Hader at få tøj på
Fra : sms

Dato : 07-01-08 21:39

Hej

Vi har en datter på snart 5år som simpelthen hader at få tøj på, det gælder
både alm. tøj og overtøj og sko.
Inden hun skal have det på begynder hun at græde og mens hun tager det på
bliver hun mere og mere ked af det og vred.
Vi har prøvet både at være rolige og prøve at hjælpe hende, hvilket hun ikke
vil have, og skældt hende ud, men det fortsætter desværre.

Vi vil blot høre om i har nogle gode råd til hvordan vi kan takle det.

På forhånd tak for svar

Nielsen

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 07-01-08 22:01

sms skrev:
> [...]
> ikke vil have, og skældt hende ud, men det fortsætter desværre.
>
> Vi vil blot høre om i har nogle gode råd til hvordan vi kan takle det.

Jeg har ikke tryllerådet, men jeg tænker da på, om hun er overfølsom
over for enten vaskepulver eller skyllemiddel?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Brian K

Dato : 07-01-08 22:07

"sms" <smsFJERN@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke vil have, og skældt hende ud, men det fortsætter desværre.
>
> Vi vil blot høre om i har nogle gode råd til hvordan vi kan takle det.

En mulighed var jo at lade hende få sin vilje! (sørg lige for at have tørt
tøj med, så i kan give hende tørt tøj på når i når frem til destinationen
(meningen er naturligvis at hun lærer at "ups... det er vist en ret god ide
at få tøj og sko på før jeg går nogen steder).

Hvis det er det at hun skal forlade hjemmet der er problemet (og altså ikke
at det er det at hun skal have tøj på for at gå ud) - så virker ovenstående
opskrift ikke

(ovenstående råd skal naturligvis ikke bruges hvis i har 5 km gåtur til
destinationen - så er det jo børnemishandling - alternativt vil hun nok
efter 100 - 200 meter indse at "hun tog fejl" og man kan jo så efter 100 -
200 meter sige "syntes du ikke at det ville være en god ide hvis vi gik hjem
og fik tørt og varmt tøj på?"). Det vigtige er naturligvis at i ikke
"hovere" og siger "kan du se hvad jeg sagde, etc" - men blot hjælper hende i
varmt og tørt tøj når hun indser at det er nødvendigt med tøj og sko når man
går udenfor i januar mdr.

mvh
brian

Fra : Torben

Dato : 07-01-08 22:23

"Brian K" <spam@noway.dk> wrote in message

> [...]
> (meningen er naturligvis at hun lærer at "ups... det er vist en ret god
> ide at få tøj og sko på før jeg går nogen steder).

Jeps, det har jeg praktiseret med vores ældste - ud i bilen og ned i
børnehaven i nattøj.

Det var ikke sjovt for hende, og hun foreslog selv at vi vendte om og fik
tøj på *inden* at vi steg ud af bilen for at gå ind til de andre børn.

Problemerne gentog sig ikke

mvh
Torben

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-01-08 22:28

Brian K wrote:
> En mulighed var jo at lade hende få sin vilje!

Jamen dog. Her er jo noget vi er enige om, Brian.

Herhjemme kører vi med at ungerne selv vælger hvilket og hvor meget tøj
de skal have på. Der er dog en nedre grænse der siger at der skal være
underbukser på og en klausul om at fødderne enten skal være bare eller
iført fodtøj, hvis der er vådt udenfor (visse dele af familien mener at
våde strømper er den direkte vej til sygedage).

Det giver ind imellem lidt spøjse situationer, som f.eks. da den
mindste insisterede på at have netop én strømpe på, men hvad...
I forvejen er der alt for mange ting i deres tilværelse de ikke har
kontrol over, så det må være rart at kunne bestemme over nogen ting.

Det kunne jo også være årsagen til at sms's datter protesterer: Hun ser
det som en mulighed for at kunne bestemme noget selv, eller i hvert
fald forsøge på det.

> [...] - men blot hjælper hende i varmt og tørt tøj når hun indser at
> det er nødvendigt med tøj og sko når man går udenfor i januar mdr.

Det lyder bekendt det der...
http://ekot.dk/dagbog/pic/2006-01/20060110_1523_FridaGaar.html

Fra : Hansen

Dato : 08-01-08 12:47

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Nu kommer "moster Oda" så her med en løftet pegefinger

Børn har bedst af at det er mor og far der bestemmer!

Det giver tryghed. Hvad og hvor meget forældrene bestemmer afhænger
selvfølgelig af barnets alder. Mange børn kan slet ikke tage de beslutninger
de sommer tider bliver sat til, og det giver utrygge børn

Jeg kan ikke lade være med at tænke på at ideen med at lade barnet gå i
nattøj til børnehaven, indtil det selv synes at det bør have tøj på, er med
til at skabe netop de unge der er en pestilens i vores hverdag i dag.
Børn/unge som har lært at jeg gør bare som jeg vil for det har jeg altid
fået lov til og det er først når _jeg_ beslutter noget andet at det skal
ændres.

