Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EF 1.4x II på Sigma 70-200 2.8
Fra : Tommy Eriksen

Dato : 02-01-08 18:23

Hejsa,

Jeg har lige købt en Canon EF 1.4x II extender og går glad i gang med at
montere den mellem min 30D og min Sigma 70-200/2.8 - men øh, linsen
virker ikke som om den passer?
Når jeg aligner dem så de to "positionsprikker" er ud for hinanden
virker det som om linsen kun kan komme halvvejs ind i bajonetten på
extenderen.

Er der nogen af jer der har prøvet en lignende combo og kan be- eller
afkræfte om en sådan linse normalt kan passe på en sådan extender?

Pfh tak,
Tommy

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 02-01-08 18:43

> [...]
>
> Er der nogen af jer der har prøvet en lignende combo og kan be- eller
> afkræfte om en sådan linse normalt kan passe på en sådan extender?

Nå, jeg ser nu rundt omkring efter en søgning at canon extenderen ikke
altid virker på alle sigma-linser. Det havde da været rart hvis jeg nu
havde gjort mit forarbejde ordentligt.

Nå ... men så er der da en undskyldning for at skifte min sigma
70-200/2.8 ud til en Canon 70-200/4IS
:)

Hygge,
Tommy

Fra : Brian Lund

Dato : 02-01-08 19:03

> Nå ... men så er der da en undskyldning for at skifte min sigma 70-200/2.8
> ud til en Canon 70-200/4IS
> :)

Den virker heller ikke på alle Canons objektiver (langt fra)! Så undersøg
lige om den passer på en 70-200 f/4 først! ;)

Brian

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-01-08 19:54

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> wrote in message

> Den virker heller ikke på alle Canons objektiver (langt fra)! Så undersøg
> lige om den passer på en 70-200 f/4 først! ;)

Det gør den.
Mvh,
Hans

Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-01-08 13:14

> Det gør den.

Hej

Det minder mig om da jeg købte en Zeiss Mutar 1,4 til min Hasselblad, der
stod der at dem ikke måtte monteres på en
Distagon F 50mm 2,8, så det skulle jo prøves, jeg kunne jo se at baglinsen
ville gå fri af konverteren, så på kom den.
Problemet opstod først da optikken skulle af igen, der var ingen respons da
jeg påvirkede "låsepalen", optikken var nu som støbt sammen med konverteren.
Der skulle gang i de små skruetrækkere for at få delene fra hinanden igen.

Langgaard

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-01-08 19:53

"Tommy Eriksen" <tommy@the-coffeeshop.dk> wrote in message

> Nå ... men så er der da en undskyldning for at skifte min sigma 70-200/2.8
> ud til en Canon 70-200/4IS
> :)

Eller købe en Sigma 1.4x TC. Jeg havde en sådan til den Sigma 300mm f/2.8,
som jeg nu har solgt. Denne TC er både skarp, meget billigere end Canon's og
nedsætter ikke AF hastighed i samme omfang. Se her
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_tele.asp
Mvh,
Hans

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 02-01-08 21:29

On Wed, 2 Jan 2008 19:53:19 +0100, Hans Kruse wrote:

> [...]
> som jeg nu har solgt. Denne TC er både skarp, meget billigere end Canon's og
> nedsætter ikke AF hastighed i samme omfang. Se her

Det ville jeg helt sikkert også gøre. Den ekstra blænde vil jeg synes er
vigtigere end IS. I hvertfald til mit brug.

Man siger vel mere generelt at til sigma optik vælger man en sigma
konverter, til canon en canon og så videre. Endnu en mulighed vil være en
kenko pro 300, skulle kunne bruges på det meste optik og samtidig gøre
arbejdet godt.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon 70 - 200 f/2.8L IS USM

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 02-01-08 21:40

Hans Kruse wrote:
> [...]
> som jeg nu har solgt. Denne TC er både skarp, meget billigere end Canon's og
> nedsætter ikke AF hastighed i samme omfang. Se her

Okay, tak for tippet. Den vil jeg lige prøve at kigge på også. Jeg kan
ikke rigtig finde ud af om jeg vil være bedre tjent med f/4 og
stabilisering eller f/2.8 uden stabilisering.
Den lavere vægt på f/4 objektivet kunne jeg dog godt leve med ;)

Mvh,
Tommy

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 03-01-08 17:18

> [...]
> stabilisering eller f/2.8 uden stabilisering.
> Den lavere vægt på f/4 objektivet kunne jeg dog godt leve med ;)

Jeg har lige anskaffet et 70-200 F4 med IS, og det er muligt at tage
skud med 1/20 lukketid uden de er rystede. Der tror jeg at den ekstra
blænde 2.8'eren giver kommer til kort. Men det kræver naturligvis at
motivet står stille. Jeg er i hvertefald godt tilfreds. Men ellers er
det jo bare at købe 2.8 IS udgaven - det er jo kun penge

Jørn

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-01-08 19:53

"Jørn Hundebøll" <spamnews5@dblue.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg har lige anskaffet et 70-200 F4 med IS, og det er muligt at tage skud
> med 1/20 lukketid uden de er rystede.

Ja - det er utroligt nyttigt.

> Der tror jeg at den ekstra blænde 2.8'eren giver kommer til kort.

Måske, men
http://www.hansen4.dk/fotoalbum/displayimage.php?album=18&pos=3
er taget håndholdt med 70-200/2.8L IS på 1/10 sek. på 200mm med 1.3x crop
kamera.
Retfærdigvis skal det siges at over halvdelen af billederne i den serie var
for rystede.

> Men det kræver naturligvis at motivet står stille. Jeg er i hvertefald
> godt tilfreds.

Det kan jeg godt forstå

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : JDD

Dato : 03-01-08 21:19

> [...]
> som jeg nu har solgt. Denne TC er både skarp, meget billigere end Canon's
> og nedsætter ikke AF hastighed i samme omfang. Se her
den har jeg.
Bruger den sammen med Sigma 100-300 f4 med rigtig godt resultat.