Mit første forsøg...
Fra : Jens Bruun

Dato : 11-01-08 23:20

.... på confit de canard står ude på komfuret og klukker lidt.

Det skal simpelthen prøves med alt det ande- og gåsefedt, jeg har samlet
samlet og tusket mig til i julen.

Jeg kunne desværre ikke umiddelbart få noget frisk and (allerhelst andelår),
så jeg købte en frossen, mindre and. Den har ligget og tøet langsomt op i
køleskabet det meste af ugen, og i går parterede jeg den i lår, bryster og
vinger, og lagde de nu godt saltede stykker i en skål i køleskabet natten
over. Jeg hældte væden fra her til aften, skyllede stykkerne i koldt vand,
duppede dem af i køkkenrulle, og smed dem op i en stor gryde. Herover et par
liter gåsefedt. Nu står de så og simrer på 2. time, så jeg tager dem meget
snart af ilden.

Er jeg inde på noget af det rigtige? Jeg er i sær i tvivl om
saltningen/sprængningen. Bliver det for salt nu?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 12-01-08 00:08

> [...]
>
> Er jeg inde på noget af det rigtige? Jeg er i sær i tvivl om
> saltningen/sprængningen. Bliver det for salt nu?

Det lyder helt rigtigt. Jeg plejer at lægge citronskal, rosmarin eller
timian og lidt hvidløg ved, når jeg sprænger. Det er ikke helt klassisk, men
står godt til det fede kød.
Held og lykke, og Bon appetit!

Anders

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-01-08 18:17

"Anders Halskov-Jensen" <anders@vinkritik.dk> skrev i en meddelelse

> Held og lykke, og Bon appetit!

Tak. Blev nødt til at smugsmage i går sent aftes, og der var lige til den
salte side, selvom kødet var helt vildt mørt og lækkert lyserødt.
Andebrystet, som jeg prøvesmagte, var dog krympet til én trediedel af
oprindelig størrelse på trods af den tidligere sprængning. Tror, jeg næste
gang vil prøve igen med lidt mindre salt og kun en halv dag i køleskabet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Henrik

Dato : 12-01-08 12:59

"Jens Bruun" skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er jeg inde på noget af det rigtige? Jeg er i sær i tvivl om
> saltningen/sprængningen. Bliver det for salt nu?

Jeg kunne godt tænkte mig at prøve og lave det - men til én mand virker det
måske lidt voldsomt at købe en and. Kan man nøjes med de frosne andebryst
som man får kastet i nakken i butikkerne og så købe en dåse andefedt?

Henrik

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 12-01-08 16:10

> [...]
> det måske lidt voldsomt at købe en and. Kan man nøjes med de frosne
> andebryst som man får kastet i nakken i butikkerne og så købe en dåse

Lav du bare af en hel and. Det kan holde sig i månedsvis i køleskabet. Men
ellers køb andelår. Kødets grove struktur er meget velegnet til confit.
Eller til rilette, hvor det kogte trevlede kød røres op med andefedt til en
smørbar masse.

Anders

Fra : Ole Christiansen

Dato : 13-01-08 09:17

> [...]
> ellers køb andelår. Kødets grove struktur er meget velegnet til confit.
> Eller til rilette, hvor det kogte trevlede kød røres op med andefedt til

Resten kan man vel lave gule ærter og sprængt and af.

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-01-08 11:14

Jens Bruun skrev i V-ednTMNILoHdhraRVnygQA@giganews.com dette:

> Herover et par liter gåsefedt.

Jeg plejer at tilsætte lidt svinefedt, så det bliver ordentligt stift. Gåse-
og andefedt har det med at være flydende, hvis ikke det er på køl - hvilket
ikke er nødvendigt med en confit (jeg opbevarer det i mit vinrum, hvor jeg
holder en temp. på max. 16 grader året rundt). Men det er vigtigt at der er
et godt, tæt 'låg' af fedtstof af hensyn til konserveringen.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html