Nordkapp
Fra : Jacob

Dato : 06-01-08 08:30

Hej i NG
En kammerat og jeg overvejer en tur til Nordkapp til sommer...
Vi kører på henholdsvis Kawasaki ER6f og Honda CBF1000.
Vi er lidt i tvivl om ruten. Har talt om at tage færgen fra Kbh. til
Oslo, køre på hovedvej til Trondheim og derefter hvad der nu ser mest
spændende ud.
Er lidt i tvivl om hvor meget man kan holde ud at køre om dagen og
hvordan vejene ser ud på vej derop...
Har nogen en idé eller eventuelle erfaringer?
...også med hensyn til tiden, vi har talt om to til tre uger. Der er
ca. 2200 km hver vej.
Håber på lidt input!
Vh.
Jacob Aulbjerg Nielsen
Kawasaki ER6f '06

Fra : Armand

Dato : 06-01-08 17:05

Jacob skrev:
> [...]
> Vi kører på henholdsvis Kawasaki ER6f og Honda CBF1000.
> Vi er lidt i tvivl om ruten. Har talt om at tage færgen fra Kbh. til

Først og fremmest så finder jeg det modstridende at tage på
motorcykelferie og som det første springe turen Malmø-Oslo over! Selve
strækket er ganske overskuelig og frem for alt kan det formentlig køres
langt billigere end hvad færgebilletten koster :-|

> .....køre på hovedvej til Trondheim og derefter hvad der nu ser mest
> spændende ud.
> Er lidt i tvivl om hvor meget man kan holde ud at køre om dagen og
> hvordan vejene ser ud på vej derop..

Vejene er mig bekendt ganske fornuftige hele vejen derop - Godt hjulpet
af Norges olie-indtægt gennem de seneste 30-40 år.

> Har nogen en idé ..

Hvergang der har været talt om Norges-touring her på gruppen har
Lysefjorden været nævnt og som jeg har forstået er det distancemæssigt
ikke den store afstikker fra hovedvejen.

> ...også med hensyn til tiden, vi har talt om to til tre uger. Der er
> ca. 2200 km hver vej.

Man kører ubesværet fra Lillebælt til hovedstaden og retur på samme dag,
incl. afstikkere til interressante lokaliteter á MC-forhandlere,
'Klemmen famile m.m. Dét drejer sig omtrent om 500 km t/r og divederer
man 4500km med dét giver det 9 dages kørsel hvorunder der er tid til alt
og alligevel tidlig ankomst til del-målet!

> ......eller eventuelle erfaringer?

Min tidligere svoger har lige været i Drammen til begravelse i familien.
Trods det at der kun er ganske kort mellem Oslo (-færgen) og Drammen
lykkedes det alligevel ham, på vej hjem, at score en fartbøde på 7.000kr
p.g.a. en i danske øjne ubetydelig forseelse
I Norge er narkotika spædbørnsvælling i forhold til fartforseelser så
med mindre at i er 100% indstillet på at tulle derudaf med de gældende
fartbegrænsninger bør i fravælge Norge som transit-land til Nordkap.
Hvis du spørger mig, burde man egentlig helt og holdent ignorere landet,
á incl. skiferier, ud fra deres i mine øjne forkvaklede fart-indstilling
:-|

--
Armand.
(Der endnu ikke har følt sig draget af Nordkap og Harzen)

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 06-01-08 17:42

> [...]
>
> --
> Armand.
> (Der endnu ikke har følt sig draget af Nordkap og Harzen)

Ja - nu kommer vi lidt OT - og alligevel ikke.
Vi har de seneste 6 år været i Idre Fjäll i påsken (og kører derop igen om 5
uger).
Een gang har vi begået den fejltagelse at dreje til venstre i Idre by - det
var med vilje, men blev alligevel fortrudt resten af dagen.
Det betyder nemlig at man kører over Trysil og Osle - tanken var dels at
prøve en anden vej, dels lige at se lidt på Trysil, hvor vi tænkte på at
tage en tur til senere.
For det første er man slet ikke i tvivl om hvornår man når grænsen - vejen
Idre-Trysil er trods alt en Riksväg (i det mindste i Sverige) - alligevel
ryger der lige 25-30% af vejbredden ved grænseskiltet og den bliver tydeligt
mere hullet og uplejet - oliemilliadærer ellet ej.
Nordmændene selv kører som en gang gamle kællinger - måske pga deres
fartbøder. Men de har intet at fygte selv - de holder gerne en
sikkerhedsmargen på 10-15 km/t. Da vi endelig nåede til noget, der lignede
en 4-sporet strækning - ja, så stod politiet og spærrede vejen. Omkørsel af
en gammel landevej, hvor GPS'en den første ½ time påstod at vi skulle vende
om !
Efter nogle få, ekstra timer på den måde kom vi endelig ud på motorvejen mod
Oslo - og deres næste chikaner; vejafgift ! 2 eller 3 gange måtte vi stoppe
for at betale til deres pjat - og da vi endeligt ku se den svenske grænse og
jeg begyndte at glæde mig rigtigt kom det endelige stød: afgift for at
passere Svinesundbroen !

