generator
Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 14-01-08 16:26

Hej
Min hundested motor kører modsat retning af andre motorer
Lader generatoren så lige godt ??
Og hvor mange omdrejninger skal en generator ha for at lde max ???

Per

Fra : Leif Langgaard

Dato : 14-01-08 17:32

"Ledøje Udlejning" <post@udlejer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Lader generatoren så lige godt ??
> Og hvor mange omdrejninger skal en generator ha for at lde max ???

Får du ikke et brugbart svar her, så prøv i news:dk.teknik.bil der sidder
der garanteret nogle autoelektrikere!

Langgaard

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-01-08 18:11

Hej Leif,

Når generatoren kører den modsatte vej bruger den strøm fra
batteriet og virker som en elektromotor der hjælper
dieselmotoren til at trække bedre.)))

Nej det har ingen betydning hvad vej generatoren kører rundt.

En "normal" generator vil give sin fulde ydelse fra 2500 RPM
Den starter med en svag afgivelse af strøm ved 500 RPM og med en
krum kurve når den max strømafgivelse ved ca 2500 RPM.

Jeg håber at det er et brugbart svar.

Mvh/Harding

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 14-01-08 18:01

Den Mon, 14 Jan 2008 16:25:34 +0100 skrev Ledøje Udlejning:

> [...]
> generatoren så lige godt ??
> Og hvor mange omdrejninger skal en generator ha for at lde max ???

Har generatoren ikke vist en omløbsretning?
Hvis det er en vekselstrøms burde det vel være ligegyldigt, da der sidder
en ensretter og konverterer til jævnstrøm. Er generatoren derimod en
jævnstrøms, tror (tror) jeg det er vigtigt med korrekt omløbsretning. Men
med tanke på de gamle cykel dynamoer, var det da vist lige gyldigt, på
hvilken side af hjulet de sad.

Karl Erik Christensen

Fra : claus b.p.

Dato : 15-01-08 00:00

"Karl Erik Christensen" <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> skrev i en
meddelelse news:478b9543$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> jævnstrøms, tror (tror) jeg det er vigtigt med korrekt omløbsretning. Men
> med tanke på de gamle cykel dynamoer, var det da vist lige gyldigt, på

Jeg ved ikke rigtig om ikke de gamle cykeldynamoer faktisk var vekselstrøms?
Det er rigtigt at en jævnstrømsdynamo vil give omvendt polaritet hvis den
kører den anden vej, men på biler var disse vel afskaffet for 30-40 år
siden, så hvor ville man finde sådan en idag, udover på et museum?
Det eneste problem med vekselstrømsgeneratoren kan være at slidtagen på
kullene (på en brugt generator) og på kullenes anlægsflade er slidt efter at
køre i en retning. Når man tager kullene ud er de næsten altid en smule
skæve den ene vej. Det nye omvendte slid vil kunne give lidt problemer i
starten, og hvis den er meget slidt kan det give den dødsstødet.
Ellers er funktionen helt den samme om den kører den ene eller den anden
vej.

Mvh. Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-01-08 10:32

Her er mange siders læsning om elektriske indretninger og
forbindelser for 12 volt.
http://www.motoren.ath.cx/menus/electrical.html
også om cykeldynamoer.

Mvh/Harding

Fra : Hanne og Hans

Dato : 15-01-08 12:42

Kølingen er jo indrettet til at gå en vej.(Centrifugalblæser)
Vingerne sidder på remskiven og hvis de er indrettet til at gå højre om vil
den ikke køle hvis den går venstre om.
Men skiven kan sikkert udskiftes til en der går den anden vej.
Hans

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-01-08 16:07

Hej Hans,

Det er korrekt. Der findes to partnumre, et for højre- og et for
venstregående blæserhjul.
Jeg går ud fra at på en eksisterende motor med generator
monteret, så er der også monteret det korrekte blæserhjul.
Derfor lod jeg det ude af betragtning.

Mvh/Harding