Blue Stilton
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 07-01-08 17:06

Har nogen i gruppen erfaringer med Blue Stilton. Jeg har tidligere været
meget glad for denne ost, men den sidste nye, jeg købte lige før Jul,
skuffer meget.
Den er meget usammenhængende. Måske trænger den til at blive mixet med
portvin, men jeg vil vente dermed for ikke at ødelægge den, indtil en eller
anden kommer med et godt råd.
Mvh
Aksel

Fra : Linde

Dato : 07-01-08 20:21

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den er meget usammenhængende. Måske trænger den til at blive mixet med
> portvin, men jeg vil vente dermed for ikke at ødelægge den, indtil en

En Stilton skal have lidt "smuldrende" tekstur, dette kan dog forsvinde
efterhånden som modningen skrider frem, og den vil blive mere cremet,
startende i midten. Men siden du spørger med netop denne ost må det jo være
markant anderledes med denne? Hvis den er meget smuldrende eller "sprød" og
"kort"(ved ikke om du kan fornemme hvad begreberne skal dække over), kan det
være en fejl i produktionen, hvorfor jeg synes du skal returnere den til
ostemanden og høre hvad i alverden han forsøger at prakke dig på. Hvis
den er omtrent som en 50+ Danablu er den nok bare ikke så moden som dem du
har været vant til, så skal den bare have nogle uger i 15-18 grader og høj
luftfugtighed(dækket godt til naturligvis).

At blande portvin i den lyder mystisk, og ikke specielt fordelagtigt...men
hvad, hver sin smag.

Mvh
Linde

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 07-01-08 21:32

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> uger i 15-18 grader og høj luftfugtighed(dækket godt til naturligvis).
>
> At blande portvin i den lyder mystisk, og ikke specielt fordelagtigt...men

Tak for din kommentar.
Det med portvinen stammer fra en engelsk "stilton fan". Måske kunne det være
med til at "samle" osten.
Mvh
Aksel

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 08-01-08 17:17

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse

Det var for galt, at jeg ikke beskrev fejlen ordentligt. Undskyld.

Mine Blue Stiltons - tidligere leveret fra England - har været homogene og
cremede. Låget blev skåret af og bevaret til at dække osten. Ostemassen
blev "gravet" op med en ske centralt fra. Herligt, lækkert!
Den sidst dansk indkøbte ost er næsten granuleret og vanskelig at pille i.
Brækkes op i store klumper. Jeg har selv tænkt, at den måske ikke er færdig
fermenteret. Jeg har også spekuleret på, om det er en dansk fabrikeret ost?
Jeg bemærkede desværre ikke producent navn på indpakningen.
Nå, men det var nok bare ærgerligt - den kostede tæt på 1000 kr.
Min datter siger, at det var billigt, men havde den så bare været Ok.
Mvh.
Aksel

Fra : Linde

Dato : 08-01-08 17:48

> [...]
> Nå, men det var nok bare ærgerligt - den kostede tæt på 1000 kr.
> Min datter siger, at det var billigt, men havde den så bare været Ok.

Hold da op, det er en sand fan der bestiller dem hele hjem, respekt. Det
lyder som en helt rigtig måde at tilgå osten, når man har en hel cylinder,
at bruge toppen som låg. Så giver det også mere mening med portvinen, der
kan ligge i udgravningen.

Så meget desto ærgerligere er det at den ikke er som den skal være. Det
lyder som om, der har været en produktionsfejl, for hvis den afviger så
meget som du siger må den ikke sælges som Stilton. Idet du så har købt en
hel, er det ikke blevet opdaget. Men du kan regne med den ikke er dansk
fremstillet, for osten er et beskyttet varemærke der kun må laves nogle få
steder i England.

Men du kunne da prøve at tage nogle gode billeder af ostens indre, og sende
dem til forhandleren sammen med en uddybning af problemet. Hvis han føler
noget for sin Stilton vil han måske kompensere dig, man har da lov at
håbe. Indtil da tror jeg ikke der er meget andet at gøre end at give den
tid, og håbe på det bedste. Hvordan er smagen i forhold til normalt?

Mvh
Linde

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 09-01-08 15:36

> [...]
> føler noget for sin Stilton vil han måske kompensere dig, man har da lov

Jeg har erfaring for, at de større forretninger ikke føler ret meget for
det, de sælger. I bedste fald kan man få en sludder for en sladder af en
tilfældig ekspedient.

>. Indtil da tror jeg ikke der er meget andet at gøre end at give den tid,
>og håbe på det bedste. Hvordan er smagen i forhold til normalt?

Min nysindkøbte ost mangler den fyldige aroma, den kremede konsistens og
smager noget mere syrligt, end vi har været vant til.

Mit problem er nok, at jeg har en veninde, som tidligere forsynede mig med
disse store, flotte oste fra en god leverandør i England, men at hun nu bor
i Sydafrika og har afbrudt disse yderst velkomne leverancer. Jeg må nok
stille mig tilfreds med, hvad de kan levere her i landet - eller få en ny
engelsk veninde!
Men jeg er nok for gammel!!!
Mvh
Aksel

Fra : Kirsten Marker

Dato : 09-01-08 16:46

Er opvokset med ost, har handlet med ost og jeg spiser ost med stor
fornøjelse.
Som du forklarer den indkøbte Bluse Stilton ost tror jeg ganske bestemt at
osten ikke er færdig modnet. Hvis man ikke har de rigtige forhold at lagre
osten videre under, tænker her på temperatur og fugtighed, er det
vanskeligt at opnå en ordentlig lagring.

I køleskab indpakket, vil jeg tro din Stilton ost mugner og forbliver hård
og smuldrende desværre er der ikke ret mange der har kælder eller koldt
spisekammer, der kunne du havde lagret osten.

Hvad du så skal gøre?
Prøv alligevel at modne din ost eller prøv at kontakte Kirsten Iversen,
Jylland, der handler med gør "det selv ting "(hjemmeindustri) hun er meget
dygtig, laver selv oste og har skrevet bøger og råd herom, ligesom hun altid
er parat til at give gode råd.

Mvh/Kirsten
..

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 09-01-08 20:47

Alt den ostesnak får mig til at tænke en overraskende og meget positiv
osteoplevelse, jeg havde i London for nogle år siden - nemlig fundet af
Neal's Yard Dairy. En sand festival af engelske oste! Vi købte rigeligt ind
og spiste brød til som aftensmad på hotelværelset. Feriens bedste måltid.

Det sjove var, at vi blev ekspederet af en franskmand, og så måtte vi
selvfølgelig spørge, hvordan dælen han var havnet i en osteforretning i
England af alle steder Svaret var, at han var blevet lige så positivt
overrasket over udvalget og kvaliteten af de engelske oste, som vi var, at
han simpelthen havde søgt job i forretningen. Han fortalte også, at han tit
har svært ved at få sine franske venner til at tro på, at det er engelske
oste, han serverer for dem .-)

Anyway - her er et link til deres hjemmeside
http://www.nealsyarddairyshop.co.uk/ - jeg kan ikke huske, om de sender til
mainland europe..... men det kunne du jo undersøge...

mvh Peter Ingsø Laursen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 09-01-08 20:48

"Peter Ingsø Laursen" <psil*fjern_dette*@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Anyway - her er et link til deres hjemmeside
> http://www.nealsyarddairyshop.co.uk/ - jeg kan ikke huske, om de sender
> til
> mainland europe..... men det kunne du jo undersøge...

De sender faktisk til Europa, kan jeg se (under Wholesale).
Jeg er frisk på lidt fælles indkøb, hvis det kunne have interesse her i
gruppen!

mvh Peter Ingsø Laursen

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 09-01-08 22:36

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> og smuldrende desværre er der ikke ret mange der har kælder eller koldt
> spisekammer, der kunne du havde lagret osten.

Nu er vi så heldige, at vi har en fin kølig viktualiekælder, og der står
vores store ost. Der er bare det ved det, at den lugter meget kraftigt,
selvom den er indpakket i en meget stor plastikpose. Jeg tror, at den skal
blive der i endnu 1-2 måneder inden vi igen går igang med den.

> [...]
> Jylland, der handler med gør "det selv ting "(hjemmeindustri) hun er meget
> dygtig, laver selv oste og har skrevet bøger og råd herom, ligesom hun

Mange tak for rådene.
Mvh
Aksel

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 13-01-08 12:34

> [...]
> fremstillet, for osten er et beskyttet varemærke der kun må laves nogle få

Nå, jeg glemte at fortælle, at min nysindkøbte Stilton kun var af ½ normal
størrelse - og benævnt "Stilton Baby". Den vejede dog godt 4 kilo.
Jeg har lige været nede for at vende osten, og da så jeg, at den stammer fra
Wernersson Tølløse (www.we-to.dk) og med holdbarhed til 19.03.08.
Oprindelsesland ikke opgivet.
Ost er jo et levende produkt, og uforudsete hændelser kan influere på
slutresultatet, men jeg vil nu ikke købe denne slags mere.

Mvh
Aksel

Fra : Kirsten Marker

Dato : 13-01-08 16:02

Hej!

Har du overhovedet kontaktet sælger eller producent efter dit køb af Stilton
Osten ?
Hvis ej, syntes jeg du skulle gøre det, danskere er ikke gode til at klage,
vi ærgrer os hellere og betaler;
hvis vi ikke gør opmærksom på fejlen eller manglen ved en handel, hvordan
skal vore produkter så blive bedre!
Som producent eller sælger ville jeg da gerne have at vide,
hvis den solgte vare ikke var i orden. En høflig henvendelse, selvfølgelig!

mvh/kirsten

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 13-01-08 21:29

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Har du overhovedet kontaktet sælger eller producent efter dit køb af
> Stilton Osten ?

Ja, det har jeg, og jeg er helt enig med dig vedr. klage over fejlbehæftede
indkøbte varer.
Men ofte er klagevejene snørklede og uoverskuelige, især når det går over
landegrænser. Men det er rigtigt, at en seriøs producent og forhandler af
en vare burde være interesseret i fortsat at bevare en tilfreds kunde og et
godt renommé fremfor at vise en sur kunde vintervejen.
Mvh
Aksel

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 13-01-08 11:38

> [...]

Oprindelsesland ikke opgivet.
Ost er jo et levende produkt, og uforudsete hændelser kan influere på
slutresultatet, men jeg vil nu ikke købe denne slags mere - fra denne
leverandør/importør.
Mvh
Aksel