Grand danois - hvad skal man vide inden ?
Fra : Brian

Dato : 10-01-08 19:53

Hejsa

Mine forældre forældre mistede deres Labrador for snart 5 måneder siden, og
er nu ved at være klar til at få hund igen.

De vil gerne have en Grand danois, men er usikre omkring evt. specielle
behov, opdragelse osv. De har været på biblioteket, men de var ikke til
megen hjælp.

Så hvad er der at vide, inden man anskaffer sig en hvalp ?
Evt. links eller forslag til gode bøger, er meget velkomne.

De har "altid" haft hund, men aldrig andet end Labrador.

/Brian

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-01-08 20:03

"Brian" <nej@tak.du> writes:

> De vil gerne have en Grand danois, men er usikre omkring evt. specielle
> behov, opdragelse osv. De har været på biblioteket, men de var ikke til
> megen hjælp.

Man skal huske at de store hunderacer bliver senere voksne end de små,
altså også labrador. Det betyder også at man skal passe godt på deres
led, altså ikke en masse løbetræning, cykling, trapper osv. før den er
udvokset.

> Så hvad er der at vide, inden man anskaffer sig en hvalp ?
> Evt. links eller forslag til gode bøger, er meget velkomne.

Jeg kan anbefale at læse Tøs af Dorrit Willumsen, det er en
skønlitterær bog om livet med en GD-tæve. Jeg tuder altid når jeg
læser slutningen.

Men ellers er det altid en god ide at besøge en udstilling og et par
opdrættere. De fleste hundefolk er mere end glade for at dele ud af
deres oplevelser og erfaringer.

Og så er der jo altid http://www.granddanoisklubben.dk/, hvor man kan
læse en del og finde folk at spørge.

Mvh Trine

Fra : Brian

Dato : 10-01-08 20:31

Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
> altså også labrador. Det betyder også at man skal passe godt på deres
> led, altså ikke en masse løbetræning, cykling, trapper osv. før den er

Jeps, det snakkede de godt om at de fik at vide ved en opdrætter de var ude
ved.

> Jeg kan anbefale at læse Tøs af Dorrit Willumsen, det er en
> skønlitterær bog om livet med en GD-tæve. Jeg tuder altid når jeg
> læser slutningen.

Jeg kan næsten fornemme at hunden dør til sidst i bogen ? Måske ikke den
mest positive indgang til emnet

> Men ellers er det altid en god ide at besøge en udstilling og et par
> opdrættere. De fleste hundefolk er mere end glade for at dele ud af
> deres oplevelser og erfaringer.

Som sagt har de besøgt en enkelt opdrætter, men de savner lidt læsestof.

> Og så er der jo altid http://www.granddanoisklubben.dk/, hvor man kan
> læse en del og finde folk at spørge.

Ahh, jeg må se om jeg kan finde lidt dér, at printe ud til dem - tak skal du
have.

/Brian

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-01-08 10:03

"Brian" <nej@tak.du> writes:

> Jeg kan næsten fornemme at hunden dør til sidst i bogen ? Måske ikke den
> mest positive indgang til emnet

Alle hunde dør og jeg tuder hver gang jeg læser om det. Men hunden i
bogen dør på en rigtig god måde.

Mvh Trine

Fra : Janni & Flemming And~

Dato : 11-01-08 10:06

Kære trine.
Synes det er så en forfædelig måde den stakkels hund dør på.
Falder ned af trappen, hold da på jeg tudede. Den lille bitte stakkel.

Men en god bog om hvor meget man skal passe på med at købe hos de forkerte.
For hun fik da slet ikke det hun havde regnet med.

VH Janni

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-01-08 10:17

"Janni & Flemming Andersen" <great_evita@hund.dk> writes:

> Synes det er så en forfædelig måde den stakkels hund dør på.
> Falder ned af trappen, hold da på jeg tudede. Den lille bitte stakkel.

Ja, men jeg læser det som om at hun var død inden det. Så hun dør bare
lige pludseligt, desværre for toppen af trappen. Gid Siri, må det vare
længe, bare falder død om en dag her hjemme.

Mvh Trine

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-08 20:35

On Thu, 10 Jan 2008 20:02:36 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>altså også labrador. Det betyder også at man skal passe godt på deres
>led, altså ikke en masse løbetræning, cykling, trapper osv. før den er

Kort og godt - en lab bliver aldrig voksen ) Men bortset fra det
skal man være opmærksom, at de store racer ikke må belastes unødigt
pga. knoglebygningens udvikling. Men dermed ikke sagt, den skal pakkes
ind i vat, bare at man skal være opmærksom på, hvis noget kan belaste
hunden.

<...>

>Og så er der jo altid http://www.granddanoisklubben.dk/, hvor man kan
>læse en del og finde folk at spørge.

