Forsvarlig hunde avl
Fra : Arne Jørgensen

Dato : 11-01-08 21:30

jeg er lige flytte på landet og har der med fået noget mere plads hvorfor
jeg har tænkt mig som en hygge hoppy ville avle katte og hunde til salg

jeg mener en tæve skal være 2 år før det er godt for den at få Valpe også
havde jeg egentligt tænkt mig den skulle have et kuld hver 18 md frem over
er det forsvarligt ?

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 11-01-08 21:46

"Arne Jørgensen" <xxx@col.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> havde jeg egentligt tænkt mig den skulle have et kuld hver 18 md frem over

Nu ved jeg ikke hvad det er du har tænkt dig at avle på, om det er
blandinger eller racedyr, men tænk over hvor mange hunde og katte der
sidder på internater rundt om i landet, hvor mange der årligt bliver aflivet
fordi de er tilovers.
Der er mere end rigeligt med hunde og katte, giv det en tanke!.

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-01-08 22:01

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse
> [...]
> årligt bliver aflivet fordi de er tilovers.
> Der er mere end rigeligt med hunde og katte, giv det en tanke!.

Det var MEGET kloge ord Marie.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Arne Jørgensen

Dato : 12-01-08 00:09

hvor mange der

> Det var MEGET kloge ord Marie.

bestemt men nu kan vi mennesker jo ikke leve af kærlighed og kilde vand
alene og slet ikke betale terminen
så hvorfor ikke have et arbejde man nære kærlighed til :) ?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-01-08 11:24

"Arne Jørgensen" <xxx@col.org> writes:

> bestemt men nu kan vi mennesker jo ikke leve af kærlighed og kilde vand
> alene og slet ikke betale terminen
> så hvorfor ikke have et arbejde man nære kærlighed til :) ?

Fordi ansvarlig hunde- og katteavl på ingen måde kan betale terminen.

Mvh Trine

Fra : pwh

Dato : 12-01-08 11:38

Trine Kornum Christiansen, skrev:

> Fordi ansvarlig hunde- og katteavl på ingen måde kan betale terminen.

Vel et spørgsmål om at sætte tæring efter næring,
fungerer man fint med at leve af havregrød kan det vel godt gå an
Hundetørkost kan man vel også fint leve af, og der får man jo som
kennel ganske gode rabatter

/Jens

Fra : x Vuf x

Dato : 15-01-08 22:31

On Sat, 12 Jan 2008 11:37:41 +0100, "pwh" wrote:

>Vel et spørgsmål om at sætte tæring efter næring,
>fungerer man fint med at leve af havregrød kan det vel godt gå an

Åh jow åh jow...

>Hundetørkost kan man vel også fint leve af, og der får man jo som
>kennel ganske gode rabatter

NEJ tak! Hvad der er godt for mine hunde
behøver ikke vare godt for mig!

--
Mvh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Ny Papillonhvalpe haves. (2 piger og 2 drenge født 24. december)
Se dem også på http://www.123hjemmeside.dk/sonpet

Fra : x Vuf x

Dato : 15-01-08 22:29

On Sat, 12 Jan 2008 11:24:07 +0100, Trine Kornum Christiansen wrote:

>Fordi ansvarlig hunde- og katteavl på ingen måde kan betale terminen.

Og DET vil jeg gerne skrive under på mindst 3 gange!

Fra : jopa

Dato : 11-01-08 22:18

"Arne Jørgensen" <xxx@col.org> skrev

> jeg er lige flytte på landet og har der med fået noget mere plads hvorfor
> jeg har tænkt mig som en hygge hoppy ville avle katte og hunde til salg

Der er ingen penge i det med mindre det er kvalitet du vil sælge, og for at
få kvalitetsavldyr skal du have mange penge.
Alt for mange brænder inde med hvalpe som de så sætter i den gule avis eller
QXL.

Tag hellere og avl på konen så får du da i det mindste de 5 min
fornøjelse.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Arne Jørgensen

Dato : 12-01-08 00:12

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> "Arne Jørgensen" <xxx@col.org> skrev

> Der er ingen penge i det med mindre det er kvalitet du vil sælge, og for
> at få kvalitetsavldyr skal du have mange penge.

min ven har en bernhard sennet den kaster 56000 kr af sig om året i valpe

Fra : Anette

Dato : 12-01-08 00:49

Arne Jørgensen wrote:

> min ven har en bernhard sennet den kaster 56000 kr af sig om året i
> valpe

Hvor meget har han så brugt inden da? På udstilling inden avlsgodkendelse,
HDfotografering, øjenlysning, forsikringer, dyrlægeregninger o.s.v
For ikke at snakke om al den tid det tager at få en rigtig god, mentalt
stærk hund ud af sin avlstæve?
Er den race du vil avle på , lige så populær som Berner sennen er pt? Hvad
gør du med de hvalpe du evt ikke kan afsætte?

Det ryster mig at du skriver som om du vil gøre hundeopdræt til en indtægt,
alene for indtægtens skyld.

Det er hunde vi snakker om, ikke guldfisk.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : /Ole \(600\)

Dato : 12-01-08 06:24

"Anette" <abc@def.es> wrote in message

> [...]
>
> Det ryster mig at du skriver som om du vil gøre hundeopdræt til en
> indtægt, alene for indtægtens skyld.
>
> Det er hunde vi snakker om, ikke guldfisk.

