Holder den? bøde uden vhf certifikat?
Fra : Leif Langgaard

Dato : 11-01-08 12:09

Hej

Jeg fik et "skipper tips" fra Duelighedsklubben med følgende tekst:

""""""""""

BESØG AF MYNDIGHEDERNE

Det er efterhånden velkendt, at myndighederne ind imellem kommer på besøg i
de respektive havne for at tjekke, om evt. speedbådscertifikat er i orden.
Men husk, at hvis du har en VHF ombord, så er det et krav at du kan fremvise
et certifikat og et kaldesignalbevis. Disse ting skal ligge i båden, og skal
forevises på forlangende. Kan du ikke det, så kan det ende med en bøde.

""""""""

Kan det passe at man ikke uden certifikat kan gå ombord i en båd med en VHF
radio uden at risikere at få en bøde?

Svarer det ikke til at sidde på bagsædet af en bil, uden at have kørekort,
hvilket dog er lovligt (endnu)!

Eller er det et ufint tricks for at skaffe kunder til skolen!

Langgaard

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-01-08 15:06

Hej Leif,

Jeg tror at den nederste linie nok er den rigtigt i det her
sammenhæng.

Der i løbet af året 2007 været foretage nogle kontroller af
speedbådskørekort og om der var tilstrækkeligt mange
redningsveste ombord i de besøgte både; men disse besøg er gjort
på både der sejler på havet.
Der kan ikke kræves speedbådscertifikat af f.eks.
familiemedlemmer eller andre som er ombord i en båd der ligger i
havn. Ligeledes kan man heller ikke kræve forevist anden form
for dokumentation af disse ombordværende.
Man kan ligefrem afvise at myndighedspersonerne kommer ombord
uden en dommerkendelse hvis båden ligger i havnen og de ovenfor
omtalte personer er ombord.
I så fald skal ejeren/bådføreren tilkaldes.
At gå ombord i en båd uden tilladelse er at betragte som indbrud
og skal/kan anmeldes til politiet.
Det svarer til indtrængen uden tilladelse i privat lejlighed/hus.

Selvfølgelig skal man altid have den fornødne dokumentation
ombord i sin båd og kunne fremvise den.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-01-08 15:11

Den Fri, 11 Jan 2008 12:08:59 +0100 skrev Leif Langgaard:

> [...]
> kørekort, hvilket dog er lovligt (endnu)!
>
> Eller er det et ufint tricks for at skaffe kunder til skolen!

Du sammenligner på forkert grundlag.
Hvis du er ejer af båden, og den ligger i vandet, så skal du have
duelighedsbevis og vhf-certifikat, medmindre du kan bevise, at evt. din
kone/kæreste eller anden person, som har de fornødne certifikater, sejler
den for dig.

Du må ligeledes lade dig transportere med færge, uden at have de fornødne
certifikater der skal til for at sejle den.

Karl Erik Christensen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 11-01-08 15:22

"Karl Erik Christensen" <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> skrev i en
meddelelse news:478778e3$0$1588$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> duelighedsbevis og vhf-certifikat, medmindre du kan bevise, at evt. din
> kone/kæreste eller anden person, som har de fornødne certifikater, sejler

Nu mener jeg ikke at duelighedsbeviset er tvunget, men frivilligt og
fornuftigt!

> Du må ligeledes lade dig transportere med færge, uden at have de fornødne
> certifikater der skal til for at sejle den.

Ja, heldigvis for det!

Kan en af jer henvise til regler/love på området, jeg kan ikke lige finde
noget?

Langgaard

Fra : Kent Friis

Dato : 12-01-08 20:34

Den 11 Jan 2008 14:10:43 GMT skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
> duelighedsbevis og vhf-certifikat, medmindre du kan bevise, at evt. din
> kone/kæreste eller anden person, som har de fornødne certifikater, sejler

Mener du seriøst der er omvendt bevis-byrde hvad angår hvem der sejler
en båd?

Der er mange andre muligheder end at sejle den selv
- Farmand sejler den.
- Man hyrer en erfaren skipper.
- Sejle? Vi bruger den som sommerhus.

Mvh
Kent

Fra : Egon Stich

Dato : 13-01-08 01:06

Halløj.
Jeg kan desværre ikke betjene med links og andet, men dog dette:
Det er fuldt lovligt at have en VHF monteret i sin båd.
Den kan endog registreres.
Jævnfør charterbåde f.ex.

Noget andet er så, at den IKKE må bruges, uden tilstedeværelsen af en
"certifikatmand".

Endnu adskiller vi os på dette område fra vore takkels naboer sydpå, hvor
der netop er vedtaget lom om, at der ikke må findes en vhf ombord, uden
SKIPPEREN har certifikat.

Hvorfor charterfirmaerne, der ikke formåede at få forhindret loven, nu er i
gang med at afmontere radioerne.
Til stor skade for søsikkerheden.

Så sådan går det såmænd nok også her, via eu.
Desværre.

MVH
Egon

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-01-08 15:42

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvilket dog er lovligt (endnu)!
>
> Eller er det et ufint tricks for at skaffe kunder til skolen!

