Tilbehør til crème brulée
Fra : (-Peter-)

Dato : 11-01-08 06:54

Hej..

Har besluttet at servere crème brulée til dessert til en
fødselsdagsmiddag for 12 personer..

Imidlertid har jeg et problem, da jeg på en måde synes det er
"kedeligt" "bare" at servere crème bruléen - men på den anden side
synes jeg også det er synd at spolere den rene smag..

Hvad siger I? Har I nogle ideer til tilbehør - og synes I det er synd
at servere tilbehør til?

Hvordan i øvrigt med drikkevarer? Havde tænkt på muscatvin eller lign.
- har I kommentarer til dette?

/Peter

Fra : Max

Dato : 11-01-08 15:05

Hej Peter

> Imidlertid har jeg et problem, da jeg på en måde synes det er
> "kedeligt" "bare" at servere crème bruléen - men på den anden side
> synes jeg også det er synd at spolere den rene smag..

Hvorfor har du så bestilt den hvis du mener den er kedelig ?
Jeg mener at en Creme Brulee er skøn i sin enkelthed og
ikke skal spises med andet end sig selv.

> Hvordan i øvrigt med drikkevarer? Havde tænkt på muscatvin eller lign.
> - har I kommentarer til dette?

Jeg foretrækker noget kirsebærøl til den, f.eks. en Kriek Boon.

--
Mvh Max

Fra : Lave

Dato : 11-01-08 19:55

En rigtig god brulée med ordentlig vanilla(ikke standard fra supermarkedet)
skal ikke have andet tilbehør, den er bare super god.

Fra : Inger D.

Dato : 11-01-08 17:30

> [...]
>synes jeg også det er synd at spolere den rene smag..
>
>Hvad siger I? Har I nogle ideer til tilbehør - og synes I det er synd

Jeg synes creme brulé er en elegant dessert, men rigtig nok lidt kedelig,
ensartet i sig selv, så jeg elsker at få friske bær til; hindbær, brombær,
blåbær, solbær, ribs... Det ser også flot ud sammen med. Jeg har også en
gang lagt et lag friske blåbær i bunden af formen, hvilket var meget
lækkert.

Inger D.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 11-01-08 14:07

On 11 Jan., 14:54, "(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> wrote:

> Hvad siger I? Har I nogle ideer til tilbehør - og synes I det er synd
> at servere tilbehør til?

Det er ikke usædvanligt at få frugt i bunden af sin brûlée, men jeg
vil nu advare mod at forsøge at matche cremens sødme med sure bær
eller lignende, som man tit møder i denne dessert. Intet kunne efter
min mening være en større fejltagelse. I dette tilfælde matches den
søde, bløde creme af den sprøde, let bitre karamel.

*Skal* der noget i, ville jeg blanchere små tern af madæbler i en
sukkerlage eller noget i den stil. Helst vil jeg dog have desserten i
sig selv. Det er ubetinget min yndlingsdessert, hvis jeg kun måtte
vælge én.

> Hvordan i øvrigt med drikkevarer? Havde tænkt på muscatvin eller lign.
> - har I kommentarer til dette?

Ikke noget dårligt bud. En god (dvs. klassisk/karakteristisk)
sauternes er mit yndlingsvalg.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-01-08 22:41

Kim Edelvang skrev:

> *Skal* der noget i, ville jeg blanchere små tern af madæbler
> i en sukkerlage eller noget i den stil.

Jeg har en enkelt gang fået kvædekompot til crème brûlée, det var
en god kombination.

> Helst vil jeg dog have desserten i sig selv.

Enig.

> Det er ubetinget min yndlingsdessert, hvis jeg kun måtte
> vælge én.

Tiramisù er nu heller ikke at foragte. :p

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 11-01-08 22:48

Hej Klaus

> Tiramisù er nu heller ikke at foragte. :p

Har du en speciel opskrift ?

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-01-08 22:55

Max skrev:

> Har du en speciel opskrift ?