Øhhh, guldfisk er altså også levende!

/Ole

Fra : Anette

Dato : 12-01-08 12:45

/Ole (600) wrote:
> Øhhh, guldfisk er altså også levende!

Ja da, men guldfisk har ingen hukommelse, så dem kan man ikke ødelægge
mentalt, ved manglende socialt samvær eller manglende aktivering

/ Anette

Fra : Arne Jørgensen

Dato : 12-01-08 01:18

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> Hvor meget har han så brugt inden da? På udstilling inden avlsgodkendelse,
> HDfotografering, øjenlysning, forsikringer, dyrlægeregninger o.s.v

omkring 6000 kr om året i snit ...

> For ikke at snakke om al den tid det tager at få en rigtig god, mentalt
> stærk hund ud af sin avlstæve?

Det er jo glæden ved at have en hund

> Er den race du vil avle på , lige så populær som Berner sennen er pt?

Det er sådan en

> Hvad gør du med de hvalpe du evt ikke kan afsætte?

jeg vil jo ikke lave hatte og handsker af dem - men det ville da vvære dumt
at avle på en hund uden der er et marked

> Det ryster mig at du skriver som om du vil gøre hundeopdræt til en
> indtægt, alene for indtægtens skyld.

jeg kan da ikke se noget forkert i at tjene penge på noget man kan lide at
lave

> Det er hunde vi snakker om, ikke guldfisk.

jeg har haft akvarie i mange år og jeg kender ikke en enste der har fået en
guld fisk til at yngle i DK
spøg til side fakta er at der er folk der ønsker sig en race hund også skal
den jo en gang komme et sted fra det er der ikke noget forkert i

Fra : pwh

Dato : 12-01-08 09:07

Arne Jørgensen, skrev:
> "Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> omkring 6000 kr om året i snit ...

Som jeg ser det skal der da så en del hvalpekuld om året til før
man kan leve af det som en familie, hvis det skal værer eneste indtægt.
Går stærkt ud fra at der skal betales skat af salget.
Alene foder til sådan en stor hund løber da let op i 5-6000kr om året,
pas på at din ven ikke har fået dig til at lugte guld hvor det ikke er der.

Jeg kunne forstille mig at dem der lever af det enten er startet op i det små
hvor de så har haft alm arbejde ved siden af, eller har haft en god startkapital.

Ellers kan jeg såmænd godt følge dig, den form for arbejde kunne
jeg også glimrende fungerer med at kunne leve af,
så held og lykke med projektet herfra

/Jens (hvis 2 hunde nok koster +10.000 kr/år pr snude at have)

Fra : Søren LH

Dato : 12-01-08 09:16

> Jeg kunne forstille mig at dem der lever af det enten er startet op i det
> små
> hvor de så har haft alm arbejde ved siden af, eller har haft en god
> startkapital.

Der er mig bekendt ikke én eneste schæferopdrætter i Danmark, der lever af
hundeopdræt uden anden indtægt.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 12-01-08 09:34

Søren LH, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Der er mig bekendt ikke én eneste schæferopdrætter i Danmark, der
> lever af hundeopdræt uden anden indtægt.

Næh, bare sådan løsligt regnet på det synes jeg da også der skal
produceres en del hvalpe hvis man vil have en rimelig levestandart.
At man evnt har en enkelt tæve der har tjent 56.000kr på et år
der måske er blevet solgt "orange" kan man ikke bygge sin økonomi på.

En alm håndværker tjener jo over 300.000kr/årligt, og der skal man
ikke betale andre udgifter end sin madpakke og evnt transport.
Skal det løseligt udregnet afløses af hundeavl må det da kræve
ca 8-10 kuld til 56.000kr om året, det må blive en seriøs hundefabrik.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 12-01-08 09:59

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Skal det løseligt udregnet afløses af hundeavl må det da kræve
> ca 8-10 kuld til 56.000kr om året, det må blive en seriøs hundefabrik.

Har forbindelser til et par opdrættere og de tjener i snit 200000 om året
minus skat da de er registrerede.(har jeg regnet ud)
Så kommer de andre udgifter til dyrlæge osv.
Nej der er ingen penge i det kun fornøjelse hvis man kan se nogen der

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : pwh

Dato : 12-01-08 11:22

jopa, skrev:

> Har forbindelser til et par opdrættere og de tjener i snit 200000 om
> året minus skat da de er registrerede.(har jeg regnet ud)
> Så kommer de andre udgifter til dyrlæge osv.

Så må man have sig en udearbejdende kone som skaffedyr

> Nej der er ingen penge i det kun fornøjelse hvis man kan se nogen der

Jeg tror nu godt jeg kunne se fornøjelsen i det,
men jeg ville ikke turde baserer min eksistens på det.

/Jens

Fra : Arne Jørgensen

Dato : 15-01-08 18:58

> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen

> Har forbindelser til et par opdrættere og de tjener i snit 200000 om året
> minus skat

jamen det er da også mange penge

Fra : N/A

Dato : 16-01-08 21:06

Fra : Therese

Dato : 16-01-08 21:06

"Arne Jørgensen" <xxx@col.org> skrev i meddelelsen

> jeg glæder mig til det jeg synes det er spænnende og sjovt

Hej Arne

Du lyder nu meget fornuftig, så held og lykke med det, men vent lige med at
sige fuldtidsjobbet op
Hvilken race vil du opdrætte og er det med stamtavle?

