Hvilken barnestol til bil - er Bilkas ok?
Fra : Finansgeniet@gmail.c~

Dato : 03-01-08 12:15

Hej

Magasinet "Tænk" har lavet test af barnestole. Her vinder autostol
Maxi-Cosi som koster fra ca. 1300 kr. Bilka har dog også en barnestol
på tilbud mærket Genius (9-18 kg.). Den koster blot 500 kr. men har
ikke været med i magasinet "Tænk"s test.

Det store spørgsmål er: Tror i Maxi-Cosi er bedre eller betaler man
blot for mærket?

Fra : Brian K

Dato : 04-01-08 09:04

<Finansgeniet@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Tjaaa.... jeg ville ikke tage chansen blot for at spare 800 kr !

Personligt så har jeg mest tillid til Rømer king (som har vundet flest
tests) - de er ekstremt nemme at spænde fast i bilen og sidder fast uanset
hvor meget man hiver og flår i sædet.

Iøvrigt, så er den blå avis et godt sted at erhverve sig en til en fornuftig
pris.

Kan også lejes på månedsbasis hos argh....... hvad er det nu forretningen
hedder ? (baby bjørns søster forretning tror jeg nok) - nå men de har en
kæmpe butik i valby/hvidovre...

mvh
brian

Fra : Brian K

Dato : 04-01-08 09:07

"Brian K" <spam@noway.dk> skrev i en meddelelse
> Kan også lejes på månedsbasis hos argh....... hvad er det nu forretningen
> hedder ? (baby bjørns søster forretning tror jeg nok) - nå men de har en
> kæmpe butik i valby/hvidovre...

Jalsøe - var det forretningen hed

http://www.jalsoe.dk/default.aspx?Data=Page&Template=List&key=Udlejning&Load=main

100 kr pr mdr (ved over 3 mdr leje)

400 kr i depositum

mvh
brian

Fra : Frøken Jensen

Dato : 04-01-08 12:42

On 04/01/08 9:06, in article 477de90f$0$90271$14726298@news.sunsite.dk,
"Brian K" <spam@noway.dk> wrote:

> "Brian K" <spam@noway.dk> skrev i en meddelelse
>

> Jalsøe - var det forretningen hed

Ja, nogle gange skal man læse videre inden man svarer, men det har jeg
tendens til IKKE at gøre

Fra : Frøken Jensen

Dato : 04-01-08 12:41

On 04/01/08 9:03, in article 477de86d$0$90272$14726298@news.sunsite.dk,
"Brian K" <spam@noway.dk> wrote:

> [...]
> hedder ? (baby bjørns søster forretning tror jeg nok) - nå men de har en

Jalsøe. Ligger på Roskildevej ved Ålholm Plads.

Fra : Finansgeniet@gmail.c~

Dato : 05-01-08 04:07

Tak alle sammen for svar. Jeg er også blevet lidt klogere siden sidst.
Bl.a. står der flere steder at man ikke bør købe en brugt. Og meget
vigtig: De officielle godkendelser kan ikke bruges til særlig meget da
det er en lavest fællesnævner. Godkendelserne foregår ved lav-farts
test. Ved højere fart sker der en hel anden påvirkning og det er det
man betaler for ved de dyrere autostole. I 2007 blev flg. autostole
blev flg. 9-18 kg. stole kåret som vindere (i nævnte rækkefølge):
Kiddy Infinity Pro, Maxi Cosi Priorifix, Chicco Key1 Isofix, Römer Duo
Plus samt HTS BeSafe iZi Comfort X1 Isofix.

Så kort og godt: Køb ikke en discountmodel.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-01-08 14:28

Finansgeniet@gmail.com wrote:

> [...]
> Og meget vigtig: De officielle godkendelser kan ikke bruges til
> særlig meget da det er en lavest fællesnævner.

Det giver ikke mening at tale om en laveste fællesnævner her, medmindre
din påstand er at de officelle godkendelser er lavet til at lukke
samtlige autostole igennem, der kommer til test.