Næh, egentlig ikke. Jeg plejer at google lidt rundt for at få
inspiration, og så er det ellers på slump.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 11-01-08 23:10

Hej Klaus

> Næh, egentlig ikke. Jeg plejer at google lidt rundt for at få
> inspiration, og så er det ellers på slump.

Ok, jeg bruger en fra en bog der hedder Kaffe på alverdens måder,
den er egentlig rigtig god, men det kunne jo være der var en anden
udgave derude man skulle prøve.

Bruger du almindelig Mascapone, så vær opmærksom på
at de har den til halv pris hos Lidl.

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-01-08 23:31

Max skrev:

> Bruger du almindelig Mascapone, så vær opmærksom på
> at de har den til halv pris hos Lidl.

Hvilket mærke er det? Jeg synes at der er stor forskel på
mascarpone.

Har [vist] [heldigvis] ikke en Lidl i nærheden.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 11-01-08 23:52

Hej Klaus

> Hvilket mærke er det? Jeg synes at der er stor forskel på
> mascarpone.

Santa Lucia fra Galbani, forøvrig den eneste mascapone der
er i forretningerne her i området.

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 13-01-08 19:12

Hej Klaus

> Hvilket mærke er det? Jeg synes at der er stor forskel på
> mascarpone.

Havde du forøvrigt en mascapone du ville anbefale ?

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-01-08 19:13

Max skrev:

> Havde du forøvrigt en mascapone du ville anbefale ?

Det er et stykke tid siden jeg har lavet tiramisù, men jeg plejer at
bruge et af de to mærker man kan få i Irma (beklager, jeg kan ikke
huske navnene).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 13-01-08 19:32

Hej Klaus

> Det er et stykke tid siden jeg har lavet tiramisù, men jeg plejer at
> bruge et af de to mærker man kan få i Irma (beklager, jeg kan ikke
> huske navnene).

Ok, så fortsætter jeg med min Santa Lucia, en sikker vinder til
kagekonkurencen, og så koster den kun12,- kr. i Lidl :)

--
Mvh Max

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-01-08 22:57

On Fri, 11 Jan 2008 05:54:25 -0800 (PST), "(-Peter-)"
<garfieldpbj@gmail.com> wrote:

>Imidlertid har jeg et problem, da jeg på en måde synes det er
>"kedeligt" "bare" at servere crème bruléen - men på den anden side
>synes jeg også det er synd at spolere den rene smag..

Lige friske bær... Et klart hindbær sorbet... Det virker godt sammen
med den.

>Hvordan i øvrigt med drikkevarer? Havde tænkt på muscatvin eller lign.
>- har I kommentarer til dette?

Sidst vi fik der her serverede jeg den her til:

http://www.hjhansen-vin.dk/product.aspx?sid=60291

Den er super lækker til.

hilsen Lars

Fra : (-Peter-)

Dato : 11-01-08 16:22

> [...]
> at servere tilbehør til?
>
> Hvordan i øvrigt med drikkevarer? Havde tænkt på muscatvin eller lign.

Tak for alle svarene..

Tror det bliver "rent" og så med et frugtfad man kan tage af hvis man
vil..

Og så med noget muscat/sauterne af en eller anden art :)

/Peter

Fra : Max

Dato : 12-01-08 00:33

Hej Peter

> Tror det bliver "rent" og så med et frugtfad man kan tage af hvis man
> vil..

Hvis du har mod på at prøve selv at lave Creme Brulee, så findes der
en lille bog der hedder "Franske Creme-desserter" deri er der opskrifter
på både den almindelige Creme Brulee og nogle med fyld i så som bær,
frugt, chokolade, nødder og så vidre. Og så er der jo også mange
andre spænnende creme deserter,

--
Mvh Max

Fra : (-Peter-)

Dato : 12-01-08 03:50

On 12 Jan., 00:32, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
> på både den almindelige Creme Brulee og nogle med fyld i så som bær,
> frugt, chokolade, nødder og så vidre. Og så er der jo også mange

Øh.. jeg laver da "selvfølgelig" selv creme brulee'en!

