lommepenge
Fra : edbfreak

Dato : 02-01-08 17:26

Hvad giver man en 15 årig i lommepenge, hun fylder og tømmer opvaskemaskine,
støvsuger 1 gang om ugen

Fra : Holst

Dato : 02-01-08 17:52

edbfreak wrote:

> Hvad giver man en 15 årig i lommepenge, hun fylder og tømmer opvaskemaskine,
> støvsuger 1 gang om ugen

Skal det være betaling for arbejdet, så vil 100,- kr. vel være rimeligt
for det stykke arbejde.

Ellers er det svært at sige. Det afhænger jo af mange ting. Hendes vaner
og forbrug. Anden indtægt. Husstandens indtægt. Forældrenes holdning til
hvad hun selv skal indkøbe - og hvad forældrene indkøber. Og så videre.

Fra : Jack.

Dato : 02-01-08 22:19

Den Wed, 2 Jan 2008 17:25:36 +0100, "edbfreak" <edbfreak@yahoo.dk>
skrev:

>Hvad giver man en 15 årig i lommepenge, hun fylder og tømmer opvaskemaskine,
>støvsuger 1 gang om ugen

Den smule arbejde skal hun ikke belønnes for, det må vel siges at være
nogle af de normale pligter i en husstand. Derimod vil det være en god
idè at hun får sig et fritidsjob, så hun kan tjene lidt penge og måske
endda bidrage lidt til sit eget underhold.

mvh Jack

Fra : Sabina H.

Dato : 02-01-08 23:00

"edbfreak" <edbfreak@yahoo.dk> wrote in message
> Hvad giver man en 15 årig i lommepenge, hun fylder og tømmer
> opvaskemaskine, støvsuger 1 gang om ugen

det kommer skam an på om det er det eneste hun skal gøre i husstanden, eller
om hun også har andre "ikke lønnede" pligter...
har hun ikke andre pligter mener jeg ikke hun bør lønnes, har hun andre
pligter og skal gøre disse ting som en hjælp til en anden i husstanden, så
bør lønnen sættes efter reelt forbrugt tid.
feks hvis hun bruger ca 2 timer sammenlagt om ugen, så ville jeg undersøge
hvad det gængse lønnivau for en 15 årig er, og betale noget der
tilnærmelsesvis ligner i løn....

mit umiddelbare bud vil være 30-40 kr i timen, også afhængig af kvaliteten
af det job hun udfører, samt nødvendigheden af at det gøres.....
--
Knus,
Sabina

Fra : Brian K

Dato : 02-01-08 23:44

"edbfreak" <edbfreak@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad giver man en 15 årig i lommepenge, hun fylder og tømmer
> opvaskemaskine, støvsuger 1 gang om ugen

Hej

Hvis hun ellers klarer sig godt skole, socialt, opfører sig pænt, osv, så er
100-200 kr vel ganske rimligt.....

Du kan selvfølgeligt også gøre som nogen andre mener, sende hende i
arbejdslejr og lade hende tjene til sin egen husleje, osv?

Eller lade hende få lov til at være barn/ung 1 - 2 år mere (your choise)

Alternativt kunne man forslå hende at tage et job, hvoraf det naturligvis
var meningen at de tjente penge gik til HENDE (evt 1/2 delen på en bankkonto
til når hun skal have en lejlighed).

mvh
brian

Fra : Hansen

Dato : 03-01-08 11:23

"edbfreak" <edbfreak@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad giver man en 15 årig i lommepenge, hun fylder og tømmer
> opvaskemaskine, støvsuger 1 gang om ugen

Børn og unge skal ikke tjene deres lommepenge i hjemmet. Dem skal de da bare
ha'. Til en 15-årig vil jeg synes at 100 - 150 kr. om ugen er passende.

Men børn og unge skal da også deltage i at få hjemmet til at fungere,
herunder oprydning, rengøring, madlavning, osv osv, hvad nu familien synes
er passende.Lommepenge og huspligter skal intet have med hinanden at gøre.

