Spiler teori ....
Fra : Ukendt

Dato : 13-01-08 20:02

Kom lige til at diskuttere størrelserne på spilere. Mange sejler jo med
spilere der er næsten som de originale men da spilere godt kan afvige en
del, så er der mange der køber brugte spilere fra både med nogenlunde samme
mål. Mig selv inklusiv.

Men hvad betyder 20 cm mere eller mindre, her eller der.

Vi er enige om at spilere er karakteriseret ved højden på sideligene,
underliget og på smw målet, altså om spileren har smalle eller brede
skuldre.

Men hvad forskel gør det om man sejler med en høj/smal spiler ift en
lav/bred hvis den har samme antal kvm? Umiddelbart ville jeg jo svare at den
høje nok er bedre til skæring og den brede til læns, men der er jo også
skulderbredden der kan være 100% eller fx 120%, hvor smalle skuldre er til
skæring og brede til læns.

Så hvis nu man udvidder spørgsmålet:

4 spilere:

1: Høj /smal. Ingen skuldre, altså 100%
2: Høj /smal. Brede skuldre, altså 120%
3: lavere/bredere. Ingen skuldre, altså 100%
4: lavere/bredere. Brede skuldre, altså 120%

Hvilken oplevelse vil man have af de fire spilere og hvad de er gode til ??

I overvejelsen tages for givet at de er helt lige store i kvm og at man
ignorere alle andre parametre (som syning, materiale, vægt osv)

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-08 20:57

Hej Bjarke,

Jeg har et bud på mine erfaringer ... Sen nedenfor ...

Jeg er dog usikker på, om du tænker på de gode gamle symmetriske spilere
eller de nyere asymmetriske ...
Min erfaring er, at du kan gå ganske højt - dvs. noget foran for tværs
med en smal asymmetrisk spiler, mens den er næsten håbløs i vind over
145 grader fra stævnen ... Og du kan jo bruge en asymmetrisk og spile
den med en stage. Jeg har købt en V5, som du kan genfinde på linket sidt
i denne mail ... Jeg håber linket virker ... ;0) ...

Dertil kommer jo, hvilken dug, man bruger ... let, kraftig osv. Min er
en "medium", som efter sejlmagerens udsagn skulle kunne bruges i op til
12-14 m/sek ... og det er nok til mig ... ;0) ...

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:478a6045$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> nogenlunde samme mål. Mig selv inklusiv.
>
> Men hvad betyder 20 cm mere eller mindre, her eller der.

Det ved jeg ikke ... Som kapsejler nok meget. Som tursejler ... Næppe
alverden.

> [...]
> jo også skulderbredden der kan være 100% eller fx 120%, hvor smalle
> skuldre er til skæring og brede til læns.

Det er samme erfaring, jeg har ... Men kan jo også styres noget af et
nedhal i enten spiler eller stagen ...

> Så hvis nu man udvidder spørgsmålet:
>
> 4 spilere:
>
> 1: Høj /smal. Ingen skuldre, altså 100%

Bedste skæring (højeste kurs til vinden) og nemmere at styre i frisk
vind. F.eks. op til 10 m/sek.
Ikke specielt effektiv på lænsebenet.

> 2: Høj /smal. Brede skuldre, altså 120%

Mindre højde end 1., men mere effektiv end 1. ved god agten for tværs.
Nem at håndtere i frisk vind. F.eks. op til 8 m/sek.

> 3: lavere/bredere. Ingen skuldre, altså 100%.

Mindre max. højde end 2. Effektiv ved agten for tværs. Ikke optimal i
frisk vind. Næppe over 8 m/sek. Ved læns kan den dog tåle "en masse" ...

> 4: lavere/bredere. Brede skuldre, altså 120%

Den typiske lænsespiler ... Uegnet til skæring. Ved frisk vind/større sø
kan den være lidt svær at håndtere. Brug evt. barberhal.

> Hvilken oplevelse vil man have af de fire spilere og hvad de er gode
> til ??

Prøv at kigge på informationerne i dette link:

http://www.sejl.dk/pdf/spilerkoder_vision.pdf

heraf fremgår, at min V5 er en "all round spiler" ... og den er og har
jeg været glad for ...

Men måske det link giver dig lidt mere overblik end ovenstående stikord

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-08 22:23

Jeg mente helt klart symmetriske spilere med stage. De andre kalder jeg
genakkere, men det burde jeg have præciseret. Der er en del slør i disse
ord.

Jeg har netop selv knaldet en asymm. genakker der i mål er tæt på V5 fordi
jeg dummerede mig og lod den hænge oppe for længe. You know: godt, sjovt,
super sjovt, spændende, super spændende, BANG. No more genakker ...

Det ifm at jeg købe ny jeg er kommet til at diskuttere det.

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-01-08 21:02

Hej Bjarke,

Så komplikaserede spørgsmål kan jeg desværre ikke besvare med
ja, eller nej.

Flere ting skal tages i betragtning ud over en arealberegning og
en trækcenterberegning.

Topradialspileren er i dag forældet på grund af den baneoplæg.
Den måde at lægge banerne på giver ingen stabilitet i bunden, og
spileren vil derfor blive deform på skæring og ved høj
vindstyrke.
Arbejdsområdet er derfor for lille.

