Olieskift inden vinter (...igen)
Fra : Jacob

Dato : 10-01-08 03:40

Hej i NG
Jeg har surfet lidt rundt i gamle indlæg, men har egentlig ikke fundet
et brugbart svar.
Det jeg leder efter er konkrete beviser og ikke diverse
vandrehistorier... (...med al respekt for den slags!)

Men hvad betyder det egentligt for motoren at lade den stå med den
gamle olie vinteren over?
Der er jo nok både syrerester`, svovl og vand i olien, men hvor meget
mere skader det motoren om vinteren frem for hvis cyklen står stille
på ethvert andet tidspunkt? ...og skader det overhovedet motoren?

Når ordet syre og motor kommer i samme sætning, kan man jo ikke gøre
andet end at krumme tæer og sige nej tak!
Men hvad er det for noget syre og hvor mange dele i motoren tager
skade af den?

Jeg kan forestille mig at spørgsmålet også er lidt "religions
afhængigt", men kom med dit besyv og lad os få lidt klarhed over det!

Mange hilsner Jacob
Kawasaki ER6f '06

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-08 15:53

"Jacob" <aulbjerg@gmail.com> skrev i en meddelelse

>hvor mange dele i motoren tager
>skade af den?

Alle dele der kommer olie på, så det er faktisk, hele den indvendige side af
motoren

Hvis du kaster mig en mail, skal jeg sende dig et billede af lejepanner,
hvor det ene har siddet i en motor der fik skiftet olie til tiden og en der
bare stod med gammel olie på.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 10-01-08 18:09

"Flemming Disc" <discnabeladiscteknik.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du kaster mig en mail, skal jeg sende dig et billede af lejepanner,
> hvor det ene har siddet i en motor der fik skiftet olie til tiden og en

Jeg tvivler ikke, men lad mig så spørge dig om noget tilsvarende, men mere
konkret.
Min K75'er fik skiftet olie og filter i sommer.
Jeg fik en diskos prolaps i nakken, så den har kun kørt <500Km. Jeg må ikke
køre de næste 3-4 mdr. for lægen der opererede.
Behøver jeg at skifte?

Michael D

Fra : Knud Dam

Dato : 10-01-08 18:44

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg fik en diskos prolaps i nakken, så den har kun kørt <500Km. Jeg må
> ikke køre de næste 3-4 mdr. for lægen der opererede.

Hej Michael.

Ikke for at gå Flemming i bedene. Jeg ser frem til hans svar.

Min mening:

Nej, du skal ikke skifte olien nu. Skift enten ved næste interval eller
senest til næste sommer, afhængig af, hvad der kommer først.

Mvh.

KD

Fra : Armand

Dato : 10-01-08 20:41

Knud Dam skrev:

> Min mening:
>
> Nej, du skal ikke skifte olien nu. Skift enten ved næste interval eller
> senest til næste sommer, afhængig af, hvad der kommer først.

Relateret til Orla's "ser man deet"-tråd, ser det ud til at man sagtens
kan planlægge sine olieskift's til vinteropstaldningen - Sådan forstået
at det ikke gør noget at strække skiftet flere tusinde km til
sæsonafslutningen!
Dét indebærer så også at relativt friskt olie burde kunne stå over til
næste vinter.

Den største risiko er nok den givne vandopslemning der måtte være.
Problemet deromkring ligger imidlertid i korte ture hvor motoren og
olien ikke når at blive opvarmet i en grad så vand bliver uddampet, og
dét må man jo selv være klar over om hvorvidt det matcher ens
kørselsmønster - Olieskueglas hhv. oliepind skulle endvidere kunne give
et fingerpeg om hvorvidt der er et problem!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-08 20:53

> Den største risiko er nok den givne vandopslemning der måtte være.
> Problemet deromkring ligger imidlertid i korte ture hvor motoren og olien
> ikke når at blive opvarmet i en grad så vand bliver uddampet,

Det er sikkert ikke sundt, men syren er også et problem, jeg har sendt
"panne" billede til nogle stykker og nogen af dem, har klart kunne se
tæringens problemmet.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-01-08 08:59

> Det er sikkert ikke sundt, men syren er også et problem, jeg har sendt
> "panne" billede til nogle stykker og nogen af dem, har klart kunne se
> tæringens problemmet.