Hvis "din" 15-årige om 1-2 år tjener gode penge ved et fritidsjob skal hun
så ikke deltage i husholdningen? Ville du synes at der er OK hvis hun tjener
2000-3000 kr. pr måned ved et fritisjob og derfor ikke synes at hun behøver
at deltage i opvasken?

Det vil give barnet/den unge en stor tryghed at vide at lommepenge altid
kommer, men det også en tryghed at mærke at "der er brug for mig" og "jeg er
en vigtig del i familien".

Fra : Broegger

Dato : 03-01-08 12:35

"edbfreak" <edbfreak@yahoo.dk> skrev

> Hvad giver man en 15 årig i lommepenge, hun fylder og tømmer
> opvaskemaskine, støvsuger 1 gang om ugen

Vi kører med en ordning hvor børnene har fået 10 kr pr fyldt år. Det har
virket helt ok.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Frøken Jensen

Dato : 03-01-08 22:58

On 03/01/08 12:34, in article Xns9A1A8003011F4tbr@130.225.247.90, "Broegger"
<thomas@removethisbroeggerne.dk> wrote:

> "edbfreak" <edbfreak@yahoo.dk> skrev

> Vi kører med en ordning hvor børnene har fået 10 kr pr fyldt år. Det har
> virket helt ok.

Om ugen ?

Dvs. min søn på 8 skulle have 80.- pr. uge. Det er godt han ikke hører det,
han får nemlig kun 15.- :)
Jeg ville bestemt synes, at 320.- om måneden ville gøre det svært for ham,
at forstå, at opsparing er en fornuftig beskæftigelse og at penge ikke
kommer såååå let :)
Hvis du mener 80.- om måneden, er jeg helt med...

Fra : marlene

Dato : 04-01-08 00:12

> Om ugen ?
>
> Dvs. min søn på 8 skulle have 80.- pr. uge. Det er godt han ikke hører
> det,
> han får nemlig kun 15.- :)

mine tre unger får 15 kr. + 1 kr pr fyldt år.pr. uge
altså ham på 14 får 29 kr. pr. uge. Den mindste på 8 får hele 23,- kr. og
synes han langsomt bliver rig.
ikke meget, men med mulighed for at tjene på plænen, pudse min cykel,
støvsuge bil ect.
alt hvad der er oprydning af værelse, borddækning, hjælp ved madlavning-sker
ikke ofte, opvaskmaskineting
er pligter der får hverdagen til at glide,- hos os.
så lad endelig ikke mine unger høre om de gode forslag )

Fra : Frøken Jensen

Dato : 04-01-08 02:29

On 04/01/08 0:11, in article a459b$477d6bbb$5293ee13$30094@news.arrownet.dk,
"marlene" <rin@nyk.dk> wrote:

> mine tre unger får 15 kr. + 1 kr pr fyldt år.pr. uge
> altså ham på 14 får 29 kr. pr. uge. Den mindste på 8 får hele 23,- kr. og
> synes han langsomt bliver rig.

Jeg synes ikke det er rimeligt, at der kun er 6 kroners forskel på at være 8
henholdsvis 14 år. Jeg ville nok give en 14-årig 50-100.- pr. uge, alt efter
hvad det skulle dække.

> [...]
> ikke ofte, opvaskmaskineting
> er pligter der får hverdagen til at glide,- hos os.
> så lad endelig ikke mine unger høre om de gode forslag )

Ikke meget ? Tjaee... For den 8-årige er det vist meget pænt, men den
14-årige halter måske noget efter kammeraterne ? Jeg ved ikke hvad andre
giver 14-årige ?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-01-08 10:46

Frøken Jensen <cdjjura@hotmail.com> writes:

> Jeg synes ikke det er rimeligt, at der kun er 6 kroners forskel på at være 8
> henholdsvis 14 år. Jeg ville nok give en 14-årig 50-100.- pr. uge, alt efter
> hvad det skulle dække.