Therese
www.elverdalen.dk
Fjern slet i min mailadresse

Fra : JB

Dato : 12-01-08 09:21

> "Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> omkring 6000 kr om året i snit ...

Det tal holder ingen steder. Det kan du ikke engang holde en familiehund for
i foder.

> Det er jo glæden ved at have en hund

Måske viser det sig at den tæve, du satser på, har en fejl måske HD, så kan
du begynde forfra.

> [...]
> dumt at avle på en hund uden der er et marked

> jeg kan da ikke se noget forkert i at tjene penge på noget man kan lide at

Nej men du vil blive meget klogere, hvis du prøver det. Man skal have en god
indtægt for at opdrætte hunde. Så kan man hvis alt er gået godt med et kuld,
glæde sig, når hvalpene er solgt, over at få penge i hånden. Alle udgifterne
er jo så betalt.

> [...]
> spøg til side fakta er at der er folk der ønsker sig en race hund også
> skal den jo en gang komme et sted fra det er der ikke noget forkert i

Da jeg havde en havedam fik guldfiskene masser af unger.

Hilsen
Jytte

Fra : pwh

Dato : 12-01-08 09:40

JB, skrev:

> Det tal holder ingen steder. Det kan du ikke engang holde en
> familiehund for i foder.

Det koster mine pr snude på tørkost, på barf ligger det nok ca 30% dyrere.
Så kommer der forsikring + dyrelæge + det uforudsete ved siden af.

> Da jeg havde en havedam fik guldfiskene masser af unger.

Også da jeg havde havedam

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 12-01-08 11:06

On Sat, 12 Jan 2008 09:39:44 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det koster mine pr snude på tørkost, på barf ligger det nok ca 30% dyrere.
>Så kommer der forsikring + dyrelæge + det uforudsete ved siden af.

På tørkost kan jeg holde mine med foder for lige omkring 7000 kr. om
året, og det er altså ikke på det billige skodfoder. Til gengæld
er det jo 4 (store) hunde, såeh...
Okay, så kommer der jo alt det løse til. Dyrlægebesøg, itubidte ting
og sager, legetøj, nye liner og halsbånd osv. men dyrt synes jeg nu
ikke det er.

Tør ikke at regne på hvad det ville koste mig at barfe igen.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 12-01-08 11:32

Leyna, skrev:

> På tørkost kan jeg holde mine med foder for lige omkring 7000 kr. om
> året, og det er altså ikke på det billige skodfoder. Til gengæld
> er det jo 4 (store) hunde, såeh...

Jeg vrøvlede også kan jeg se, det er jo længe siden jeg tørkostede
Men der åd de hver en sæk Olivers om mnd til ca 300kr * 12 = 3600kr/år,
så kom der fiskeolie + kødben + det løse oveni, sikkert knap 5000 årligt.
Hvordan du kan gører det med 4 hunde for 7000 forstår jeg ikke helt.

> Okay, så kommer der jo alt det løse til. Dyrlægebesøg, itubidte ting
> og sager, legetøj, nye liner og halsbånd osv. men dyrt synes jeg nu
> ikke det er.

Dyrt og dyrt, det er bestemt pengene værd synes jeg.

> Tør ikke at regne på hvad det ville koste mig at barfe igen.

Det har jeg opgivet at regne ud,
men knap 500kr/mnd pr hund er nok ikke helt ved siden af.
Det koster at værer doven og købe grøntsager og kød klar til servering.
Til gengæld bliver jeg belønnet med et par hunde der savler over maden
hver dag, og jeg synes stadig det er underholdene at se dem spise som rovdyr

/Jens

Fra : JB

Dato : 12-01-08 11:58

> [...]
> Til gengæld bliver jeg belønnet med et par hunde der savler over maden
> hver dag, og jeg synes stadig det er underholdene at se dem spise som

Mine 4 hunde (vægt tilsammen 60 kg) og 4 katte koster ca 1000kr pr måned i
foder (BARF) og lidt tørfoder til kattene samt kattegrus (træpiller).

Jeg laver det meste af grøntmixen selv. Afhentningen af foderet er ikke
regnet med, da vi kombinerer det med anden kørsel.

Hilsen
Jytte

Fra : pwh

Dato : 12-01-08 12:31

JB, skrev:

> [...]
> Jeg laver det meste af grøntmixen selv. Afhentningen af foderet er
> ikke regnet med, da vi kombinerer det med anden kørsel.

Jeg ville nok også kunne sparer en del ved at lave grøntsagerne selv,
bruger vel 400kr/mnd på El-Kama, men det er jo dejligt nemt
Kødet køber jeg primært hos Maxøe til ca 16kr/kg,
men så ryger der jo også nogle kødben og kyllinger og lidt fisk og æg
i løbet af måneden, det koster det hele
Mine hund vejer så også +80 kg tilsammen, så der går noget til
når de også er så aktive som de er.
Min kat æder for max 100kr/mnd, tørkost og sejfileter og egen fangst.