Tænk jer nøje om iinden i kører ind i Norge; jeg har ikke temperament til at
køre gennem den banan-stat - og vi har nu 112% fravalgt Norge som ferieland
!

Svenskerne har dog også deres sjove ideer med fuglekasser langs vejen
(Indlændsvägen), men trafikken er klart anderledes; svenskerne holder næste
de 90 km/t, der er gældende. Du ser også tit at de lokale kører som død og
salte helvede for så pludselig at trække ind efter en lang, hasarderet
overhaling og smække bremserne i. Så ved du at over den næste bakketop eller
sving kommer den næste fuglekasse...det der automatiske fartovervågning kan
jeg da godt forstå de mener er godt for trafiksikkerheden.....

--
Jesper Hedegaard

Suzuki Svage når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-08 17:56

On Sun, 6 Jan 2008 17:42:29 +0100, "Jesper Hedegaard" <skrub@af.nu>
wrote:

> [...]
>jeg begyndte at glæde mig rigtigt kom det endelige stød: afgift for at

Mig bekendt er motorcykler undtaget for vejafgifterne i Norge.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-01-08 19:58

Bt writes:

> Mig bekendt er motorcykler undtaget for vejafgifterne i Norge.

Det gælder for bomringen i Oslo og galdt Asker-Drammen vejen (afgiften
er fjernet nu) men langt fra alle andre steder.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-08 17:55

On Sun, 06 Jan 2008 17:04:40 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>lykkedes det alligevel ham, på vej hjem, at score en fartbøde på 7.000kr
>p.g.a. en i danske øjne ubetydelig forseelse

Sluppet billigt ...
Nordmændende giver rask væk ubetinget fængsel for ubetydelige
fartoverskridelser.

Og straffen bliver eksekveret i Danmark.

Fra : tp

Dato : 06-01-08 17:58

"Armand" <> I Norge er narkotika spædbørnsvælling i forhold til
> [...]
> Hvis du spørger mig, burde man egentlig helt og holdent ignorere landet, á
> incl. skiferier, ud fra deres i mine øjne forkvaklede fart-indstilling

nu ER du vidst off-topic
Fartgrænserne i Norge er vel ikke vildt forskellige fra dem i dk (motorveje
undtaget), blot vælger man i Norge at følge op på de love man laver i
landet, i modsætning til i dk, hvor man lovgiver og så ellers bare forventer
at folk retter ind - og her tænker jeg på at man (i hvertilfælde her i
østjylland) virkeligt skal strenge sig godt an for at opnå tre klip i
kørekortet på 2 år.

Mvh tp - altid 10-15% for hurtigt på landevej/motorvej og aldrig modtaget
noget der minder om en fartbøde...

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 06-01-08 19:29

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> modsætning til i dk,

> Mvh tp - altid 10-15% for hurtigt på landevej/motorvej og aldrig modtaget

Så synes jeg du skal prøve det samme i Norge.
De 8 dage _ubetingede_, ka´ du jo få lov at sidde af
her i DK )

mvh Jens
Sydals

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-01-08 20:03

"Jens Meldgaard" <dsl333271@vip.cybercity.dk> writes:

> Så synes jeg du skal prøve det samme i Norge.
> De 8 dage _ubetingede_, ka´ du jo få lov at sidde af
> her i DK )

Selvom nordmændene er ganske så rigide, så opnåes ubetinget fængsel
først efter en overskridelse med +26 km/t / +36km/t (under/over 70km/t
zone).

Vores venner i nam kunne sikkert opdatere os på hvordan niveauet ligger
i 2008, hvis det var jeg kunne have x-postet, men det vil sunsite ikke.

Kai

Fra : Vegard

Dato : 09-01-08 15:42

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Selvom nordmændene er ganske så rigide, så opnåes ubetinget fængsel
> først efter en overskridelse med +26 km/t / +36km/t (under/over 70km/t
> zone).

