Ubehagelig flyrejse - kan man gøre noget?
Fra : Bjarne

Dato : 05-01-08 11:39

Min datter og jeg rejste i aftes med Sterling med en 737-500 fra London
til Aalborg. Det var vores ubehageligste flyrejse nogensinde.
Ikke fordi der var turbulens og flyet svajede fra side til side under
landingen. Vejrforholdene skal Sterling ikke høre noget for. Vi burde
være blevet i det milde klima i London - altid.
Forsinkelsen skyldtes åbenbart også vejret. OK med det også (men ikke
med den mangelfulde information)

Men under flyvningen fik vi begge utilpashed/kvalme og hovedpine og en
udpræget oplevelse af usædvanligt dårlig luft samt "propper" og smerter
i ørerne.
Ved landing blev det til kraftige smerter i ørerne for os begge, og
flere timer efter havde jeg nedsat hørelse af høje toner.
Det hjalp ikke at vi tyggede tyggegummi og drak vand.

Jeg ved ikke, om årsagen kan være for lavt tryk i kabinen eller for
hurtigt trykskift eller manglende ilt eller andet?
Eller kan man have reduceret luftfornyelsen, fordi flyet kun var godt
halvt fyldt op?

Er der nogen mulighed for at finde ud af det og evt. klage efter sådan
en oplevelse?
(Jeg tænker nok snarere på myndigheder end Sterling)

Mvh

Bjarne

Fra : Holst

Dato : 05-01-08 12:07

Bjarne wrote:

> Men under flyvningen fik vi begge utilpashed/kvalme og hovedpine og en
> udpræget oplevelse af usædvanligt dårlig luft samt "propper" og smerter
> i ørerne.

En sådan oplevelse har jeg også engang haft. Ganske ubehageligt, og man
sidder næsten og frygter, at ørene skal sprænges, så der sprøjter hjerne
ud af ørene

Ingen af mine medrejsende oplevede lignende.

Jeg tror i høj grad, at det er noget, man "selv" er årsag til, måske i
kombination med nogle forhold i flyet.

> Er der nogen mulighed for at finde ud af det og evt. klage efter sådan
> en oplevelse?

Ja, selvfølgelig kan du klage. Det står jo enhver frit at skrive en
klage og sende til Sterling.

> (Jeg tænker nok snarere på myndigheder end Sterling)

Jeg tror ikke, det er noget, som myndighederne har nogen interesse i.

Hvad sagde flyets besætning, da I fortalte om jeres problemer?

Nej, jeg tror, det er noget, du må leve med. Nogle mennesker er mere
følsomme over for visse påvirkninger end andre. Jeg har hørt, at det er
folk, som ikke flyver, fordi de oplever kraftige ubehageligheder hver
gang, de flyver.

Jeg må indrømme, at hvis jeg hver gang oplevede de samme
ubehageligheder, som jeg gjorde dengang, så vil jeg bestemt overveje at
finde alternative rejseformer, for det var ganske forfærdeligt.
Heldigvis har det været et engangstilfælde for mig indtil videre, og jeg
håber ikke, det forekommer igen.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-01-08 14:19

Bjarne <netmolotow@varmpost.com> writes:

> [...]
> flere timer efter havde jeg nedsat hørelse af høje toner.
> Det hjalp ikke at vi tyggede tyggegummi og drak vand.

Næste gang I skal ud og flyve, så tag en gang Otrivin med. Det hjælper
på øresmerterne. Det er vores læges råd og det virker.

Mvh Trine

Fra : Nicolai Lang

Dato : 05-01-08 16:39

On Sat, 05 Jan 2008 14:19:00 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Næste gang I skal ud og flyve, så tag en gang Otrivin med. Det hjælper
>på øresmerterne. Det er vores læges råd og det virker.

Enig, det samme bruger jeg hvis jeg er det mindste snottet så tager
jeg Otrivin 20 minutter før landing.