Lyder som et rigtig godt link at læse .
--
Ivan Madsen
med to OES'ere i huset, som bare er vidunderlige.

Fra : Claus Rathlou

Dato : 10-01-08 20:04

> Så hvad er der at vide, inden man anskaffer sig en hvalp ?
> Evt. links eller forslag til gode bøger, er meget velkomne.
>
> /Brian
Hej Brian
Du eller dine forældre kan kontakte Grand Danois klubben`s bestyrelsen.
tlf. kan du finde på
http://www.granddanoisklubben.dk/klubben/bestyrelsen.htm

Mvh.

Claus

Fra : Brian

Dato : 10-01-08 20:33

Claus Rathlou wrote:

> Du eller dine forældre kan kontakte Grand Danois klubben`s
> bestyrelsen. tlf. kan du finde på
> http://www.granddanoisklubben.dk/klubben/bestyrelsen.htm

Tak skal du have, jeg vil bringe det videre til dem.

/Brian

Fra : Kim Christensen

Dato : 10-01-08 14:44

On 10 Jan., 19:52, "Brian" <n...@tak.du> wrote:

> Så hvad er der at vide, inden man anskaffer sig en hvalp ?
> Evt. links eller forslag til gode bøger, er meget velkomne.

De skal vide at en GD ikke bliver særlig gammel. Deres
gennemsnitslevealder er blandt de laveste overhovedet for hunde. Hos
superkæmper skal man være klar over tidlige tegn på racesygdomme så de
kan behandles inden det udvikler sig for alvor.

Desuden er det en god ide at invitere en voksen hund af slagsen (eller
en anden med tislvarende dimensioner) med ind i hjemmet så man kan se
hvor meget den faktisk fylder, og at en GD hale i modætning til en
Lab. hale ikke logrer under sofabordet men hen over det..... De skal
også se hvor langt et GD hoved kan række ind over køkkenbordet.

Hilsen Kim

Fra : pwh

Dato : 11-01-08 07:37

Kim Christensen, skrev:

> [...]
> Lab. hale ikke logrer under sofabordet men hen over det..... De skal
> også se hvor langt et GD hoved kan række ind over køkkenbordet.

De skal nok også lige værer opmærksomme på hvor meget power der
er i sådan en stor hund. Jeg kender en ældre dame der har en GD tæve,
det har kostet hende en del blå mærker at opdrage den.
Hvis dine forældre er ældre mennesker synes jeg ikke en GD'er
ubetinget er en god iden, så bedre med en fredelig lab igen.

/Jens

Fra : lh

Dato : 11-01-08 08:34

> [...]
> Hvis dine forældre er ældre mennesker synes jeg ikke en GD'er
> ubetinget er en god iden, så bedre med en fredelig lab igen.

Jeg vil tilslutte mig "de sidste". Ved ikke hvor gamle dine forældre er, men
de skal tænke sig godt om inden valget af en GD. De er KÆMPE STORE. Hvordan
er deres boligforhold - har de pladsen til sådan en stor hund - også
indendørs. Jeg kender en der har racen og man skal ikke være sart for at
have sådan en hund indendørs. Den SAVLER, den jeg kender så hun går altid
rundt med et håndklæde og der er savl overalt når hovedet er rystet engang.
Jeg ved også der er snuppet mere end én oksesteg fra køkkenbordet..... det
er jo bare lige ta´selv, når de er så store/høje. Derudover er der så
kræfterne til at holde dem og opdrage dem, træning m.m.
Jeg har selv haft en stor race og var meget glad for den, men selvom jeg
"kun" nærmer mig de 50 så ved jeg også at arme, ryg og hænder IKKE kunne
klare 10 år mere med sådan en stor hund igen.
Som en anden siger, find en de kender og inviter dem i hjemmet og også gerne
gå med sådan en. Hende jeg kender har mere end én gang været slæbt på maven
efter sin fordi hun ikke kunne holde den i bestemte situationer!! En GD er
virkelig en stor hund, men en flot hund! Men man skal virkelig sætte sig ind
i det.

lh

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-01-08 10:15

"lh" <com@comhere.dk> writes:

> [...]
> er jo bare lige ta´selv, når de er så store/høje. Derudover er der så
> kræfterne til at holde dem og opdrage dem, træning m.m.

Nu er det jo en newfoundlænder jeg har mig, men at det er en stor hund
gælder vist begge racer. Vi havde de første tre år Siri i et rækkehus
på 60 kvadratmeter. Det var ikke noget problem. Ja, den savler, men
det er der også mange små hunde der gør.

Og hvad angår at snuppe ting fra køkkenbordet, så er det et spørgsmål
om opdragelse. Selvfølgelig er hunden mere fristet, når stegen står i
øjenhøjde, men hvis ikke man har opdraget hunden ordentligt kan man jo
sætte den et andet sted.