De grensene Kai viser til er grensene for å få forenklet forelegg (forenklet
forelegg = straffesak light). Fartsoverskridelse utover de grensene Kai
viser til medfører en ordinær straffesak, og som regel inndragning av
førerkortet.

For å bli idømt ubetinget fengsel, må man ha gjort seg skyldig i temmelig
store fartsoverskridelser. Her finnes meg bekjent standard sammenheng mellom
fartsoverskridelse og straff.

- Vegard

Fra : OZ3BTO

Dato : 09-01-08 08:31

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Mvh tp - altid 10-15% for hurtigt på landevej/motorvej og aldrig modtaget
> noget der minder om en fartbøde...

Lidt ot

Men pas på min ven :P
Jeg har kørt taxa i 4 år og ialt taxa og privat noget der ligner 500.000km
største delen i taxa.
4 år uden bøde vel og mærke.. End ikke pakering

Skal ned og betale en bøde imorgen 2000.- for at køre 112kmt uden sele på
en (næsten) øde landevej midt om natten... Desværre var den bil jeg
overhalte en civil vogn

Erik

Fra : Niels Pein

Dato : 06-01-08 21:47

"Armand" skrev ...

> Man kører ubesværet fra Lillebælt til hovedstaden og retur på samme dag,
> incl. afstikkere til interressante lokaliteter

* snip *

> I Norge er narkotika spædbørnsvælling i forhold til fartforseelser så med
> mindre at i er 100% indstillet på at tulle derudaf med de gældende
> fartbegrænsninger bør i fravælge Norge som transit-land til Nordkap.

Jamen du tuller vel derudaf med de gældende fartbegrænsninger i Danmark
også, right? For ellers er det da ikke særligt relevant, at give et bud på
turens tidsforbrug ved at sammenligne med et tur henover Fyn og Sjælland og
retur.

--
Hilsen Niels
(der _har_ været i Norge, er glad for at have været der, men foretrækker

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-01-08 08:02

Armand wrote:
> Hvis du spørger mig, burde man egentlig helt og holdent ignorere landet,
> á incl. skiferier, ud fra deres i mine øjne forkvaklede fart-indstilling
> :-|

Jamen gudfader! Foretrækker du virkelig virvaret sydpå frem for freden
og den gode plads garneret med sublimt landskab nordpå? Og fravælger det
alene fordi man ikke ustraffet kan overtræde færdselsloven?

Jojo - jeg kører da også for hurtigt af og til - men fravælge en
superdestination bare fordi man ikke kan det? Come on..

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 07-01-08 21:48

Torben Scheel skrev:

> [...]
>
> Jojo - jeg kører da også for hurtigt af og til - men fravælge en
> superdestination bare fordi man ikke kan det? Come on..

Jeg forventer ikke carte blanche til at rææse gennem norge på langs, men
på den anden side er jeg ikke den der gider ligge og tulle afsted på en
Virago, og 3-4.000 km med øjnene limet til speedo-nålen er urealistisk i
mine øjen.
Så det er snarere personlig uvilje mod at risikere en fordobling (eller
meget mere) af feribudgettet p.g.a. en i mine øjne ubetydelig
fartoverskridelse der får det til at rejse sig i mig.

Men både Norge og jeg kan sikkert fint undvære hinanden!

--
Armand.

Fra : Max Andersen

Dato : 07-01-08 21:53

Armand wrote:

> Men både Norge og jeg kan sikkert fint undvære hinanden!

lol, ja. Welt-Klasse

Max

Fra : Max Andersen

Dato : 07-01-08 21:55

Torben Scheel wrote:

> [...]
>
> Jojo - jeg kører da også for hurtigt af og til - men fravælge en
> superdestination bare fordi man ikke kan det? Come on..

Jeg tror også jeg snart skal prøve Nordballaden. Der har været meget
snak om den over tid, og det virker om en MUST-destination. Som et mekka
for nordiske mc-muslimer :)

Max

Fra : Bongo

Dato : 07-01-08 09:56

> [...]
> incl. skiferier, ud fra deres i mine øjne forkvaklede fart-indstilling :-|

Jeg er temmelig uenig med dig her Armand. Norge er et fantastisk land at
køre i, det ene fantastiske landskab afløser det andet garneret med fred og
idyl. Der er for det meste 70-80km begrænsninger hvilket er rigeligt
forholdene taget i betragtning. Oppe på fjeldene kan man sagtens få sig en
svingtur der vil noget med de hastigheder.

