Dobbeltsyn?
Fra : Anders

Dato : 02-01-08 11:11

Hej Gruppe,

I løbet af i går aftes begyndte jeg at se mere og mere dobbelt. Dvs. at hvis
jeg holder mig for det ene øje (ligegyldigt hvilket) ser alting fint og
skarpt ud, men så snart jeg ser med begge øjne er det dobbelt. I visse
vinkler er dobbeltheden væk og nu her til formiddag er det ikke så slemt,
men det ER der dog og føles hele tiden som om at det kunne blive værre
igen...

I går løftede jeg og bar på nogle tunge ting og har nu fået ondt i
ryggen/skulderbladet - har det noget at sige? Kan det påvirke nogle nerver
som har forbindelse til synet?

Hvad udløser ellers den slags?

Er der nogen der har prøvet noget lignene g kan fortælle hvad jeg skal gøre
ved det?, hvornår det forsvinder?, omdet forsvinder osv...

På forhånd mange tak!

MVH og godt nytår,
Anders

Fra : Martin

Dato : 02-01-08 13:03

> Hvad udløser ellers den slags?

Alkohol ;)

Ej, spørg den lokale øjenlæge, det kan vi ikke gætte om her.

Fra : lh

Dato : 02-01-08 15:16

"Anders" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der har prøvet noget lignene g kan fortælle hvad jeg skal
> gøre ved det?, hvornår det forsvinder?, omdet forsvinder osv...

Du skal naturligvis tage kontakt til din læge eller en øjenlæge. Jeg ville
nok starte med lægen. Der kan være mange årsager til dobbeltsyn, men en læge
skal se på dig.

lh

Fra : pensionisten

Dato : 02-01-08 15:35

Anders skrev:
> [...]
> vinkler er dobbeltheden væk og nu her til formiddag er det ikke så slemt,
> men det ER der dog og føles hele tiden som om at det kunne blive værre

Jeg havde noget lignede i okt mdr.
jeg kunne ikke ramme tasterne på mobilen
Gik til lægen og blev indlagt med blodprop i hjernen
du skal ikke bare lade stå til det kan være livsfarlig

fra
Jørgen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 02-01-08 21:08

Anders wrote:

> [...]
>
> I går løftede jeg og bar på nogle tunge ting og har nu fået ondt i
> ryggen/skulderbladet - har det noget at sige? Kan det påvirke nogle

Som en nævner, så kan det være neurologiske symptomer, prøv at ringe til
vagtlægen, og forelæg ham dit problem.

Nogle forholdsvis enkle undersøgelser, foretaget af en praktiserende læge,
kan afgøre om det evt. kunne være et neurologisk problem.

Jeg vil ikke spørge mere ind til dine symptomer, da jeg mener at det er
vigtigt, at du bliver undersøgt af en læge, gerne i dag.

Meld gerne tilbage, når du ved mere.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Anders

Dato : 02-01-08 22:50

> Jeg vil ikke spørge mere ind til dine symptomer, da jeg mener at det er
> vigtigt, at du bliver undersøgt af en læge, gerne i dag.
>
> Meld gerne tilbage, når du ved mere.
>
> Mvh. Uffe Ravn

Mange tak for jeres svar!

Her til aften er det helt væk og jeg håber selvfølgelig at det forbliver
væk, men det lyder som om at jeg alligevel skal gå til lægen for at være
helt sikker!
- Jeg har til gengæld hovedpine...men det er vel meget almindeligt efter
såden en omgang.

MVH,
Anders

Fra : lh

Dato : 03-01-08 06:29

> [...]
> helt sikker!
> - Jeg har til gengæld hovedpine...men det er vel meget almindeligt efter

Nu lider jeg selv af migræne af og til hvor det kan starte med
synsforstyrrelser, så du kan faktisk godt have fået et sådan anfald. Men da
det kan være så mange ting, ja så ville jeg runde en læge hvis jeg var dig.

lh

Fra : Anders

Dato : 03-01-08 21:49

> [...]
> da det kan være så mange ting, ja så ville jeg runde en læge hvis jeg var

Ja, jeg burde måske lige tilføje at jeg allerde har en form for migræne der
giver sig til udtryk ved et "flimmer-lysshow" af den anden verden der varer
i en halv times tid og efterfølgene hovedpine. Sådanne anfald har jeg dog
kun haft en 3 - 4 gange i de sidste 3 år. MEN til gengæld har jeg
indenfor de sidste 5 måneder haft 5 - 6 anfald af kraftig svimmelhed og ved
2 af disse anfald kastede jeg op....så måske er dette "doppeltsyn" endnu en
migræne-variant?

Mit syn har været helt normalt i dag - bortset fra at jeg selvfølgelig er
OVERopmærsom på den mindste forandring osv osv...

MVH,
Anders

Fra : Uffe Ravn

Dato : 03-01-08 22:32

Anders wrote:

> [...]
>
> Mit syn har været helt normalt i dag - bortset fra at jeg
> selvfølgelig er OVERopmærsom på den mindste forandring osv osv...

Jeg kommer til at tænke i TCI baner, den del af din historie minder lidt om
min egen.

Kort fortalt fik jeg en blodprop i hjernen, med et enkelt forvarsel der
svarer til et af dine 2 anfald.

Jeg måtte efter blodproppen lære meget igen, f.eks. hvordan jeg bruger min
computer, genfinde en del af mit sprog, lære at regne igen, lære at finde
rundt i byer jeg kendte som min egen bukselomme osv.

Mit spørgsmål til dig er:

Hvor længe vil du nøjes med at finde svar på internettet, i stedet for at
opsøge en læge?