Her er billedet:
www.viktualie.dk/olieskifte.jpg

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-08 09:40

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:47887351$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

> Her er billedet:
> www.viktualie.dk/olieskifte.jpg

Hov, hov der skulle vist have ligget et Flemming Disc vandmærke i det
billede

Fint nok at lægge det op, jeg gad ikke lige smide det på min side den dag.
Det er ellers et af mine projekter, at lave en side, med div. billeder af
ting der sker, når man ikke plejer sin cykel.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-08 11:29

On Sat, 12 Jan 2008 09:39:47 +0100, Flemming Disc wrote:

> Fint nok at lægge det op, jeg gad ikke lige smide det på min side den dag.
> Det er ellers et af mine projekter, at lave en side, med div. billeder af
> ting der sker, når man ikke plejer sin cykel.

Der er nu mere end tæring på det billede, :-/ Der har da været "grus" i
maskinen/olien.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-1-2008

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-08 14:58

meddelelse news:mgxn1qjq2t9u$.gy73glcakkzs.dlg@40tude.net...

> Der er nu mere end tæring på det billede, :-/ Der har da været "grus" i
> maskinen/olien.

Det kan vi diskutere resten af livet, som jeg skrev til Jens, så er et
billede ikke det bedste, man skal have dem i hånden, så vil tro at du giver
mig ret, så du må komme forbi og se dem
Urenhed i olien ville lave rette "riser" og der ville også være andet at se
på motoren, eks. oliepumpen.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : N/A

Dato : 15-01-08 00:31

Fra : N/A

Dato : 15-01-08 00:31

Fra : N/A

Dato : 15-01-08 00:31

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-08 19:12

> [...]
> Jeg fik en diskos prolaps i nakken, så den har kun kørt <500Km. Jeg må
> ikke køre de næste 3-4 mdr. for lægen der opererede.

Først vil jeg sige: fy for søren, jeg har lige gået med et brækket ben i 8
uger, jeg føler med dig.

Nej, under 1000 km eller minimum en gang om året og der er du jo ikke forbi.
Men jeg har billede af en Duc, der havde kørt under 1000 km, som jeg ved
opstaldning tømte olie af og den var ikke køn.
Den var fyldt med hvidt "slam" på grund af vand i olien.

God bedring.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-08 22:30

On Thu, 10 Jan 2008 19:12:27 +0100, Flemming Disc wrote:

> Den var fyldt med hvidt "slam" på grund af vand i olien.

Ester olie ? Motul, Silkolene ?

Eller bare alt for korte ture :-/

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-08 22:37

meddelelse news:bn2qao0movy0$.n1s2x1379il3.dlg@40tude.net...

> Ester olie ? Motul, Silkolene ?
>
> Eller bare alt for korte ture :-/

For lidt km og korte ture.

Det er ikke Agip, der skal have skyld i det problem, efter min mening

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : N/A

Dato : 15-01-08 00:31

Fra : Jacob

Dato : 14-01-08 04:46

Jeg syntes ikke jeg blev meget klogere...
Er konklusionen at olien SKAL skiftes ved vinterhi, hvis den har kørt
over 1000 km?
...eller er det bare mig der ikke fatter pointen!
/Jacob

Fra : Knud Dam

Dato : 14-01-08 18:53

[...]

Hej Jacob.

Du skal skifte ved serviceintervallerne, dog minimum en gang om året.

Mvh.

KD

Fra : Flemming Disc

Dato : 14-01-08 20:28

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> /Jacob
>

> Hej Jacob.
>
> Du skal skifte ved serviceintervallerne, dog minimum en gang om året.

Også min mening.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Armand

Dato : 15-01-08 00:31

Jacob skrev:
> Jeg syntes ikke jeg blev meget klogere...
> Er konklusionen at olien SKAL skiftes ved vinterhi, hvis den har kørt
> over 1000 km?
> ...eller er det bare mig der ikke fatter pointen!

Tjaeh :-/
Måske at man netop kan udlede at gruppens skribenter anfægter
importørernes kategoriske service-frekvenser, og derfor også værgrer sig
for selv at være for katagoriske i sine udtalelser.

Syre-snakken hører i højere grad ældre mono-grade olier til end den olie
du bruger i dag, så dét regner jeg for et anakronistisk argument!

Vand eller ej i olien, burde man selv have en mistro omkring ud fra sit
kørselsmønster, men ellers er undersiden af olieproppen/pinden og
luftfilterkassens indre (á mellem luftfilteret og motoren!) gode steder
at detektere vandforårsaget mayonnaisse og behovet for udskiftning af
olien (evt. først efter en grundig varmkørsel á lang tur!?)