Men tror som sagt bare det bliver den almindelige..

/Peter

Fra : Max

Dato : 12-01-08 15:19

Hej Peter

> Øh.. jeg laver da "selvfølgelig" selv creme brulee'en!

Undskyld, jeg havde opfattet det således at du havde
bestilt maden ude, men kan se at jeg misforstod dig.

> Men tror som sagt bare det bliver den almindelige..

Lykke til med den og specielt lykke til med karamellen.

--
Mvh Max

Fra : -V-

Dato : 12-01-08 04:53

On Jan 12, 11:49 am, "(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> wrote:
> Øh.. jeg laver da "selvfølgelig" selv creme brulee'en!
>
> Men tror som sagt bare det bliver den almindelige..

For et halvt års tid siden fik jeg en creme bruleé med smag af
rosmarin på Bo og Lisbeth Jakobsens Restaurationen.

Det var klart en idé til efterlevelse.

-V-

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 12-01-08 04:53

On 11 Jan., 22:41, Klaus Alexander Seistrup <kl...@seistrup.dk> wrote:

> Jeg har en enkelt gang fået kvædekompot til crème brûlée, det var
> en god kombination.

Det forestiller jeg mig også.

> Tiramisù er nu heller ikke at foragte. :p

Bestemt ikke. Og hvor kan også denne dessert misbruges, ligesom crème
brûlée er blevet det (som når man f.eks. får den serveret som en
gelatiniseret vanillabudding med et tykt, stift lag af karamel, som
dårligt kan gennembrydes med en ske.

De italienske ærkeklassikkere er nu heller ikke at foragte (tiramisù
er jo faktisk en forholdsvis moderne dessert), f.eks. panna cotta og
de italiensker bavareser, som ofte serveres som semifreddo med
kagebund. Mums.

Uh, og nu vi er ved desserter: Man må ikke snyde sig for en gang
frugtsalat (macedonia), hvis man gæster Rom. Når jeg er dernede er det
nok den dessert, jeg bestiller oftest. På de gode restauranter er det
altid de bedste frugter, markedet bød på i dag, og så lige ned i lidt
appelsinsaft og noget alkoholdigt. Så skal der ikke mere til på en
varm aften i den evige stad! Så lader jeg med glæde turisterne have
deres halvhjertede tiramisù ved nabobordet, som kokkene ofte har på
kortet af pligt mere end lyst.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 14-01-08 09:56

edelvang@gmail.com wrote:

> [...]
> altid de bedste frugter, markedet bød på i dag, og så lige ned i lidt
> appelsinsaft og noget alkoholdigt. Så skal der ikke mere til på en

Det vil jeg have in mente. Skal til Rom (igen) til maj

Ebbe

Fra : (-Peter-)

Dato : 12-01-08 08:32

On 12 Jan., 15:18, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
> bestilt maden ude, men kan se at jeg misforstod dig.

> Lykke til med den og specielt lykke til med karamellen.

helt i orden :)

og tak.. kan godt kræve lidt held at få en god karamel... :) (men
bruger gasbrænder, så det er da lidt lettere end at grille i ovn synes
jeg)

/peter

Fra : Max

Dato : 12-01-08 16:37

Hej Peter

> og tak.. kan godt kræve lidt held at få en god karamel... :) (men
> bruger gasbrænder, så det er da lidt lettere end at grille i ovn synes

Som gammel smed foretrækker jeg også gasbrænderen, og det
kræver en knasende karamel for at blive perfekt, og det må for
alt i verden ike blive brændt sukker. Jeg har erfaret at forlk fore-
trækker at få serveret Brulee'n i en skål med stor åbning så det
bliver et tyndt lag creme med karamel på.

--
Mvh Max