Er en GD godt nok så meget sværere at opdrage end en newf? Siri har
ikke trukket i en snor siden hun var helt lille, så selv med mine
gigtarme har jeg ikke problemer med at gå tur med hende. Mens jeg sad
i kørestol kunne jeg have hende med i snor - da hun først lærte at
kørestolen altså ikke flyttede sig for hende. :)

Og så er der jo ikke alt den pelspleje ved en GD, som jeg synes er den
klare ulempe ved en newf. Jeg overvejer da også om vi skal have en GD,
en irsk ulvehund eller en korthåret Sankt Bernhard næste gang, netop
fordi jeg har svært ved pelsplejen. Men jeg er så forelsket i newfens
skønne sind.

Mvh Trine

Fra : pwh

Dato : 11-01-08 11:13

Trine Kornum Christiansen, skrev:

> [...]
> i kørestol kunne jeg have hende med i snor - da hun først lærte at
> kørestolen altså ikke flyttede sig for hende. :)

Skal ikke gører mig specielt klog på racen, men de par stykker
jeg har mødt har der været meget godt gang i.
Ikke en hund jeg ville anbefale til ældre mennesker,
hvis Brian's forældre da hører til den kategori

/Jens

Fra : lh

Dato : 11-01-08 11:31

> [...]
> jeg har mødt har der været meget godt gang i.
> Ikke en hund jeg ville anbefale til ældre mennesker,
> hvis Brian's forældre da hører til den kategori

Jeg vil sige som Jens, jeg kender ikke racen personligt, men har mødt dem i
to forskellige hjem og jeg har bestemt heller ikke fået en "god" opfattelse
af dem, men det ligger så nok i at de ikke bliver . - eller er blevet
opdraget ordentligt, at det bare er nogen der syntes det er fedt med sådan
stor hund.
For det første den første jeg mødte var aggressiv og den har mere end en
anden hund på samvittigheden, og høns og andet levende af samme art
overlevede ikke hvis den fik fat i den. Det var så også en genbrugshund og
var meget alene hjemme.

Dens sidste jeg mødte hende kendte jeg lidt og ved hun har haft mange, men
hun mødte med den sidste på træningspladsen og her havde hun INTET kontrol
over den. Den savlede helt vildt og jeg mener virkelig VILDT. Alle i dens
nærhed fik en god portion skum/savl og hun sagde selv det var meget
almindeligt og derfor håndklædet der altid var med. Desuden var den også
aggressiv overfor andre hunde og så voldsom overfor de mindre hunde at
trænerne snakkede om at den ikke kunne gå der, da den røg i hovedet på andre
hanhunde og hun kunne så ikke holde den.
Så jeg erkender at det er nok menneskerne her der står bag der ikke har styr
på dette og opdraget ordentligt. Jeg genkender ikke de søde i nævner, og jeg
ville ikke selv havde sådan en, netop ud fra de dårlige erfaringer jeg har
gjort mig.
Men får man den fra hvalp og sætter sig godt ind i tingene, kan acceptere de
fylder en sofa eller det halve gulv (for det gør de jo) så er det jo nok en
hund der kan være lige så god som mange andre. Min erfaring er at jeg syntes
de er voldsomme og "skarpe".
Men jeg ved så også at vores hundetræner har en søn der har tre og han siger
så også at han med de tre har en helt anden positiv opfattelse end den der
mødte op på træningspladsen. Så jo, mon ikke det som de fleste gange er det
der er galt - menneskerne og ikke hundene.

lh

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-01-08 11:54

"lh" <com@comhere.dk> writes:

> [...]
> ville ikke selv havde sådan en, netop ud fra de dårlige erfaringer jeg har

Da jeg nævnte muligheden for en golden retriever for mine
svigerforældre så de helt vantro ud. En golden er i deres øjne
aggressiv, dominerende, krævende og farlig.

Personligt har jeg det lidt på samme måde med schäfere og rottweilere,
fordi jeg har oplevet at de har været aggressive og har angrebet.

Jeg har faktisk også set en enkelt løbsk newf angribe en ung hanhund,
der kom lidt for tæt på, men moralen er jo at man ikke skal dømme en
hel hunderace på en enkelt hunds opførsel. Og i langt de fleste
tilfælde er det jo ikke hunden det er galt med, men ejeren.

Mvh Trine

Fra : lh

Dato : 11-01-08 12:52

> [...]
> hel hunderace på en enkelt hunds opførsel. Og i langt de fleste
> tilfælde er det jo ikke hunden det er galt med, men ejeren.

