Chilisovs
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-01-08 12:49

Hej

Det er sikkert graviditeten der snakker, men jeg har fået sådan en
lyst til chilisovs. Jeg købte noget sweet chili sauce fra Santa Maria
den anden dag, men det smager jo bare som sukkervand.

Jeg er ikke vant til at spise chili, så jeg skal nok ikke ud i noget
flydende habanero, men det må også gerne smage af en smule.

Hvad skal jeg købe eller lave?

Jeg havde tænkt mig både at bruge det i madlavningen, men også som
"tilbehør". Det må ikke være noget med en hulens masse fedt i, da jeg
har noget bøvl med galdesten.

Mvh Trine

Fra : MLN

Dato : 09-01-08 13:10

Vi er storforbrugere af - sriracha HOT chili sauce
Gennemsigtig plast flaske med hvidt tryk og et billede af en hane i front.
Der er en god tud på der dosere i dråber, der er ikke noget sødt over den,
kan købes i vores lokale Thai butik.
NØJ den er god ....

Yours
Martin Lynge

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 09-01-08 13:24

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> on onsdag 9. januar 2008 at
12:49 +0100 wrote:
> [...]
>
>Jeg er ikke vant til at spise chili, så jeg skal nok ikke ud i noget
>flydende habanero, men det må også gerne smage af en smule.

1) Sørg for altid at have friske chillier af forskellige styrker i huset -
det kan man ret hurtigt blive afhængig af.

2) Tænk bredere end bare saucer - jeg laver blandt andet chilli-oiler, som
jeg har stor glæde af, eksempelvis denne:
   1 liter god vindruekerneolie
   6-7 små stærke chillier
   3-4 fed hvidløg
   1-2 kviste esdragon
   Skær toppen af chillierne, pil hvidløgene og skyl esdragonen. Blancer
derefter i ca. 2 minutter.
   Skold en passende flaske - vær meget omhyggelig og skold hellere en
ekstra gang, hæld olien i, prop de afkølede cihilli, hvidløg og esdragon
i. Lad det trække en
   uges tid, og olien er klar til brug - eksempelvis ved stegning, men er
også god i salatdressinger mv.

3) Gå på jagt efter syltede chillier - de findes i et væld af varianter.
Jeg har fundet nogle i Tyskland, der er fyldte med den lækreste frisk-ost.

4) Find noget godt groft-stødt chilli-peber - altså ikke pulveret, men det
der ligner meget kroft kværnet peber.

Jeg mener at der er eller var en af gruppens faste skribenter, der har
overordentlig meget styr på alt det med chilli - kan bare ikke lige komme
på navnet. Han havde en hjemmeside med en hel masse nyttig oplysninger om
chilli.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 09-01-08 15:30

Frank Løkkegaard skrev:

> [...]

> på navnet. Han havde en hjemmeside med en hel masse nyttig oplysninger om

Ham her: http://miljokemi.dk/chili/

Venlig hilsen Dikte

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-01-08 18:29

On Wed, 9 Jan 2008 13:09:37 +0100
"MLN" <martinFJERNES@mln.dk> wrote:

> [...]
> front. Der er en god tud på der dosere i dråber, der er ikke noget
> sødt over den, kan købes i vores lokale Thai butik.

Den er udemærket men smager utroligt meget af hvidløg (hvilket også er
en stor bestanddel i den).

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-01-08 19:03

Kim Schulz <kim@schulz.dk> writes:

> Den er udemærket men smager utroligt meget af hvidløg (hvilket også er
> en stor bestanddel i den).

Hvidløg er da heller ikke så ringe endda. :) Jeg tror manden skal
sendes forbi efter sådan en flaske på vej hjem fra arbejde i morgen.