Triradialspileren er en god gennemsnitsspiler, og ses da ofså
tit på kapsejladsbanerne. Banelægningen i denne spiler gør, at
den kan bruges i det meste af spilerens arbejdsområde med
fornuftigt resultat.

Biradialspileren er den kompromisløse4 spiler, hvor alle banerne
er lagt i belastningsretningen. Derfor deformerer denne spiler
næsten ikke, arbejdsområdet strækker sig derfor fra platlæmns
til hård skæring, endvidere er spilerens levetid væsentligt
forøget.

Trimning af spileren og dermed dens projekterede areal kan
bringes ned til to væsentlige regler:
1. Skødebarmens højde skal være ens.
2. Spilerstagen skal være vinkelret på vindretningen.

Skødebarmens højde bliver bestemt af læ skødebarm, spilerbommen,
som holder luv skødebarm, justeres ind i højden efter denne.
Spilerbommen skal holdes vandret for at få spileren så langt væk
fra båden som muligt. For at få spileren løftet er det vigtigt
at læ skødebarm ikke tynges af et for tungt skøde. Brug en
ganske let line i let vejr, helst en som flyder på vandet.
Reglen for lø skødebarm gælder, når man vil have så meget kraft
ud af spileren som muligt. I tilfælde af hård vind på læns, hvor
der bliver meget træk i spileren og båden begynder at blive
ustabil, kan man skøde frem til masten i læsiden og sænke
spilerbommen, gøre spileren mindre virkningsfuld: Desuden vil
den korte afstand fra båd til læ skødebarm forhindre noget af en
rulning, som gør det svært at styre.
Skæringsspileren kan sejles med lavere spilerbom en
maksimalspilerens, da den er mere trekantet. På grund af dens
form som nærmer sig genuaen, kan det også i visse tilfælde
betale sig at skøde frem i læ.
Spileren skal slækkes så meget i læ side, at der hele tiden vil
være en fold i toppen på luvsiden. Det kræver mere opmærksomhed,
men det kan betale sig ved et bedre trækkende sejl. Skæringen af
spilere med elipse for gør det lettere at sejle med en urolig
luvside, idet det tydeligt kan ses, hvornår spileren vil falde.
Et kort ryk i læ skøde får let en stor fold til at rette sig ud.
Faldet kan også bruges til at få en mere effektiv spiler, på
roligt vand kan det betale sig at slække spileren væk fra
storsejlet og ud i fri luft. Ved hård skæring skal spileren dog
hales helt i top, for ikke at trække for langt tilbage. På
skæring generer storsejlet ikke spileren, da vindstrømmen
passerer mellem de to sejl.

Når vinden er tværs, kan det være sværere at få spileren
effektiv. En god regel er, at jo fladere spileren er, jo længere
skal man slække læ skødebarm af, uden at spileren klapper, og jo
længere frem skødebarmen kommer, jo mere effektiv bliver
spilerens træk fremad.

Det mest almindelige er, at man med vinden ind tværs lader
spilerstagen svinge frem til forstaget. Jo højere man hejser
spilerstagen, jo fladere bliver sipleren i horisoltalsnittet,
medens den bliver dybere i vertikalsnittet.

Mest forekommende fejl er, at dybde - breddee forhold ikke
passer sammen.
Hvis spileren er for flad med for stor bredde, kan specielt
øverste halvdel, radialtoppen, være svær at styre. Der vil komme
dybe folder fra svirvlen og ned gennem spileren og få den til at
synke sammen.
Den vil stå og smælde, idet den retter sig ud og folder ind
igen. Spileren vil være næsten umulig at sejle med og kræve stor
koncentration.
Den vil også have en tendens til at falde helt sammeen meget
hurtigt, uden at det er muligt at nå en korrektion på læ skøde.
I værste fald må radialtoppen udskiftes med en dybere, og
horisontalbunden ændres til større dybde ved at gå ind i banerne.

Omvendt vil en hul spiler være meget let at sejle med, rolig og
næsten uden justering af skøderne. Desværre ert den også meget
mindre effektiv end en fladere, mere udbredt spiler.

Den optimale spiler skal være med så stor flade som muligt i
forhold til de givne mål, men stadig så rolig, at den kan styres
uden for store problemer.

Deformation vil efterhånden opstå i de fleste spilere. Det
skyldes, at nylon ikke er et særligt stabilt materiale, som
efterhånden ikke kommer tilbage til sin oprindelige facon.
Desuden nedbrydes den af ultraviolette stråler efterhånden og
bliver skør - med deraf følgende flænger.

Som du kan se af overstående forklaringer om spilerens
anvendelse under forskellige forhold, er det ikke sådan lige til
at træffe afgørelser i forhold til de nævnte størrelsforskelle.
Det afhænger meget af brugerens aerodynamiske viden og
anvendelse, og som du ser har jeg heller ikke nævnt materialer
og vægt. Parametre som gør det yderligere komplext.

Jeg husker en sejler i Kastrup, som tilsyneladende ikke havde
pengeproblemer. Når der skulle afholdes den ugentlige
kapsejlads, så kom han ned i havnen og vurderede vejrforholdene
og gik så hen til sin stationcar og udvalgte den/de spilere som
passede bedst til forholdene. Hele blien var fyldt med sejl!

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)