Opkast i bilen :-(
Fra : Therese

Dato : 16-01-08 21:23

Er der nogen her, der ved hvordan man fjerner lugten af opkast fra et
bilsæde?
Jeg har skrubbet og skuret med rengøringsmiddel-skum så sædet var
gennemblødt, men nu 2 mdr. senere lugter det altså stadig lidt af opkast i
bilen.

Therese
www.elverdalen.dk
Fjern slet i min mailadresse

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-01-08 21:29

"Therese" <therese42@elverdalenslet.dk> writes:

> Er der nogen her, der ved hvordan man fjerner lugten af opkast fra et
> bilsæde?

Jeg ved det ikke, men måske med noget rodalon?

Mvh Trine

Fra : Therese

Dato : 16-01-08 21:44

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg ved det ikke, men måske med noget rodalon?

Har faktisk Rodalon, men blev af en eller anden frarådet det, da det ikke
skulle tage bræklugten. Tror nu jeg prøver alligevel. Det kan da ikke skade
noget.

Andre forslag er dog stadig velkomne.

Fra : Sabina H.

Dato : 17-01-08 10:32

"Therese" <therese42@elverdalenslet.dk> wrote in message

> Har faktisk Rodalon, men blev af en eller anden frarådet det, da det ikke
> skulle tage bræklugten. Tror nu jeg prøver alligevel. Det kan da ikke
> skade noget.
>
> Andre forslag er dog stadig velkomne.

det vigtigste med rodalon er at du skal "skylle" det af bagefter....

så gennemvæd med rodalon, vent den anbefalede tid, sug op, og gennemvæd med
vand, sug op, og gentag så længe det er nødvendigt ;)

alternativt kan du hive sæderne ud af bilen, og lade dem stå og tørre.....

--
Knus,
Sabina

Fra : Therese

Dato : 19-01-08 20:56

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev i meddelelsen >
> det vigtigste med rodalon er at du skal "skylle" det af bagefter....
Hvorfor skal man skylle bagefter?
Hvis jeg læser den artikel fra ask-alex, der blev linket til et andet sted i
tråden står der ikke noget om dette...

> alternativt kan du hive sæderne ud af bilen, og lade dem stå og tørre.....
Jeg har ingen idé om hvordan man får hevet et bagsæde ud af en bil og det
sker heller ikke

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 19-01-08 21:06

Therese wrote:
> Jeg har ingen idé om hvordan man får hevet et bagsæde ud af en bil og
> det sker heller ikke

man skruer det af de beslag det er monteret på... og det er da meget nemmere
at rengøre når det ikke er inde i bilen...

Rasmus

Fra : Sabina H.

Dato : 19-01-08 21:42

> Hvorfor skal man skylle bagefter?
> Hvis jeg læser den artikel fra ask-alex, der blev linket til et andet sted
> i tråden står der ikke noget om dette...

læs på flasken med rodalon....
feks her:
http://rodalon.dk/da/pages/Tekstiler__m__bler__t__pper_mm_/index.html

citat:
Møbler

Stofmøbler: Påfør Rodalon Indendørs i en 1:10 opløsning med en klud eller
børste og lad opløsningen virke i ca. 30 minutter. Rens efter med rent vand.
Vær omhyggelig med, at stoffet bliver gennemtørt efter behandlingen.
citat slut

hvorfor angives ikke, men pricippet er vel meget fint.... rodalon er som jeg
opfatter det ikke beregnet til at camuflere, men fjerne dårlig lugt, dermed
er det heller meningen at det skal blive på tekstilerne for at have en
virkning...

> Jeg har ingen idé om hvordan man får hevet et bagsæde ud af en bil og det
> sker heller ikke

det er somregel muligt.... jeg er sikker på at med lidt manuallæsning eller
hands on undersøgelse, skulle du nok finde ud af det, hvis det skulle blive
nødvendigt....

--
Knus,
Sabina

Fra : Sabina H.

Dato : 19-01-08 21:43

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> wrote in message

> det er somregel muligt.... jeg er sikker på at med lidt manuallæsning
> eller hands on undersøgelse, skulle du nok finde ud af det, hvis det
> skulle blive nødvendigt....

hov*G* glemte at jeg ville sige, at det kan være nødvendigt helt at
gennemvæde sædet, hvis bakterierne der skaber lugten er trængt dybt ned i
skummet inden i sædet... og dermed kan det være nødvendigt at hive dem ud af
bilen....
--
Knus,
Sabina

Fra : Thomas Corell

Dato : 20-01-08 08:54

Sabina H. wrote:

> [...]
> Møbler
>
> Stofmøbler: Påfør Rodalon Indendørs i en 1:10 opløsning med en klud eller

Bemærk også at der er to udgaver, en indendørs og udendørs. Så vidt jeg
ved er forskellen blot koncentrationen, 5% hhv. 9%. På den side der
henvises til kan man se dem begge oppe til venstre, med rød og grøn
stribe på etiketten. Jeg går ud fra at der i dette tilfælde skal bruges
indendørs.

--
Don't waste space

Fra : Frøken Jensen

Dato : 16-01-08 21:24

On 16/01/08 21:22, in article 478e67c3$0$90269$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]

> Jeg har skrubbet og skuret med rengøringsmiddel-skum så sædet var
> gennemblødt, men nu 2 mdr. senere lugter det altså stadig lidt af opkast i

Jeg ville prøve med Rodalon. (Kan bl.a. købes i Silvan)

Fra : Tina.

