Hvilken bundmaling er bedst?
Fra : claus b.p.

Dato : 14-01-08 11:01

Hej alle.

Jeg fandt en artikel i et gammelt "Sejler Bladet" med en afprøvning af
selvpolerende bundmalinger, men da det var lige omkring det tidspunkt hvor
miljøreglerne blev strammet, havde producenterne helt klart ikke fundet
deres ben at stå på endnu.

Er der nogen der kender til nye tests af bundmalinger, eller har erfaringer
de vil dele ud af?
Kan / må man købe i udlandet, og kan man spare noget?

Jeg skal bruge det til en motorbåd der går ca. 15 knob.

Mvh. Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-01-08 14:13

Hej Claus,

Prøv at se på DS hjemmeside hvad de her skriver om div. tests:
http://www.sejlsport.dk/sw189.asp

Her er desuden bekendtgørelsen:
http://www.sejlsport.dk/sw1718.asp

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-08 19:44

Åhh du ... Mange sejlere går optimistiske (naive?) rundt og håber på, at der
er et af de nye vidundermidler der er miljøvenlige, billige, lette at bruge
og super effektive. Så let er livet bare ikke. Der er mange nye producenter
der gerne vil 'skyde papegøjen' og finde 'den hellige gral' og medens de gør
det får de deres eventyr financieret ved at udsætte de optimistiske sejlere
for intens markedsføring, men med produkter med lille effekt.

Min erfaring er at de store kendte mærker er bedst og da miljøregler er
landespecifikke (tåbeligt) så er det svært for de store internationale
mærker at optimere deres produkter til alle lande samtidig. Her kommer det
hensigtsmæssigt ind at Hempel er danske og de derfor har en naturlig fokus
på om deres produkter virker på deres hjemmemarked.

Jeg har derfor altid brugt Hempels topprodukt (og dyreste) og har altid haft
signifikant færre problemer end de andre i havnen. De sidste år har den
heddet Ultimate2 og virket fortræffeligt.

Og ja, så går jeg glip af at være en af de første brugere når den 'hellige
gral' engang bliver fundet. But so be it ..... Tænk på alle de problemer man
er blevet forskånet for ....

Bjarke

PS: Man skal ikke lede længe før man finder kilder til hempel med rabat. 10%
er standard, 20% godt, 25% er muligt. Og så er det faktisk ikke så meget
dyerere end billigere mærker.....

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-01-08 20:11

Ja og de samme bemærkninger kan man bruge om Internationals
produkter.

Alkymisterne... ja, de lever et kort liv!

Skal man forhindre vækster på bunden, skal der modgift til.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)

Fra : claus b.p.

Dato : 14-01-08 23:43

"Harding E. Larsen (slet 8V09U)" <harding@8V09Ularsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12003382360.465881044109164@dtext.news.tele.dk...
> Ja og de samme bemærkninger kan man bruge om Internationals
> produkter.
>
> Alkymisterne... ja, de lever et kort liv!
>
> Skal man forhindre vækster på bunden, skal der modgift til.

Tak for linket Harding, ja det bekræfter at der ikke rigtig er held med
udviklingen af noget der er effektivt og miljøvenligt på samme tid. Men det
var også nyt for mig at de virkelig strikse miljøregler planlægges til at
træde i kraft i 2009. Jeg troede det var sket. Så vil nogle af de produkter
der bruges idag måske også forsvinde.

Jeg ved at emnet er oppe af og til i gruppen, men det er jo også lige
aktuelt hele tiden, og problemerne bliver ikke mindre fremover.

Tilsyneladende havde Brifa altså et produkt som var ok, men som de valgte
ikke at markedsføre. Det kan undre, når man ser hvor høje priserne er på
disse produkter, og en stor del af udviklingsomkostningerne allerede var
afholdt. Kunne man få den tanke at andre firmaer havde givet dem et tilbus
de ikke kunne afslå for at trække det tilbage, eller var det mon fordi der
var andre miljøproblemer med det? (Retorisk spørgsmål)

Jeg håbede lidt på at der var noget nyt, men det ser ud som om at de nye
produkter bare ikke virker. Så det....

Mvh. Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-01-08 10:44

Hej Claus,

Her er et link, ganske vist ikke af nyeste dato; men
beskrivlserne af problemerne er nu meget dækkende.

http://kortlink.dk/4ppr

Fra : Roger Johnsen

Dato : 29-01-08 20:54

Hei!
Den beste bundmaling er den som de bruker på de Store båtene.
En må kjenne noen på et skipsverksted.
Kommer i 20 l spann.

mvh
roger