Rullestorsejl ...?
Fra : Ukendt

Dato : 07-01-08 21:49

Inspireret af kommentarer i tråden: Langkøl eller finnekøl, hvor der et
godt stykke nede tales om sejlføring osv., kunne jeg tænke mig at høre
om der her i gruppen er sejlsejlere, der har et system, hvor man kan
rebe storen ind i masten eller ned i bommen ... Jeg har selv rullegenua
og storsejl i slæder på masten, som jeg er godt tilfreds med, men har
undret mig en del over, hvordan det kan lade sig gøre med et storsejl
med eller uden sejlpinde - eller hvad?

Nogen i gruppen her, der kan/vil fortælle om deres praktiske erfaringer?
Fordele - ulemper?

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : TOSB

Dato : 07-01-08 21:53

Flemming Torp wrote:
> [...]
> med et storsejl med eller uden sejlpinde - eller hvad?
>
> Nogen i gruppen her, der kan/vil fortælle om deres praktiske

Hej Flemming
Jeg har en rullebom, hvor sejlet rulles på. Har dog ikke afprøvet det endnu,
da jeg er en kylling og slet ikke sejler ud, hvis vejrudsigten lover alt for
frisk vind.

http://www.nk-s.dk/default.asp?ACT=2&cat=37&pic=havfruen7.jpg&id=0&dir=media\2007\Klubbaade%20110807

Du kan se bommen på billedet via linket.
Udover det, så har jeg også rullegenua, som jeg af og til har været nødt til
at rulle noget ind - feks. i Kattegat, hvor der i begyndelsen ikke var vind
overhovedet til vind på 13-15 meter, og hvor jeg ikke skulle nyde noget af
at gå på dækket for at formindske storsejlet.

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-08 22:51

Hej Torben,

Nydeligt billede af Havfruen!

Havde et lignende system på vores gamle Ballad indtil vi afmonterede
muligheden for at dreje bommen og bare rebede ned med rebeliner ført til
cockpittet ... og da vi droppede de strenge klasseregler og kapsejlads,
monterede vi rulleforstag ... Det har jeg også nu på den nuværende båd.

Det jeg tænker på er de systemer, hvor man reber storsejlet IND i bommen
eller masten ...

Hvordan virker det i praksis ... skal sejlene syes på en bestemt måde?
Være af et bestemt materiale? Eller andre begrænsninger?

Pt. sejler jeg med "løst underlig" der bare sidder fast i bommen inde
ved masten og ude i nokken i en slæde ...

Jeg har bare undret mig over og er nysgerrig efter at høre, hvordan de
nye systemer fungerer i praksis ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

"TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> skrev i en meddelelse
SNIP

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-08 23:53

Rullebom har fandtes i mange år. Foruden den simple som Torben beskriver,
hvor sejlet bare rulles rundt om bommen, så findes der "Hi-Lo reefer" og
"sailtainer" (eller noget i den stil). Fungerer vist fint og de kan have alm
sejlpinde. men sejlene skal stadig sys lidt specielt, da de eller ikke har
den rigtige facon når de rebes ind. Lidt lige som der skal det rigtige skum
i en rullegenua. Yderligere skal have monteret et "fremskudt" system til
sejlslæderne, da der skal være lidt luft ind til masten så det kan rulle ned
i bommen.

På det seneste er rullemast blevet populært, primært (tror jeg) fordi
Bavaria har kastet sig over det og udbredt kendskabet så massivt. I starten
var det en skidt tursejler løsning, da man så ikke kunne have pinde i
sejlet. PÅ det seneste har specielt Elstrøm-Sobstad lavet acceptable
løsninger med lodrette sejlpinde. Men om det er helt lige så godt ved jeg
ikke.

Bjarke

Fra : news.tele.dk

Dato : 08-01-08 15:39

Hej

Ved godt det rammer lidt ved siden af dit spørgsmål, men på min båd er det
også rebeliner i sejlet, det føreste øje sætter man fast i en krog på
bommen, det agterste øje trækker man i en snor, det så trækker det ned, men
de 2 midterste snore skal man selv ind og binde på bommen, og det er lidt
træls når det blæser....

Havde du en god løsning på det på på din båd ? - droppede du bare at bruge
de 2 midterste øjer eller ?

vh

Jesper

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-01-08 16:10

Hej Jesper,

Undskyld at jeg blander mig ind i tråden.