Og husk - det skal i næsen, ikke øret ;)

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Hafnia

Dato : 04-01-08 23:14

> Er der nogen mulighed for at finde ud af det og evt. klage efter sådan
> en oplevelse?

utroligt at man ikke kan se det er en selv som har et problem...vil du klage
over at du selv har et psykisk problem, samt en mulig forkølelse?.

Fra : Bjarne

Dato : 05-01-08 23:19

Hafnia skrev:

> utroligt at man ikke kan se det er en selv som har et problem...vil du klage
> over at du selv har et psykisk problem, samt en mulig forkølelse?.

Efter en uge i London blandt overvejende meget høflige mennesker er det
tragisk at komme hjem til dumsmarte stupide fjolser, der vil gøre sig
bemærkede med at nedgøre andre uden at haev noget at sige.

- men til andre der læser med vil jeg godt oplyse, at vi var to, der
rejste sammen og begge har fløjet betydeligt over en snes gange de
seneste år uden at opleve noget så ubehageligt som flyvningen i aftes.
Og vi var ikke forkølede efter en uge i det milde og behagelige vejr i
London.
Hvis nogen har et bud på, hvad der kan have været galt, hører jeg gerne
om det.
Så vidt jeg ved er det normale at trykket sænkes en smule og at luften
bliver meget tør, så mine "gæt" er, at trykket kan være sænket
kraftigere end normalt og/eller luftskiftet have været for dårligt.

Tak for rådet om Otrivin, det vil jeg overveje - hvis man altså må have
den slags med.
Allerhelst tager vi toget.

Bjarne

Fra : momondo@skygate.dk

Dato : 06-01-08 01:39

Kære Bjarne,

Jeg tror ikke at det umiddelbart vil føre til kompensation at klage,
men jeg vil alligevel foreslå dig at skrive til Sterling og gøre dem
opmærksom på jeres oplevelse. Det kan være at der er andre på samme
fly som har haft tilsvarende problemer.

Jeg mener ikke at det kan hjælpe at klage til myndigheder - som i
Danmark vil være Statens Luftfartsvæsen (www.slv.dk).
EU har udarbejdet et regulativ vedr passagerrettigheder, denne går dog
mest på aflysning og forsinkelser. Du kan læse mere om den på
http://en.wikipedia.org/wiki/European_Commission_Regulation_261/2004
og på http://www.caa.co.uk/default.aspx?catid=306&pagetype=90&pageid=6547.

En udemærket "no cure no pay" eller retter "No win no fee" service er
http://www.euclaim.co.uk - De håndterer klagen/sagsforløb og tager
betaling iform af 25%(så vidt jeg husker) af refusionsbeløb i fald
klagen går igennem.

mvh

Thorvald/Momondo

Fra : Bjarne

Dato : 06-01-08 19:13

momondo@skygate.dk skrev:
> [...]
> http://www.euclaim.co.uk - De håndterer klagen/sagsforløb og tager
> betaling iform af 25%(så vidt jeg husker) af refusionsbeløb i fald

Tak for alle svarene.

Jeg vil i første omgang overveje at skrive til Sterling.
Så forøvrigt netop i et afsnit af "House", at man gik ned til 5 km højde
for at sænke trykket i kabinen. Hvis det er rigtigt, må der betydelig
trykforskel i kabinen afhængig af flyvehøjde, selvom trykket stadig er
højere end udenfor, dvs. at man sænker trykket mere og mere, når man
stiger højere op?

vh
Bjarne

Fra : joke

Dato : 06-01-08 14:40

Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> Men under flyvningen fik vi begge utilpashed/kvalme og hovedpine og en
> udpræget oplevelse af usædvanligt dårlig luft samt "propper" og smerter i
> ørerne.

Der er nogen der er mere modtagelige end andre min kone har altid vildt ondt
i ørene når vi lander uanset næsedråber øre propper og hvad man ellers kan
få, så det er en del af ferieturen for hende.

Sidste gang vi fløj hjem fra ferie fik jeg en vild smerte i en tand, eneste
grund jeg kunne
se, var at til forskel da vi fløj derned var flyvehøjden 500 meter højere på
vejen hjem og
tandpine forsvandt så snart vi kom længere ned igen og har ikke været der
siden

Men jeg klagede sku ikke over det.