> Godkendelserne foregår ved lav-farts test. Ved højere fart sker der
> en hel anden påvirkning og det er det man betaler for ved de dyrere
> autostole.

Det du mener er altså at de officielle tests burde være strengere.
Det er de også blevet gennem årene, men åbenbart ikke nok til din smag.
At nogen har strikket en strengere test sammen end de officielle
betyder ikke at officielle er uden værdi, hvilket er din implicitte
påstand med din afslutningskommentar.

Det er en alt for almindelig reaktion at stile ensidigt efter "det mest
sikre til børnene", uanset prisen. Det er smartere at trække vejret en
gang og overveje hvor meget mere sikkert skidtet vitterligt er og om
pengene ikke ville være givet bedre ud på et genopfriskningskursus på
køreteknisk anlæg eller på at skifte til dæk med bedre vejgreb næste
gang.

> Så kort og godt: Køb ikke en discountmodel.

Kort og godt: Kig på pris/udbytte forholdet.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/
Der forventer den sædvanlige svada af hvad-nu-hvis'er.

Fra : Anders Majland

Dato : 08-01-08 17:41

> Bl.a. står der flere steder at man ikke bør købe en brugt. Og meget
> vigtig:

Hvis en stol ikke er mishandlet kan den nemt tåle at blive brugt til mere
end et barn. I februar købte vi dog en ny (recaro med isofix postordre fra
tyskland) da prisen var stort set den samme som stole brugt af et barn i DK.
Då sønnike så voksede ude af den lidt vel hurtigt har vi købt en anden brugt
til ham (HTS BeSafe izi kid, 9-18 kg, grå/sort, BeSafe - En af de få
bagudvendte der her plads til lidt "større babyer" og hvis største ulempe er
at den er list besværlig at monteret korrekt - Dvs duer ikke hvis den
dagligt skal flyttes mellem et par biler)

Og hvis du mener man ikke må købe brugt må man vel heller ikke leje en stol
? Det er ellers en meget fornuftig måde at gøre det på da man så kan skifte
størrelse når barnets størrelse kræver det - Desværre er udvalgte

Men har du en kilde til "flere steder" - jeg har ikke hørt det før som et
problem

> [...]
> Kiddy Infinity Pro, Maxi Cosi Priorifix, Chicco Key1 Isofix, Römer Duo
> Plus samt HTS BeSafe iZi Comfort X1 Isofix.

Testet af hvem, på hvilken måde og publiceret hvorhenne ....

Men et par links
http://www.barnibilen.se/bilbarnstol_bilbarnstolar.html
http://www.ntf.se/konsument/bilbarnstolar.asp

> Så kort og godt: Køb ikke en discountmodel.

Jeg vil udvide den til at sige køb hvis muligt med isofix da det nedsætter
risikoen for fejlmontering

Fra : me and me

Dato : 05-01-08 15:01

Det er intet problem at købe en brugt autostol - så længe den ikke har været
medvirkende i et traffikuheld er det ikke noget galt i det.

Jeg har selv erhvervet mig en brugt Britax til 200 kr. Brugt et par gange i
løbet af to år hos bedsteforældrene. Fejler så absolut intet andet end deres
barnebarn var vokset ud af denne.

Fra : Torben

Dato : 05-01-08 15:35

"me and me" <ingenmail@ingen.dk> wrote in message
> Det er intet problem at købe en brugt autostol - så længe den ikke har
> været medvirkende i et traffikuheld er det ikke noget galt i det.

Og hvordan sikrer du så at stolen ikke har været involveret i en ulykke?

mvh
Torben

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-01-08 16:36

Torben wrote:
> Og hvordan sikrer du så at stolen ikke har været involveret i en
> ulykke?

Fordi man stoler på sine medmennesker?

Skal man også sikre sig at stolen er i ubrudt og plomberet plastic fra
forhandleren, samt overvåge dens vej fra fabrikken for at sikre at den
ikke er en returmodel der er blevet genpakket?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Torben

Dato : 05-01-08 18:43

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message

> Fordi man stoler på sine medmennesker?