Min ellers så dejlige newfoundlænder som før omtalt, tålte faktisk ikke
andre tæver - desværre. Hun var ellers god som dagen var lang, har aldrig
knurret af et eneste menneske, håndværkere har kunnet gå ind og har gået og
skrævet over hende fordi hun ikke gad flytte sig m.m.
Men hun havde lige en brist med andre tæver. Det kom omkring 3 års alderen
og jeg fik også at vide hun var meget dominerende over for andre hunde (vi
gik til træning i en periode for at se om vi kunne pille det med hun bed
andre hunde af hende), bla tissede hun som en hanhund, det fik jeg at vide
var fordi hun ville fortælle andre hunde at HUN bestemte dér!

lh

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-01-08 13:01

"lh" <com@comhere.dk> writes:

> Hun var ellers god som dagen var lang, har aldrig knurret af et
> eneste menneske, håndværkere har kunnet gå ind og har gået og
> skrævet over hende fordi hun ikke gad flytte sig m.m.

En RIGTIG newf!

Vi har lært Siri kommandoen "flyt dig". En meget praktisk kommando til
en newf. Det gør bare at jeg flere gange har tænkt at mine forældre
GDH er uopdragen når han ikke flytter sig når han får besked på det.
Men hvordan skal han dog kunne en kommando han ikke har lært? Men han
er ikke større end han kan flyttes!

Mvh Trine

Fra : pwh

Dato : 11-01-08 12:12

lh, skrev:
> Jeg genkender ikke de søde
> i nævner, og jeg ville ikke selv havde sådan en, netop ud fra de
> dårlige erfaringer jeg har gjort mig.

Jeg har så kun mødt søde og rare GD'er, men de har da været
rimeligt aktive/krævende dem jeg har mødt på friland.
Det er det jeg mener med at man skal værer indstillet på
at man altså står med en hund der er ret så stor mens den stadig
er psykisk på hvalpestadiet.
Personligt vil jeg gerne have en GD'er en dag, dejlig race synes jeg.
Den blev valgt fra sidst pgr at den skulle værer legekammerat til Tyson,
og der skulle det altså værer en rimeligt robust hund,
det er ikke mit indtryk at en GD'er er det + at jeg har mange trapper.

/Jens

Fra : Janni & Flemming And~

Dato : 11-01-08 12:41

Hmm tror jeg må have de eneste hunde som er opdragede inden for den race
så.

Går til træning, med mine en gang ugentligt, hele året rundt, fra de er 8
uger gamle.
Har aldrig haft, en af mine hunde som har angrebet en anden hund,
dog mener mange andre racer, at mine skal provekeres og de gerne vil
bestemme.
Men sjovt nok er det altid mine de små hvalpe søger til og vil lege med.
Så længe ejeren af den lille hund er er hystrerisk og lader hundene selv om
at finde ud af det.
Ja så går det rigtig rigtig godt.
Mine løber side om side med hvalpe på 8 uger af racer som, amstaff,
hun var godt nok lille da hun startede, golden, labber, div jagtracer,
D/S gårdhund, boxere osv osv.
Endnu er der aldrig en eneste af disse hunde som har lidt under mines store
størrelse.
Da de er vokset op sammen, søger de tit til mine for at være beskyttet.

Men mine må være unikke, synes jeg også selv.
Men måske er forskellen at jeg ønsker en lydig og rar hund,
som folk trykt kan hilse på, uden de skal være bange for
hopper op eller vælter en. Siger jeg sit jamen så sitter de.
Troede egentlig det var almen lydighed.

Jeg udstiller mine og kender mange GD'er dog mest af den gule slags,
det er måske 5% af dem som savler, bare fordi de skal. Selvfølgelig
når de ser lækker mad, guf eller har drukket, savler de, men er det ikke
normalt for hunde? Ved på de andre farver kan der være problemer med
savlen, pga de har fået avlet for store læber frem.

Spørgsmål til dem som kender folk med grand danois.
Hvilken farve er der tale om??
Som nærvt før er det stor meget stor forskel på hvordan racen er ud fra
farven.
Underligt nok. Men det handler om hvad man har præoriteret under avlen
af de div farver.

Janni

Fra : lh

Dato : 11-01-08 12:57

"Janni & Flemming Andersen" <great_evita@hund.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> farven.
> Underligt nok. Men det handler om hvad man har præoriteret under avlen

De to jeg har kendt ( den ene er død af en mavedrejning) den var mørk/sort
med hvidt tror jeg. Den sidste på træningspladen var helt sort eller meget
mørkebrun uden striber.

lh

Fra : Janni & Flemming And~

Dato : 11-01-08 13:05

> [...]
> med hvidt tror jeg. Den sidste på træningspladen var helt sort eller meget

Gd findes i 5 farver
gul - brunlig farve alt fra lys til mørk gul.
Tigerstribet - gul grundfarve og med tydelige sortestriber
Harlekin - også kaldet broget. hvis med sorte prikker, og kan også forekomme
med blå prikker
pga blanding af farverne.
Sort - sort med tit hvidt bryst eller og hvide ben (piebald)
Blå - en grå farve

Den første du nævner er nok en sort.
Den anden er nok ikke helt ren men kan være svært at se for alm
mennesker
Men begge fra den katogori som er kendt for at være vildere
end de gule/stribede.