Hilsen

Johnny

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 06-01-08 17:11

Jeg tror at der er tale om sammenfald af tilfældigheder. Ind i mellem kan
man opleve ret voldsomme smerter i ørerne - jeg flyver selv en del og
oplever det ind i mellem. Det er endnu ikke lykkedes mig at finde nogen
forklaring eller sammenfald i omstændigheder. Jeg tror ikke en klage vil
hjælpe, medmindre det er samtlige i kabinen der har oplevet det samme.
Eneste faktor jeg synes jeg kan finde er, at det som hovedregel sker i de
mindre maskiner.
Otrivin er et must på enhver flyrejse, det samme er tyggegummi - og hvis
intet andet hjælper så et efterfølgende måltid med en god bøf - om det
altid hjælper ved jeg ikke, men det gør det da lidt mere behageligt å
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Holst

Dato : 06-01-08 17:35

Frank Løkkegaard wrote:

> Eneste faktor jeg synes jeg kan finde er, at det som hovedregel sker i de
> mindre maskiner.

Nu ved jeg ikke, hvad du kalder en mindre maskine. Men jeg oplevede det
i en 737'er.

Fra : Bjarne

Dato : 06-01-08 19:27

Frank Løkkegaard skrev:
> [...]
> intet andet hjælper så et efterfølgende måltid med en god bøf - om det
> altid hjælper ved jeg ikke, men det gør det da lidt mere behageligt å

Nu fandt jeg til gengæld dette:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cabin_pressurization
Spørgsmålet er så,om vi kan være gået usædvanligt hurtigt op og ned fra
stor højde grundet det vilde vejr. Det ville måske forklare noget af det.

I hvertfald vil vi da overveje Eurostar til London næste gang.

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-08 20:37

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i meddelelsen
> Min datter og jeg rejste i aftes med Sterling med en 737-500 fra London
> til Aalborg. Det var vores ubehageligste flyrejse nogensinde.
KLIP

> Men under flyvningen fik vi begge utilpashed/kvalme og hovedpine og en
> udpræget oplevelse af usædvanligt dårlig luft samt "propper" og smerter i
> ørerne.

KLIP

> Er der nogen mulighed for at finde ud af det og evt. klage efter sådan en
> oplevelse?
> (Jeg tænker nok snarere på myndigheder end Sterling)

Har fløjet en del. Eneste gang jeg har oplevet noget lignende som jer var i
en MD11 fra Malawi til Kenya. Piloten fortalte inden start at han ville
stige hurtigt pga. indkommende uvejr og trygudligningen ville kunne mærkes
ulig end normalt.
Mon ikke i bare har været ude for noget lignende?

--
/HB

Fra : Bjarne

Dato : 06-01-08 21:23

HB skrev:

> [...]
> kunne mærkes ulig end normalt.
> Mon ikke i bare har været ude for noget lignende?

Det lyder efterhånden ikke spor usandsynligt.
Det virkede som om vi først fløj et langt stykke lige syd for London i
meget lav højde, hvorefter vi steg meget hurtigt.
Vi fik at vide, at årsagen til 1½ times forsinkelse var, at der havde
været uvejr hele dagen, og da vi dykkede ned over Jylland, var det med
ret voldsomme bevægelser fra side til side, som heldigvis hørte op inden
vi ramte landingsbanen.

Bjarne

Fra : Kurt Friis Hansen

Dato : 06-01-08 21:09

On Sat, 05 Jan 2008 11:38:41 +0100, Bjarne <netmolotow@varmpost.com>
wrote:

> [...]
>en oplevelse?
>(Jeg tænker nok snarere på myndigheder end Sterling)

Hvis du læser dette:

http://www.pilotfriend.com/aeromed/medical/ascent_descent.htm

vil du blive klar over, at du - med al sandsynlighed - ikke har
oplevet noget usædvanligt. Symptomerne er ganske normale, og hvis
trykudligningen til dit indre øre først svigter, så kan effekten
faktisk forstærkes.