En smule naivt vil jeg mene!

> Skal man også sikre sig at stolen er i ubrudt og plomberet plastic fra
> forhandleren, samt overvåge dens vej fra fabrikken for at sikre at den
> ikke er en returmodel der er blevet genpakket?

Der er nu en væsentlig forskel.

mvh
Torben

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-01-08 19:15

Torben wrote:
> "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message

> En smule naivt vil jeg mene!

Omvendt finder jeg din holdning temmelig paranoid.

Man skal da være et overordentligt dumt svin, hvis man for skaldede 200
kroner vil lyve en køber op i ansigtet om en sag der har indflydelse på
købers barns sikkerhed.

Men sådan ser vi så forskelligt på vore medmennesker.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Torben

Dato : 05-01-08 21:01

> Omvendt finder jeg din holdning temmelig paranoid.

Muligt.

> Man skal da være et overordentligt dumt svin, hvis man for skaldede 200
> kroner vil lyve en køber op i ansigtet om en sag der har indflydelse på
> købers barns sikkerhed.

Omvendt - hvorfor løbe en risiko for at sparre skaldede 5-700 kroner.

> Men sådan ser vi så forskelligt på vore medmennesker.

Som du da kan udtrykke det!

mvh
Torben

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-01-08 22:59

Torben wrote:
Toke:

> Omvendt - hvorfor løbe en risiko for at sparre skaldede 5-700
> kroner.

Det har jeg allerede svart på andetsteds i tråden. Se mit svar til
Finansgeniet. Hvis det ikke er forklaring nok, så spørg videre og jeg
skal gerne uddybe.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Torben

Dato : 06-01-08 08:50

> Det har jeg allerede svart på andetsteds i tråden. Se mit svar til
> Finansgeniet.

Der var intet spørgsmålstegn efter det jeg skrev - det var min egen
konklusion.

> Hvis det ikke er forklaring nok, så spørg videre og jeg
> skal gerne uddybe.

Forklaring nok - men det er måske ikke tilladt at være uenig i dine vise
ord?

mvh
Torben

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-01-08 12:18

Torben wrote:
> Der var intet spørgsmålstegn efter det jeg skrev - det var min
> egen konklusion.

Javel ja. Jeg lægger ikke så meget i tegnsætning på usenet, da der ofte
er fejl - det er en naturlig følge af at det primære formål er
kommunikation, snarere end præsentation - vi bruger ikke særlig lang
tid på at læse korrektur.

Toke:

> Forklaring nok - men det er måske ikke tilladt at være uenig i
> dine vise ord?

Hvor sødt... Har du lært noget om dirty tricks i en diskussion eller er
det bare inspiration der fik dig til at forsøge dig med det?

Det fremgår med al tydelighed (og dine egne ord) at jeg opfattede din
hvorfor-linje som et spørgsmål og at jeg derfor forsøgte at besvare
det. Kan du ikke tåle at få modargumenter bør du for din egen skyld
holde op med at skrive på usenet.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : N/A

Dato : 06-01-08 20:09

Fra : N/A

Dato : 06-01-08 20:09

Fra : N/A

Dato : 06-01-08 20:09

Fra : N/A

Dato : 06-01-08 20:09

Fra : me and me

Dato : 09-01-08 09:26

Jeg vil mene at det kan ses på stolen om den har været involveret i et
uheld. Den her stol kan du bestemt ikke se at den har været brugt.

Og ja - så vælger jeg at tro på den intuition jeg har, når jeg møder
personen for at købe stolen, i dette tilfælde en ældre herre, som har brugt
stolen til sit barnebarn. Og generelt plejer sønderjyder at være mere ærlige
ik

Fra : Finansgeniet@gmail.c~

Dato : 06-01-08 06:00

Nok personfnider!