Fra : pwh

Dato : 11-01-08 13:17

Janni & Flemming Andersen, skrev:

> [...]
> fra farven.
> Underligt nok. Men det handler om hvad man har præoriteret under avlen

Den GD'er jeg kender bedst og har fulgt fra hvalp af er en gul tæve.
Det er en dame på ca 70 år der har den (hun har altid haft GD'er),
og hun har da rent fysisk haft sit at se til med at opdrage den.
Den er dog nu 2 år gammel yderst velfungerende som jeg ser det.

Ps.
Janni, kan du ikke som os andre svarer under indlægget,
ellers er det som at læse en bog baglæns

/Jens

Fra : Claus Rathlou

Dato : 11-01-08 14:07

> [...]
> farven.
> Underligt nok. Men det handler om hvad man har præoriteret under avlen

Hvis du udstillede i Tyskland, og andre steder syd for grænsen, vil du
se at hundene er kraftigere i bygning. Hovedet er væsentligt større og
med mere læbe og det gælder alle farver. Det er ikke ualmindeligt at
møde tæver med hoveder som er på samme størrelse som en hanhunds.

Mvh.

Claus

Fra : Janni & Flemming And~

Dato : 11-01-08 11:11

Jeg synes de er rimelige at opdrage på, de en en smule langsomme til at
forstå.
Dog er tæverne nemmere end drengene. Men har de først lært det, glemmer
de det aldrig.
Jeg har skrevet en artikkel til vores grand danois blad lige præcis ang
lydighed og GD. Hvor jeg forklarer hvordan det er gået med alle vores.
Har været den heldige ejer af Diva som både havde bestået med 1 præmie DKK
lydighedsprøve 1 og 2 plus hun blev kredsmester i prøve 1.

Når jeg går tur, om jeg havde før 4 eller som nu 3 stk, foregår det i en
hånd, hvor jeg går med alle tre samtidigt.
Der er ingen problemer der. Havde det været en svær race med opdragelse,
savlen,
stjælen af borde og temperament havde vi aldrig valgt at få 4 stk.
Hvis man kigger efter har de fleste med GD i hjemmet tit mere end en.
Vil tror det er pga deres rolige sind og deres herlige måde af være på.

Min søster har en labrador, hun fylder mere i hjemmet end mine.
Menes i form af mine lægger sig som regel, imens den lille hun fiser
rundt for at skal kæles, nusses, snuse osv.
Men hun er da også klart en herlig hund, bare ikke en type hund til os.

Janni

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 11-01-08 11:29

> [...]

> rundt for at skal kæles, nusses, snuse osv.
> Men hun er da også klart en herlig hund, bare ikke en type hund til os.

Det var lige præcis det jeg hæftede mig ved, første gang jeg var i Jeres
hjem for at hilse på flokken, for godt nok er de store, men når de først har
hilst på, så mærker man ikke meget til dem.
Selv Anton, som var hvalp og en fjollerøv, han var da meget roligere end
mine krudtugler.
Jeg husker tydeligt min datters reaktion..GG.. wow for en flok ponyer.. Hun
har stort set ikke ævlet om andet siden og ville jo frygtelig gerne have en
"Diva", eller en Anton som er så blæverblød.. (-;
Mine boxere feks. "fylder" meget mere, selv om begge mine er ret rolige
indendøre, det har selvf.også noget at gøre med opdragelsen, jeg gider ikke
at de farer rundt og vælter det hele, hvad de snildt kunne gøre hvis de er i
de humør.

Mvh. Marie

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-01-08 20:44

On Fri, 11 Jan 2008 08:33:45 +0100, "lh" <com@comhere.dk> wrote:

>Jeg vil tilslutte mig "de sidste". Ved ikke hvor gamle dine forældre er, men
>de skal tænke sig godt om inden valget af en GD. De er KÆMPE STORE.

Rigtigt - og meget stærke. Den er en fordel at kunne holde igen hvis
der er noget den gerne vil. De er også store OG stærke som hvalpe
inden de når at lære alt hvad en dygtig voksen GD skal kunne, som
f.ex. ikke at trække.

> [...]
>rundt med et håndklæde og der er savl overalt når hovedet er rystet engang.

Vores savler faktisk slet ikke. Udover, meget normalt, hvis hun får et
trip over en eller anden godbid.