/Jens (hvis hunde ligger og gumler hesteben lige nu)

Fra : Leyna

Dato : 13-01-08 01:08

On Sat, 12 Jan 2008 11:32:09 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>så kom der fiskeolie + kødben + det løse oveni, sikkert knap 5000 årligt.
>Hvordan du kan gører det med 4 hunde for 7000 forstår jeg ikke helt.

Mine æder ca. 2 sække af 17 kg./stk på en måned. Sådan en sæk koster
285 kr. 285*24=6840.
Men selvfølgelig kommer der ben og kiks osv. til, men det bliver da
vist ikke det, der vælter budgettet.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 13-01-08 06:08

Leyna, skrev:

> Mine æder ca. 2 sække af 17 kg./stk på en måned. Sådan en sæk koster
> 285 kr. 285*24=6840.

Det er dæleme ikke meget mad dine hunde får,
det er under 300gr pr snude om dagen.
Troede det var store hunde du har,
men de bevæger sig måske ikke så meget

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 13-01-08 07:25

> Det er dæleme ikke meget mad dine hunde får,
> det er under 300gr pr snude om dagen.
> Troede det var store hunde du har,
> men de bevæger sig måske ikke så meget

Ja, det må jeg nok sige. Er Leynas hunde ikke i 40 kg-klassen? Min 26 kg
schæfer skal da have 360 - 400 g om dagen, og så har jeg endda problemer med
at få sul på hende.

Mvh
Søren

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 13-01-08 11:13

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ja, det må jeg nok sige. Er Leynas hunde ikke i 40 kg-klassen? Min 26 kg
> schæfer skal da have 360 - 400 g om dagen, og så har jeg endda problemer

Jeg tror, det afhænger af racen. Min voksne lab.tæve får 200 gram Eagle
Packs Holistic om dagen, unghunden 350 g om dagen. Den unge er blevet lige
tilpas, var alt for fed på barffoderet, den ældste kunne stadig godt tåle at
tabe sig ½-1 kg.

Labber er berømt/berygtet for at udnytte hver eneste kalorie i foderet til
sidste atom - og så vidt jeg husker, er der en del lab i Leynas hunde
(?)

mvh Anelise

Fra : Leyna

Dato : 14-01-08 01:40

On Sun, 13 Jan 2008 11:13:22 +0100, "A. S. Nielsen"
<nilleFJERNDETTE@jubii.dk> wrote:

>Labber er berømt/berygtet for at udnytte hver eneste kalorie i foderet til
>sidste atom - og så vidt jeg husker, er der en del lab i Leynas hunde
>(?)

Jeg ved kun med sikkerhed at der er 50% flatter i Vaks, men Hans
skulle efter sigende være lab/kleine Münsterländer. Maggie og Oy er
godt blandet.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-01-08 11:19

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> writes:

> Ja, det må jeg nok sige. Er Leynas hunde ikke i 40 kg-klassen? Min 26 kg
> schæfer skal da have 360 - 400 g om dagen, og så har jeg endda problemer med
> at få sul på hende.

Siri på 76 kilo spiser lige knap 15 kilo på en måned, altså 450-500
gram om dagen.

Min far synes også vi sulter hende, for deres jagthund på 35 kilo får
det dobbelte. Men det er altså passende til hendes energiniveau -
eller mangel på samme...

Mvh Trine

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 13-01-08 11:35

> [...]
>
> Min far synes også vi sulter hende, for deres jagthund på 35 kilo får
> det dobbelte. Men det er altså passende til hendes energiniveau -

Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan mine labber ville komme til at se ud,
hvis de fik 900-1000 gram foder dagligt

mvh Anelise

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-01-08 11:44

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> writes:

> Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan mine labber ville komme til at se ud,
> hvis de fik 900-1000 gram foder dagligt

Det ville vist blive en meget rund lab. :)

Det hører så med til historien, at han tilbringer omkring 8 timer om
dagen i løb rundt i plantagen, hvor han fanger en agerhøne her og en
due der. Så der skal også noget foder til, altså ud over det han selv
fanger rundt omkring.

Han er også den eneste hund jeg kender, der selv graver muldvarper op.

Mvh Trine

Fra : pwh

Dato : 13-01-08 19:24

Søren LH, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det må jeg nok sige. Er Leynas hunde ikke i 40 kg-klassen? Min 26
> kg schæfer skal da have 360 - 400 g om dagen, og så har jeg endda
> problemer med at få sul på hende.

Mener mine lå på lidt over 400gr om dagen på olivers,
det passede fint med at de holdt en vægt på ca 40kg.
De ville ikke værer døde af sult af kun 300 gr,
men de ville værer faldet døde om af grin

Det er også det fine med barf, den fodermængde de skal have
fylder næste madskålen op, ikke bare en lille trist klat tørkugler
der ligger og gemmer sig i bunden

/Jens (hvis hunde ligger og venter på deres lammekallun/grøntmix)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 13-01-08 19:40

> /Jens (hvis hunde ligger og venter på deres lammekallun/grøntmix)

Bare af nysgerrighed.. Hvor har du støvet lammekallun op henne?

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 13-01-08 20:05

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse
>
> Bare af nysgerrighed.. Hvor har du støvet lammekallun op henne?

