Kold mad giver roskildesyge
Fra : dktekno

Dato : 09-01-08 14:24

http://www.berlingske.dk/article/20080108/danmark/701080052/

Salat og andre kolde fødevarer vil nu næsten uundgåeligt give dig
Roskildesyge, da mange glemmer at vaske hænder grundigt inden tilberedning
af mad.

Roskildesygen hærger hele Europa, og i England ligger 200.000 som er ved at
blive kvalt i deres eget opkast.

Gode råd:

* Spis ikke kold mad andre har tilberedt.

* Stol ikke på andre menneskers hygiejne.

* Lad være med at give hånd.

* Vask hænder inden du rører ved maden.

* Hvis du er højrehåndet, brug da venstre hånd til at røre ved maden med, da
højre hånd bliver brugt til at røre ved indpakningspapir, dørhåndtag og
andre steder hvor der findes norwalk virus.

* Hold vejret når du går forbi andre mennesker. Deres udåndingsluft
indeholder viruspartikler.

Fra : lh

Dato : 09-01-08 17:42

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> andre steder hvor der findes norwalk virus.
>
> * Hold vejret når du går forbi andre mennesker. Deres udåndingsluft

Du kan ikke lave om på alle mennesker, sådan er verden ikke skruet sammen,
men jeg er enig med dig i at flere kunne gøre mere for at sygdomsudbrudene
ikke blev så voldsomme, og det er jo netop pga. manglende håndhygiejne og
hygiejnen omkring fødevarer, og manglende rengøring som vi vist alle ved,
men de fleste tænker ikke over det.

Men HVIS man så virkelig er bange for at blive syg, så må man jo så holde
sig fra de ting man ved KAN være "smittede", og hvor man ved den største
risiko er.
Man kan selv have en god håndhygiejne og man kan lave sin mad selv og lade
være med at spise ude bla!

Men det er da lidt tankevækkende at i takt med at der er skåret ned på f.eks
rengøringspersonalet på vore sygehuse, så kommer der flere og flere
sygdomsudbrud på sygehusene. En ting er så det er ubehageligt at blive syg,
men det kan for mange svage som f.eks kræftpatienter og lign være
katastrofalt.
Maden kommer jo også udefra og står længe o.s.v

For mange år siden arbejde jeg selv på vores lokale sygehus som nu desværre
er nedlagt. Dengang var ansat rengøringspersonale på hver afdeling på næsten
fuld tid på lige fod med det øvrige personale. Da jeg startede blev jeg
trukket ud til en vask og lærte at vaske hænder! En spritflaske og klud var
ALTID i brug et eller andet sted og efter hver patient. Sygehuset havde ejet
køkken så mad var frisklavet og jeg har aldrig hørt om udbrud af f.eks
omgangssyge på vores sygehus dengang.

Men tiderne har ændret sig.

lh

Fra : bk

Dato : 10-01-08 13:38

> [...]
> indeholder viruspartikler.
>
>spørg din læge om du ikke kan få sondemad og om du evt.er
Du skal slutte med at fokusere på at det negative du fylder dit liv med.
BK

Fra : brestisson@mail.dk

Dato : 12-01-08 05:44

On 9 Jan., 14:23, "dktekno" <dkte...@gmail.com> wrote:
> [...]
> andre steder hvor der findes norwalk virus.
>
> * Hold vejret når du går forbi andre mennesker. Deres udåndingsluft

Det er da godt at man ikke skal omgåes dig til dagligt. Sikke da en
gang bundhysteri. Livet er farligt at leve og en skønne dag dør vi
alle af at leve, men forhåbentligt som gamle. Held og lykke med livet,
men hold nu ikke vejret alt for længe.
Venlig hilsen
Livsnyderen