>Jeg ved også der er snuppet mere end én oksesteg fra køkkenbordet..... det
>er jo bare lige ta´selv, når de er så store/høje. Derudover er der så
>kræfterne til at holde dem og opdrage dem, træning m.m.

Yes... Det har kostet os et par rugbrød... Man skal bestemt tænke over
hvad man lader stå i bare nogenlunde nå-højde.

>efter sin fordi hun ikke kunne holde den i bestemte situationer!! En GD er
>virkelig en stor hund, men en flot hund!

De er også uendelig tålmodige, godmodige, ikke særlig motionskrævende,
rigtig gode vagthunde og i det hele taget dejlige. Men man skal have
pladsen til dem, klart. I øvrigt er tæverne en hel del mindre end
hannerne.

Kig også lidt her... http://www.danesonline.com/archives.htm

Og så er der vores Simba: http://www.landligt.dk/sverige/hundeleg.htm
med hendes allerdejligste sambo Sif.

** Lars

Fra : Brian

Dato : 11-01-08 11:49

pwh wrote:
> Kim Christensen, skrev:

Jeg ved ikke lige hvad der er gået galt, men jeg kan ikke se Kim's svar
direkte, så det bliver på denne måde.

Det med alderen er de opmærksomme på.

Fascination af racen kom netop ved at et vennepar af dem, havde deres Grand
danois med på et lille visit.

> [...]
> Hvis dine forældre er ældre mennesker synes jeg ikke en GD'er
> ubetinget er en god iden, så bedre med en fredelig lab igen.

Nu skal man jo passe på med, hvordan man definerer ældre mennesker

De er i slut 40'erne/start 50'erne, så jeg tror ikke helbredet vil være en
hindring.

/Brian

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 11-01-08 12:05

Nu skal man jo passe på med, hvordan man definerer ældre mennesker

> De er i slut 40'erne/start 50'erne, så jeg tror ikke helbredet vil være en
> hindring.
>
> /Brian

Nej mon - jeg er snart 68, men går da to timelange ture med mine to hunde
dagligt, og går også til træning med den yngste, så det...

mvh Anelise

Fra : lh

Dato : 11-01-08 13:01

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nej mon - jeg er snart 68, men går da to timelange ture med mine to hunde
> dagligt, og går også til træning med den yngste, så det...

Ikke altid et spørgsmål om alder alene. Som jeg har skrevet før, er jeg nær
de 50, men har problemer med skuldre, ryg, arme og hænder. Og derfor ved jeg
at jeg ikke har kræfter til at bakse med en stor tung hund mere. Men lange
gåture og træning og hvad man nu gør med hunde, det gør jeg da. Jeg syntes
det vigtigste er man ser på sig selv og vurdere hvad det er man gerne vil
have af hunderace, som passer til én både fysiks og psykisk.

lh

Fra : pwh

Dato : 11-01-08 13:23

lh, skrev:

> Jeg syntes det vigtigste er man ser på sig selv og
> vurdere hvad det er man gerne vil have af hunderace, som passer til
> én både fysiks og psykisk.

Helt enig, mit indtryk er at for mange mennesker vælger hunden
ud fra dens udseende, self skal man kunne holde ud at se på den,
men det er i mine øjne ikke det primære.
Dog er jeg ikke selv til de helt langpelsede (max som en Schæfer),
men udvalget af racer der ikke er det er heldigvis også stort

/Jens (med 1 kortpelset tæve og 1 semilanghåret hanhund)

Fra : Anette

Dato : 12-01-08 00:02

lh wrote:
> Jeg syntes det vigtigste er man ser på sig selv og
> vurdere hvad det er man gerne vil have af hunderace, som passer til
> én både fysiks og psykisk.

Enig - og så samtidig huske at hunden bliver 10 rå eller mere...om man selv
magter hunden om 10 år?

Ikke en nemt valg hvis man har forelsket sig i en bestemt race, men af samme
grund har jeg fravalgt border collier.
Jeg synes stadig det er jordens lækreste hunde, men jeg magter ikke den
motions- og aktiveríngmængde, en border har brug for, om bare 10 år
Så går det lidt nemmere med mine mellemstore langhårede ....eller en OES
eller...... ))))))))))

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 12-01-08 10:54

On Sat, 12 Jan 2008 00:02:29 +0100, "Anette" <abc@def.es> wrote:

> [...]
>magter hunden om 10 år?
>
>Ikke en nemt valg hvis man har forelsket sig i en bestemt race, men af samme

Det er så fordelen ved en GD, de første 2-3 år er de nogen værre
krudtugler, men når de kommer op i alderen (Simba er 7 år) bliver de
bestemt meget mere rolige og er bestemt ikke (langt fra) de mest
motionskrævende hunde der findes.