Dato : 16-01-08 22:00

"Therese" <therese42@elverdalenslet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har skrubbet og skuret med rengøringsmiddel-skum så sædet var
> gennemblødt, men nu 2 mdr. senere lugter det altså stadig lidt af opkast i

Hos Bilexperten kam man købe nogle "dufterat" - små rat, til at hænge op i
bilen. Ifølge min bror, klarer sådan et dufterat snildt to brækunger i
bilen.

- Tina

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-01-08 23:56

Tina. wrote:

> Hos Bilexperten kam man købe nogle "dufterat" - små rat, til at hænge
> op i bilen. Ifølge min bror, klarer sådan et dufterat snildt to
> brækunger i bilen.

er det dem der er så meget parfume i at nogle reagerer ved at holde op med
at trække vejret?? lad os bare få flere af dem i bilerne... pyt med de
nærmest tigger kroppen om at udvikle parfumeallergi når bare de dufter
godt...

Rasmus

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 16-01-08 22:47

> [...]
> Jeg har skrubbet og skuret med rengøringsmiddel-skum så sædet var
> gennemblødt, men nu 2 mdr. senere lugter det altså stadig lidt af opkast i

Ikke for at være lyseslukker, men hvis ikke Rodalon kan klare opgaven, så
tror jeg ikke der er noget der kan.
Vi havde en gang en læderhjørnesofa, som vores hund desværre kom til at
brække sig i, en gang den var alene hjemme - så det var trukket godt ind i
sofaen da det blev opdaget.
Vi prøvede alt - gode råd - vidundermidler osv osv.....
Resultatet blev desværre at den ene fløj af hjørnesofen blev kørt på
lodseren, og hjørnesofaen omdannet til en 3 personers enkeltsofa....

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Therese

Dato : 16-01-08 23:08

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Ikke for at være lyseslukker, men hvis ikke Rodalon kan klare opgaven, så
> tror jeg ikke der er noget der kan.

Den får noget Rodalon
Der kommer i hvert fald ingen duftdimser op og hænge i forruden

Fra : Frøken Jensen

Dato : 16-01-08 23:45

On 16/01/08 23:08, in article 478e8082$0$90265$14726298@news.sunsite.dk,
"Therese" <therese42@elverdalenslet.dk> wrote:

> "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Den får noget Rodalon
> Der kommer i hvert fald ingen duftdimser op og hænge i forruden

Jeg har også en fornemmelse af, at de afgiver en hel del knap så sunde
stoffer, som de hænger der og dingler, så det er sikkert et klogt valg.
Håber det lykkes :)

Fra : Bettina Hansen

Dato : 17-01-08 09:19

Therese wrote:
> [...]
> Jeg har skrubbet og skuret med rengøringsmiddel-skum så sædet var
> gennemblødt, men nu 2 mdr. senere lugter det altså stadig lidt af opkast

Rodalon skulle ifølge
http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?id=8167 bl.a. være velegnet
til at fjerne lugt fra opkast på bilsæder.
Vær opmærksom på at virkningen af Rodalons virkning ophæves af sæbe så
når dine sæder har været søbet ind i sæbe som du beskriver, kan det godt
være at du skal prøve et par gange med Rodalon før du opnår virkning (du
kan evt. bruge rent vand de første par gange for at fjerne sæberesterne).

Mvh Bettina

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-08 22:24

Therese wrote:
> Er der nogen her, der ved hvordan man fjerner lugten af opkast fra et
> bilsæde?

Ring og spørg en taxa-chauffør. _Han_ ved det.

--
Michael

Brugt pige- og drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/boernetoej
25% rabat på tøjbestillinger over kr. 300.-

Fra : Thomas Corell

Dato : 18-01-08 09:05

Trekroner wrote:

> Ring og spørg en taxa-chauffør. _Han_ ved det.

Han vil sige http://www.tidycar.dk/Default.aspx?ID=7

Hvorfor tror i han bliver så ked af det, når der kommer bræk i bilen ?

Det er ikke kun fordi han ikke kan tjene flere penge den dag, det er
fordi det er sindsygt dyrt at få alt væk. Det værste tilfælde jeg hørte
om var det røget op i forruden og ned i ventilationsanlægget. Den
rengøring kostede over 2500,-.

Kunden vil normalt ikke betale, men de færeste tænker over at de som
regel er dækket af deres indbosforsikring (ansvar).

--
Don't waste space

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-01-08 09:37

Thomas Corell <nospamplease@corell.dk> writes:

> Kunden vil normalt ikke betale, men de færeste tænker over at de som
> regel er dækket af deres indbosforsikring (ansvar).

Som typisk ikke dækker, hvis man er fuld.

Vores ansvarsforsikring dækker ikke:
"Ansvar for skader forvoldt som selvforskyldt beruselse eller
selvforskyldt påvirkning af narkotika - og dette skadevolders
sindstilstand."

Og mon ikke de fleste opkastsituationer i en taxa skyldes
selvforskyldt beruselse? Og gad vide om man kan undskylde sig med
gruppepres, hvis det kommer der til?

Mvh Trine