Det var da også helt vildt! Som 14-årig, og ja, det er 15 år siden,
fik jeg 150 kroner om måneden og det skulle også bruges til
almindeligt tøj. Overtøj, sko, skolematerialer, hygiejneting osv.
sørgede mine forældre for. Jeg manglede ikke penge, men jeg lærte hvad
penge er værd. Hvilket betyder, at jeg i dag aldrig har haft overtræk
eller økonomiske problemer, i modsætning til rigtig mange
studiekammerater.

200 kroner om måneden - bare til sjov - synes jeg lyder helt hen i
vejret. Men det kommer nok også an på om man bor midt i København, i
Whiskeybæltet eller i en lille nordjysk landsby.

Mvh Trine

Fra : Frøken Jensen

Dato : 04-01-08 12:52

On 04/01/08 10:46, in article uhchtexes.fsf@trinekc.dk, "Trine Kornum
Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
> vejret. Men det kommer nok også an på om man bor midt i København, i
> Whiskeybæltet eller i en lille nordjysk landsby.

Tjaee..de fleste af de 14-15 årige jeg kender får 4-600.- om måneden, så man
bør som forældre måske også skele til hvordan de andre i barnets
omgangskreds gør. Det jeg protesterede i mod var egentlig også mest, at en
8-årig og en 14-årig næsten får det samme, det synes jeg ikke er fair.
Hele lommepenge diskussionen giver i øvrigt kun mening, når man er enig om
hvad beløbet skal dække. Det er klart, at der er forskel på om pengenes skal
bruges til slik eller om de skal bruges til at lære lidt mere om
prioritering og derfor skal dække behov udover det.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 04-01-08 12:59

> [...]

> vejret. Men det kommer nok også an på om man bor midt i København, i
> Whiskeybæltet eller i en lille nordjysk landsby.

Undersøgelser i EU regi har vist at børn og unge ml. 12-15 år i gennemsnit
har kr. 1500.-om måneden til forbrug. Når de fylder 16 stiger beløbet til
3000.- fordi de ofte får jobs og selv tjener penge - det er jo så fair nok.
Jeg tror I er lidt bagud :)
Jeg synes de unge generelt har alt for mange penge, kan bare købe ny telefon
og Ipod mv. når de vil.
Det synes jeg er vildt, men et par hundrede eller fire om måneden, så man
selv kan spare op synes jeg er fint.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 04-01-08 02:40

"marlene" <rin@nyk.dk> wrote:

> [...]
> ikke ofte, opvaskmaskineting
> er pligter der får hverdagen til at glide,- hos os.
> så lad endelig ikke mine unger høre om de gode forslag )

Her kan man finde inspiration:

http://lommepenge.interklik.dk/index.php?pageid=617&userid=66&homepage_pagei
d=112

Fra : Frøken Jensen

Dato : 04-01-08 02:44

On 04/01/08 2:40, in article C3A34D00.1BADE%cdjjura@hotmail.com, "Frøken
Jensen" <cdjjura@hotmail.com> wrote:

> Her kan man finde inspiration:
>
> http://lommepenge.interklik.dk/index.php?pageid=617&userid=66&homepage_pagei
> d=112

Og her er satserne for 2007 for plejebørn:

"De fleste kommuner retter sig efter Kommunernes Landsforenings vejledende
satser for lommepenge. I 2007 er denne sats 24 kr. om ugen, for plejebørn
mellem 3 og 10 år, 50 kr. for børn mellem 11 og 13 år, 102 kr. for børn
mellem 14 og 15 år og endelig 205 kr. om ugen for plejebørn på 16 år eller
ældre."