Vh Bongo der kører til Norge i Juli i 14 dage med destinationerne
Atlanterhavsvegen, Trollstigen, Geiranger + det løse der byder sig til
undervejs.

Fra : CL

Dato : 07-01-08 17:54

> [...]
> Hvis du spørger mig, burde man egentlig helt og holdent ignorere
> landet, á incl. skiferier, ud fra deres i mine øjne forkvaklede

Helt enig mage til latterlig trafik politik skal man lede længe efter
Jeg har været der en del gange for at fiske og set hvordan stærekasserne
skød op som svampe af en kolort og da ALT deroppe koster en krig er det
flere år
siden at norge har været interesandt for os
Naturen er mindst lige så flot sydpå og så er øllerene noget billigere
så der vil jeg hellere bruge mine surt tjente penge end at bruge dem
i sådan et fomynderisk samfund
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL
PS Der mangler kommaer og punktumer da mit tastatur suks

Fra : Bjarne

Dato : 06-01-08 17:22

Hej
En af mine makkere har været på tur derop, og lavet en udmærket artikel:
Se: http://www.smcc.dk/laes.php?id=17
God tur
--
Bjarne Christesen
SE MC side : www.smcc.dk

Fra : Jacob

Dato : 06-01-08 10:17

Hej Bjarne
Interessant artikel. Syntes dog det lyder vildt: 7300 km på 9 dage...
Kan det passe? Det er over 800 km om dagen. Jeg får som sagt
opmålingen til omkring 4400...
Men der er et par fine fif til turen! Tak for det...

Til Armand
Ja turen Kbh. - Oslo vil jeg også gerne køre, men det er jo nok ikke
det mest interessante stykke vej i Europa... Så derfor overvejer vi
den nemme løsning.
...og ja Harzen og Nordkap er måske ikke de mest vilde idéer i verden,
vi går med tanker om en virkelig langtur om ca. to år, men vil lige
prøve at køre sammen først, vi skal også have en tur der passer til
vores MC'ere... Har du da bedre idéer?

/Jacob

Fra : Armand

Dato : 06-01-08 21:14

Jacob skrev:

> Ja turen Kbh. - Oslo vil jeg også gerne køre, men det er jo nok ikke
> det mest interessante stykke vej i Europa... Så derfor overvejer vi
> den nemme løsning.

Har du da været dén vej til bevidstløshed?
Jeg skulle mene at enhver vej man endnu ikke har kørt er på grænsen til
at være en odagelsesrejse og så monoton er Kattegats-turen vel heller
ikke :-/ Nord for Gøteborg går der da lidt skærgård i det og ellers er
Sverige jævnt afvekslende mellem skov og elv/sø.
Hallands-åsen, nord for Helsingborg er da også en oplevelse af en
karakter man ikke lige kommer forbi herhjemme!

> [...]
> vi går med tanker om en virkelig langtur om ca. to år, men vil lige
> prøve at køre sammen først, vi skal også have en tur der passer til

Det skulle vel ikke være svært at finde ideer, det kræver blot lidt
eventyrlyst.
I mangel af anden inspiration kan man sigte efter nogle udenlandske
arrangementer at køre efter. For mit vedkommende fylder min gamle
teenager fly-interesse stadig noget, så jeg planlægger at tage til
luftfarts-udstilling i Berlin omkring 1/6, men ellers er der masser af
givne arrangementer og andre faste mål á udstillinger/museer(*),
landskabsfænomæner og tekniske landemærker(**), at køre til - For slet
ikke at nævne alt det der er at opleve indenlands!

(*):
Museums-besøg behøver slet ikke at være så støvet som ordet lyder; Der
findes rigeligt med mc og bil -museer (har været på et bilmuseum i
Mulhouse, der var så stort at en eftermiddag dér var helt til grin); men
ellers også militærmuseer og tekniske museer!
(**):
Drypstenshuler i Bad Segeberg og gondolfærgen over Kieler-kanalen hhv.
Pont de Millau (Google lige dén!)!?

--
Armand.

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 07-01-08 00:57

> Jacob skrev:

> Pont de Millau (Google lige dén!)!?

På google billeder, så skal i bare se

mvh Jens
Sydals

Fra : Thomas Petersen

Dato : 06-01-08 18:25

[...]