Min jagt fortsætter. Jeg har været nede i "Mine børn". Her blev det
påstået at bagudvendte stole (op til børn er 3 år) er mest sikre. Jeg
checkede det på Rådet for større trafiksikkerhed og diverse andre
steder. Den er god nok. Sæddet skal være bagudvendt indtil ca. 3 år.
Problemet med Tænk test og FDM test er at de ikke (eller kun
begrænset) har bagudvendte stole med i testen, da disse test er lavet
syd for grænsen hvor bagudvendte stole er næsten ukendte. I crash test
ser man klart forskellen og dermed styrken af bagudvendte

Derfor ser det ud til at man skal købe bagudvendte. Her anbefales
Besafe Izi kid som værende den bedste stol i den type test
(testfakta.se). Den koster desværre 3000 kr.!

Det er efterhånden svært at vide hvad man skal tro på.

Fra : Torben

Dato : 06-01-08 14:19

<Finansgeniet@gmail.com> wrote in message

> Det er efterhånden svært at vide hvad man skal tro på.

Mener helt klart at jeg har set Maxi-Cosi Cabrio som værende det produkt
(eller én af dem) der anbefales - også som bagudvendt stol.

Kan dog ikke lige finde et link.

JyllandsPosten har lavet et TV-indslag om test af autostole - du finder
linket nederst på denne side:
http://www.taenk.dk/?sid=2&subid=0&cid=7174

mvh
Torben

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-01-08 16:38

Finansgeniet@gmail.com wrote:

> Nok personfnider!

Det er svært at undgå med det emne, men beskeden er modtaget.

> [...]
> (eller kun begrænset) har bagudvendte stole med i testen, da disse
> test er lavet syd for grænsen hvor bagudvendte stole er næsten

He he. Så testen der er mere streng end den officielle test er heller
ikke god nok?

> Derfor ser det ud til at man skal købe bagudvendte. Her anbefales
> Besafe Izi kid som værende den bedste stol i den type test
> (testfakta.se). Den koster desværre 3000 kr.!

Så køb noget andet end testvinderen. At der er en vinder betyder ikke
at de andre er elendige. Hvis man insisterer på at kun det "bedste" er
godt nok til ens børn, må konsekvensen være at man skifter autostolen
ud hver gang en ny vinder af sammenligningstesten melder sig på banen -
det tror jeg alligevel ikke der er særlig mange der gør.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Anders Majland

Dato : 08-01-08 17:53

> Hvis man insisterer på at kun det "bedste" er
> godt nok til ens børn, må konsekvensen være at man skifter autostolen
> ud hver gang en ny vinder af sammenligningstesten melder sig på banen -

Og ikke mindst skifte bilen når der kommer en ny og sikrere model ....

--
/Anders Majland

Fra : N/A

Dato : 06-01-08 20:09

Fra : Finansgeniet@gmail.c~

Dato : 06-01-08 09:33

On 6 Jan., 14:18, "Torben" <real_anonym...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Kan dog ikke lige finde et link.
>
> JyllandsPosten har lavet et TV-indslag om test af autostole - du finder

Maxi-Cosi Cabrio er desværre ikke op til 18 kg. - kun til 13 kg.

Den samlede konklusion på Tænk's test er derfor at i vægtklassen 0-18
kg. vinder AKTA GRACO Duologic (2007) og Besafe Izi (før 2007). IzI
Combo kan vendes begge veje mens kid kun kan vendes bagud. Andre
bagudvendte får særdeles dårlige karakterer. Valget må derfor stå
mellem disse.

Hvad angår de der mener at det er detaljer der er til forskel mellem
dyr og billig er her et citat fra Tænks test "ECE-godkendelsen siger
ikke meget om stolens kvalitet.
En af mine tyske kollegaer har beskrevet det meget godt. Han sagde, at
han ville påtage sig at få ECE-godkendt en telefonbog med en træbøjle
placeret på side 100"

Fra : Finansgeniet@gmail.c~

Dato : 06-01-08 09:51

Her i øvrigt crash test på en tilfældig bagudvendt autostol
http://www.taenk.dk/phptaenkdk/autostole/video/2005012.avi

Til sammenligning crash test på MAXI COSI Priorifix (nr. 1 testvinder
fremadrettet)
http://www.taenk.dk/phptaenkdk/autostole/video/2007009.avi

Et barns hoved vejer op til 25% af kropvægten. Er der stadig nogen der
vil vælge en fremadrettet?

Fra : Milla

Dato : 06-01-08 20:09

> [...]
> http://www.taenk.dk/phptaenkdk/autostole/video/2007009.avi
>
> Et barns hoved vejer op til 25% af kropvægten. Er der stadig nogen der

Jeg har også en bagudvendt, den er dog købt for 6 år siden. Vi er meget
glade for den, det er også en HTS - besafe tror jeg den hedder. Nu er
der selvfølgelig nogle der er bedre på markedet, men sådan er det jo. Vi
valgte den selvf. pga sikkerhed, men også fordi at stolen ikke skulle
rykkes frem og tilbage. Den har måske været ude af bilen 10-15 gange for
hvert barn vi har haft i den, så det er ikke vildt. Har man brug for at
bruge stolen i flere biler, eller tage den ud fordi man skal have nogle
med i bilen tit, så ville jeg klart vælge en forudvendt, da den er
nemmere at montere end de bagudvendte. Med mindre man køber
ekstraudstyr, kan den også kun bruges bagudvendt et sted.

Jeg synes jo man skal lægge stor vægt på sikkerhed, men igen, man må
også kigge på hvordan barnet sidder i den model, man nu vælger. Jeg vil
ikke have et barn der sidder dårligt i stolen, græder og brokker sig,
hvis jeg kan vælge en der er næsten lige så god, som barnet sidder godt
i. Hvis man er kommet så langt i sine overvejelser mht stol, at man
tjekker hjemmesider, tests, og spørger i flere nyhedsgrupper, så viser
man efter min mening også, at man vil gøre det så godt som muligt for
sit barn. Mht bagudvendt er det bedste ja, det kan godt være, men for
nogle er 3000 kr altså VILDT mange penge, og så må man prioitere.

Mvh Milla

Fra : Anders Majland

Dato : 08-01-08 17:52

> HTS - besafe tror jeg den hedder.
> Mht bagudvendt er det bedste ja, det kan godt være, men for nogle er 3000
> kr altså VILDT mange penge, og så må man prioitere.

Vi har købt en brugr HTS besafe izi kid af bedsteforældre. Stolen var på
ingen måde slidt og hvorfor så ikke spare lidt på pengene ...

Da vi købte den første stol til lillebror kunne vi jo ikke vide at kom til
verden på 5,4 kg og derfor ganske hurtigt voksede ud af sin 0-13kg
"indkøbskurv". Tror lige han nåede at runde 11kg inden det blev umuligt at
"skrue" ham ned i den.

Helt så sikkert sad storebror ikke - hverken stolen eller bilen (Mazda 1990)
lever op til de krav man stiller idag.

> Man kan nu få en bagudvendt med Isofix - det gør det hele lidt
> lettere.

Yep - det er bare at betale ved kasse et hvis man vil have det abs. sikreste
Ingen tvivl om at isofix næsten sikrer imod fejlmontering og også at en
bagudvendt stol er det bedste. Men det kræver en mellemstor bil at få plads
til en bagudvendt stol ...

/A - Fra dengang en VW 1303 kunne fåes fra ny og "man" begyndte at tale om
barnestole til børn ... Tror endda der var sikkerhedsseler ved forsæderne i
den vw der var mine forældres første bil ....

Fra : N/A

Dato : 06-01-08 20:09

Fra : Finansgeniet@gmail.c~

Dato : 06-01-08 14:48

> [...]

Mht bagudvendt er det bedste ja, det kan godt være, men for
> nogle er 3000 kr altså VILDT mange penge, og så må man prioitere.

