Inspiration: Jomfruhummerbisque med jomfru~
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 10-01-08 18:53

Kære gruppe!

I det traditionelle franske køkken (Escoffier) jævnes bisquer på
skalddyr (jomfruhummer, krebs, hummer) med ris - og det var vist i
nogle år definitionsforskellen på (legeret) suppe og bisque. Bisque
kommer af bis cuites - kogt to gange, så jeg tillader mig at bruge
betegnelsen uden at jævne med ris. Opskriften på denne
jomfruhummerbisque er baseret på princippet om de forhåndenværende søm
- jomfruhummer, løg, tomat og cognac.

Ingredienser:

15-20 jomfruhummere
1 løg - eller to skalotteløg
1 deciliter cognac
50 cl tør hvidvin (fx Macon, grüner veltliner, riesling)
3 cherrytomater
Salt
Peber
Lidt smør eller olie til stegning
3 deciliter fløde (gerne økologisk)
Evt. lidt tomatpuré
Evt. lidt sukker
Havtaskefilet (ca. 50 gram per spisende ved forret/mellemret - mere,
hvis hovedret)

Opskrift, billeder og vinforslag her:
http://www.bergholt.net/jomfruhummerbisque_med_jomfruhummerhaler_og_havtaskefilet.html

--