** Lars

Fra : pwh

Dato : 11-01-08 12:18

Brian, skrev:

> Nu skal man jo passe på med, hvordan man definerer ældre mennesker

Jeg skrev også hvis de var ældre, min egen Far er 70 år,
ham ville jeg ikke anbefale en GD'er

> De er i slut 40'erne/start 50'erne, så jeg tror ikke helbredet vil
> være en hindring.

Ok, så burde der ikke værer nogle probs i den retning.
Jeg kunne selv finde på at få en GD'er næste gang når mine
Labblandinger ikke lever mere, og der vil jeg værer start 50'erne.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 11-01-08 09:44

> [...]
> Evt. links eller forslag til gode bøger, er meget velkomne.
>
> De har "altid" haft hund, men aldrig andet end Labrador.

Jeg kan kun tilslutte mig at anbefalingerne om at besøge nogle gode
opdrættere og se hundene i deres hjemlige miljø, en ting er at se hundene på
en udstilling, og en ting er at se hvordan de "i virkeligheden" er, altså i
deres hjemlige rammer.

Jeg er også meget lun på racen, og specielt efter at have lært en sød pige
at kende, som har hele 4 af slagsen.
Den lille flok hun har, er noget af det mest velopdragne jeg nogen sinde har
set. Jo, de fylder da i landskabet, men er også ret rolige.

Jeg kan prøve at skubbe lidt til hende, så måske hun vil komme på banen med
nogle råd til dig.

Mvh. Marie

Fra : Janni & Flemming And~

Dato : 11-01-08 10:01

Hej Brian.
Det er så mig som er den søde pige, med den lille flok GD'er som
Maria-louise skriver om.
Jeg har lidt svært ved at tilslutte mig de forskellige råd du har fået.
Da jeg ikke genkender problemer med halerne, savlen, sofabordet, og
køkkenbordet.
Specielt er det voldsomt misforstået at en grand danois kræver plads!

Men hvis i vil have en seriøs snak, og evt henvisninger til nogle opdrætter
jeg kan stå inden for. Er i meget velkomne til at kontakte mig
På mail great_evita@hund.dk eller 56481818.

Har en masse billeder på min hp, hvor i kan se hvor fredelig en GD er i
hjemmet.
Se disse på www.great-evita.dk

Jeg synes det er en meget nem race, har nu 3 stk. Men den 4 skulle være på
vej.
Mine har deres egen sofa, som de bruger det meste af døgnet, imens man hører
en sagte snorken.
Temperament og aktivitet hænger meegt sammen med farven af racen.
Sort og harlekin kan godt være som nogle af brugerne skriver.
Hvor den gule og stribede, er mere lad, dæmpet og finder tit ro i sig selv.
Men mere om dette hvis i kontakter mig.

VH Janni

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 11-01-08 10:42

> Jeg synes det er en meget nem race, har nu 3 stk. Men den 4 skulle være på
> vej.

det er rigtigt, jeg havde den forgangne Diva med, da jeg skrev, hende kan
man jo ikke sådan lige glemme..

Mvh. Marie

Fra : Brian

Dato : 11-01-08 11:58

Janni & Flemming Andersen wrote:
> [...]
> køkkenbordet.
> Specielt er det voldsomt misforstået at en grand danois kræver plads!

Jeg kunne forestille mig at den slags ligger i opdragelsen ?

> Men hvis i vil have en seriøs snak, og evt henvisninger til nogle
> opdrætter jeg kan stå inden for. Er i meget velkomne til at kontakte
> mig På mail great_evita@hund.dk eller 56481818.

Mange tak, jeg vil bringe dit tlf. nummer samt indlæg videre til dem.

/Brian

Fra : Janni & Flemming And~

Dato : 11-01-08 13:15

Brian.
Det lyder fint.
Som du nok kan læse er der stor forskel på farve og dens være måde.
Derfor skal de finde ud af hvad farve de ønsker, og hvor aktiv hund de vil
have.
Nu er det hundevandte mennesker og de har GD kendere i sin omgangskreds.
Så er sikker på det nok skulle gå for dem, hvis det er sådan en hund de
vælger.

Janni

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-01-08 13:07

> [...]
> Evt. links eller forslag til gode bøger, er meget velkomne.
>
> De har "altid" haft hund, men aldrig andet end Labrador.

Hej Brian

At den på et tidspunkt, kan give et solidt rap i rumpen med halen

Den bør have plads til at logre, uden at slå halen til blods...

At den inden længe, kan se din aftensmad, når den står på bordet

At den bliver en pragtfuld ( lille ) vovhund.

M.V.H....Benny..

Fra : Søren & Anita Anders~

Dato : 11-01-08 15:21

> [...]
> Evt. links eller forslag til gode bøger, er meget velkomne.
>
> De har "altid" haft hund, men aldrig andet end Labrador.