Fra : marlene

Dato : 04-01-08 09:35

> [...]
> ældre."
>

>går ud fra at plejebørn, de selv skal dække frisør og sjove udgifter med

mine to små har ikke mobil endnu, men den store får betalt mobil og
mobilforbrug, jeg har lige sluppet 265,- til klipning,
vi betaler også for biografer, adventure-ture i ind og udland, ca 3500,-
årligt + ekstra lommepenge i den forbinelse, sodavand m. chips hygge, når
3-4 venner samles på hemsen. entre i aftenklubben og her får han indimellem
5,- ekstra med til en sodavand, det er ikke tit, fordi han selv siger han
stadig har penge, betaler selvfølgelig også får gaven, når venner holder
fødselsdag.
så selvfølgelig er 29,- kr. ikke meget, men det er til direkte slik forbrug.

vigtigt at se på hvad deres penge skal dække,
skal den 15 årige pige selv betale deo. make-up, hårprodukter osv. så vil
jeg mene beløb for plejebørn er ok,
men synes det er meget hvis det er til kioskbrug.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 04-01-08 12:47

On 04/01/08 9:35, in article a82b6$477defc4$5293ee13$12424@news.arrownet.dk,
"marlene" <rin@nyk.dk> wrote:

> [...]
> jeg mene beløb for plejebørn er ok,
> men synes det er meget hvis det er til kioskbrug.

Jeg synes jo bestemt eller ikke, at lommepenge som udgangspunkt skal bruges
til slik. Min søn køber ikke slik for sine lommepenge, men sparer op og
køber legetøj han gerne vil have.
Selvfølgelig skal man ikke spise for 100.- slik om ugen hvis man er 14 år,
men det kan være een god måde at lære om penge på, at man selv skal spare op
til større ting og selv administrere om man vil i biffen med vennerne, have
sodavand i klubben - eller et nyt computerspil/fodbold/andet som man må
spare op til for at få råd til.
Men altså, til rent slikforbrug synes jeg heller ikke han skal have mere,
men så synes jeg den 8-årige skal have mindre

Fra : Broegger

Dato : 04-01-08 13:25

Frøken Jensen <cdjjura@hotmail.com> skrev

> [...]
> ikke kommer såååå let :)
> Hvis du mener 80.- om måneden, er jeg helt med...

Om måneden!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Frøken Jensen

Dato : 04-01-08 22:37

On 04/01/08 13:24, in article Xns9A1B8872E488Etbr@130.225.247.90, "Broegger"
<thomas@removethisbroeggerne.dk> wrote:

> Frøken Jensen <cdjjura@hotmail.com> skrev

> Om måneden!

Så er vi enige :)

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-01-08 19:27

"edbfreak" <edbfreak@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad giver man en 15 årig i lommepenge, hun fylder og tømmer
> opvaskemaskine, støvsuger 1 gang om ugen

Ikke en krone!
Hun kan tjene sine penge selv ved at babysitte,
gå med aviser osv.
At hun hjælper til i huset, det forventes vel af
alle familiens medlemmer?

mvh:Bodil.

Fra : Hansen

Dato : 05-01-08 12:21

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:477d28e5$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "edbfreak" <edbfreak@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ikke en krone!

Det er jeg meget uenig i - men det er vel tilladt

> Hun kan tjene sine penge selv ved at babysitte,
> gå med aviser osv.

> At hun hjælper til i huset, det forventes vel af
> alle familiens medlemmer?

Det har du helt ret i. Til gengæld bør hun også forvente at en del af
familiens samlede indkomst går til hendes "behov" herunder lommepenge.

En holdning jeg i øvrigt deler med Familestyrelsen: Et familiemedlem havde
et handicappet barn som ikke havde mulighed for at tjene sine lommepenge ved
fritidsjob i 15-17 års alderen. Familen fik nogle udgifter til barnet dækkes
som merudgifter, og søgte derfor også om dækning af lommepenge. Det fik de i
en kort periode, men det ophørte da kommunen af Civilretsdirektoratet (i dag
Familiestyrelsen) fik besked på at lommepenge anses som en del af
forsørgerpligten og at det må være rimeligt at det er er en del at barnets /
den unges behov. Størrelsen på lommepengene er det til gengæld op til
forældrene at bestemme.

Jeg hørte Søren Pilmark forleden aften i en radioudsendese udtrykke nøjagtig
den holdning jeg har på det punkt. Han sagde (nogenlunde ordret): Jeg håber
at jeg kan give det videre til min børn som min mor gav videre til mig - at
jeg er elsket for det jeg ER og ikke for det kan KAN. Det er den holdning
jeg har mht lommepenge. Mine børn får lommepenge fordi de er mine børn og en
del af familien - ikke fordi de har gjort sig fortjent til dem.