I og for sig er det ikke nødvendigt at binde de to midterste
snore.
De bindes kun for at holde sammen på det løsthængende sejl
således at det ikke hæmmer udsynet og et blafrende stykke stof
slides unødvendigt i vinden. De to snore skal kun bindes løst og
ikke trække ned i sejlet for det ødelægger mere end det gavner.
I stedet kan du have lazy jacks der vil holde sammen på den løse
sejlbund. Desuden virker lazy jacks godt når sejlet skal bjærges
inden du kommer ind i en havn. Det giver styr på sejlet og tiden
kan bedre bruget til at sætte fendere ud og lægge fortøjningerne
klar om klamperne på båden, kvajle dem op så de lige er til at
kaste i land.
Jeg hader at se dem der kommer op med sammenfiltret tovværk. De
viser at de ikke har styr på tingene. Dem skal man spørge om de
har brug for et par strikkepinde.
Sejler du ud i vejr hvor du kan se at storen har bedst af at
være rebet, så reb ned i havn og sur de to snore. kommer du ud
og vejret bliver bedre så er det ingen sag at rebe ud.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-08 17:53

Hej Jesper,

Det afhænger lidt af situationen ...

Som regel starter jeg med at rebe forliget, så det er fastgjort ved
masten og bommen og rebepunktket i agterliget er placeret at således, at
jeg kan strække underliget ved at hale hjem på agterste rebeline, så det
følger bommen. Når så faldet er sat igen og storen skødet til kursen og
underliget i sejlet blafrer som bare ... ... prøver jeg at sætte snorene
i, hvis min autopilot kan klare styringen. Ellers lader jeg det blafre,
til jeg skal ændre kurs og måske får lidt roligere gang i båden ...
Lazy jacks kan klare lidt af "blafringen" ... men ikke helt godt ...

En god løsning - nej det har jeg ikke - mon andre et tip?

--
Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-01-08 12:02

Hej Flemming,

Har du prøvet at Google med søgenavnet rullestorsejl.

Her fandt jeg bl.a. følgende link, en omtale i Bådmagasinet:

http://www.baadmagasinet.dk/online/content/v3/index.php?
SectionID=20&ContentID=3153

Og JohnMast´s hjemmeside:

http://www.johnmast.dk/_pdf/dk/hi-low.pdf

Som du vil se går lovprisningerne lidt i forskellig retning.
Med rulle i masten fremhæves at sejlet hele tiden er hejst op og
derfor er lettere at rebe ud og ind; men vægten af
mastekonstruktionen med sejl giver en større konstant vægt der
påvirker det oprettende moment og dermed bådens svingningstider.
Masten bliver tykkere og vejer derfor mere pr. meter.
Sejlene er uden kappe selvom Elvstrøm sætter lodrette pinde i
for at styre agterliget. Det påstås at sejlet er mere hult og
virkningen er dårlig. Desuden at man kan risikere at sejlet går
i bekneb og derfor ikke kan rulles ind.
Bommens egenskab bliver som en "Peter bom" og underliget er fri
af bommen.

Rullebommen lider ikke af at sejlet ikke kan komme ned; men til
gengæld vil friktionen ved hejsning af sejlet forøges kommende
fra den roterende hikkemik.
Sejlet kan udformes bedre som et almindeligt sejl med stor kappe
og sejlpindene skal blot sys ind i lommer der ved kontakten med
rullen ligger vandret hermed.
Rullebommen bliver noget tykkere end en almindelig bom men
vægten holdes lede i båden.

Når man vælger især rullemasten vil det ikke være muligt at
justere sejlets facon i alle dets afskygninger således at sejlet
tilpassen vind og sø.
Generelt skal man ikke vælge rullesejl hvis man skal sejle
kapsejlads efter stramme regler og hvor det er vigtigt at pine
de sidste kræfter ud af sejlene.

Som tursejl er de fantastiske. De er yderst lette at rebe ind-
og ud for maksimering af komforten ombord.
Rullemast vælges til en stiv båd og rullebom til en slank
båd,eller skal vi overlade det til den enkelte og hans
temperement.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-08 17:41

Hej Harding,

Ja, jeg har oså læst lidt om det hist og pist og set en del nyere både
med systemet - og billedet er noget diffust.

Derfor ville jeg gerne høre om læsere i denne gruppe har personlige og
konkrete praktiske erfaringer med systemet. Som Bjarke f.eks. skriver -
ses systemet efterhånden på en del Bavaria både og mange af de franske.