At I begge "rammes" er ikke så usædvanligt (man behøver ikke føle sig
dødeligt syg, selv om man har en luftvejsinfektion, der kan smitte -
også mellem ægtefolk

Andre bieffekter kan opstå - f.eks. tandpine og luft i maven.

Det sidste oplever jeg hyppigt - især de først 4-5-6 timer på længere
flyvninger af 10-12 timers varighed skal jeg altså bare "ventilere"
med jævne mellemrum (saltlakridsere er ingen fordel, kan jeg tilføje -
champagne er det rene "internal overload" i den situation

Hvis man også har hevet sig en "Delhi belly" og en "air-condition
snue", kan jeg fortælle dig, at man får et spændende liv under en
længere flyvning (selv hvis man snyder næsen for kraftigt i
lommetørklædet, kan man - meget pludselig - få et akut behov for
privatliv

Venlig hilsen og smil

Fra : Johannes

Dato : 08-01-08 23:37

Hej,

Det kan være at piloten har valgt en hurtig nedstigning pga det dårlige vejr
- og det skal i være glade for, det kan være for jeres sikkerhed.

Når man stiger falder trykket i kabinen indtil et hvis punkt,
dette sker normalt rimelig langsomt, så der ikke kommer store trykforskelle.
Trykket i kabinen 10KM oppe er altså lavere end ved jordoverfladen,
ellers vil flyets konstruktion bliver belastet *alt* for meget, da der jo
udenfor er meget lavere tryk.
Når man så igen skal lande, øges trykket gradvis indtil trykket på
jordoverfladen er den samme som i kabinen.

En anden sandsynlig årsag, kan være at i har været lidt forkølet eller IKKE
har øvelse i at udligne trykket,
så kan trykket mellem ydre og indre øre ikke udlignes,
og det kan faktisk ske det at trommehinden sprænger(utrolig sjældent) ved en
kraftig forkøelse,
normalt går det bare rigtig ondt.
Man kan også få ondt i bihulerne.

Nu er jeg selv fritidspilot, og mærker da også trykken for øret,
men det udligner jeg bare ved at "klikke" med udlignings muskelene
(Åbner for de eustakiske rør)
Det har jeg kunnet siden jeg var barn hehe, ellers kan man gøre det ved at
gabe eller spise tykgummi osv.

Nogen bliver nødt til at bruge den grove metode som er:
Holde sig for næsen, lukke munden og bare blæse igennem...så er trykket
udlignet
Det er det samme dykkere lærer at gøre..

Gør det *så snart* du kan mærke at trykket ændrer sig,
hvis du venter på at det går ondt, bliver det meget sværere at trykudligne
pga "ventileffekt"
- og hvis man er forkølet/allergi udbrud/betændelse i øret el er det meget
svært..derfor lad være med at flyve hvis du er rigtig forkølet.

Når du har øvet dig et stykke tid, om hvilken muskler du skal bruge, behøves
du bare at "klikke" så bliver det "automatisk",
øvelse gør mester..

Se en animation her om hvordan øret hænger sammen:
http://www.american-hearing.org/images/middle_ear_pressure.gif

I er ikke de eneste der oplever dette..
http://www.pilots.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4218
http://www.pilots.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3740

Tandpine kan også forekomme, hvis man har luftrum eller infektion under
tænderne,
mange jagerpiloter får faktisk hevet flere tænder ud før de kommer op at
flyve!!
pga de hurtige store trykforskelle man kan opleve som jagerpilot.

Et andet godt tricks til ikke at få kvalme er at syntes at eks turbulens er
sjovt!,
istedet for at blive bange, fordi hvis man syntes at man har det dårligt
osv, tænker dårlige tanker,
så sender hjernen signaler om at man kan være forgiftet, og så får man
kvalme!

Så vær positiv, og gør turen behagelig for jer selv
- men kan godt se det ikke var nemt med kraftig hovedpine mm.

