Golden og hofter?
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 04-01-08 11:28

Jeg troede, at hoftedysplasi var arveligt. Nu har jeg lige talt med en
pige, som havde en Golden med fine papirer, hvor der ikke fremgik noget
hoftevrøvl hos forældrene eller noget - alligevel har hendes hund
hoftedysplasi i temmelig heftig grad.
Har jeg misforstået et eller andet?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 04-01-08 11:45

"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> pige, som havde en Golden med fine papirer, hvor der ikke fremgik noget
> hoftevrøvl hos forældrene eller noget - alligevel har hendes hund

HD kan både være arveligt og miljøfremkaldt.
forkert fodring eller overfodring kan være udløsende, forkert motionering af
en ikke udviklet hund, overbelastning, mange trapper m.m, der kan være flere
årsager.
jeg har ledt efter en rigtig god og nyere artikel omkring netop HD og
arvelighed/miljø mener det var i et hundeblad, "boxeren" tror jeg faktisk,
men kan ikke lige hitte den pt.
men her står lidt her
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=482/sprog=1/grp=3/menu=9/
prøv at søg lidt på det, så er der garanteret andre bedre artikler der går
lidt i dybden.

Mvh. Marie

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 04-01-08 12:04

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:477e0e2d$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> prøv at søg lidt på det, så er der garanteret andre bedre artikler der går

Hej Benedikte

her kan du finde flere artikler om emnet:

http://www.netdyredoktor.dk/sw488.asp?lsearchdataid=472815

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Winther

Dato : 04-01-08 12:16

> [...]
> pige, som havde en Golden med fine papirer, hvor der ikke fremgik noget
> hoftevrøvl hos forældrene eller noget - alligevel har hendes hund

Fordi forældredyrene ikke har HD så kan du ikke se om de måske var de eneste
i deres kuld som måske var HD fri og hvor mange i afstamningen der er ramt.
Hvis hunden har DKK stambog burde det være mulig at finde HD index som giver
et pænt billede af, om der er stor avlsmæssig disposition

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 04-01-08 12:49

Benedikte Brisson skrev:
> [...]
> pige, som havde en Golden med fine papirer, hvor der ikke fremgik noget
> hoftevrøvl hos forældrene eller noget - alligevel har hendes hund

Jeg takker for svar. Og skal nok huske at rådføre mig med gruppen, når
sådan en lille gul sag skal til at flytte ind.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 04-01-08 22:09

HD er arveligt, i hvert fald om hunden er disponeret for at få HD, men
derudover betyder hundens opvækst (foder og motion) også en del for om
hunden udvikler HD.

HD nedarves dog ikke på en simpel måde, så man kan ikke sige at blot fordi
forældrene er fri at så er der ingen af hvalpene som får HD, det er desværre
noget mere kompliceret end som så.

Det som er vigtigt er at se på frekvensen af HD i afstamningen (altså halv-
og helsøskende, forældre, forældres halv- og helsøskende osv. osv.).

Hvis der er en lav frekvens af HD i afstamningen, så vil en given hund også
nedarve en lav frekvens af HD (men altså ikke nødvendigvis 100% HD-frie
afkom). Er der en høj frekvens af HD er der stor risiko for at hunden
nedarver en stor frekvens af HD til afkommet også selvom den selv er fri for
HD.

Så hele afstamningen er meget, meget vigtig når man skal minimere risikoen
for at få en hund med HD, IKKE blot forældrenes status.

Det samme er for øvrigt gældende for albueproblemer.

MVH

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com