Mvh Trine

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-01-08 18:31

On Wed, 09 Jan 2008 12:49:00 +0100
Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg havde tænkt mig både at bruge det i madlavningen, men også som
> "tilbehør". Det må ikke være noget med en hulens masse fedt i, da jeg

En rigtig god (efter min mening) chili sauce i "sweet chili" genren er
Lingham's Chili sauce.
billede af flasken:
http://www.chillilimedeli.co.uk/images/pictures/photos/linghams-chilli-sauce-(product).jpg
Den er sød men med meget mere bid end det der sukkerstads som bl.a.
santa maria, Princip osv laver. Den kan fåes i mange etniske
forretninger og i flere større supermarkeder (bl.a. superbest)

Der er også et par gode sauce opskrifter i forummet her:
http://www.chilifan.dk/da/forum/?forumID=3
De er dog alle i den stærkere ende, men man kan fint halvere
chilimængden uden at det skader den gode smag.

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-01-08 18:39

> Jeg købte noget sweet chili sauce fra Santa Maria
> den anden dag, men det smager jo bare som sukkervand.

Ja. Santa Maria er nok den ringeste udgave. Har du ikke en Thai-pusher i
nærheden? De thailandske er noget bedre.

> Jeg er ikke vant til at spise chili, så jeg skal nok ikke ud i noget
> flydende habanero, men det må også gerne smage af en smule.

Jeg har ellers lavet det af Habaneros flere gange. Man skal bare bruge lidt
mindre chilisovs end sædvanligt, og så holder det evigt, hvis det står mørkt
og køligt. Og så skal man huske ikke at pille sig alt for meget i øjnene
resten af dagen, ligesom vi mænd skal være lidt forsigtige med at stå op og
tisse med mindre, det er med hænderne på ryggen.

Jeg hakker chili (f.eks. Habaneros) og presser masevis af hvidløg, og
propper det i en skoldet flaske med patentprop. Så indkoger jeg en lage af
eddike og sukker (ca. fifty-fifty) indtil passende konsistens. Jeg hælder
dernæst den stadigt kogende lage direkte i flasken, omryster, og
chili-sovsen er færdig. Nu skal den bare køle af og helst stå lidt tid, så
smagen rigtigt trækker ud.

Jeg laver normalt en ordentlig skudefuld ad gangen - dvs. en håndfuld
flasker. Jeg har præsteret at glemme flasker i min garage, som efter flere
år smagte himmelsk. Og det var altså med Habaneros.

> Hvad skal jeg købe eller lave?

Det har jeg så foreslået herover.

> Jeg havde tænkt mig både at bruge det i madlavningen, men også som
> "tilbehør".

Chilisovs kan bruges i rigtigt mange sammenhænge. F.eks. i en tæskelækker
kryddermayonaise eller bare som lidt ekstra pift i spaghettien med kødsovs.

>Det må ikke være noget med en hulens masse fedt i, da jeg
> har noget bøvl med galdesten.

Fedt? Der er overhovedet ikke fedt i chilisovs. Kun en dælens masse
kulhydrat og alt det gode fra chili og hvidløg.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-01-08 19:06

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> Ja. Santa Maria er nok den ringeste udgave. Har du ikke en Thai-pusher i
> nærheden? De thailandske er noget bedre.

Ikke umiddelbart. Der er ikke så mange af den slags i
Langå/Bjerringbro-området. :)

> [...]
> dernæst den stadigt kogende lage direkte i flasken, omryster, og
> chili-sovsen er færdig. Nu skal den bare køle af og helst stå lidt tid, så

Det tror jeg lige jeg kan finde ud af! Jeg må en tur i supermarkedet i
morgen og hente chili. Hvidløg har jeg vist masser af.