Bare mine tricks..

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Fra : Bjarne

Dato : 09-01-08 13:45

Johannes skrev:
> Hej,
>
> Det kan være at piloten har valgt en hurtig nedstigning pga det dårlige vejr
> - og det skal i være glade for, det kan være for jeres sikkerhed.
Det lyder ikke usandsynligt.
Hvad kan der gå galt, hvis han sænker flyhøjden tidligere? Kan flyet
ikke tåle blæsten?

Det virkede forøvrigt ret voldsomt i nogle hundrede meters højde, og jeg
forestillede mig konsekvenserne, hvis vingerne svingede lige så meget op
og ned til siderne, når flyet rammer jorden. Men tilsyneladende er det
lidt fredeligere tæt på landingsbanen?

> [...]
> udenfor er meget lavere tryk.
> Når man så igen skal lande, øges trykket gradvis indtil trykket på
> jordoverfladen er den samme som i kabinen.
Det lyder meget sandsynligt, at det har været tilfældet.
Man burde i så fald nok have advaret eller i det mindste gjort opmærksom
på det?

> [...]
> så kan trykket mellem ydre og indre øre ikke udlignes,
> og det kan faktisk ske det at trommehinden sprænger(utrolig sjældent) ved en
Jeg tror ikke, at vi var forkølede begge to.

> [...]
> (Åbner for de eustakiske rør)
> Det har jeg kunnet siden jeg var barn hehe, ellers kan man gøre det ved at
Jeg plejer også godt at kunne afhjælpe det

> [...]
>
> Så vær positiv, og gør turen behagelig for jer selv
> - men kan godt se det ikke var nemt med kraftig hovedpine mm.

Mange tak for oplysningerne.
Det er godt at forstå hvad der sker.

Selvom jeg er positiv vil jeg nok også være meget positiv over for
alternativer med tog, når det er muligt fremover.

Luften i fly hører blandt de større ulemper ved flyvning.

vh

Bjarne

Fra : Johannes

Dato : 11-01-08 13:42

> Det lyder ikke usandsynligt.
> Hvad kan der gå galt, hvis han sænker flyhøjden tidligere? Kan flyet
> ikke tåle blæsten?
Flyet kan sagtens tåle blæsten - når man flyer i 10KM højde er der enorme
vinde..
Men det kan feks være for at få visual sigt med jorden,
eller blot for at komme hurtigt ned.
Der kan være mange grunde..både af hensyn for passagerer / sikkerhed /
kontroltårn / andre fly.
(Der er timeslots der skal overholdes)
Så det er ikke til at sige for mig.

> [...]
> forestillede mig konsekvenserne, hvis vingerne svingede lige så meget op
> og ned til siderne, når flyet rammer jorden. Men tilsyneladende er det
Nede ved jorden er det som regler lidt mere vindstille.
At vingerene gynger kan være pga turbulens - selvom der skal meget til at få
et rutefly til at gynge,
eller piloten der vipper lidt med vingerene for at få flyet hurtigere ned,
eller rette den korrekt op på linje med banen.
igen mange grunde..
Du er sikker på det ikke bare var drej hen til banen?,
fordi der kan blive lavet en del skrape drej når man skal lande.

> Det lyder meget sandsynligt, at det har været tilfældet.
> Man burde i så fald nok have advaret eller i det mindste gjort opmærksom
> på det?
Måske, hvis de har synket hurtigt - sagde de ikke at de vil lande om feks
10min?

> Jeg plejer også godt at kunne afhjælpe det
Ja, men det lyder som om du ikke har fået gjort det i tide,
og så er det nemlig meget svært at få væk pga trykket det er opstået i
øret..
Prøv evt næste gang at holde dig for næsen, lukke munden og bare blæse,
det virker - men husk at gøre det før det går ondt,
ellers bliver det meget sværere at få væk..

> Luften i fly hører blandt de større ulemper ved flyvning.
Enig, luften kan godt være lidt ubehagelig - også for piloter viser
undersøgelser.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes