Køleskab ombord
Fra : news.tele.dk

Dato : 07-01-08 14:03

Hej gruppe

Nu havde jeg stor succes med at få svar angående batteriladere, så jeg vil
gerne lige høre om i også ved noget om køleskabe.

Jeg har en sejlbåd, en Danboat 33, fra 1964, så den er lidt smal i det, så
det må ikke fylde for meget.
Jeg har selv før bygget mine egne køleskabe med islolering, men jeg vil
gerne have et færdigkøbt denne her gang.

Jeg kan se de forskellige bådhandlere har dem til ca. 5000 - 6000 kr, for
et lille 40 liters køleskab. med kompressor.

Nogen der har nogle gode erfaringer ? eventuelt ved om man kan få dem
billigere ?

vh

Jesper

Fra : SørenH

Dato : 07-01-08 15:24

Hej Jesper
Jeg ved godt at det ikke var helt det du spurgte om, men når du nu selv
fortæller at du har prøvet at bygge kølerum før, så syns jeg personligt
at du skulle overveje dette!

# Et standard-køleskab passer s.. aldrig, så der blir en masse
spildplads. Bygger du selv boksen kan du udnytte al plads bedst muligt.

# Standardskabe åbner typisk udad som et køleskab derhjemme. Indbygget
box med adgang ovenfra gir mindst varmespild ved åbning.

# Bygger du selv kan du vælge den rigtige kompressortype. Jeg har selv
monteret isotherm, som har en kuldeakkumulator, der sammen med
kompressorstyring som er afhængig af den øjeblikkelige spænding på
batteriet (= for motor, landstrøm eller sejl) giver den optimale
minimumsbelastning af batterierne. Se
http://www.kjoeller.com/koel_og_frys.htm
hvor der er alskens info om køl ombord og selvbygning, og overvej evt.
den selvpumpende vandkølede kompressorløsning.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : news.tele.dk

Dato : 07-01-08 15:51

Hej Søren

Du har sådan set ret i hvad du siger, men jeg har en ide om at isoleringen
er bedre i et færdigt køleskab, især mht. der hvor lågen er. - og der er
bedre rumdelining og plads i lågen til ting.

Jeg har ikke meget lyst til selv at gå i gang, da jeg kan huske det var et
stort projekt, og tog lang tid. - og da jeg alligevel skal bygge pantryet om
i år, kan jeg gøre plads til det et fornuftigt sted.

Men tak for din ide, og den selvpumpende vandkølede kompressorløsning, ser
spændene ud, så jeg har skrevet for at få en ca. pris og eventuelt et par
billeder

vh

Jesper