Nu sætter jeg det så lidt på spidsen: skal barnet også selv bestemme om det
vil sidde i sikkerhedssele i bilen, have medicin, gå til tandlæge, sige tak
for fødselsdagsgaverne, leve at nutellamader osv osv. Nej vel? Er det så
også de børn der om 10 år synes at det ok at gå med kniv (overdrivelse
fremmer....)

Til sms: nu ved jeg ikke hvordan du taler til dit barn, men et godt tip er
at sige: "Jeg vil have at du...." i stedet for "Du skal...." Giv dit barn
det indtryk at det er DIG der bestemmer og så gør det. Uden at skælde ud og
blive vred, men blot være konsekvent og vedholdende.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-01-08 20:01

Hansen wrote:
> [...]
> afhænger selvfølgelig af barnets alder. Mange børn kan slet ikke
> tage de beslutninger de sommer tider bliver sat til, og det giver

Det er jeg for så vidt ikke uenig i. Jeg fremlagde blot muligheden for
at sms' familie var havnet i den modsatte grøft, hvor barnet slet ingen
reel bestemmeret har. Med reel mener jeg ting som tøj. Der er ingen
værdi i at få lov at bestemme om man vil spise suppe af en dyb eller
flad tallerken.

> [...]
> gå i nattøj til børnehaven, indtil det selv synes at det bør have
> tøj på, er med til at skabe netop de unge der er en pestilens i

Kampe er der nok af, det handler om at vælge de rigtige. Jeg ser noget
som tøjet som en meget uskyldig ting, som nogen børn tillægger meget
stor værdi. Hvorfor i alverden bølle igennem på det område?

> Børn/unge som har lært at jeg gør bare som jeg vil for det har jeg
> altid fået lov til og det er først når _jeg_ beslutter noget andet at
> det skal ændres.

Du ekstrapolerer temmelig voldsomt fra én specifik problemstilling til
at det samme gør sig gældende for alle mulige andre problemstillinger.
Det mener jeg ikke er fair mod Brian, Torben eller jeg. Ingen af os har
gjort os til talsmænd for Laissez-faire.

> [...]
> bestemme om det vil sidde i sikkerhedssele i bilen, have medicin,
> gå til tandlæge, sige tak for fødselsdagsgaverne, leve at

Samtlige de ting du nævner er enten skadelige eller risikable for
barnet eller til gene for dets omgivelser. Jeg mener ikke du kan
sammenligne det med at bestemme over eget tøj.

> Nej vel? Er det så også de børn der om 10 år synes at det ok at gå
> med kniv (overdrivelse fremmer....)

Jeg går selv med kniv - det er et multitool, der udover en kniv
indeholder tang, bitsæt og andet godt. Mine børn låner det gerne, hvis
der skal snittes, saves eller pilles græstotter op af jorden. I den 6-
åriges skole sidder de og snitter i pinde ude i bålhytten en gang om
ugen. Hvis det stadig er tilladt når de bliver ældre, regner jeg med at
de skal have et lille multitool hver.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Hansen

Dato : 11-01-08 09:20

> Jeg fremlagde blot muligheden for
> at sms' familie var havnet i den modsatte grøft, hvor barnet slet ingen
> reel bestemmeret har.

Selvfølgelig skal de bestemme noget - alt efter deres udviklingstrin

> Kampe er der nok af, det handler om at vælge de rigtige.

Nogle forældre vælger blot alle eller ingen (Det tror jeg dog ikke om sms)

> Jeg ser noget
> som tøjet som en meget uskyldig ting, som nogen børn tillægger meget
> stor værdi. Hvorfor i alverden bølle igennem på det område?

Fordi _måden_ det gøres på kan give barnet indtryk af at være overladt til
sig selv. Men det ved jeg alt for lidt om at kunne udtale mig om i den
konkrete sag.

> Du ekstrapolerer temmelig voldsomt fra én specifik problemstilling til
> at det samme gør sig gældende for alle mulige andre problemstillinger.

Så kan folk jo selv finde de mellemliggende grader - (jeg skrev jo også
at jeg satte det på spidsen)

> Det mener jeg ikke er fair mod Brian, Torben eller jeg. Ingen af os har
> gjort os til talsmænd for Laissez-faire.

Det var ikke møntet på nogen speciel. Mere en betragtning af en generel
"fare"

> Samtlige de ting du nævner er enten skadelige eller risikable for
> barnet eller til gene for dets omgivelser. Jeg mener ikke du kan
> sammenligne det med at bestemme over eget tøj.

Rigtigt, men forældre har ofte ingen problemer med at "bestemme" og være
konsekvente når det drejer sig om sikkerhedhedsselen (blot for at tage et
eksempel) - det er lige så let let at tage ansvaret og bestemme over de
mindre ting, som måske ikke er farlige, men som barnet blot ikke magter at
tage beslutning om.

> [...]
> åriges skole sidder de og snitter i pinde ude i bålhytten en gang om
> ugen. Hvis det stadig er tilladt når de bliver ældre, regner jeg med at

Det er jo naturligvis ikke fisketuren med far eller spejderlejre jeg
hentyder til . Tag nu den 13-årige dreng som onsdag aften begik
knivrøveri i Tønder. Hans opvækst ville jeg gerne se gennem en lup.

Min eget barn skulle engang have en tandbehandling og fik valget mellem
bedøvelse og ikke bedøvelse. Begge dele, vidste han, kom til at gøre ondt og
han havde det rigtigt skidt med at skulle tage den beslutning. Så "overtog"
jeg og meddelte ham at jeg bestemte at det blev sådan og sådan. Han blev så
lettet over at beslutningen blev taget fra ham og resten (tiden op til og
selve behandling) forløb uden problemer.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-01-08 23:28

Hansen wrote:
> [...]
> og bestemme over de mindre ting, som måske ikke er farlige, men
> som barnet blot ikke magter at tage beslutning om.

Som du selv siger, er vi uvidende om de finere detaljer her. Jeg er
enig i dine betragtninger, såfremt problemet er at barnet generelt
bliver udsat for for mange ting at tage stilling til. Jeg antager at du
omvendt er enig i mine betragtninger, såfremt barnet slet ikke har
noget at bestemme over?

[Toke går med kniv]

> Det er jo naturligvis ikke fisketuren med far eller spejderlejre
> jeg hentyder til .

Det ved jeg godt. Det var mere en politisk kommentar fra min side, som
jeg ikke kunne nære mig for at komme med.

Det kan jeg sagtens følge.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Hansen

Dato : 13-01-08 13:56

> [...]
> bliver udsat for for mange ting at tage stilling til. Jeg antager at du
> omvendt er enig i mine betragtninger, såfremt barnet slet ikke har

Selvfølgelig

Fra : Brian K

Dato : 08-01-08 23:45

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen dog. Her er jo noget vi er enige om, Brian.

Hej Toke

Min hukommelse er ikke så god..... plejer vi da tit at være uenig?

mvh
brian

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-01-08 20:30

Brian K wrote:
> "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Min hukommelse er ikke så god..... plejer vi da tit at være uenig?

Nu jeg kigger efter så er det faktisk kun et par gange vi er tørnet
sammen. Der har det til gengæld været ret kraftigt. Emnerne har været
pædofili og børn der er alene hjemme.

(Ups... Nu skrev jeg ordet "pædofili". Det plejer at betyde at der
starter en stor tråd)
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Brian K

Dato : 10-01-08 21:21

> Nu jeg kigger efter så er det faktisk kun et par gange vi er tørnet
> sammen. Der har det til gengæld været ret kraftigt. Emnerne har været
> pædofili og børn der er alene hjemme.

Nå, men så tilgiver jeg dig for at have været uenig med mig (smiler meget
bredt)

Mvh
Brian

Fra : Frøken Jensen

Dato : 10-01-08 22:29

On 10/01/08 20:30, in article Xns9A21D095818C8tokeeskildsen@130.225.247.90,
"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote:

> (Ups... Nu skrev jeg ordet "pædofili". Det plejer at betyde at der
> starter en stor tråd)

Nå ja, så længe du ikke skriver, at du ER pædofil, så går det vel :)

Fra : vvv

Dato : 11-01-08 22:09

"Fr ø ken Jensen" <cdjjura@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> On 10/01/08 20:30, in article
> Xns9A21D095818C8tokeeskildsen@130.225.247.90,

> Nå ja, så længe du ikke skriver, at du ER pædofil, så går det vel :)

Herinde er det ikke noget man er, det er noget man beskylder andre for at
være.

vv

Fra : Patruljen

Dato : 08-01-08 12:17

On 8 Jan., 20:01, Toke Eskildsen <darkw...@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
> Det mener jeg ikke er fair mod Brian, Torben eller jeg. Ingen af os har
> gjort os til talsmænd for Laissez-faire.

Næe - Hvis du endelig vil sætte et ord på er transaktionsanalyse -
herunder, paradoksalintervention - nærmere den korrekte beskrivelse -

Det er godt tænkt

Regards

Fra : sms

Dato : 08-01-08 20:57

Hej igen

Når først hun har fået tøjet på går det fint og hun er glad igen.

men hun vil ikke have strømperne af om natten for så er hun fri for at de
driller om morgenen.

tak for alle jeres svar

sms

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-01-08 22:14

> [...]

> Når først hun har fået tøjet på går det fint og hun er glad igen.
>
> men hun vil ikke have strømperne af om natten for så er hun fri for at de

Kunne det handle om, at det er (for) svært for pigen at håndtere
påklædningen?

Hilsen Inger