Hejsa Brian

Vi er opdrættere af Grand Danois
Er der noget du / i vil vide om racen, ja så ring endelig.
Vi har pt. et kuld hvalpe der er klar til at flytte hjemme fra d.4-2-2008
Der er mange ting man skal huske at kikke efter når man køber hund, uanset
race.
Husk køb kun fra en godkendt kennel (rigtig mange) er ikke godkendt, det er
nemlig ikke nok kun at have en kennel mærke.
Vores kennel er godkendt, af myndighederne, og vi har fast politi og dyrlæge
kontrol.
Husk også det er vigtig i forhold til garantien på hvalpen, at du køber et
sted, hvor der medfølger en moms kvitering, det stiller dig bedre med hensyn
til garantien end hvis du køber hos privat.
Køb ALDRIG et sted hvor du ikke har mulighed for at møde forældre dyerne og
aller helst hvor du kan møde dem flere gange, du skal være 100% sikker på at
du får en hvalp der er (stue opdræt) altså hvor der er mennesker omkring dem
hele tiden.
Håber det gav dig lidt svar, ellers er du meget velkommen til at ringe.

Med venlig hilsen
Torsted Hundepension
v./ Søren & Anita Andersen
Grønbjergvej 3
6980 Tim
tlf:97333861
www.torsted-hundepension.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-01-08 15:23

"Søren & Anita Andersen" <info@torsted-hundepension.dk> writes:

> [...]
> du får en hvalp der er (stue opdræt) altså hvor der er mennesker omkring dem

Det er ikke altid det er muligt at møde faderen. Hvis han nu f.eks.
bor i Holland. Men spørg ind til hvorfor man har valgt at sætte de to
forældredyr sammen og hvordan faderen er. Moderen skal man altid møde!

Mvh Trine

Fra : Søren & Anita Anders~

Dato : 11-01-08 15:31

> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde

Naturligvis Trine

Men det jeg mener er at det er MEGET vigtig at følge hvalpen fra starten og
derved også forældrene, hvis man ikke må møde tæven, så vend om og find en
anden opdrætter.

mvh
Søren

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-01-08 20:04

> [...]

> derved også forældrene, hvis man ikke må møde tæven, så vend om og find en

Absolut. Og synes de man spørger for meget, så vend også om. En
fornuftig opdrætter stiller mange spørgsmål til potentielle købere og
bør også være klar til at afvise folk. Og på samme måde bør de være
glade for en interesseret og videbegærlig køber.

Mvh Trine

Fra : Søren & Anita Anders~

Dato : 11-01-08 20:14

> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde

Nemlig, desværre er det sådan at rigtig mange hvalpe køber er overladt til
sig selv når de først har fået hvalpen med hjem, der skal være service, og
man bør altid kunne kontakte opdrætteren med diverse spørgsmål.
Naturligvis skal opdrætteren også stille spørgsmål og sikre sig så godt man
nu kan imod "dårlige" hvalpekøber, men det kan være svært at gennemskue
nogle gange, desværre.

mvh
Søren

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-01-08 20:26

> [...]

> sig selv når de først har fået hvalpen med hjem, der skal være service, og
> man bør altid kunne kontakte opdrætteren med diverse spørgsmål.

Vi har været heldige med vores valg op opdrætter: En god og
velsocialiseret hvalp og nu hvor hun er 3 1/2 er der stadig fuld
service. Servicen inkluderer rådgivning, pasning og pelspleje - mod en
beskeden betaling, naturligvis.

Det er slet ikke så ringe endda.

Egentlig ville vi bare besøge en opdrætter og se hundene, på det
tidspunkt havde jeg ikke mødt en newf sådan ordentligt, men da vi så
vilkårene og snakkede med opdrætterne, var vi ikke i tvivl om at det
var et godt sted at få sin hvalp fra. Og vi har da heller ikke et
øjeblik fortrudt.

Mvh Trine

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-01-08 17:04

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> De vil gerne have en Grand danois, men er usikre omkring evt. specielle
> behov, opdragelse osv. De har været på biblioteket, men de var ikke til

Jeg har haft 2. De blev begge lige omkring 9 år gammel, måtte aflives pga.
nyreproblemer samt hofteproblemer.

> Så hvad er der at vide, inden man anskaffer sig en hvalp ?

Vi havde vores den ene samtidig med små børn. Det gik skide godt. Psykisk er
de ikke så stærke, så man skal være ekstra søde ved dem, når de skal lære
noget eller opdrages.

De er også meget dumme og bange. Der er blevet trukket på smilebåndet mange
gange af dem. Men man skal ikke grine af dem, det forstår de godt.

--
Per
Bison Frise