Hej Leif

Du blander tingene sammen.

For at have en VHF radio ombord på en båd skal der forefindes en
Radiostations lisence. denne licens kan du kun erhverve hvis der ligger
et certifikat bagved.

Dermed ikke sagt at du ikke må gå ombord hvis du ikke har certifikat. du må
sågar også gerne sejle båden, men du må bare ikke bruge
radioen. men radio licesencen skal stadig forefindes ombord.

Er der en certifikat indehaver med på båden må radion genre anvendes.

Radioen må også anvendes af personer uden certifikat, hvis de bliver
overvåget af lisence indehaveren og for hans/hendes risiko.

Når du erhverver en radiostations licens, så accepterer du samtidig de
gældende regler der bl.a. siger at man skal fremvise dokumentation på
forlangende.
Så kommer myndighederne er du pligtig til at fremvise din radiostations
license. det har du jo skrevet under på.

Er du ude at sejle i en båd hvor der forefindes en radio og du kommer i nød,
så brug radioen uanset om du har license eller ej.

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : SørenH

Dato : 11-01-08 16:08

Jan Rasmussen skrev:
> For at have en VHF radio ombord på en båd skal der forefindes en
> Radiostations lisence. denne licens kan du kun erhverve hvis der ligger
> et certifikat bagved.

Hej Jan

Du fik det beskrevet fint.
Jeg fik, efter diskussion i en tidligere tråd, bekræftet fra
Søfartsstyrelsen at et VHF-kaldesignal (og dermed den årlige afgift)
knytter sig til et skib/en båd og ikke til en VHF-radio, - uanset hvor
mange stationære og håndholdte VHF-radioer man måtte have ombord.
Undtagelsen er de få specielle kaldesignaler udstedt til feks.
sejlklubber til brug ved kapsejladser mm.

Skal vi gå helt ned i insektsex-afdelingen, så kan du godt bestille - og
få udstedt - et VHF-kaldesignal til en båd uden SRC-certifikat (eller
tilsvarende), men du må ikke anvende en VHF-radio om bord før der er en
person med gyldigt certifikat om bord.

Til de som vil studere nærmere:
http://www.fritidssejler.dk/radio.htm

Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved

Fra : TOSB

Dato : 11-01-08 16:25

SørenH wrote:
Klip

> Du fik det beskrevet fint.
> Jeg fik, efter diskussion i en tidligere tråd, bekræftet fra
> Søfartsstyrelsen at et VHF-kaldesignal (og dermed den årlige afgift)

klip

Mig bekendt er afgiften en engangsafgift, og så vidt jeg har læst mig til,
da jeg tog SRC Certifikatet, så må man gerne have en VHF radio ombord - feks
hvis den sidder i en brugt båd, du køber.
Til gengæld er det rigtigt, at man ikke må bruge den, hvis man ikke har et
certifikat (undtaget - må bruges af andre, hvis betjeningen sker efter
instruktion af certifikat-indehaveren).

Lidt hypotetisk. Jeg har certifikatet, men det har min kone ikke. Hvad så,
hvis jeg ryger i baljen. Må hun så ikke bruge radioen. Teknisk set nej, men
så kommer vi vel over i nødretsbestemmelserne, og jeg kan ikke i min
vildeste fantasi forestille mig, at der finde myndighedspersoner, der
overhovedet ville kunne drømme om at rejse en sag, fordi min kone i nævnte
eller lignende kritisk situation har brugt radioen uden certifikat.

Jeg har udskiftet min VHF til en VHF med SRC, sådan at konen bare skal
trykke på den røde knap, hvorefter Lyngby Radio modtager position mv. Når så
Lyngby i påkommende tilfælde kalder tilbage på kanal 16, må hun så ikke
svare ?

Verden er ikke så firkantet endda!

http://www.fritidssejler.dk/radio.htm

mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Fra : Leif Langgaard

Dato : 11-01-08 16:43

"TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> skrev i en meddelelse

> Mig bekendt er afgiften en engangsafgift, og så vidt jeg har læst mig til,
> da jeg tog SRC Certifikatet, så må man gerne have en VHF radio ombord -
> feks hvis den sidder i en brugt båd, du køber.

Det var det svar jeg gerne ville høre.

> Til gengæld er det rigtigt, at man ikke må bruge den, hvis man ikke har et
> certifikat (undtaget - må bruges af andre, hvis betjeningen sker efter
> instruktion af certifikat-indehaveren).

Klart nok!

> [...]
> så Lyngby i påkommende tilfælde kalder tilbage på kanal 16, må hun så ikke

Er det ikke en VHF med DSC du har skiftet til, og er det ikke her føromtalte
kaldesignalbevis kommer ind i billedet?

Jeg har fra start kun spurgt til en VHF uden DSC!