Jeg var der for en del år siden dengang kørte vi 7200 km på 15 dage, med et
2 dages ophold i Kirkenæs. Vi kørte fra Esbjerg via
Fredikshavn-Gøteborg -Oslo og så E6 med afstikkere. Hjem var det fra
Kirkenæs gennem Findland - Sverige. At satse på at køre mere end 500 km om
dagen vil være optimistisk, da vejene ikke ligefrem går lige ud. Jeg har fra
flere kammerater der har været der oppe de sidste par år hørt at vejene er
udemærkede.
Når og ikke hvis jeg skal der op igen vil jeg bruge mere tid i Kirkenæs og
omegn (se Rusland), hvor i mod jeg ikke vil på kappen mere ( turist fælde).
Thomas

Fra : Western

Dato : 06-01-08 18:36

"Jacob" <aulbjerg@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Hej i NG
>En kammerat og jeg overvejer en tur til Nordkapp til sommer...

>Håber på lidt input!

Flere har givet deres uforbeholdne mening til kende om Norge. Lad dig
ikke afskrække af det.

Norge er et fantastisk (ferie)land. Mht. rute, så bør I gøre op om I vil
hurtigt frem og tilbage, eller om I vil opleve Norge. Hvis det skal gå
kvikt, så kør mest muligt gennem Sverige, hvor gennemsnitsfarten kan
holdes væsentligt højere - og med knap så ruinerende bødeniveauer. Og
benzinprisen væsentligt lavere.

Spring roligt Malmø-Oslo over. De 600 km er ikke særligt interessante.
Jeg har kørt der en del gange, og flere gange valgt en betydelig omvej
længere inde i Sverige, blot for at undgå den kedelige motorvejstur.

Armand nævner Lysefjorden. I så fald, så glem alt om at komme hurtigt
frem. For kører man derud, så vil man nok også gerne se på noget mere af
vestlandet, og dér kommer man ikke hurtigt frem. Der er flot og
fascinerende, men den ligger ikke lige til højrebenet hvis det gælder om
at komme til Nordkap og retur på 2-3 uger.

Vejafgifter gælder de fleste steder kun for biler, så det er ikke grund
til bekymring. Alligevel løber udgiftern op - der er ikke ret meget som
er billigt i Norge.

God tur!

--

Leif Westen

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-08 18:39

"Jacob" <aulbjerg@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Håber på lidt input!

Det er der så her

Ham her
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17499&ipc=64842 har
gjort turen på 8 dage på en Yamaha DT 125 R

Kunne godt selv finde på at tage turen til Nordkap, men jeg ville bruge et
sted mellem 2 og 3 uger på det, ville køre op gennem Sverige langs deres
østkyst ca.2500 km , ved så ikke hvor langt der er det sidste stykke til
Nordkap, turen hjem ?, man skulle jo prøve Trollstigen på mc også, når man
nu har kørt den i bil ...........

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Jacob

Dato : 06-01-08 11:31

Ja det er sku lidt vildt... Men hvis man ikke har tendens til ondt i
bagpartiet, så kan alt vel lade sig gøre!!
/Jacob

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-01-08 20:17

Jacob <aulbjerg@gmail.com> writes:

> [...]
> Har nogen en idé eller eventuelle erfaringer?
> ...også med hensyn til tiden, vi har talt om to til tre uger. Der er

2-3 uger lyder glimrende. Jeg tog (pilgrims)turen derop i 2004 på
Retteren - 6500km på 13 dage.

Som andre har pointeret: pas på hastigheden i Norge - de bøder gør avs.

Jeg har skrevet om det før - google er din ven:
http://groups.google.com/groups?as_q=nordkap&num=10&as_ugroup=dk.fritid.motorcykel&as_uauthors=Kai+Harrekilde-Petersen

Siden I vil til Nordkapp, så koncentrer jer om hvad I vil se i midt-
og nord-norge (læs: alt nord for Trondheim).

Hvis vejret et godt (dvs solskin), så er Riksvei 17 et godt tips,
enten på op eller nedturen (lad vejret bestemme det).

Overvej *SERIØST* et smut ud om Vesterålen og Lofoten.

Når I kommer syd for Trondheim, så er en afstikker ud til Åndalsness,
Trollstigen (gab), Geiranger og Valdressflya en absolut god mulighed -
det vil tage jer ~1-1½ dag mere end at køre Trondheim-Oslo direkte, og
er uanet mere interessant. Evt kan I køre over Norges' højeste
bjergpas Sognefjellet (1140m) istedet for Valdressflya.

Køb en/all af Cappelans Kart, Hovedserien - så finder I også alle de
sjove veje.