Det har de jævnligt hos Maxøe, så jeg snuppede 4 kg sidst.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 13-01-08 20:10

> Det har de jævnligt hos Maxøe, så jeg snuppede 4 kg sidst.

ok, jeg har bare aldrig før set det andre steder end hos min kød-pusher..
Mine er ellevilde med lammevom, når jeg kommer hjem med sådan en 10-20 vomme
er de ved at vende vrangen ud af bare forventning.. Det er åbenbart noget
helt specielt, smagt med mine hundes smagsløg ihvertfald.. det stinker ud
over al forstand..værre en komave.. (-;

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 13-01-08 20:20

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> ok, jeg har bare aldrig før set det andre steder end hos min
> kød-pusher..

Maxøe er faktisk gået hen og blevet en ret god kødpusher,
og da han ligger lige på vejen hjem fra arbejde passer det perfekt.

> [...]
> forventning.. Det er åbenbart noget helt specielt, smagt med mine
> hundes smagsløg ihvertfald.. det stinker ud over al forstand..værre

Mine elsker alt jeg serverer for dem synes jeg, men nu var maxøe
løbet tør for alm kallun, så fik de lam i stedet for.
Syntes ikke det stank værrer en ko-kallun,
men jeg køber det jo også færdighakket løstfrossent.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 14-01-08 01:38

On Sun, 13 Jan 2008 07:24:55 +0100, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

>Ja, det må jeg nok sige. Er Leynas hunde ikke i 40 kg-klassen? Min 26 kg
>schæfer skal da have 360 - 400 g om dagen, og så har jeg endda problemer med
>at få sul på hende.

Det er kun Vaks der vejer over 40 kg. (42kg) Hans vejer 39 kg, Maggie
36 kg og "lille" Oy 33 kg, og som jeg sagde til Jens, så får de hver
400 gr foder om dagen... og jeg havde lavet en "lille" regnefejl.
Beklager.

Men ingen af dem er for tynde.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Leyna

Dato : 14-01-08 01:36

On Sun, 13 Jan 2008 06:07:45 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det er dæleme ikke meget mad dine hunde får,
>det er under 300gr pr snude om dagen.
>Troede det var store hunde du har,
>men de bevæger sig måske ikke så meget

HÆ! Var vist lidt for hurtig. Mente jo selv at jeg "kun" brugte 2
sække pr. mdr. men den holder vist ikke. *ups*
Jeg skal vist op på 3 sække om måneden, og så bliver det pludselig til
10260 kr. på årsbasis. *sorry*
De får allesammen 400 gr. om dagen og der er bestemt ingen af dem der
mangler noget skulle jeg hilse at sige.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 14-01-08 06:10

Leyna, skrev:

> [...]
> 10260 kr. på årsbasis. *sorry*
> De får allesammen 400 gr. om dagen og der er bestemt ingen af dem der

Jeg kunne heller ikke få det til at hænge sammen
Sulte dine hunde har jeg prøvet at få dig til da vaks skulle tabe sig,
der var der lukket af for fastedage kan jeg huske,
så jeg mistænker dig ikke for at sulte dem

/Jens

Fra : pwh

Dato : 14-01-08 06:11

pwh, skrev:
> Sulte dine hunde har jeg prøvet at få dig til da vaks skulle tabe sig,
> der var der lukket af for fastedage kan jeg huske,

Sludder og vrøvl, da Hans skulle tabe sig self

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 14-01-08 08:28

On Mon, 14 Jan 2008 06:11:03 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Sludder og vrøvl, da Hans skulle tabe sig self

hehe... Det var godt du selv fik rettet det.
Hans har jo taget noget på igen. Jeg ved ikke lige hvad han vejer, men
han måtte jo igennem endnu en heftig Prednisolon-kur endnu engang.
Dels fordi han havde haft et loppeangreb og dels fordi min datter
havde fodret ham "forkert". Billigt foder og menneskemad (rester) er
altså ret giftigt for Hans, og det var hun et godt stykke tid om at
lære. *SUK* Det kostede så to gange Prednisolon og Hans bulede igen ud
som en ballon.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-01-08 11:38

> omkring 6000 kr om året i snit ...

Vi har en hund af nogenlunde samme størrelsesorden som en berner.

Vores budget:

Kvalitetsfoder (Olivers) 4000
Ansvarsforsikring 300
Sygeforsikring 900
Vaccination 800
Pelspleje 800
Medlemsskab DKK 400
Medlemsskab specialklub 300
I alt 7500

Engangsudgifter:

Anskaffelse 10000
HD/AA-fotografering 1500
HD/AA-bedømmelse 300
Min. 2 udstillinger 700
Parring 10000
I alt 22500

Dertil skal lægges prisen for sundhedstjek af hvalpe, risikoen for at
den tæve du køber ikke kan anvendes til avl, at parringen mislykkes,
at tæven dør under fødslen, at dyrlægen skal ud til et akut kejsersnit
midt om natten med efterfølgende kontroller i helligdagene, at flere
af hvalpene dør og mange andre ting.

Nej, det kan simpelthen ikke betale sig at avle for at tjene penge på
det.

Mvh Trine

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-01-08 09:42

"Arne Jørgensen" <xxx@col.org> skrev i en meddelelse

Der kan tjenes penge på alt....