Når jeg beder mine børn om et eller andet de skal hjælpe med i hjemmet,
forventer jeg også at de gør det fordi de er en del af familen - ikke fordi
de har brug for penge.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-01-08 12:45

"Hansen" <nejtak@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Når jeg beder mine børn om et eller andet de skal hjælpe med i hjemmet,
> forventer jeg også at de gør det fordi de er en del af familen - ikke

Fuldstændig enig.

Desuden: Hvis man opdrager sine børn til, at de hjemlige opgaver skal
belønnes, har man vel implicit givet dem retten til at nægte at udføre dem
den dag, de tjener egne penge og ikke har brug for belønningen mere?

Hilsen Inger

Fra : Torben

Dato : 06-01-08 21:40

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message

> Desuden: Hvis man opdrager sine børn til, at de hjemlige opgaver skal
> belønnes, har man vel implicit givet dem retten til at nægte at udføre dem
> den dag, de tjener egne penge og ikke har brug for belønningen mere?

Jo - men så kan man vel med rette bede dem om at betale for at få vasket
tøjet?

mvh
Torben

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-01-08 21:31

> "Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
> meddelelse news:477d28e5$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det er jeg meget uenig i - men det er vel tilladt

Det er absolut tilladt.

Mine børn får ikke lommepenge - til gengæld får de det tøj mv., som
vi i fællesskab kan blive enige om, at det trænger til. Jeg er overbevist
om, at beløbet for tøjet mv. langt overstiger andre familiers måder at
fordele lommepenge og børnepenge, men det er mere principielt ment.
Hvis børn vil have slik mv. ud over det normale, må de selv ud og tjene
pengene.
Hvis de vil have en mobiltelefon, må de selv tjene pengene til den også -
og det er ikke meningen, at lommepengedebatten skal forvandles til en
debat for eller imod mobiltelefoner.
Mine børn har alle selv udtrykt glæde over, at de har været i stand til
at få og beholde et job, og på den måde få foden inden for på arbejds-
markedet. Det har i hvert fald hjulpet de voksne af mine børn til at få
et ordentligt forhold til såvel arbejde som penge.
Mvh:Bodil.

Fra : Anja

Dato : 04-01-08 15:35

"edbfreak" <edbfreak@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> Hvad giver man en 15 årig i lommepenge, hun fylder og tømmer
> opvaskemaskine, støvsuger 1 gang om ugen

Vores søn på 14 år får ikke penge for at deltage i hjemmet. Han får heller
ikke lommepenge... men vi betaler hans tøj, hans fritidsaktiviteter,
ungdomskole og hvad der ellers er af udgifter. Vi sørger altid for at han
har lidt penge på sig. Vi ser helst ikke han arbejder for han skal
koncenterer sig om sin skole og det er hans "arbejde". Han har et lille job
i ungdomsklubben en gang om måneden som DJ men det giver ikke meget men nok
til at når han vil have mærketøj så må han spæde til selv.
Han deltager i alt som har med hjemmet at gøre, det være rengørning eller
tøjvask, leger med sine brødre oftest er det noget han gør uden at vi beder
ham om det.
Det er sådan vi har valgt at gøre det men der findes lige så mange
muligheder som børn. Dog syntes jeg at det som er meget afgørende er at man
gør op med sig selv hvorfor man vælger som man gør.

Hilsen
Anja

Fra : Patruljen

Dato : 05-01-08 05:58

On 2 Jan., 17:25, "edbfreak" <edbfr...@yahoo.dk> wrote:
> Hvad giver man en 15 årig i lommepenge, hun fylder og tømmer opvaskemaskine,
> støvsuger 1 gang om ugen

Man giver hende penge til hendes fornødenheder uanset om hun fylder og
tømmer opvaskemaskinen og støvsuger eller ej.

Best regards.