Alle 3-ciffrede Riksveie (dvs RvXXX) er per definition sjove at køre
på for en motorcykelist. E6 er kedelig, bortset fra når I kommer til
Finnmarken - så er det en smal, svinget vej

Jeg kørte op via Sverige (Malmø-Stockholm-Happaranda-Kirkeness) og
derefter vestover og sydover gennem Norge - et OK valg.

Hvis I bor i Københavns området, skal I være velkommen til at komme
forbi mig privat og få flere idéer. Send en mail, så finder vi ud af
det.

Kai

Fra : N/A

Dato : 06-01-08 21:14

Fra : Jacob

Dato : 07-01-08 02:55

Jeg tror nu det bliver Norge under alle omstændigheder...
Fartbegrænsninger eller ej! Vi skal på ferie og min cykel egner sig
alligevel ikke til højhastighedstouring...

Men jeg vil gerne sige tak til alle jeres input, det gjorde os da lidt
klogere...

Vh Jacob

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-01-08 12:31

> Der er for det meste 70-80km begrænsninger hvilket er rigeligt
> forholdene taget i betragtning. Oppe på fjeldene kan man sagtens få sig en
> svingtur der vil noget med de hastigheder.

Det er netop min erfaring da jeg var i bil på bryllupsrejse i maj. Vi var i
Geiranger området, og de skiltede 70-80 var nok til at poloen sejlede rundt
i svingene med alt i bagerummet i virvar, konen klamrede sig til bilen mens
jeg glædede mig over der var nye dæk på slæden. De veje er fine til CBR
kørsel inden for hastighedbegrænsningerne. I Sydnorge på indfaldsvejene til
til Oslo, og motorvejsstrækkene var let nok at holde hastigheden, men det
var tydeligt at her overholder man hastighedsbegrænsningerne da der var
fartcameraer rundt omkrign. Det kan en GPS dog hjælpe lidt på.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-01-08 00:14

Jacob skrev:
> [...]
> alligevel ikke til højhastighedstouring...
>
> Men jeg vil gerne sige tak til alle jeres input, det gjorde os da lidt

Norge er et stort land. Og hele vestnorge et en tur værd. Skal man se
det rigtigt bør man begrænse sig til dette.

Jeg haft fornøjelsen at køre turen med bus nogle gange. Vi kørte til
Stockholm og sejlede til Finland. Sejlturen var fantastisk i
sommernatten. Derefter op gennem Finland, til Munio hvor vi sejlede i
gummibåd på rivende elv. Videre til gennem Lapland til Alta og op langs
kysten til Honningvåg. Så kunne man køre ned til trondheim på hjemvejen.
Vejene er rimelige, men husk der er ikke så meget motorvej. Pas på
elgene og ikke mindst rensdyrene. husk også at prøve at gå ind og prøv
Samisk morgenmad i teltene. Jeg truer hvert forår at køre den vej op.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Biker-Torben®

Dato : 09-01-08 16:14

"Jacob" <aulbjerg@gmail.com> wrote in message
Hej i NG
En kammerat og jeg overvejer en tur til Nordkapp til sommer...
[klip]
Håber på lidt input!
Vh.
Jacob Aulbjerg Nielsen
Kawasaki ER6f '06

Jeg kørte selv til Nordkap i 2006.
Du kan læse en fuld rapport med dagbog, billeder, praktiske oplysninger m.m.
her: www.bikertorben.dk/nordkap/

Vi valgte bevidst at tage afsted den 17. juli af hensyn til klimaet/varmen i
den nordlige del. Alligevel var der ca. 6 grader på Nordkap, da vi var der
den 25. juli. Så husk de lange underhylere!

--
Hilsen
Biker-Torben

Fra : CL

Dato : 09-01-08 19:18

Bødetakster norge

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19900629-0492.html

De er tossede de nordmænd
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Shiroi

Dato : 10-01-08 13:17

Hej,
vi var to afsted til Nordkapp i 2006 på en Intruder og Dragstar. Vi
fulgte praktisk taget E6 hele op gennem Norge og så kørte vi tværs
gennem Finland til Åbo hvor vi sejlede over til Sverige og så hjem til DK.

Turen kan læses i lidt flere detaljer på
http://www.virago.dk/Corner/Nordkap.htm

Jeg vil dog bemærke at på flere af pasovergangene i Norge er der 90 km
hastighedsbegrænsning og i Finlad nord for polarcirklen 100 km de fleste
steder.

Ret meget hurtige behøver man ikke at køre, hvis man også skal have lidt
ud af landskabet.

Hilsen Geert

Fra : N/A

Dato : 12-01-08 00:14