Få scannet dine halskar, få undersøgt dine koagulationsfaktorer, få målt dit
blodtryk i det mindste.

Tal med din læge, eller vær ligeglad, det er jo ikke ham der skal leve med
en evt. hjerneskade.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Anders

Dato : 04-01-08 01:07

> [...]
> blodtryk i det mindste.
>
> Tal med din læge, eller vær ligeglad, det er jo ikke ham der skal leve med

Hej Uffe!

Tak for din(e) svar!

Her er lidt flere detaljer :

Jeg er 30 år, lever sundt og dyrker motion (det er jo trods alt noget
andet end vis jeg var over 55 og ikke levede sundt osv..)

Jeg har skam også været til lægen i forbindelse med svimmelheds-anfaldene,
og han målte blodtryk osv...efterfølgene var jeg til øre/næse/hals lægen som
"testede" mig som de nu gør.

- Jeg fik et flåt-bid i sommers hvor jeg fik taget en blodprøve...

Desuden var jeg så uheldig at blive kørt ned på min cykel for 2 måneder
siden hvor jeg kom til check på hospitalet...

Alle ovenstående undersøgelser var positive og jeg fik alle gange at vide at
der intet var galt...

MVH,
Anders

Fra : pensionisten

Dato : 04-01-08 16:37

Anders skrev:

> [...]
> siden hvor jeg kom til check på hospitalet...
>
> Alle ovenstående undersøgelser var positive og jeg fik alle gange at vide at

Ja jeg har haft 2 propper i hjernen . den sidste var et guds under jeg
kom på sygehuset med.
Den første fik jeg at vide var migræne og da jeg sagde at jeg ikke havde
hovedpine, fik jeg den besked, at det skulle jeg være glad for.
i dag siger sygehus lægerne at det er næsten 100% sikker at det ar den
første prop jeg havde.

Men det er da lang fra sikker at det er en blodprop i hjernen du har
eller har haft, men det er helt sikker at du skal have medicin resten af
livet, hvis du har haft bare en lille.

fra
Jørgen

Fra : Anders

Dato : 04-01-08 21:08

> Men det er da lang fra sikker at det er en blodprop i hjernen du har
> eller har haft, men det er helt sikker at du skal have medicin resten af
> [...]

Ok, men hvad skal jeg sige?
- Skal man bare ringe til lægen og sige at man gerne vil have en
hjerne-scanning?

Jeg er nogen gange klidt træt af det tunge og langsommelig lægesystem...

MVH,
Anders

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-01-08 21:35

On Fri, 4 Jan 2008 21:08:27 +0100, "Anders" <no@no.no> wrote:

> Skal man bare ringe til lægen og sige at man gerne vil have en
> hjerne-scanning?

Du skal op og tale med din læge. Når han har hørt hele historien og
kigget på dig, skal han nok lægge en plan for den videre udredning...

Finder han tegn på alvorlig sygdom kan han indlægge dig akut. Men ser
det hele mere fredeligt ud, kan det såmæn nok tage lidt tid inden du
kommer til yderligere undersøgelser...

>Jeg er nogen gange klidt træt af det tunge og langsommelig lægesystem...

Tja, foreløbig er det vist dig selv der har forsinket processen. Havde
du kontaktet lægen onsdag morgen, så var det hele nok gået lidt
hurtigere

<mlr>

Fra : Uffe Ravn

Dato : 05-01-08 00:56

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Tja, foreløbig er det vist dig selv der har forsinket processen. Havde
> du kontaktet lægen onsdag morgen, så var det hele nok gået lidt

Det kan vanskeligt siges klarere.

Fortæl ham hele historien, og fortæl ham også, at du også gerne vil kende
dit kolesteroltal.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : pensionisten

Dato : 04-01-08 16:31

> Tal med din læge, eller vær ligeglad, det er jo ikke ham der skal leve med
> en evt. hjerneskade.
>
> Mvh. Uffe Ravn

HVIS MAN OVERLEVER

fra
Jørgen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 03-01-08 09:32

Anders wrote:

> [...]
> lægen for at være helt sikker!
> - Jeg har til gengæld hovedpine...men det er vel meget almindeligt

Igen kan det skyldes flere ting, men hovedpine kan godt passe ind i billedet
med neurologiske problemer.
Det kan være enkelt og ufarligt som migræne, men også mere alvorlige ting.

Kontakt lægen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Morten Stud

Dato : 04-01-08 04:45

> [...]
>
> Er der nogen der har prøvet noget lignene g kan fortælle hvad jeg skal
> gøre ved det?, hvornår det forsvinder?, omdet forsvinder osv...

Jeg havde de samme symptomer efter en bilulykke for 10år siden. Jeg så
dobbelt i et halvt år herefter. Når jeg kiggede nedad så jeg klart, og
heldigvis "rykkede" dette område sig langsomt opad, så jeg tilsidst havde
normalt syn igen :)

Håber du slipper med skrækken - man bliver så træt af, at gå rundt med det
ene øje lukket
Morten

Fra : Anders

Dato : 04-01-08 21:06

> Håber du slipper med skrækken - man bliver så træt af, at gå rundt med det
> ene øje lukket
> Morten

Ja, det var ihvertfald belastende i de timer det varede!
Godt at du fike det godt igen!

-Anders

Fra : Steffen

Dato : 22-03-08 14:04

Hej Anders.
Du kan bede dine læge om lade dig få taget en blodprøve, der kan vise, om du
har for mange blodplader.
Hilsen
Steffen