Mvh Trine

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 09-01-08 19:38

<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg havde tænkt mig både at bruge det i madlavningen, men også som
>"tilbehør". Det må ikke være noget med en hulens masse fedt i, da jeg

Jeg er nærmest afhængig af Chili og Hvidløg:

1 glas Chili pasta (Sambal Oelek) 500 gr
500 gr Oregano evt. persille, dyrker det selv og fryser det
10 store fed hvidløg
1sp.ske salt
1/4 l eddike
olie efter behov
det hele blændes til marmelade konsistens, da det er hvad jeg
bruger det til
smører et tyndt lag på kødet
på løse ris i klatter som blandes i
kan bruges på stort set alt kød og pålæg
mvh Ebbe
1 glas bliver til ca. 3-3 1/2 glas færdigt, så er den god

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 09-01-08 21:45

On Wed, 09 Jan 2008 19:37:34 +0100, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

> [...]
>kan bruges på stort set alt kød og pålæg
>mvh Ebbe
>1 glas bliver til ca. 3-3 1/2 glas færdigt, så er den god

Undskyld - det er selvfølgelig Koriander, og ikke Oregano -
unsskyld
mvh Ebbe

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 09-01-08 22:59

Trine Kornum Christiansen wrote:
> [...]
> lyst til chilisovs. Jeg købte noget sweet chili sauce fra Santa Maria
> den anden dag, men det smager jo bare som sukkervand.

Dave's Special Reserve Hot Sauce er der bundtræk i, og hvis du ellers kan
finde ud af at dosere - vi taler om mikropipetter - har den også en uhyre
fin smag.Jeg kom ganske vit til at bløde femhundrede spir for en flaske
sidste gang, men den holder også fire-fem år. Betragt den som en
chilisaucernes amarone.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-01-08 23:25

On Wed, 9 Jan 2008 22:58:32 +0100
"3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> wrote:

> [...]
> en uhyre fin smag.Jeg kom ganske vit til at bløde femhundrede spir
> for en flaske sidste gang, men den holder også fire-fem år. Betragt

500kr?!?!? de plejer da at sælge den for omkring $25 + porto på
internettet.
F.eks. her:
http://www.hotsauceworld.com/hsw1108.html
hvor stor er din flaske lige?

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 10-01-08 14:43

Trine Kornum Christiansen skrev:
> Hej
>
> Det er sikkert graviditeten der snakker, men jeg har fået sådan en
> lyst til chilisovs.

Ikke for at lokke, men du har set, man kan få chokolade med chili?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-01-08 15:10

Benedikte Brisson <kuduli@vide.invalid> writes:

> Ikke for at lokke, men du har set, man kan få chokolade med chili?

Lok du bare løs. Det virker ikke - jeg er nemlig slet ikke til
chokolade. :) Og jeg hader at shoppe og specielt at skulle købe tøj.
Gad vide om jeg i virkeligheden er en mand?

Mvh Trine, der har tabt sig 25 kilo i graviditeten og som nu bruger
seler for at holde bukserne nogenlunde på plads!

Fra : news.tele.dk

Dato : 10-01-08 18:50

> [...]
>
> Jeg havde tænkt mig både at bruge det i madlavningen, men også som
> "tilbehør". Det må ikke være noget med en hulens masse fedt i, da jeg

Jeg kan f.eks. anbefale denne fra Chilihouse.dk (Fin lille butik i København
der også for nyligt har åbnet webshop)
http://www.chilihouse.dk/shop/laes-mere-om-176p.html
Den hedder Smokin' Chipotle Sauce og kan både pifte en sauce op samt bruges
til marinade.
Det skal også tilføjes at den ikke er superstærk, men giver dog et lille
spark.
Tør man prøve det mere stærke er der også en variant med Habanero, den er
også ganske glimrende.

Hvsi man er helt tosset kan denne også prøves.
http://www.chilihouse.dk/shop/laes-mere-om-175p.html
Pas dog på, blandt advarslerne på flasken kan man bl.a. finde at man ikke
bør føre motordrevet køretøj eller andre maskiner under indtagelse.
Der advares også om at man bør holde den væk fra børn, kæledyr og personer
med diverse sygdomme.
Jeg har ikke selv turdet åbne min flaske endnu, men det er vist noget med at
man får en 5-10 minutter i et parallelt smerteunivers.
Kan dog trøste med at den indeholder 0 gram fedt.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-01-08 19:43

Benedikte Brisson <kuduli@vide.invalid> writes:

> [...]

Lige netop - mistede linket i forbindelse med et computerskifte.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311