Batterilader
Fra : news.tele.dk

Dato : 07-01-08 00:37

Hej

Jeg skal til at købe mig en batterilader. Jeg havde regnet med ca. 10 - 15
Amp.

Det skal være en man bare sætter til, og som selv stopper når batteriet er
ladet op.

Er der nogen der har et godt bud, jeg har selv haft kig på en Tystor Soft
1812 eller en SBC 140 ADV PLUS fra QUICK

QUICK laderen er 1000 kr. billigere, og har enda 2 udgange, så¨den hælder
jeg mest til, nogen der har nogle erfaringer ?

På forhånd tak

Jesper

Fra : Flemming

Dato : 07-01-08 09:06

Mange ladere har indbygget blæser, så hvis du ikke vil høre den skal du
vælge en uden eller placere den et sted hvor det ikke betyder noget.
De nævnte ladere kender jeg ikke.
/Flemming

Fra : Ole Pagh

Dato : 07-01-08 09:54

news.tele.dk tastede følgende:
> [...]
> Amp.
>
> Det skal være en man bare sætter til, og som selv stopper når batteriet er

Du skal så anskaffe dig en såkaldt 3 trins lader (også kaldet IUOU
ladere); dvs en lader der i trin 1 lader med fuld strøm indtil en
bestemt spænding er opnået på batteriet.
Derefter lader den med denne faste spænding i nogle timer medens
strømmen aftager (trin 2), og til sidst går den over til
vedligeholdelsesladning ved en lidt lavere spænding, og her er der ikke
nogen tidsgrænse, så batteriet kan være tilsluttet konstant til
laderen.

De fleste automatik ladere i dag er såkaldte switch-mode ladere, og det
vil kort sige at de ikke har den store tunge transformator, som ladere
i 'gamle' dage havde.

> Er der nogen der har et godt bud, jeg har selv haft kig på en Tystor Soft
> 1812 eller en SBC 140 ADV PLUS fra QUICK

Jeg har selv en DACON lader fra Lynettens Bådservice, og den er jeg
godt tilfreds med. Jeg kan ikke huske dens pris men det var omkring
1500 kr.

Der står også noget om ladere på hans hjemmeside:
http://www.dacon.dk/ Vælg fanen 'El-kraft' og derefter Info om
batteriladere.

> QUICK laderen er 1000 kr. billigere, og har enda 2 udgange, så¨den hælder
> jeg mest til, nogen der har nogle erfaringer ?

Ikke med den, men Olav Hansen har en 13 A lader til ca. 1200 kr. Det er
da værd at undersøge nærmere.
http://www.olav-hansen.dk/

Ved Holbæk Bådcenter så jeg sidste år nogle ladere fra Mobitronic til
en fornuftig pris også, så det er bare at kontakte de forskellige
bådudstyrs forretninger og høre hvad de kan tilbyde.

Campingudstyrs forretninger vil også typisk sælge den slags ladere.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Lars Hansen

Dato : 07-01-08 12:42

Er ganske og aldeles uden elektrisk/elektronisk ekspertise, men LIDL har i
hvert fald indtil forleden forhandlet en 4 eller 5A lader, komplet
indkapslet og som ifølge beskrivelsen kan være koblet permanent til - altså
må den (ANGIVELIGT!) selv kunne skrue trinvis ned for strømmen.
Den kostede hvis jeg husker ret 150 kroner, så hvis det ikke er store,
akutte opladninger...

Kan el-skrapsakkerne i gruppen forklare, hvad den reelle forskel på en sådan
billig lader og de fine, Flemming overvejer er - i teori og praksis?

VH,
Lars
Odense

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-01-08 13:14

"Lars Hansen" <kedelig@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Kan el-skrapsakkerne i gruppen forklare, hvad den reelle forskel på en
> sådan billig lader og de fine, Flemming overvejer er - i teori og praksis?

> [...]

Kort fortalt, så tror jeg det handler om hvor god laderen er til at
vedligeholde batteriet uden at ødelægge det...

selvom de evt. bruger samme teknik, så kan der være.... Finere følere, mere
nøjagtige og bedre komponenter....
bedre programel til at styre lade cyklusen.... længere levetid på laderen...
og ikke mindst, længere levetid på batterierne....
og sikkert meget andet.

og så er der jo ingen regler uden undtagelse... måske kan man finde en god
billig lader der kan det samme... men du ved
det ikke før det er prøvet... med fare for at batterierne bliver trætte...
og så er besparelsen pludselig væk...