Som Heino sagde i sin slamsuger " Der er penge i lortet "

Så om du kan tjene på det, afhænger af, hvad du har...

Skal du først ud og købe rigtigt gode avlsdyr o.s.v....
Så ligger fortjenesten nok, lidt langt ude i fremtiden .

Har du dem, og din Termin er lille, tja, så kunne de måske betale den.

Men hvis vi skal bruge F.eks Hof-Joy, som du næppe har kunnet undgå, at
bemærke tråden om.... Ja så producerede de 100 hvalpe årligt.... Men havde
potentiale til, mindst at kunne producere 600 hvalpe Pr. År.

Men der er jo ingen plan i at producere 500 hvalpe, som man ikke kan
afsætte...
Så selv om de ville være en potentiel god indtægtskilde,
ville de kun blive en kæmpe udgift.

Så hvis vi igen, skal bruge dem, som Eks...
Så 44 avlsdyr, der skal huses, fodres, passes og plejes.
For at sælge 100 hvalpe årligt
Du skal nok ikke skippe jobbet.
For så tror jeg, du kommer til at gå sulten i seng.
Det skal vist være lysten, der skal drive værket.

Så det er bare frem med lommeregneren.
De første år, får du nok brug for en kassekredit

M.V.H....Benny..

Fra : x Vuf x

Dato : 15-01-08 22:36

On Sat, 12 Jan 2008 00:12:13 +0100, "Arne Jørgensen wrote:
>"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev...

Nej, men du skal studere genetik og arvelighedslære i 1 år, før du
går igang! Det gjorde jeg og har nu opdrættet papillon i 16 år!

>min ven har en bernhard sennet den kaster 56000 kr af sig om året i valpe

Jo tak. Har du tænkt over, hvor meget det koster at opfodre en flok
Berner Sennen? De kan ikke blive sunde og raske dyr uden en kraftig
vitaminrig kost i babytiden! Moderen skal også ha' specialkost under
drægtigheden og i den tid, hun ammer!

Fra : Kim Christensen

Dato : 12-01-08 09:39

On 12 Jan., 01:18, "Arne Jørgensen" <x...@col.org> wrote:

> omkring 6000 kr om året i snit ...

For at det kan lykkes, skal du have en rigtig god hund der kan slå
alle de andre i racen. Den ene fantastiske ud af de 100 virkelig gode.
Hvor stor er chancen for at lige netop du får sådan en hund?
Hvis det er en tæve der laver et kuld på 10 hvalpe, som du kan sælge
til 10.000 stykket, så glem ikke at der er udgifter forbundet med at
få hvalpe. Ud over de omkostninger der allerede er nævnt, og som er
nødvendige inden du overhovedet kan begynde at tænke på at avle, så
kommer der også udgifter til hvalpene. De skal have noget godt at
spise, de skal tjekkes af en dyrlæge (hvis du vil sælge kvalitet) , de
skal ID mærkes, og skal de have papir på at det er en hund, så skal
der også noget til at betale huslejen og de mange mange ansatte i
Solrød Strand.

Hvs du nu, i stedet for the one and only XXXXchampion får en hund der
må kalre sig med 1 og andenpræmier på skift så kan du stadig avle på
den og få afkommet stambogsført, men salgsprisen for hvalpene bliver
en lidt anden.

Ja, så må det vel blive en hanhund i stedet! Bare op på tæven, og
penge ned i foret! Det med at have en hanhund til at være far for
stort set alle hvalpe der laves i en race er der nogen der har fundet
ud af var en dårlig ide. Det var en smertefuld erfaring, og har kostet
de pågældende racer dyrt i popularitet. Og man kan stadig få meget ud
af en hund der løber med alle de bedste placeringer på udstillinger -
til trods for at den er skør i bolden.

De opdrættere som jeg har handlet hund hos, har alle sammen andet
arbejde til det daglige brød. De er tilfredse hvis salgsprisen for
hvalpene dækker udgifterne der følger med.

Forvent ikke for meget af dine visioner...

Hilsen Kim

Fra : x Vuf x

Dato : 11-01-08 23:05

On Fri, 11 Jan 2008 21:30:26 +0100, "Arne Jørgensen" wrote:

>jeg mener en tæve skal være 2 år før det er godt for den at få Valpe også
>havde jeg egentligt tænkt mig den skulle have et kuld hver 18 md frem over
>er det forsvarligt ?

En god tommelfingerregel siger: 2-2½ år. Og store racer 3 år.
Derefter kan du trække et kuld 1 gang om året, alt efter tævens
sundhedstilstand og hvilken race, det drejer sig om.
3-5 kuld kan det blive til.

Fra : lh

Dato : 12-01-08 05:33

"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Derefter kan du trække et kuld 1 gang om året, alt efter tævens
> sundhedstilstand og hvilken race, det drejer sig om.