Sod og slam??
Hvis jeg skal byde ind med et diplomatisk svar i henhold ovenstående
skribent-disclaimer, må det være at det i høj grad afhænger af hvor
sort-sodet at pågældende olie er derved at klar olie ikke vil kunne
lastes for at udfælde sod i løbet af vinteren :-|

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 15-01-08 00:33

Fra : Jacob

Dato : 14-01-08 12:42

Så for at få det skåret ud i pap og bøjet i neon!
Hvis jeg fik olien skiftet i juni måned, hvilket jeg gjorde... Så
venter jeg bare til mit 12.000 km service til sommer...
Eller hvad?

...og i øvrigt. Tak for hjælpen!

/Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-08 20:55

> [...]
>Hvis jeg fik olien skiftet i juni måned, hvilket jeg gjorde... Så
>venter jeg bare til mit 12.000 km service til sommer...

Ikke hvis du har kørt mere end 1000 km siden da.

Olieskift hedder, i min religion , efter XXX km efter servicebog eller
en gang om året eller med mere end 1000 km kørsel ved stilstand i flere
måneder, som en 2-4 måneders stilstand.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Armand

Dato : 15-01-08 00:33

Jacob skrev:
> Så for at få det skåret ud i pap og bøjet i neon!
> Hvis jeg fik olien skiftet i juni måned, hvilket jeg gjorde... Så
> venter jeg bare til mit 12.000 km service til sommer...
> Eller hvad?

Du kunne jo også ændre dit service-interval for olien til at være årligt
og i den forbindelse ville nu (á fremtidigt skifte efter december)
være meget belejligt

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 15-01-08 00:31

Fra : Jacob

Dato : 15-01-08 00:59

Det er det jeg tænker...
Producenterne plejer ikke at være sene til at komme med advarsler og
lignende i manualen... I min manual står intet om olieskift ved
stilstand.

> [...]
> importørernes kategoriske service-frekvenser, og derfor også værgrer sig
> for selv at være for katagoriske i sine udtalelser.

Ja mit serviceinterval bliver ændret fra nu...

Snip
>Du kunne jo også ændre dit service-interval for olien til at være årligt og i
>den forbindelse ville nu (á fremtidigt skifte efter december)
>være meget belejligt
Snip

Tak for hjælpen!

Fra : Jim Andersen

Dato : 15-01-08 12:41

Jacob wrote:
> Det er det jeg tænker...
> Producenterne plejer ikke at være sene til at komme med advarsler og
> lignende i manualen... I min manual står intet om olieskift ved
> stilstand.

I manualen til suzuki gn250 står at man skal tappe den gamle olie af, fylde
ny olie på til motoren er "helt fyldt op", og så om foråret, tappe al olien
af, og hælde ny olie på til normal oliestand.

/jim

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 16-01-08 00:13

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

> fylde ny olie på til motoren er "helt fyldt op", og så om foråret, tappe
> al olien af, og hælde ny olie på til normal oliestand.

Den manual må være skrevet af Shell )
De tre cykler jeg brugte i 2007, kørte ca. 3000 km, 5000 km.
og 5000 km. Der bliver skiftet olie og filter kort før de bliver sat "væk"

mvh Jens
Sydals

Fra : Jacob

Dato : 16-01-08 00:17

I min manual står (kontrollerede i aftes):
Olie og filterskift ved 1000, 6000, 12000, 18000 km...
Ellers ingen kommentarer om skift af olie ved stilstand eller andet...
/Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-08 09:47

> [...]

> De tre cykler jeg brugte i 2007, kørte ca. 3000 km, 5000 km.
> og 5000 km. Der bliver skiftet olie og filter kort før de bliver sat "væk"

Shell har lavet en Bikers book og her står der at man bør skifte olie ved
opstaldning.

Men som jeg før har skrevet er det lidt en religion, for en motor falder
ikke bare fra henanden, fordi den ikke får skiftet olie før opstalding, men
vil man passe på sin motor, kan man lige så godt gør det bedste for den og
evt. få olieskiftene til at passe ca. med opstalding.
Feks. hvis man køre 8000-10000 km om året, og interval hedder 6000 km, så
skift midt på sommeren ved 4000-5000 km.
Den tager ihvertfald ikke skade af, at køre lidt mindre før olieskift.

For syre i olien kommer der i alle slags olier, da syre jo ikke kommer fra
olien, men fra forbrandningskammeret.
Og jo, der blæser noget ned i olien fra forbrandingskammer, lige meget hvor
god motoren er.
Jeg skifter ikke religion, men i skal have lov at have jeres

--

Venlig hilsen
Flemming Disc