Langgaard

Fra : TOSB

Dato : 11-01-08 18:01

Leif Langgaard wrote:

> Er det ikke en VHF med DSC du har skiftet til, og er det ikke her
> føromtalte kaldesignalbevis kommer ind i billedet?
>
> Jeg har fra start kun spurgt til en VHF uden DSC!
>
> Langgaard

Ja - selvfølgelig DSC. Det må være ham, tyskeren, der også går gemmer mine
ting, så jeg ikke kan finde dem

Den VHF, jeg havde tidligere var uden DSC, og jeg sejlede fint med den
ombord, selvom jeg ikke havde certifikat. I påkommende tilfælde havde jeg
uden tøven brugt den, men på den lange bane og som lovlydig borger, så tog
jeg mig sammen og gennemførte et kursus i sejlklubben med afsluttende
eksamen hos Søfartsstyrelsen.
Undervejs - mens jeg "studerede", så rekvirerede jeg kaldesignal mv. hos
samme styrelse. Det var der ikke nogen problemer med, selvom det var flere
måneder før, jeg stod med SRC certifikatet i hånden.

Mvh
Torben

http://www.nk-s.dk/default.asp?id=58&mnu=58

http://www.nk-s.dk/default.asp?id=62&mnu=62

Fra : SørenH

Dato : 11-01-08 17:31

Hej Torben m.fl.

Sorry, - jeg fik sneget "og dermed den årlige afgift" ind, det må være
alle de afgifter vi iøvrigt betaler som bådejere der har blokeret
hukommelsen momentant

Og ja, - jeg skrev netop at antallet af VHF-radioer om bord er
ligegyldigt, - det vigtige er at skibet(!) har et kaldesignalbevis, og
dermed en XP..... kaldekode, som ved ejerskifte af båd skal rettes hos
Søfartsstyrelsen (- og mon ikke der så løber gebyr på?!).

Det du skriver om konduite og nødsituationer er jeg helt og aldeles enig
i, - jeg har osse givet min kone et crash-kursus i betjening af den røde
knap og svar på kystradioopkald!

Leif, - jo, jeg er ikke alene om tyrkfejlene, Torben ka osse og han
mener garanteret VHF med DSC! Jeg tror slet ikke du kan købe en VHF uden
DSC i vore dage, men der kan selvfølgelig sidde nogle gamle monteret endnu.

Mvh
Søren H
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-08 16:46

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> få udstedt - et VHF-kaldesignal til en båd uden SRC-certifikat (eller
> tilsvarende), men du må ikke anvende en VHF-radio om bord før der er en

Hmmm vi har begge her i firmaet certifikat og et MSI nr. Der følger båden.
Men jeg mener da ikke vi skal betale mere end det vi har gjort, da vi fik
MSI nr. Reg. af søfartst?
Mvh Jens.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-01-08 15:48

Den Fri, 11 Jan 2008 15:21:44 +0100 skrev Leif Langgaard:

> Nu mener jeg ikke at duelighedsbeviset er tvunget, men frivilligt og
> fornuftigt!
>
> Langgaard

Der er specielle regler omkring speedbåde.

http://www.itst.dk/ er et godt sted af starte.

Karl Erik Christensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-01-08 16:02

Den Fri, 11 Jan 2008 15:41:57 +0100 skrev Jan Rasmussen:

> Er du ude at sejle i en båd hvor der forefindes en radio og du kommer i
> nød, så brug radioen uanset om du har license eller ej.
>

> Mvh
> JR

Rettelig i "livstruende fare". For nogle vil "i nød" betyde, at de ikke
kan nå hjem, inden frikadellerne bliver kolde.

Karl Erik Christensen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-01-08 18:13

Idag koster det 750kr. at for en licens. en gang for alle.
Tidligere kostede det et årligt beløb (det gør det ikke mere).

Hvad angår VHF eller VHF med DSC.

Folk med gamle certifikater må ikke anvende en VHF med DSC, men må stadig
anvende en almindelig VHF radio. uden DSC.

De nye radioer man køber har alle DSC idag. denne funktion kan dog oftest
slås fra via softwaren (service værksted).
og så er det faktisk kun en alm. VHF radio, da den så ikke længere har DCS
funktionerne.
Men lettere ville det være at tage et nyt certifikat.

Hvad MMSI nummer og call signal angår. Så er det rigtigt at den følger
båden. Den er registreret til dit certifikat, men med oplysninger om båden,
dens navn og hjemsted. bådens navn bruger du jo når du kalder op.

Men man kan få et "fiktivt" cal sign... som stadig registreres til dit
certificat, men oplysningerne er nu fiktive, det kunne f.eks. være dit navn.
når du kalder op, bruder du så ikke bådens navn, men dit eget, eller det
valgte navn

Har du et sådan fiktivt call sign så følger det radioen. og du kan nu tage
denne radio med ombord på forskellige både.
men har den pågældende båd du er ombord på sin egen radio, skal denne
benyttes, og du må ikke bruge den med det fiktive call sign.

Fra : Henning

Dato : 11-01-08 19:51

On Fri, 11 Jan 2008 12:08:59 +0100, "Leif Langgaard"
>Kan det passe at man ikke uden certifikat kan gå ombord i en båd med en VHF
>radio uden at risikere at få en bøde?

Der er kommet en masse svar, men jeg synes faktisk ikke der er svaret
på det konkrete spørgsmål?
I vores båd sad der en VHF-radio da vi købte den. Den er ikke taget ud
- vi har ikke VHF-certifikat. Vi bruger ikke radioen - i nødstilfælde
vil jeg da ikke afvise at tænde den.
Vil vi få en bøde? Hvem skulle udstede den? Såfremt det ikke er
politiet, har de formodentlig ikke adgang til båden - hvordan skal den
pågældende myndighed kunne konstatere om vi overhovedet har en radio
ombord?

Fra : TOSB

Dato : 11-01-08 20:23

Henning wrote:
> [...]
> politiet, har de formodentlig ikke adgang til båden - hvordan skal den
> pågældende myndighed kunne konstatere om vi overhovedet har en radio

Flg. fundet på nettet

http://www.logir.fo/foldb/bek/1984/0000049.htm

I dag er det Telestyrelsen, der foretager kontrol.

§ 1, stk. 2 giver svaret.

Iflg. § 3, så kan myndighederne foretage kontrol - og ud fra det, jeg selv
kender til, så er det sådan, at myndighederne af den ene og anden art, hvis
det ellers står skrevet i loven eller bekendtgørelsen, kan anmode politiet
om bistand, og at politiet i såfald *skal* yde den fornødne bistand.

Mon ikke denne bekendtgørelse løser nogle af de ubesvarede spørgsmål.

Med i min egen historie hører, at jeg i en konkurrence vandt en bærbar VHF,
som man heller ikke må bruge uden at have et certifikat. Den blev tilsendt
pr. post, og der fulgte overhovedet intet med af informationer om, at jeg
faktisk ikke måtte bruge den. Det gjorde jeg så i et par tilfælde fra en båd
i forbindelse med opkald til brovagten, som jo er fløjtende ligeglad med, om
man har certifikat eller ej.
Det betyder ikke, at jeg går ind for, at man har VHF-anlæg installeret og
bruger det uden certifikat. Når man har gennemgået VHF-kursus + bestået
prøven, så er samvittigheden jo i orden, og det er faktisk rart at kunne
foretage et prøveopkald til Lyngby Radio, når sæsonen starter.

Dertil - er min egen erfaring - så er der masser af sejlere, der har en VHF
ombord, selvom de ikke har certifikat. Det er ikke så svært at bestå prøven,
men selvfølgelig skal der "boges" noget.
Jeg bestod prøven på et tidspunkt, hvor jeg 2 måneder forinden var blevet
ramt af en blodprop i hjernen, så proppen have - om jeg så må sige - ikke
blokeret for det, jeg havde lært forinden

Mvh
Torben

Fra : TOSB

Dato : 11-01-08 21:00

TOSB wrote:
Klip en hel masse

Den ændrede bekendtgørelse

Funder her:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0900.aspx?s21=RADIOSTATIONER+I+SKIBE+OG+LUFTFART%c3%98JER&s22=%7c10%7c

Mvh
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-01-08 21:39

Henning du har ret ud over kontrollen af speedbådscertifikatet
var der også følgende i "citatet":

[...]

Vi har dog den glæde og frihed her i gruppen til at gå lidt ud
over det skarptafgrænsede spørgsmål og det giver oplysninger som
mange nok ikke har direkte i tankerne vedr. det specifikke
spørgsmål; men skal betragtes som af oplysnede karakter.

Den ansvarlige Styrelse giver en tilladelse til oprettelse og
drift af bevægelig radiostation.
Fartøjsstationen bære skibets navn og XP-nummeret angives.
Der står direkte i tilladelsen at: Tilladelsen skal opbevares
ombord.
Altså tilladelsen til radiostationen er givet skibet og ikke
personen.
Et andet er at der ombord skal være en person med certifikat der
overvåger driften og andres brug ag anlægget.
Desuden skal: Instruks for radiotjenestens udførelse i danske
skibe under ekstraordinære forhold, befinde sig ombord.
Derfor kan de vises på forlangende.

Det næste der ligger i spørgsmålet fra Leif er om myndigheder
har adgang til skibet.
Et lystbåd der ligger fast i en lystbådehavn er ikke under opsyn
af ejeren 24 timer i døgnet og findes der personer
familie/bekendte ombord som ejeren er bekendt med og som
opholder sig lovligt ombord, slikker solskin m.m. de kan /skal
ikke give myndighedspersoner direkte adgang til et skib uden
fornøden kendelse eller tilkaldelse af ejer/skibsfører.
Ifølge søvejsreglerne er alt der kan flyde at betragte som et
skib.
Ifølge lov nr 98 af den 12 marts 1980 om skibes sikkerhed skal:
§ 2. Ethvert skib skal være bygget og udstyret således, at
menneskeliv på søen er sikret fuldt betryggende, og således, at
det er egnet til det formål, det til enhver tid er bestemt for.
Der skal tillige tages mest muligt hensyn til beskyttelse af
havet mod forurening.
Stk. 2. Skibet skal være forsynet med navigeringsmidler,
maskinanlæg, radioanlæg, redningsmateriel, lægemidler samt
brandsikrings- og brandslukningsmidler i et sådant omfang, at de
ombordværende, skibet og ladningen er sikret bedst muligt.
§ 4. Industriministeren, eller hvad han p.t. kaldes,
fastsætter regler om, hvilke love, forskrifter, certifikater og
skibsbøger, herunder tilsynsbøger, der skal være om bord, og om
bøgernes autorisation, indretning og førelse samt om, hvilke
opslag der skal være anbragt om bord.
§ 13. Søfartsstyrelsens medarbejdere har i forbindelse med
varetagelse af deres hverv adgang til uden retskendelse at gå om
bord i ethvert skib, der er omfattet af loven.
§ 13. Søfartsstyrelsens medarbejdere har i forbindelse med
varetagelse af deres hverv adgang til uden retskendelse at gå om
bord i ethvert skib, der er omfattet af loven.
§16. Stk. 2.2) Et skib kan endvidere tilbageholdes, såfremt
rederen, føreren eller den, der handler på deres vegne, lægger
søfartsstyrelsen hindringer i vejen for en forsvarlig udøvelse
af dens pligter.
Stk. 2.2) Et skib kan endvidere tilbageholdes, såfremt rederen,
føreren eller den, der handler på deres vegne, lægger
søfartsstyrelsen hindringer i vejen for en forsvarlig udøvelse
af dens pligter.
Desuden, såfremt regelværket dækker fastsætter ministeriet
regler for i hvilket omfang og i hvilke farvande der i danske
skibe skal føres skibsbøger herunder skibsdagbøger,
maskindagbøger og radiodagbøger o.s.v. På lystfartøjssprog
Logbøger.
Enhver der påviser en retslig interesse heri, kan få adgang til
at gøre sig bekendt med skibsbøgernes indhold og til mod
betaling at få en afskrift af dem, så vidt vedkommendes
interesse rækker.
Endelig kan der stilles krav til at der ombord er Målerbrev
(tonnage certifikat), Dansk Nationalitetsbevis (hvis skibet er
registreret i skibsregisteret), ellers anden form fom
ejerskabsbevis).
En Farttilladelse kan også komme på tale. I henhold til
bekendtgørelsen om syn og certifikater m.v. er et fritidsfartøj,
omfattet af bestemmelsen, defineret som et lastfartøj, der ikke
anvendes erhvervsmæssigt.
Skibe over en hvis størrelse skal også have Certifikat for
Magnetkompas og certifikat for lanternerne.
Der eksisterer ingen krav om, at fritidsfartøjer under 20 tons
skal være udstyret med lanterner, men sejler skibet om natten
skal de føre forskriftsmæssige lanterner.
Der er i den forbindelse ingen undskyldning, at man f.eks. på
grund af motorstop eller vindstille ikke er nået i havn inden
solnedgang.
Generelt skal skibe på 12 meter og derover have individuelt
godkendte lanterner og dermed være forsynet med anerkendte
certifikater der skal være ombord.
Fritids fartøjer under 20 tons behøver ikke lanterner forsynet
med certifikater. Eventuelle lanterner skal dog være
typegodkendte.
Lanterner til skibe under 12 meter i længde kræves ikke forsynet
med certifikater. Men de skal være typegodkendte og forsynet med
enten dansk godkendelsesmærke "NP" eller fællesnordisk
godkendelsesmærke "NK", samt fabrikantens typegodkendelsesnummer.

Vedr. Told- og skat så er reglerne således:
Ønsker de statslige told- og skattemyndigheder at undersøge
(inkvirere) skibet, skal skibets fører på forlangende afgive
alle relevante oplysninger om skibet og ladning.
Føreren har endvidere pligt til at påvise, åbne eller afdække
alle adgange til lasten, rum og gemmer, ligesom han skal
dokumentere de af ham givne oplysninger ved fremlæggelse af
skibspapirer og ladningsdokumenter.
De statslige told- og skattemyndigheder har ret til overalt i
skibet at foretage de undersøgelser, der er nødvendige for
udøvelse af deres kontrol. De kan endvidere nægte skibet at
sejle, indtil inkvireringen er afsluttet.

Ejere af fritidsfartøjer uden nationalitetsbevis eller
toldseddel som dokumentation for ejerskabet kan i stedet anvende
købsfaktura, dags-dato kvittering, samt toldkvittering, idet
disse dokumenter godkendes af told- og skattemyndighederne i
Norden og EU.

Som du kan se er der mange regler m.m. man i forhold til båden
m.m. skal have indsigt i og på forlangende skal kunne vise
dokumenter for, selvfølgelig med baggrund i de gældende regelsæt
og man skal også have styr på hvem der kan kræve adgang ombord.
Det er nu ikke altid befordrende at stå stejlt, for de
pågældende myndighedspersoner kender spillereglerne og udfører
kun det arbejde som de er sat til at udføre.

Jeg har da været ude for at toldere kom ombord i Sverige og de
startede med det formelle spiritusmængde o.s.v. men til sidst
kom de frem til deres reelle forehavende. De spurgte om alderen
på vore søkorts opdateringer. De var nye og lige indkøbte inden
ferien. Men svenskerne havde lige lavet om på skydsområderne
efter at kortene var udgivet og de bad mig rette dem i.h.t. en
skrivelse som de viste mig.
At der var en flaske vin for meget ombord gjorde de mig
opmærksom på og spurget til hvad jeg ville gøre ved den. Hertil
svarede jeg at den ville vi drikke til aftensmaden og det syntes
de var en god ide og de ønskede os god sejltur.
Selvfølgelig var deres 2næse2 ude for at se om der var nakotika
ombord; men de konstaterede at en familie med tre mindre børn
nok ikke lige var målgrumme i det sammenhæng.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-01-08 21:16

Hej Leif

Det du spørger om er, om du må eje en radio uden tilladelse.
Ja, det skulle jeg mene....

Om man så må montere den så den er driftklar ved jeg ikke.......... man
kunne jo antage den bliver brugt siden den er installeret.

Du kan evt. spørge i en af grupperne for radio. f.eks. scannere jeg tror der
der er radio amatører der ved alt om hvad man må og ikke må.

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-08 23:52

Sikker mange lange svar, der taler uden om spørgsmålet.

Ja, det må man, men radioen skal tydelig mærkes med, at den kun må bruges i
tilfælde af nød.

Bjarke

Fra : claus b.p.

Dato : 12-01-08 02:31

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:4787f32f$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Sikker mange lange svar, der taler uden om spørgsmålet.
>
> Ja, det må man, men radioen skal tydelig mærkes med, at den kun må bruges
> i tilfælde af nød.

Hvor har du nu det fra? En radiostation anses for oprettet når der er
tilført strøm og antenne. Det er ulovligt at oprette en radiostation uden
tilladelse. Altså er det principielt ulovligt. Alt hvad der er ulovligt kan
i princippet medføre en bøde.
Det er ikke ulovligt at oprette en radiomodtager. Hvis man altså blokerer
for senderen, fx. ved at fjerne mikrofonen og blokere en evt. sendetast på
radioen, kan man argumentere for, at det kun er en modtagestation. Dette er
der dog tidligere faldet dom for ikke er tilstrækkeligt. Fx. i forbindelse
med radioamatørstationer og walkie-talkies. Der forlangtes at sendetrinet
skulle frakobles. Jeg tvivler dog på at myndighederne vil forfølge sagen
hvis man helt klart har forhindret at senderen umiddelbart kan benyttes, ud
fra den betragtning at radioen jo er et vitalt stykke sikkerhedsudstyr. Og
kommer man i nød kan man jo hurtigt finde mikrofonen frem fra skuffen.
Skulle det derimod blive bevist at naboens børn har leget med den ulovligt
oprettede station, og forårsaget forstyrrelser, er jeg ikke i tvivl om at
der bliver rakt ud efter den dyre skrivemaskine. Så det er trods alt sikrest
at have papirerne i orden, selv om det koster en mindre formue.
Nu blev der jo spurgt om lovgrundlaget, en anden ting er hvad man kan slippe
afsted med i det daglige. Men man bør kende risikoen.

Harding har en lang forklaring om hvad man skal når man sejler, og det er
rigtig nok mange ting. Men sålænge båden ligger i havn gælder intet af det.
Man kan godt være ejer/ansvarlig/kaptajn på en båd man ikke må sejle,
sålænge den bliver i havn. Ligesom man også godt må eje en bil man ikke har
kørekort til. Man må også være beruset på båden, sålænge man ikke sejler.
Men man må altså ikke oprette en radiostation uden tilladelse.

Mvh. Claus

Fra : TOSB

Dato : 12-01-08 10:44

Bjarke M. Christensen wrote:
> Sikker mange lange svar, der taler uden om spørgsmålet.
>
> Ja, det må man, men radioen skal tydelig mærkes med, at den kun må
> bruges i tilfælde af nød.
>
> Bjarke

Klip

Hej Bjarke
Jeg prøver lige igen med dette link:

Hvis du nærlæser bekendtgørelsen, så tror jeg faktisk, at du ændrer
opfattelse.

Bortset fra det, så har jeg til dato ikke oplevet nogen form for
kontrolbesøg med henblik på at kontrollere, om man har en VHF installeret,
men ud fra bekendtgørelsen, så kan såvel Telestyrelsen som feks. Skat mod
behørig legitimation forlange at komme ombord.

Jeg kender - fra mit mangeårige arbejde - til sager, hvor folk har en
ulovlig radiosender hjemme, og at der i den forbindelse er sket konfiskation
+ bøde.

Mvh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-08 19:55

Hej Torben (og andre)

Der er ingen grund til at læse teksten på det link. Hvis du kigger op i
højre hjørne står der "BEK nr 538 af 22/06/1992 Historisk".

"Historisk" betyder at bekendtgørelsen ikke længere er gældende, men afløst
af anden. Den kan jeg dog ikke lige finde linket til, men leder lidt senere.

Jeg må dog sige at jeg måske har misforstået diskussionen. Taler vi om
kravet til at radioanlægete er registreret hos ITST eller til de
ombordværende individers undervisning ?

Bjarke

Fra : Leif Langgaard

Dato : 12-01-08 20:05

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47890cfb$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Jeg må dog sige at jeg måske har misforstået diskussionen. Taler vi om
> kravet til at radioanlægete er registreret hos ITST eller til de
> ombordværende individers undervisning ?

Spørgsmålet lød:

"Kan det passe at man ikke uden certifikat kan gå ombord i en båd med en VHF
radio uden at risikere at få en bøde?"

Der er tale om en VHF radio uden DSC!

Og må man sejle den?

Langgaard

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-08 20:36

Det er ejeren/skibsføren der er ansvarlig for at radioen er lovligt
registreret. Hvis du blot er gæst på en båd og/eller sejler som gast uden
beføjelser, så kan du ikke have noget ansvar i den retning. Der holder din
"bagsæde" sammenligning fint.

Den tekst du opriundelig angav er bare lidt skarpt formuleret og vækker nemt
bekymring. Der har du sikkert ret i din antagelse af, at de har en interesse
i at gøre dig nervøs.

Det er jo også sådan at radioen skal registreres (ejerens ansvar) og at der
blot skal være en om bord der har certifikat til anvendelse. Alle andre om
bord må anvende radioen under overvågning af den person der har certifikat.
Så selv *anvendelse* af radioen er lovlig, bare det bliver overvåget.
Hvordan skulle de så kunne give dig en bøde for din blotte tilstedeværelse i
båden?

Bjarke

Fra : TOSB

Dato : 12-01-08 20:46

Leif Langgaard wrote:
> [...]
>
> "Kan det passe at man ikke uden certifikat kan gå ombord i en båd med
> en VHF radio uden at risikere at få en bøde?"

Hej Leif
Som du sikkert kan aflæse af den efterhånden lange tråd, så blæser svaret i
vinden.
Om din radio er uden eller med DSC er nok ligegyldigt.
Hvis du feks. udskifter din nuværende til en med DSC, så fungerer DSC ikke
før, du har indkodet dit MMSI nummer, som tildeles at Søfartstyrelsen sammen
med dit kaldesignal.

Jeg har brugt en del tid på at rode rundt i love og bekendtgørelser og kan
kun nå frem til, at HVIS man betjener en VHF-radio, så *skal* der være én
ombord, der her certifikat. Kender du feks. en, som ofte er med ombord som
gast hos dig, og vedkommende har certifikat, så kan du få anført
vedkommendes navn på din "Station License".

Har man et gammelt certifikat til VHF, så skal man forny certifikatet, hvis
man ønsker at bruge en VHF med DSC.

Jeg tror faktisk ikke, at vi kan komme dit spørgsmål nærmere, og at der nu
kun er tilbage at spørge i Telestyrelsen og eller Søfartsstyrelsen.

Mvh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-08 21:06

Jeg kommer lige til at tænke på en lille tillægsovervejelse:

"og må man sejle den...."

Ja, det må man vel godt, men hvis ejeren IKKE er med, så er det jo låneren
(skibsføren) der har ansvaret for båden. Og for at sikre at alt udstyret er
korrekt registreret og brugt.

Fra : TOSB

Dato : 12-01-08 20:31

Bjarke M. Christensen wrote:
> [...]
> Jeg må dog sige at jeg måske har misforstået diskussionen. Taler vi om
> kravet til at radioanlægete er registreret hos ITST eller til de

Klip
Hej Bjarke så får du et par link, der ikke er historiske.

http://www.itst.dk/frekvenser/tilladelser-prover-og-kaldesignaler/at-fa-en-tilladelse/vejledninger/maritime-frekvenser/maritime-frekvenser/?searchterm=skibe

hvoraf det feks. fremgår - som i den historiske bekendtgørelse, at

"Certifikater og kaldesignaler m.v.
Uanset om anvendelsen af maritime frekvenser sker med eller uden tilladelse,
skal brugeren have et certifikat, der er gyldigt til betjening af
radioanlæg, eller også skal brugeren være overvåget af en person, der er
indehaver af et certifikat. Herudover skal brugeren have et kaldesignal.

Søfartsstyrelsen afholder prøver og udsteder radiocertifikater, der er
gyldige til betjening af maritime radioanlæg.

Søfartsstyrelsen udsteder også kaldesignalsbeviser og tildeler kaldesignaler
og MMSI-numre til anvendelse om bord på danske skibe."

** Altså skal man have et certifikat, hvis man vil betjene anlægget - eller
være den der vejleder feks. en gast ombord i betjeningen af radioen.

**Og så er vi vel tilbage til det, som spørgsmålet drejer sig om. Må man
have en VHF-radio installeret i sin båd? Der er formentligt ikke tvivl om,
at anlægget skal opfylde de krav, der kræves af Telestyrelsen, men det
fremgår som regel af en etiket på udstyret.

Og så er vi jo lige vidt. Det er en jungle at rode rundt i disse love og
bekendtgørelser.

Selv har jeg på intet tidspunkt haft skrupler over at have en VHF-radio
ombord i den tid, hvor jeg ikke havde kaldesignal + certifikat. Se mine
tidligere indlæg, men min samvittighed har det rigtigt godt nu.

Da vi gennemgik kurset for at få SRC-certifikatet, besøgte vi Lyngby Radio,
og det var ret betryggende at opleve, at et DSC-opkald registreres
(automatisk med position, hvis udstyret er tilkoblet en GPS) godt for ens
egen sikkerhed.

Dertil kommer så, at man ikke skal regne med, at SOK kan være der lige på en
studs, og at systemet med at få hjælp er meget afhængigt af, at andre
sejlere lytter med og ved, hvad de skal foretage sig - ikke mindst hvis de
har en position lige i nærheden og kan nå frem længe før SOK.

Derfor må VHF med DSC på det varmeste anbefales.

Mvh

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-08 20:48

Jo men spørgsmålet gik jo på om en der IKKE er ejeren er ansvarlig for noget
som helst. Og det mener jeg altså ikke at han er.

På det SRC kursus jeg deltog på fik jeg at vide at man kunne mærke radioen
"kun til nød", hvis man ikke havde certifikat og derved ikke risikere en
bøde.

Men jeg kan ikke lige finde det nogle steder i bekendtgørelsen, men det er
jo (som du siger) en jungle. Der er jo mange ...

Fra : claus b.p.

Dato : 13-01-08 01:54

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47891975$0$7610$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
>
> Men jeg kan ikke lige finde det nogle steder i bekendtgørelsen, men det er
> jo (som du siger) en jungle. Der er jo mange ...

I gør det langt mere kompliceret end det er.

Radioanlægget skal være typegodkendt og der skal være en tilladelse med et
kaldesignal, som er registreret til den pågældende båd. Dette har ingen
sammenhæng med nogen person eller VHF certifikat. DSC er en ekstra mulighed,
og med kaldesignalet får man tildelt et MMSI nummer. Dette gør ingen forskel
for indholdet i sendetilladelsen.

Brugeren skal have et VHF certifikat, eller være overvåget af en med et
sådant.

Lejer/låner/stjæler man en båd, der har en VHF radio om bord, behøver man
ikke have licens til at benytte den. Man må så bare ikke benytte den. Man
kan anskueliggøre at man har overvejet dette på forhånd ved at sætte et
skilt på "må ikke benyttes", men juridisk er det ikke holdbart. Men da
radioen sidder der lovligt, kan man faktisk kun dømmes hvis man tages på
fersk gerning i at bruge den. Ligesom at man ikke får en bøde for at bilen
er i stand til at køre 200 km/t, selv om man kun må køre 130.

Sværere er det ikke.

Er man låner af en båd med en VHF radio uden tilladelse er man derimod på
tynd is. Radioen må nemlig ikke være der uden en tilladelse. I dette
tilfælde ville jeg være betænkelig ved at have den monteret. På den anden
side, hvad er risikoen for at få en bøde på 500 kr mod risikoen for ikke at
have en radio hvis der opstår en nødsituation?
Har man en håndstation med fra sin egen båd, hvortil der ligger en gyldig
tilladelse, og man selv har VHF certifikatet i orden, vil det formelt være
ulovlig brug, men i den situation kan man rent faktisk skaffe sig et
kaldesignal, som er uafhængigt af båden. Og så er det i orden. Det ville da
være vejen frem hvis man tit sejlede andres både.

Mvh. Claus

Fra : claus b.p.

Dato : 14-01-08 10:42

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ingen forskel for indholdet i sendetilladelsen.
>
> Brugeren skal have et VHF certifikat, eller være overvåget af en med et

Lad mig lige tilføje at det er Telestyrelsen (det tidligere P&T) der er
myndighed i forbindelse med radiosendeudstyr. Da reglerne er lempet meget i
de senere år, (en enkelt ting vi faktisk kan takke EU for) og der ikke
længere er så store problemer med ulovlige radiosendere, er det min
opfattelse at der ikke udvises så meget nidkærhed med kontrol af sendere som
for år tilbage. Det er nok også et spørgsmål om at prioritere resourcer.
Når det er sagt, så er der til gengæld 2 andre forhold der gør sig gældende:
Folk der har en VHF radio kan sikkert bekræfte at der jævnligt er
forstyrrelser fra enten uautoriserede brugere eller blindsending.
Blindsending skyldes ofte tekniske fejl, men begge dele er alvorlige, for
forstyrrelserne kan forhindre modtagelse af reelle nødkald. Dette gribes der
ind over for. Og hvis det er en af nabobådene der blindsender fordi man har
sat en kasse øl ovenpå mikrofonen, er det jo ærgerligt at blive "fanget" med
en ikke registreret radio. Endnu mere hvis det ens egen radio der pga.
teknisk fejl står og sender P3 ud i æteren!!! For det andet, er det min
erfaring at mange politifolk og toldere kun har begrænset kendskab til
reglerne, men de ved der er noget med en tilladelse. Derfor er det rart at
kunne stikke hyn alle de relevante tilladelser, og fortælle at man godt
kender reglerne. Så er munden som regel lukket hos den pågældende
embedsmand.

Mvh. Claus