Jeg kender én der opdrætter katte. Den ene race er meget sjælden race her i
DK, men hun tjener intet af betydning på det. Som andre siger om hunde, det
hun bruger på udstilling, stamtavler, dyrlæger, ekstra foder og hvad der
ellers følger med, ja det går stort set kun lige op hvis hun er meget
heldig.
Så jeg tror bestemt ikke man skal satse på avl som en indtjening alene. Dem
der gør det er vist lige så meget for "sportens" skyld og fordi de kan lide
det.

lh

Fra : lh

Dato : 12-01-08 05:33

Fra : Søren LH

Dato : 12-01-08 07:34

> [...]
> havde jeg egentligt tænkt mig den skulle have et kuld hver 18 md frem over

Hej,

Alle opdrættere jeg kender har haft hund i et godt stykke tid, de træner
selv og ved en del om håndtering af hunde, de ved enormt meget om pågældende
race, og først og fremmest, så brænder de for både deres race og for hunde
generelt. Jeg kan ikke se at en opdrætter kan frembringe ordentlige hvalpe
og råde deres hvalpekøbere ordentligt uden at opfylde alt det. Og uden at
producere ordentlige hunde og skabe sig et godt navn, tror jeg ikke man
kommer langt.

Du siger en vens hund kaster 56.000 af sig om året i hvalpe. Jamen hvad
koster det at have hunden? Min hund har sidste år kostet mig i hvert fald
30.000 når jeg medregner kørsel. Hertil vil komme udgifter i forbindelse med
drægtighed og hvalpene. Den store guldgrube tror jeg ikke det kan blive.

Du skal også overveje hvad du vil gøre hvis du står med et antal hvalpe på 8
uger, der ikke er solgt. Kan du klare det?

Mvh
Søren

Fra : Søren & Anita Anders~

Dato : 12-01-08 11:16

> [...]
>
> Du skal også overveje hvad du vil gøre hvis du står med et antal hvalpe på
> 8 uger, der ikke er solgt. Kan du klare det?

Man skal så også lige huske på, at man skal dele med skatte væsnet. Så det
er altså ikke bare hurtige penge til terminen, som Arne skriver.
Ud over skatte væsnet, ja så kræver det altså en del tilladelser fra
myndighederne, politiet, og dyrlæger.

Så det er altså ikke sådan lige noget man springer ud i, uden at tænke sig
om, man skal også udvælge signe avlsdyr, med meget stor omhu, tjække deres
linier bagud, sygdom, temperement, osv.

Mvh
Anita
www.torsted-hundepension
GD opdrætter

Fra : Winnie

Dato : 12-01-08 10:12

"Arne Jørgensen" skrev
> [...]
> havde jeg egentligt tænkt mig den skulle have et kuld hver 18 md frem over

Hej Arne,
Andre har været inde på hvad det at have en hund koster.
Og skal du lave kvalitetshvalpe, skal du til at begynde med, have en rigtig
god tæve. Med mindre du kan få en kontrakt på at tæven er købt til avl (det
er der ikke mange opdrættere der gør!), kan du komme til at stå med en tæve,
der ikke egner sig til avl. Og så har du "bare" en hund - hvilket for de
fleste stadig er dejligt.
Når vi laver et kuld hvalpe, ved vi, at det koster i omegnen af 15.000,- -
og så har vi minimum 5000,- i baghånden til uforudsete udgifter. De 20.000,-
er vel at mærke penge vi skal have råde til at miste, for ingen ved om det
hele går som det skal. Det beløb overstiger måske endda overskuddet fra det
sidste kuld, og så har vi ikke en gang fået løn endnu
Vi har gjort det fordi vi syntes det er sjovt, og for at sætte nogle
ordentlige hunde på markedet.

- Winnie, der mener, at der bør gå en løbetid mellem hver parring!

www.schildknecht.dk - art by schildknecht
www.myspace.com/winnieschildknecht
www.visuell.dk - photos by suell

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-01-08 10:52

> [...]
> jeg er lige flytte på landet og har der med fået noget mere plads
> hvorfor jeg har tænkt mig som en hygge hoppy ville avle katte og

Jeg kan se, at du også har en forespørgsel om forsvarlig katteavl i
kattegruppen.

Hvis du skal avle på 2 perserhunner og en han samtidig med at du vil
avle på hunde, så må du nok hellere have en stor bankkonto i
baghånden, men det har du måske også ?

Jeg kender en opdrætter af hunde og én af katte, og efter hvad de
har fortalt mig, så spinder man altså ikke guld på opdræt, vel at
mærke hvis man vil bevare seriøsiteten. De ofrer faktisk mange penge
på deres hobby og avler aldeles skønne dyr, men indtjeningen er ikke
værd at skrive hjem om. Der skal en stor viden til, for at opdrætte
både hunde og katte, og meget tyder på at du endnu ikke har
erhvervet denne viden, så du vil nok gøre dig selv en meget stor
tjeneste at erhverve denne viden, inden du kaster dig ud i noget der
måske kan ruinere dig, for det er forhåbentlig ikke viljen til at
være seriøs der mangler.

Held og lykke med foretagendet, for det får du meget brug for hvis
du ønsker at være forsvarlig.

Fra : JB

Dato : 12-01-08 11:11

> [...]
> ikke viljen til at være seriøs der mangler.
>
> Held og lykke med foretagendet, for det får du meget brug for hvis du

Du har helt ret Tove.