Personligt er det umiddelbart ikke noget, jeg ville bryde mig om ... men
jeg vil gerne lære ...

Jeg tvivler på, at man kan trimme og få sejlene til at stå lige som
godt, som uden systemet - og jeg ville bestemt ikke bryde mig om at
risikere skulle bøvle med et storsejl, der har sat sig i bekneb i enten
bom eller mast ... Men jeg er jo også en kylling. En nysgerrig af
slagsen - dog ...

Skulle rullegenuaen sætte sig, kan man dog bare lade skødet gå ... så
den risiko kan jeg leve med, selvom den ikke står lige så pænt, når den
er rebet, som hvis man skifter til mindre forsejl ... Men på en
sommerturen er det jo uhyre bekvemt at kunne reducere forsejl ved at
"trække i en snor" ... og havnemanøvrer er også meget enklere ...

Dog husker jeg en lille episode med fruen ... Vi havde ikke fået aftalt,
hvilken terminologi, vi skulle bruge om forsejlet og ved en havnemanøvre
i Råå, siger jeg til konen: "Mere ind på genuaen!" ... og inden jeg fik
set mig om, var den væk!!! ... Og så kunne vi ikke holde den højde, jeg
havde håbet og jernfokken måtte klare resten ... Nu er vi enige om at
når vi siger ind på genuaen - er det skødet, og når den skal bjerges
rundt om forstaget siger vi: "Væk med genuaen!" ...

Mit eget reb i storen fungerer perfekt med to rebeliner. Det er nemt og
hurtigt at rebe fra cockpittet, så jeg behøver ikke sende fruen på dæk
.... eller omvendt ... ;0) ... På min svogers nye Hanse er der et mere
avanceret system: Der er én eneste rebeline, som så via blokke er
forbundet til både for- og agterlig i storen ... Og så er det bare at
slække fald og hive hjem i rebelinen og sætte faldet igen ... Vi har
prøvet det - og det fungerer fint ...

Som du skriver til Jesper, behøver man ikke binde storens underlig fast
til bomen udover de eksisterende "barme", som rebelinerne er monteret i
.... Det er dog vigtigt, at man får trukket underliget agterud via
agterste rebeline, så det kan stå helt stramt på foran for tværs - og så
kan det da være bekvemt at slippe for en masse blafrende sejl langs
bommen ...Men det er jo en anden snak ... Det kan være ødelæggende for
sejlet, hvis man binder de små snore for stramt, for storsejlet er ikke
syet til at klare større belastninger i de punkter ... Lazy Jack er jeg
enig i er alle tiders opfindelse ... "en stressfjerner", når man går i
havn ... ikke mindst, når man sejler solo ...

--
Flemming Torp

"Harding E. Larsen (slet 5KY5Q)" <harding@5KY5Qlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11997904560.014376769216252@dtext.news.tele.dk...

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 08-01-08 19:17

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> sejlet, hvis man binder de små snore for stramt, for storsejlet er
> ikke syet til at klare større belastninger i de punkter ...> --

Hej

Et par elastiksejsninger klarer problemet, også for begyndere.

--
Henning
Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-08 03:04

Hvilken type elastiksejsinger vil du anbefale?

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 09-01-08 18:21

"Flemming Torp" <torpkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> Hvilken type elastiksejsinger vil du anbefale?
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
> Gimle/DEN-61

Hej Flemming

Dem jeg har været med til at bruge på en skolebåd var ganske almindelig
elastik, den type som kaldes "Elastikline Chock cord" ca. 8 mm skyder
jeg på. Der var et hårdt tiltrukket øje (pælestik) i den ene ende, så
der var ingen problemer med at binde enderne sammen.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-08 18:48

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:Lm7hj.51$pq6.45@news.get2net.dk...

> [...]
> mm skyder jeg på. Der var et hårdt tiltrukket øje (pælestik) i den ene
> ende, så der var ingen problemer med at binde enderne sammen.