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ole Pagh

Dato : 07-01-08 13:20

Lars Hansen tastede følgende:
> [...]
> (ANGIVELIGT!) selv kunne skrue trinvis ned for strømmen.
> Den kostede hvis jeg husker ret 150 kroner, så hvis det ikke er store, akutte
Nu kunne jeg ikke finde data elle andet om denne lader på Lidl's
hjemmeside, så det må blive generelt.

Det er sikkert en lader med blot en transformer til 12 V, samt en
ensretter, og måske et simpelt amperemeter.

Så er transformeren sikkert designet således at spændingen ud bliver 13
- 14 V ved en netspænding på nominelt 230V, og det vil ikke overlade en
bilakkumulator, som laderen sikkert er beregnet til.

Men til gengæld vil akkumulatoren heller ikke blive ladet 100% op, men
måske kun 75 - 80% og hvis netspændingen er lavere end 230 V, så endnu
mindre, idet der sikkert ikke er noget reguleringskredsløb i laderen.

I en båd, hvor akkumulatorernes ladetilstand kan være vigtig for
sikkerheden (navigationslys, motorstart etc), har man ofte mere end én
akkumulator og deres kapacitet kan være på > 100 Ah stykket, så der
rækker en 5 A lader ikke langt.
Endvidere forlænger det levetiden for akkumulatorer hvis de er helt
opladet så meget af tiden som muligt.

> Kan el-skrapsakkerne i gruppen forklare, hvad den reelle forskel på en sådan
> billig lader og de fine, Flemming overvejer er - i teori og praksis?
Det var vist Jesper med afsendernavnet "news.tele.dk" der spurgte
oprindeligt

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : claus b.p.

Dato : 07-01-08 13:51

> [...]
> en 5 A lader ikke langt.
> Endvidere forlænger det levetiden for akkumulatorer hvis de er helt

Jeg har gennem tiden prøvet nogle stykker af de billige ladere, og de er
ganske uskadelige at have koblet til hele tiden, for ladestrømmen falder til
et par ampere ved næsten fuldt opladet batteri. Deraf følger også, at de er
ganske længe om at lade et afladet batteri helt op. Men til
vedligeholdelsesladning kan de såmænd godt bruges.

Mvh. Claus

Fra : Lars Hansen

Dato : 07-01-08 19:18

Tak til Jan/Ole claus for vejledning.

Og til Jesper (ikke Flemming som jeg skrev) for lån af hans tråd.

Jeg havde ganske og adleles tænkt i mine egne vedligeholdes-baner. Har før
mistet batteri på at have glemt (=forsømt!) dem afladt og i frostvejr. Dumt
og dyrt som lærepenge nu kan være.

VH,
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-08 20:48

> [...]
> opladet så meget af tiden som muligt.

> Det var vist Jesper med afsendernavnet "news.tele.dk" der spurgte

Da jeg (Flemming Torp - ikke bare Flemming ... ;0) ...) sidste sommer
skiftede mine batterier til de nye AGM-typer fik jeg det råd at min
lader skulle justeres til den type, da de skal oplades og vedligeholodes
på en anden måde end de almindelige "våde syrebatterier" ...

Så du skal måske være opmærksom på, hvilken type batterier, du skal
oplade ... Det hele var bare et spørgsmål om at flytte en jumper.

Jeg endte med at købe en 3 trins lader lader fra Mastervolt, hvor man
anbefaler, at ladekapaciteten er ca. 25% af batterikapaciteten i i Ah
.... Om det er for at sælge større ladere tør jeg ikke sige noget om ...
;0) ... Men det har fungeret perfekt for mig. En nats opladning og mine
batterier er fuldt opladede igen ... og via eet par dioder kan man let
se batteriernes ladetilstand.

Hvis du ikke har noget imod at læse Engelsk, så kig her - det lærte jeg
meget af ... udover jeg fik et hav af gode tips fra medlemmer i denne
gruppe sidste forår:

http://batteryuniversity.com/

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : news.tele.dk

Dato : 07-01-08 13:52

Hej

Mange tak for alle de gode svar og forklaringer - DACON ser fornuftig ud,
så tror det bliver den :)

VH

Jesper

Fra : Ole Pagh

Dato : 07-01-08 14:43

Den 2008-01-07, skrev news.tele.dk:
> Hej
>
> Mange tak for alle de gode svar og forklaringer - DACON ser fornuftig ud,
> så tror det bliver den :)

Fint nok, men så skal du lige have lidt ekstrainformationer.
- Den lader jeg købte havde lidt rigelig støj fra ventilatoren, syntes
jeg.
Den blev placeret under en bænk i kahytten, lige under hvor man sover /
opholder sig. Der står akkumolatorerne også.

