Lave egen rorpind.
Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 15-01-08 14:29

Jeg kunne godt tænke mig at lave en ny rorpind til min Junker 22. Den
gamle virker ikke ret stærk mere og har set bedre dage. Jeg havde
tænkt mig at lave en ny selv, både for at spare penge, men også fordi
det kunne være ret hyggeligt at gå og rode med.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan man gør.

Vil et stykke teak træ lavet præcist efter det gamle ror være stærkt
nok, eller er der andet træ der er bedre?

Er det stærkest med pinden som "hel pind" eller vil det være stærkere
at lime flere flade plader sammen eller lign?

Hvor køber man overhovedet teak træ (eller andet godt stærkt træ) når
man ikke skal bruge ret meget? Jeg har overhovedet ikke set teak til
salg nogle steder, og andet træ virker til kun at sælges i lange
planker hos tømmerhandlere.

På forhånd mange tak for tips

Mvh Jesper

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-01-08 00:26

Den Tue, 15 Jan 2008 13:29:21 -0800 skrev elquapo:

> [...]
> man ikke skal bruge ret meget? Jeg har overhovedet ikke set teak til
> salg nogle steder, og andet træ virker til kun at sælges i lange planker

På brugtmarked, eller finder det i "den blå" (container på
genbrugspladsen) - den sidste gamle reol fra 60'erne er sikkert ikke
brændt endnu

Karl Erik Christensen

Fra : Henrik

Dato : 18-01-08 20:44

> På brugtmarked, eller finder det i "den blå" (container på
> genbrugspladsen) - den sidste gamle reol fra 60'erne er sikkert ikke
> brændt endnu

Eller her http://www.malmolist.se/index.htm hvis du bor i nærheden.

-Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-01-08 10:37

Hej Jesper,

Prøv på biblioteket at lån Bådnyt:
December 2003/Januar 2004.
Der er en artikel under: Gør det selv: Formspændt rorpind
I denne artikel vises, hvordan du enkelt og billigt kan
opgradere dit cockpit til luksusklassen med en elegant
formspændt rorpind.

Mvh/Harding

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 16-01-08 13:42

Hej Harding og Karl.

Mange tak for forslagene - jeg vil prøve at låne det nummer af bådnyt
- og idéen med containerpladsen er ikke så tosset endda, det har jeg
slet ikke tænkt på

Fra : HH

Dato : 16-01-08 16:20

Du kan som regel købe teaktræ i forskellige dimensioner hos en
bådebygger. Om det er bedst med en rorpind af massivt træ (fx. teaktræ
eller eg) eller en lamineret sag synes jeg afhænger lidt af den
ønskede facon. En næsten lige rorpind kan laves af massivt træ, skal
den have en eller anden flot svungen facon er det sikkert bedst med en
lamineret. En teaktræs-rorpind kan tåle at være ubehandlet, andre
træsorter og laminerede konstruktioner må have lakering af høj
kvalitet -mange lag (8-10).

Hans-Henrik

Fra : Hanne og Hans

Dato : 17-01-08 11:51

Hvis du vil laminere teak, så brug araldit eller epoxy.
Hans.

Fra : Børge List

Dato : 17-01-08 12:10

Hanne og Hans skrev:
> Hvis du vil laminere teak, så brug araldit eller epoxy.
> Hans.

Jeg formspændte selv en rorpind til en Junker 22 jeg havde engang
fordelen ved det, er at man kan lave den så den passer til selvstyrer,
så man ikke skal have ekstra beslag til den.
Alle lidt hårde trætyper kan bruges Limen skal naturligvis være
vandfast, jeg brugte en skumlim.
Mvh. Børge
p.s. Rorpinden holder endnu efter 10 år