Når jeg spørger er det fordi hullerne i mit storsejl ikke er ret store,
så jeg kan ikke få de almindelige "elastiksejsinger" igennem, men kun en
relativ tynd line ... Jeg må se at få hullerne målt nøjagtigt ... når
det pakkes ud igen ... For jeg vil tro, at elastik er bedre en snor ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 09-01-08 20:03

> [...]
> men kun en relativ tynd line ... Jeg må se at få hullerne målt
> nøjagtigt ... når det pakkes ud igen ... For jeg vil tro, at elastik

Det har i hvert fald den fordel, at man ikke behøver tage det så nøje,
hvor stramt man (eller gasterne) binder dem.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-08 19:20

Ad: "Lazy Jack er jeg enig i er alle tiders opfindelse ... "en
stressfjerner", når man går i havn ... ikke mindst, når man sejler solo
....":

Dog overgået af en rod-kick, så man kan tage sejlet ned uden at være præcis
i vindøjet og uden at bommen skal gribes og/eller holdes. Kombineres
lazyjack, rod-kick og den omtalte løsning fra Hanse (som jeg også har på min
båd), så bliver det så nemt at jeg ikke kan se værdien af rullestorsejl....

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-08 21:11

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:4783bec8$0$21925$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> Kombineres lazyjack, rod-kick og den omtalte løsning fra Hanse (som
> jeg også har på min båd), så bliver det så nemt at jeg ikke kan se

Helt enig - det har jeg også ... så bommen lige stopper over kanten på
sprayhood'en ...
Men man kan jo også sætte lazy jack linerne således at de griber bommen
inden den rammer noget uønsket ...

--
Flemming Torp

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-08 21:29

Jeg glemte en enkelt kommentar til rullestorsejlet ...

> [...]
> Kombineres lazyjack, rod-kick og den omtalte løsning fra Hanse (som
> jeg også har på min båd), så bliver det så nemt at jeg ikke kan se

En af fordelene ved et rullesystem er måske, at det på en måde er
"analogt" ...

Dvs. man kan selv bestemme, hvor meget, man reber ind ...

Med et traditionelt rebesystem, er rebepunkterne normalt defineret som
Reb-1 eller Reb-2 ...

Om det er et afgørende argument, ved jeg nu ikke, men fleksibiliteten
kunne tale for "den analoge" løsning ...

Personligt foretrækker jeg dog stadig min nuværende løsning ...

--
Flemming Torp

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-08 19:54

Til gengæld kan man stille spørgsmålstegn ved om sejlet har godt af at være
rebet til et sted "midt imellem" hvor man ikke ved om det er syet til at
absorbere store kræfter i hårdt vejr. Man ved jo at de officielle rebe
punkter er syet til det.

??

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-08 20:11

Good point! - For det er en ordentlig forstærkning, der er i mit
storsejl, dér, hvor "reberingene" en isat sejlet ...

--

en meddelelse news:47851871$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Per Svendsen

Dato : 08-01-08 20:59

Har i et år sejlet med sailtainer fra danske MP sejl.
http://www.mpsejl.dk/sailov.html
Det er meget nemt, som alenesejler, at rebe op og ned.
Ulempen er at bommen er fikseret ( ca 7 grader ), så sejlet ruller rigtigt
ned.
Det gør at man mangler en bomnedhaler ( og en conningham ), en sjælden gang,
ellers ingen problemer.
Sejlet kan altid komme ned på gammeldags facon. ( hvad det også gør, hvis
man ikke haler ind i
indhaleren lige så stærkt som man slækker faldet .
Vandrette sejlpinde 3 stk , gør at det står fint.
Var ude i 15 sec, i en vindbyge, ingen problemer med at rebe, og sejlet stod
flot
både før og efter rebningen. Jeg vil ikke bytte....
Et enkelte par billeder kan ses på http://www.denblaahylde.dk/ under Taras
,
men kan ses i kbh til foråret og over resten af dk i løbet af sommeren
mvh
Per Svendsen

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-08 21:22

"Per Svendsen" <Pers@fejrn-post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigtigt ned.
> Det gør at man mangler en bomnedhaler ( og en conningham ), en sjælden

Det ville jeg nu nødigt undvære ... Kan man ikke have monteret et
bomnedhal og en cunning, når man sejler?
Når jeg kigger på dine billeder, ser det da ud til, at der er en form
for kickingstrap? Eller ser jeg forkert?
Det er vel kun, når sejlet skal ned (=ind i bommen), at hældningen er
kritisk - eller hur?

> Sejlet kan altid komme ned på gammeldags facon. ( hvad det også gør,
> hvis man ikke haler ind i
> indhaleren lige så stærkt som man slækker faldet .

OK - naturligvis ... tænkte mere på komplikationerne ved at det satte
sig fast i bom eller mast ... ;0) ...

På gensyn!

--
Flemming Torp