Røntgenbilleder ved tanbehandling, hvor ma~
Fra : Jakob Munck

Dato : 09-01-08 07:54

Jeg har fået gennemset mit tandsæt hos forskellige tandlæger, og de starter
alle med at tage en serie røntgenbilleder. Nu er jeg lidt bekymret for om
sådanne billeder kan være skadelige (for mig), hvis der bliver taget for
mange. Er der nogle som har viden eller links til information om dette.

Hvor mange røntgenbilleder kan man tåle at få taget?
Hvad er risikoen?

v.h.
Jakob

Fra : lh

Dato : 09-01-08 08:00

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dette.
>
> Hvor mange røntgenbilleder kan man tåle at få taget?

Jeg ved ikke en pind om det, men min gamle læge sagde altid at man ikke
skulle røntgenfotografere uden der virkelig var en grund! Han sendte ikke én
til røntgen bare sådan uden videre. Og der er vel også en grund til vi
udstyres med blyforklæder og diverse beskyttelse hvis man er med andre
(børn) inde til røntgen.

lh

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 12-01-08 14:55

lh wrote:

> [...]
> en grund til vi udstyres med blyforklæder og diverse beskyttelse hvis
> man er med andre (børn) inde til røntgen.

så vidt jeg ved var Røntgen-stråling ved fotografering også langt kraftigere
i gamle dage...
i dag er alle Røntgen apparater computerstyrede og hele teknikken er blevet
meget bedre således at man kan dosere strålingen meget mere præcis...

nu er der også ret stor forskel på om du skal have fotograferet brystkassen
eller gebisset med Røntgen...

Rasmus

Fra : Jane

Dato : 09-01-08 16:34

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> wrote in

> [...]
> information om dette.
>
> Hvor mange røntgenbilleder kan man tåle at få taget?

Jeg oplever det samme, og jeg tror ikke det er sundt, tror de i mange
tilfælde gør det for at tjene estra penge

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Jakob Munck

Dato : 09-01-08 19:52

> Jeg oplever det samme, og jeg tror ikke det er sundt, tror de i mange
> tilfælde gør det for at tjene estra penge

Selvfølgelig er røntgen ikke sundt. Spørgsmålet er hvor usundt det er ??

Fakta, statistik, information ønskes.

v.h.
Jakob

Fra : Viggo

Dato : 10-01-08 16:22

> Selvfølgelig er røntgen ikke sundt. Spørgsmålet er hvor usundt det er ??
>
> Fakta, statistik, information ønskes.
>
> v.h.
> Jakob
Min tandlæge siger 1 gang om året.

--

Venlig hilsen
Viggo

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 12-01-08 14:53

Jane wrote:

> Jeg oplever det samme, og jeg tror ikke det er sundt, tror de i mange
> tilfælde gør det for at tjene estra penge

du er ikke rask...
tror du også de gi'r dig et par sprøjter med giftig bedøvelse for at du skal
betale ekstra???

Rasmus

Fra : Lise Hansen

Dato : 11-01-08 16:19

Jeg læste engang - det var vist i "Helse"- at strålingen i forbindelse med
et røntgenbillede hos tandlægen, svarer til den "naturlige" stråling, som vi
udsættes for i løbet af et døgn.
Hilsen
Lise

Fra : Peter

Dato : 14-01-08 20:50

> [...]
> dette.
>
> Hvor mange røntgenbilleder kan man tåle at få taget?

Jeg går tilbehandling på tandlægehøjskolen og her siger de hver 3-4 år bør
du ha lavet nye x-ray fotos. På tandlægehøjskolen er fotos gratis,
behandlingen er gratis og kun materialer koster penge.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 14-01-08 21:17

Peter wrote:

> Jeg går tilbehandling på tandlægehøjskolen og her siger de hver 3-4
> år bør du ha lavet nye x-ray fotos. På tandlægehøjskolen er fotos
> gratis, behandlingen er gratis og kun materialer koster penge.

men dyrt i transport når man bor i Aalborg...

Rasmus

Fra : Simon

Dato : 11-03-08 08:32

Jakob Munck wrote:
> Hvad er risikoen?

Meget lav.

http://www.dentalgentlecare.com/x-ray_safety.htm
They concluded that ‘if a person in an average location in the U.S. were
to receive a [full] examination every 4 months for the rest of their life
he would incur only the same risk as a person living in Denver who was not
exposed to dental radiography’. - “Denver is exposed to more atmospheric
radiation due to the high elevation of this city"

in the United States people are exposed to background radiation at an
average dose of 3 millisieverts annually, and (..) the radiation dose from
a dental x-ray ranges from 0.04 to 0.15 millisievert.

- det sidste kan omregnes til at dosis fra et tand-røntgen svarer til 5-20
dages naturlig dosis.

[har set at denne tråd har et par måneder på bagen, men hermed mit input]

--
Simon | __o
Men are from here, and women | _`\ \_