Jeg har opdrættet hunde i mange år, jeg gør det ikke mere, da jeg som
folkepensionist ikke har råd. Seriøst opdræt koster mange penge. Desværre
tror jeg det bedre kan betale sig at være useriøs og vælge
dyrlægeundersøgelser og udstillinger m.v. fra.

Jeg har også opdrættet racekatte i få år. Det er meget svært og dyrt.
Killinger er sarte, og katte kan få mange sygdomme. Nu har jeg "kun"
kælekatte og hyggehunde.

Men tiden med især hundeopdrættet var en dejlig tid, som jeg ikke ville have
undværet.

Hilsen
Jytte

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-01-08 11:29

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg "kun" kælekatte og hyggehunde.
>
> Men tiden med især hundeopdrættet var en dejlig tid, som jeg ikke

Èn ting er for mit vedkommende stensikker. Jeg ville overhovedet
ikke egne mig til at være opdrætter, for der kom *aldrig* en hvalp
eller killing ud af mit hus, når jeg først havde fået dem, det står
helt fast

Mine børn siger (med et kærligt blik), at jeg ikke skulle have lov
at have dyr, for jeg sørger mig halvt ihjel når de dør, selvom jeg
jo efterhånden burde vide, at når man køber et dyr, så køber man
samtidig sorg - Jeg tror ikke at jeg nogensinde lærer det, for et
liv uden små pelsede venner er da ikke noget liv.

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-01-08 11:32

> Jeg tror ikke at jeg nogensinde lærer det, for et
> liv uden små pelsede venner er da ikke noget liv.

GYYYYS. Hvad var det dog jeg skrev. Jeg mente jo "pelsklædte"
venner.

Fra : pwh

Dato : 12-01-08 11:42

Tove Krieger, skrev:
> "Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse

> GYYYYS. Hvad var det dog jeg skrev. Jeg mente jo "pelsklædte"
> venner.

Vi bærer som sævanligt over med din grammatik Tove

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-01-08 11:48

> Vi bærer som sævanligt over med din grammatik Tove
>
> /Jens

ROFL Og det skulle komme fra dig Jens ? Du er altså bare
herlig. *GGG*

Fra : pwh

Dato : 12-01-08 12:33

Tove Krieger, skrev:

> ROFL Og det skulle komme fra dig Jens ? Du er altså bare
> herlig. *GGG*

Hvad mener du dog Tove, min grammatik og tegnsætning er
altid perfekt

/Jens (som altid fik 13' taller i skolen, så vidt jeg husker)

Fra : Winther

Dato : 12-01-08 17:38

> Hvad mener du dog Tove, min grammatik og tegnsætning er
> altid perfekt
>
> /Jens (som altid fik 13' taller i skolen, så vidt jeg husker)

Præsenilitet, det bliver kun værre..

Fra : Winther

Dato : 12-01-08 17:36

> [...]
> ikke at jeg nogensinde lærer det, for et liv uden små pelsede venner er da

Jeg er bare så enig med dig Tove...

Fra : JB

Dato : 13-01-08 12:02

> [...]
> mig til at være opdrætter, for der kom *aldrig* en hvalp eller killing ud
> af mit hus, når jeg først havde fået dem, det står helt fast

Hej Tove.

Jeg kan fortælle dig, at det er en stor glæde at aflevere en sund og rask og
dejlig hvalp/killing til en familie, der har glædet sig til at få
hvalpen/killingen hjem.
Det er også en stor glæde at følge hvalpen/killinge i dens nye hjem

Vi har stadigvæk forbindelse til hvalpe- og killingekøbere selvom det er 10
år siden, vi havde vores sidste kuld hvalpe. Nogen kommer endda forbi og
viser os deres nye hund.
Så vi har fået mange gode venner på den måde.

Hilsen
Jytte

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-01-08 12:51

> [...]
> havde jeg egentligt tænkt mig den skulle have et kuld hver 18 md frem over

Hej Arne

Kort og godt

Ja.

M.V.H....Benny..

Fra : Hm

Dato : 12-01-08 18:23

"> news:4787c7f5$0$30390$88260bb3@free.teranews.com...

Hej Arne
Jeg syntes det er fint at du har stillet spørgsmålet her i gruppen, og som
du kan læse er det bestemt ikke bare lige ----, syntes også at det er fint,
at du ikke bare vil avler hvalpe bare fordi du tilfældigvis har en tæve og
en hanhund som du syntes er sød og måske oven i købet ikke er af samme
race - som du så bare vil lave det ene kuld på efter det andet - det er i
mine øjne uansvarligt.

Hanne

Fra : R. Ilsøe

Dato : 13-01-08 12:20

"Arne Jørgensen" <xxx@col.org> skrev i en meddelelse

I guder jeg håber du er en troll og ikke mener det her seriøst!

R. Ilsøe

Fra : Kim Christensen

Dato : 13-01-08 13:40

On 13 Jan., 12:19, "R. Ilsøe" <rin...@rinnie.dk> wrote:

> I guder jeg håber du er en troll og ikke mener det her seriøst!

Tja, her i byen åbner den ene tøjbutik efter den anden, selvom
markedet er overmættet. De holder for det meste kun et år, så er det
slut. Alligevel åbner der bare en ny tøjforretning igen, som
også....osv..
Der er nogen der er nødt til selv at erfare at de ikke kan gå på
vandet.

Hilsen Kim