mit svar, når en tjener spørger, hvordan jeg ønsker min bøf stegt,
er altid: Næsten ikke, tak.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ralph

Dato : 12-01-08 17:51

wrote:
Ja. Mit svar, når en tjener spørger, hvordan jeg ønsker min bøf stegt,
er altid: Næsten ikke, tak.

Modsat skal min datters bøf lige en 15-20 sek. i mikrobølgeovnen efter
stegning på panden, som er 30-40 sekunders bruning på meget varm pande,
skrue ned, olie på stege et par minutter på hver side, salt og peber, så
ialt får de vel små 6 minutter. Min ene søn og jeg tager de tykkeste, konen
og anden søn de næsttykkeste og datteren den tynde + mikro.

--
Ralph

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 12-01-08 21:26

On Sat, 12 Jan 2008 08:44:26 -0800 (PST), edelvang@gmail.com wrote:

>Ja. Mit svar, når en tjener spørger, hvordan jeg ønsker min bøf stegt,
>er altid: Næsten ikke, tak.

Eller: "bær den igennem et opvarmet lokale, tak".

sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 14-01-08 14:22

"Martin Mose Larsen" <martin.mose.larsen@NOSPAMmail.dk> skrev i en
meddelelse news:rg8io3pge6plm0toejnnqh1jcd91qvvcvc@4ax.com...

> Eller: "bær den igennem et opvarmet lokale, tak".

He-he. Eller som på bistro i Frankrig: tjerneren løber hurtigt forbi en
slukket radiator

mvh Peter Ingsø Laursen

Fra : Broegger

Dato : 14-01-08 21:43

"Peter Ingsø Laursen" <psil*fjern_dette*@tele2adsl.dk> skrev news:jlJij.22
$zc6.9@news.get2net.dk:

> [...]
> meddelelse news:rg8io3pge6plm0toejnnqh1jcd91qvvcvc@4ax.com...

> He-he. Eller som på bistro i Frankrig: tjerneren løber hurtigt forbi en

Eller som Mogens Frohn fortalte om en af "Hvalpene". De var inviteret på en
kro til middag, men en af knægtene skulle lige spule og ville så komme lidt
senere. Tjenere spørger så Mogens om det er ok at han tager lidt pis på
knægten når han kommer. Mogens svarer at det må være på eget ansvar.
Da knægten så arriverer bliver han mødt af den meget overhøflige tjener der
følger ham til bords, trækker stolen ud og det hele. Da knægten er bænket
spørger tjeneren så: "Og hvordan ønsker herren så sin bøf?" Hvorpå knægten
svarer: "Du kan sparke hornene af den, tørre den i røven og vende den kort
på panden, så skal jeg nok selv klare resten!"

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-01-08 22:24

"Broegger" <thomas@removethisbroeggerne.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sin bøf?" Hvorpå knægten svarer: "Du kan sparke hornene af den, tørre
> den i røven og vende den kort på panden, så skal jeg nok selv klare

God historie. Dens tilknytning til virkeligheden er nok mere begrænset end
magarines tilknytning til smør.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 12-01-08 17:51

Hej
Rick wrote:
> [...]
> har meget ofte spekuleret over, hvorfor der altid på en pakke steaks
> fra forskellige supermarkeder står, at de skal steges 3-4 minutter på

Jeg er ret overbevist om at det passer hvis kødet har køkkentemperatur. Hvis
kødet kommer direkte fra køleskabet, så tager det 100 år at stege, men fra
køkkenbordet, så passer pakkens vejledning ganske fint.

Sjovt nok, så har jeg set en del opskrifter her på nettet, som fortæller at
kødet skal have køkkentemperatur, så det skal nok passe.
Udover det, så har jeg set en del programmer på BBC Food hvor det samme
siges.

Mvh Hauge

Fra : Torben

Dato : 12-01-08 20:38

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> Sjovt nok, så har jeg set en del opskrifter her på nettet, som fortæller
> at kødet skal have køkkentemperatur, så det skal nok passe.

Ja, det er en rigtig god idé at lade kødet få stuetemperatur inden det
tilberedes.

mvh
Torben

Fra : Anders Houmark

Dato : 15-01-08 20:55

"Torben" <real_anonymous@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> Ja, det er en rigtig god idé at lade kødet få stuetemperatur inden det
> tilberedes.

Er dette ironisk, eller oprigtigt ment? Jeg ville da mene, at kødet i ~20
graders varme står og bliver en (omend laaaaangsomt) bakteriebombe, men de
bliver jo vel alligevel dræbt når man steger.. meen? Hvad skulle det gode
ved denne metode være?

Fra : Hauge

Dato : 15-01-08 21:28

Hej
Anders Houmark wrote:
> Hvad skulle det gode ved denne metode være?

Man slipper for at kødet bliver tørt i kanten, dvs. temperaturen når
hurtigere det rigtige niveau, hvis man starter fra 20 grader ift. 3-4 grader
fra køleskabet.
Prøv med en hakkebøf, at starte med en kødtemperatur på ca. 20 grader, så
kan man lave en super saftig bøf af 5% fedt oksekød, fremfor, som mange gør,
lave en af 19% og slaggesteger den.

Og det med bakterier er da vist bare en gang ammestuefis.

Mvh Hauge

Fra : Torben

Dato : 16-01-08 20:44

> [...]
>
> Man slipper for at kødet bliver tørt i kanten, dvs. temperaturen når
> hurtigere det rigtige niveau, hvis man starter fra 20 grader ift. 3-4

Præcis!

mvh
Torben

Fra : PTC@LA.COM

Dato : 17-01-08 01:50

Det har ogsaa den fordel at den olie/smoer du bruger til stegning faktisk
steger. Hvis din koed temperatur er for lav vil den koele fedtstoffet ned
saa det begynder at koge i stedet for at stege/brune.

Fra : Torben

Dato : 12-01-08 20:41

"Rick" <rickcool22@hotmail.com> wrote in message
> Hej Gruppe,

Hej.

> [...]
> meget ofte spekuleret over, hvorfor der altid på en pakke steaks fra
> forskellige supermarkeder står, at de skal steges 3-4 minutter på hver

Hvis det er en tynd steak på de der 1½ cm. så passer de 3 minutter nu ganske
fint.

> [...]
> 3-4 minutter selv ved høj varme, synes jeg de bliver alt for rå... Så jeg
> forstår ikke denne opskrift på pakkerne?

Så lad være med at fokusere på uret - det kræver ikke megen træning før du
kan mærke på kødet hvor stegt det er.

mvh
Torben

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-01-08 11:09

Rick skrev i 4788da68$0$90275$14726298@news.sunsite.dk dette:
> [...]
> har meget ofte spekuleret over, hvorfor der altid på en pakke steaks
> fra forskellige supermarkeder står, at de skal steges 3-4 minutter på

Ikke for mig. Det er alt for længe.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm