Tørring af bananer?
Fra : Ukendt

Dato : 06-01-08 17:38

Hejsa Alle

I Lidl solgte de til jul tørret frugt i chokolade, og den ene af dem var
tørrede banan stykker i chokolade, men de var ikke tørrede som normalt da de
var lækre bløde indeni, og ikke hårde som de skiver man normalt køber..

Hvordan tørre man en banan bedst? Jeg vil selv se om jeg kan lave noget
ligende.
Banan stjjet indeni var helt mørkt, dvs som når de bliver brune.. og de
smagte himmelsk !!!

de er lavet af J.D.Gross som jeg har sniffet mig frem til er lidl's eget
mærke, så de er nok ikke noget man kan få så tit desværre :(

Er der nogle der har prøvet at tørre en banan så den stadig er blød, men kan
holde sig?

Mvh
Morten

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-01-08 20:03

"Morten Juel" <SpAmSnAbElAsTaRcHiLd.Dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle der har prøvet at tørre en banan så den stadig er blød,
> men kan holde sig?

Prøv dig dog frem. Bananer er billige i vore dage.

Jeg ville forsøge med skivede bananer, overdrysset med flormelis, og så i
ovnen ved ca. 60 grader. Man kan jo f.eks. eksperimentere med forskellige
skivetykkelser og/eller tid i ovnen - måske endda skrue lidt op eller ned
for temperaturen. Hvem ved? Måske du pludselig ender op med et resultat, der
er bedre end Lidls?

Når du frem til et godt resulatat, er jeg sikker på, mange i nærværende
gruppe vil sætte pris på at høre om det.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kirsten Marker

Dato : 06-01-08 20:36

Min søster i Ohio, opløser sukkeret i vand, kommer væsken i en sprayflaske,
oversprayer bananskiverne, så er det nemmer, at dosere mængden af sukkeret.
..
Tænkte iøvrigt på, om en skvæt citronsaft i sukker-vandblandingen kunne
afhjælpe problemet med brune bananskiver..

mvh/kirsten

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-08 21:40

> Prøv dig dog frem. Bananer er billige i vore dage.

Har jeg bestemt også tænkt mig :D

> [...]
> for temperaturen. Hvem ved? Måske du pludselig ender op med et resultat,

Ok, det var det med tørring jeg ikke rigtigt vidste hvordan jeg skulle gribe
an.., prøver med 60 grader..

> Når du frem til et godt resulatat, er jeg sikker på, mange i nærværende
> gruppe vil sætte pris på at høre om det.

Skal nok melde tilbage :D

Mvh
Morten

Fra : -V-

Dato : 07-01-08 08:25

On 6 Jan., 20:36, "Kirsten Marker" <kmarker.fjernde...@mail.tele.dk>
wrote:
> Tænkte iøvrigt på, om en skvæt citronsaft i sukker-vandblandingen kunne
> afhjælpe problemet med brune bananskiver..

Det kan jeg ikke forestille mig i dette tilfælde.

Enzymatisk bruning bliver accelereret ved højere temperaturer og
ydermere dalende vandindhold (egtl. vandaktivitet) er en garant for
større tendens til bruning.

Industrielt fremstillede tørrede bananskiver bliver nok lavet enten
ved lav varme i et vakuummiljø, eller ved decideret frysetørring.

-V-

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 07-01-08 17:15

-V- wrote:

> Industrielt fremstillede tørrede bananskiver bliver nok lavet enten
> ved lav varme i et vakuummiljø, eller ved decideret frysetørring.

mener du banan-chips??
det er bananskiver der bliver stegt i palmeolie i whatever-land der nu
fremstiller dem...

Rasmus

Fra : N/A

Dato : 08-01-08 09:32

Fra : -V-

Dato : 08-01-08 01:17

On 7 Jan., 17:14, "Rasmus M. Jensen" <rmje03flaff...@kom.aau.dk>
wrote:

> mener du banan-chips??
> det er bananskiver der bliver stegt i palmeolie i whatever-land der nu
> fremstiller dem...

Nej, jeg mener 'tørrede bananer' og ikke 'palmeoliestegte bananchips'.

-V-

Fra : Børge List

Dato : 08-01-08 09:32

-V- skrev:

> Nej, jeg mener 'tørrede bananer' og ikke 'palmeoliestegte bananchips'.
>

> -V-
Måske er der noget man kan bruge her ( runeberg.org/havebrug/2/0492.html
- 12k )
Mvh Børge

Fra : N/A

Dato : 08-01-08 09:32