Helt rigtigt. Det er også mange penge for mig. Desværre ved jeg nu
efterhånden så meget om autostole at jeg ikke ville tilgive mig selv
hvis uheldet er ude. Så har vi i stedet købt barnevogn i Bilka og
brugt tøj - det skulle være sikkert nok

Fra : Finansgeniet@gmail.c~

Dato : 08-01-08 10:33

> Og hvis du mener man ikke må købe brugt må man vel heller ikke leje en stol
> ? Det er ellers en meget fornuftig måde at gøre det på da man så kan skifte
> størrelse når barnets størrelse kræver det - Desværre er udvalgte

Det eneste jeg mener med at man ikke må købe en brugt er at man ikke
ved hvad den har været ude for. Hvis den har været involveret i et
uheldt kan der meget vel været et brud som ikke er synligt - lidt det
samme som med en styrthjelm. Hvis man kender personen man køber den
brugt af er det selvfølgelig en anden sag (hvis man altså stoler på
ham)

> Testet af hvem, på hvilken måde og publiceret hvorhenne ....

Dette er FDM test. Rangordningen beror dog desværre på en overordnet
bedømmelse hvor også installation vejer tungt - det samme er gældende
for testen i tænk. Det er ok at medtage installationen hvis man skal
flytte barnestolen flere gange da det øger risikoen for
fejlinstallationen. Vi skal dog kun have stolen i en og samme bil -
derfor er det ikke vigtigt for os. I Sverige (det eneste sted hvor man
fører statistik) har der aldrig været registreret et tilskadekomment
barn som følge af fejlinstallation hvilket også er lidt interessant.

Jeg har derfor mest set på hvilken stol der performer bedst ved
frontkollisioner - det er her farten er højest og derfor også her at
der er behov for den bedste. Jeg ender derfor med AKTA GRACO DUOLOGIC
MED ISOFIX SOM ER DEN STOL DER FÅR SUVERÆN HØJEST KARAKTER i Tænks
2007 test. Den er bagudvendt 0-18 kg. Den fåes i øjeblikket på tilbud
til 2500 + pris for Isofix. Jeg køber den i weekenden

Fra : Anders Majland

Dato : 08-01-08 19:58

> [...]
> samme som med en styrthjelm. Hvis man kender personen man køber den
> brugt af er det selvfølgelig en anden sag (hvis man altså stoler på

Der kan også være fejl på en ny stol - Den første recaro fik vi byttet fordi
der var fejl i plastikken - Det så man kun hvis man tog betrækket af..
Recaro i tyskland mente ikke det var et problem mhs til sikkerheden, men vi
insisterede og butikken byttede den....

Men jeg har nu større tiltro til mine medmennesker end dig - altså at folk
ikke bevidst vil forsøgte at sælge defekt sikkerhedsudstyr

Jeg kunne også finde på at købe en brugt styrthjelm hvis den var uden ridser
og ikke for gammel - køber du en hjelm i en butik kan du reelt heller ikke
vide om den har været tabt på gulvet medmindre den er i ubrudt emballage, og
selv der kan der være fabrikationsfejl.

> [...]
>2007 test. Den er bagudvendt 0-18 kg. Den fåes i øjeblikket på tilbud
> til 2500 + pris for Isofix. Jeg køber den i weekenden

Ikke nogen grund til at råbe - men det er helt sikkert også en god stol. Men
inden du slipper slanterne så få lige testet om den kan være i bilen ....
Med vores bagudvendte besafe kan jeg knapt være foran stolen på højre
forsæde. Og det i en C5 der jo ellers har ganske god plads både på 1. og
anden række (Jeg ved godt det er sikrere i venstre side, men der sidder
storebror og jeg villle ikke kunne køre bilen ordenligt med den bagudvendte
stol på venstre bagsæde)

/A

Fra : Finansgeniet@gmail.c~

Dato : 08-01-08 12:39

> [...]
> storebror og jeg villle ikke kunne køre bilen ordenligt med den bagudvendte

Altid en god ide selvfølgelig. Dog skulle det være en af de mindste
bagudvendte.

Fra : Anders Majland

Dato : 08-01-08 23:13

> Dog skulle det være en af de mindste
> bagudvendte.

I og med der afaik kun er to på det danske marked og "din" er den eneste med
isofix så er det jo en gratis påstand for sælgeren at komme med