Så jeg foreslog Klaus fra Lynetten nogle designmæssige ændringer i
laderens ventilator styring og dem tog han godt imod.

Så spørg ham om det er blevet indført i laderen, eller der er gjort
andet for at mindske ventilatorens støj.
Det er kun medens laderen lader med fuld effekt at ventilatoren kører
med max. omdrejninger.
Hvis din placering af laderen er et sted hvor blæserstøjen ikke
generer, er ovennævnte selvfølgelig uden betydning.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-08 21:02

Jeg har haft Tystor, Dacon og Mobitronic.

Mobitronic er bedst. Dacon er mest "value for money". Tystor er ikke de
ekstra penge værd.

Husk at lader ikke må stå sammen med batterierne, men mindre du har
udluftningsslanger på akkumulatorerne.

Og brug ikke billige ladere. Nogle er så'mænt OK, men akuumulatorerne (som
måske ødelægges) koster mere end du sparer så hvorfor tage den chance....

Bjarke

Fra : N/A

Dato : 08-01-08 12:44

Fra : Roger Johnsen

Dato : 07-01-08 18:27

Jesper skrev.

Jeg skal til at købe mig en batterilader.

Hei

En god reger er at batterilader skal levere 10 % av
bateribankens kapasitet.

Skal den være tilkoplet batreiene hele tiden må den være bygd for det.
Den bør ikke ha klemmer, men skrudde tilkoplinger.

MVH
Roger

"news.tele.dk" <jlb@jlb.dk> skrev i melding

Fra : HH

Dato : 08-01-08 04:25

Jeg er enig i Bjarkes vurderinger af fabrikater og kvalitet.

Her er nogle flere betragtninger:
Mange vil gerne have, at laderen kan være permanent forbundet til
batterierne og net, selvfølgelig for at kunne oplade batterierne inden
man igen skal bruge båden, "næste weekend". Det hjælper også på
levetiden af batterierne, idet blyakkuer dårligt tåler at stå delvist
afladede.
I min havn (Lynæs) blev det sidste år forbudt at have
landstrømledninger forbundet når man ikke er i båden. Det er efter min
mening et helt vanvittig overreaktion som følge af to alvorlige
brande, hvis årsag er ukendt.

Men man kan ikke helt frikende at det var eludstyr der kan have været
årsagen, og det kan så måske være batteriladere eller varmeovne - jeg
tror nu mest det sidste.

Men hvis man nu skal vurdere batteriladere for sig, så mener jeg også
at man skal undgå de helt primitive typer, som består af en simpel
transformer og ensretter men uden regulerings- og beskyttelseskredsløb
etc. Her afgøres ladestrømmen alene af den spænding som laderen har
overfor batteriets aktuelle spænding.
Hvis lysnetspændingen lokalt (om natten!) er høj, så giver laderen
også en højere spænding, og det betyder så en højere ladestrøm. Ved et
fladt batteri kan det måske give overophedning og brand, og ved et
fuldt opladet batteri måske knaldgas-udvikling med hvad deraf kan
følge. Under alle omstændigheder bør man montere den slags udstyr på
steder hvor der er passende ventilation og ikke unødigt meget
brændbart - tøj fx. - rundt om apparaterne. Har man et tilpas stort
motorrum kan det måske bruges, ellers kistebænke hvor der ikke er
andet grej.

Hans-Henrik

Fra : Børge List

Dato : 08-01-08 12:44

HH skrev:
> [...]
> brændbart - tøj fx. - rundt om apparaterne. Har man et tilpas stort
> motorrum kan det måske bruges, ellers kistebænke hvor der ikke er

Det inititiv med landstrøm i Lynæs er jeg enig i, da vi også i min
hjemhavn har haft brand det gik ud over 3 både pg.a. landstrøm.
Det er også af hensyn til gæstesejlere der jo nogle gange har brug for
landstrøm, og ikke kan koble til, da kontakterne er optaget af fastliggere.
Mvh. Børge

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-08 19:24

Yes. Vi mistede små 10 både sidste år ved en stor brand som helt sikkert
skyldtes, at der var landstrøm på en båd med defekt el-net.

Jeg er enig i man ikke skal overreagere, men når vennerne har mistet deres
både og ens egen også blev skadet, så er det svært ikke at reagere ....

Bjarke

"Børge List" <""bmblist\"@ fjern gmail.com"> wrote in message
> HH skrev:
snip
> [...]