MS Windows
briani 27239
Acronis True Image
Fra : Rado

Dato : 13-01-08 14:07

En af fordelene ved Acronis True Image skulle være at man kan spare
diskplads ved at lave incremental eller differential backup, så
programmet kun kopierer det der er tilføjet siden sidste backup. Jeg
kan bare ikke få det til at fungere.

Jeg har lavet et fuldt image af mit system der fylder lidt over 8 GB.
Derefter har jeg tilføjet nogle programmer, vel omkring 500 MB ialt.
Når jeg så laver incremental eller differential backup ender jeg
alligevel med en tillægsfil der er lige så stor som den fulde backup,
dvs lidt over 8 GB. Og så er der jo ikke så meget fidus ved det.

Nogen der har en forklaring på det? Systemdisken kører FAT32 men det
burde vel ikke have nogen betydning?

Der er iøvrigt Workstation udgaven, men den skulle vel ikke være
anderledes en Home på det punkt formoder jeg.

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 13-01-08 17:07

On Sun, 13 Jan 2008 14:07:04 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>En af fordelene ved Acronis True Image skulle være at man kan spare
>diskplads ved at lave incremental eller differential backup, så
>programmet kun kopierer det der er tilføjet siden sidste backup.
Ja, det er en glimrende funktion.

> Jeg kan bare ikke få det til at fungere.
Surt.

> [...]
>alligevel med en tillægsfil der er lige så stor som den fulde backup,
>dvs lidt over 8 GB. Og så er der jo ikke så meget fidus ved det.
Næe - så kan man jo lige så godt lave total-backup

>Nogen der har en forklaring på det?
Kunne årsagen være den, der er angivet i denne note fra
Acronis True Image Home's Help-funktion:

*** Note ***
• If you have defragmented your hard disk since the last full backup,
an incremental backup could be as large as a full one. Therefore we
recommend you to defragment the hard disk before the full backup of
the given disk is created.
*** End of Note ***

Lidt om min egen brug af Acronis True Image Home V.11.0, som IMHO er
et fremragende backup-værktøj:

Se nedenstående klip fra Karen's Directory Print
(lidt redigeret pga. linielængden), der viser backup-filerne fra mine
2 diske (2 stk. Samsung 250 GB SATA-II)

Disk 1: Drev C: 225 GB formateret, NTFS
   Drev E: 7 GB formateret, FAT32 (HP recovery-partition)
Disk 2: Drev D: 232 GB formateret, NTFS

Backup-filerne ligger på en Samsung 500 GB SATA-II monteret i en
ekstern diskboks med e-SATA-tilslutning til PC'en.
Drevbogstav: Z: 465 GB formateret, NTFS.

--- Rapport fra Karen's Directory Print ---
FOLDER
Z:\Acronis-11-Backup\HP Media Center PC\Win XP Media Center Edition
SP2\   -------   0   8   366.552.255.488

FILE   ---A----   19-12-2007 14:12   19-12-2007 14:55
115.920.336.384   Disk_C_E.tib

FILE   ---A----   21-12-2007 16:40   21-12-2007 16:44
1.121.115.136      Disk_C_E2.tib

FILE   ---A----   26-12-2007 11:52   26-12-2007 11:57
2.220.920.832      Disk_C_E3.tib

FILE   ---A----   06-01-2008 10:24   06-01-2008 10:31
16.901.943.808   Disk_C_E4.tib

FILE   ---A----   19-12-2007 15:32   19-12-2007 16:28
152.256.706.560   Disk_D.tib

FILE   ---A----   21-12-2007 17:25   21-12-2007 17:30
1.558.041.600      Disk_D2.tib

FILE   ---A----   26-12-2007 12:46   26-12-2007 12:59
23.102.633.984   Disk_D3.tib

FILE   ---A----   06-01-2008 11:20   06-01-2008 11:39
53.470.557.184   Disk_D4.tib

TOTAL
Z:\Acronis-11-Backup\HP Media Center PC\Win XP Media Center Edition
SP2\   -------   0   8   366.552.255.488

--- Rapport slut ---

Acronis True Image finder selv ud af, hvad der skal medtages ved en
senere restore. Her bliver man nemlig spurgt, hvilken dato man ønsker
PC,en ført tilbage til.

Hvis jeg f.eks. angiver, at disk 1, der indholder drevene C: og E:,
skal føres tilbage til 26-12-2007, anvender Acronis True Image
automatisk filerne
Disk_C_E.tib
Disk_C_E2.tib
Disk_C_E3.tib
i ovenstående rækkefølge, medens
Disk_C_E4.tib udelades.

> Systemdisken kører FAT32 men det burde vel ikke have nogen betydning?
Næe - det tror jeg ikke.

>Der er iøvrigt Workstation udgaven, men den skulle vel ikke være
>anderledes en Home på det punkt formoder jeg.
Jeg kender ikke Workstation-udgaven, så det kan jeg ikke svare på.

Tidligere anvendte jeg Acronis True Image Home V.8 og V.10; men
dengang brugte jeg udelukkende total-backup, så jag har ingen
erfaringer med incremental/differential backup i disse versioner.
--
Venlig hilsen fra
Gert

Fra : getdion@gmail.com

Dato : 13-01-08 18:00

"Gert Søgaard Jensen" <gert@soegaard.mail.dANMARk> skrev i en meddelelse

> Ja, det er en glimrende funktion.

> Surt.

Jeg har brugt True image i snart 3 år.
Bruger altid create en fuld backupTIB før jeg installerer nyt på mit system.
Så er Restore klar hvis det nye skuffer.
Ingen problemer på min stationær.

Men jeg holder stram disciplin om at have alle data på et andet drev. Kun software på C.
Dokumenter, foretrukne, email osv er flyttet til D
Mine TIB fuldbackups fylder under 2 GB

Eneste gang den har svigtet var på en ny bærbar med satadrev. Den gik i stå midt i en
restore. Cdrevet endte som unallocated space!
Acronis support kunne ikke hjælpe mig - de siger bare man skal downloade nyeste
version.....

Fra : Rado

Dato : 13-01-08 18:07

On Sun, 13 Jan 2008 17:06:53 +0100, Gert Søgaard Jensen
<gert@soegaard.mail.dANMARk> wrote:

> [...]
>an incremental backup could be as large as a full one. Therefore we
>recommend you to defragment the hard disk before the full backup of

Jeg har bemærket dette i Help filen, men jeg defragmenterer aldrig, så
det kan ikke være det.

Men jeg har lige haft et disknedbrud og sat ny disk i, og så kørt den
fulde backup (lavet fra den første disk før den brød ned) tilbage på
den nye disk. Det var så her jeg efterfølgende installerede nogle
programmer og så prøvede med incremental / differentisk backup.

Måske det at køre et image tilbage på disken har samme effekt som en
defrag? Det burde det hvis der er tale om backup på filbasis fremfor
på sektorbasis (har hørt om folk der defragmenterer på den måde). Men
jeg ved ikke hvordan Acronis fungerer i den henseende.

> [...]
>FOLDER
>Z:\Acronis-11-Backup\HP Media Center PC\Win XP Media Center Edition

Ja her fremgår det jo tydeligt af størrelsen at der kun er medtaget
nye og ændrede filer.

> [...]
>
>Hvis jeg f.eks. angiver, at disk 1, der indholder drevene C: og E:,
>skal føres tilbage til 26-12-2007, anvender Acronis True Image

OK

>Jeg kender ikke Workstation-udgaven, så det kan jeg ikke svare på.

Jeg har tidligere prøvet Home udgaven og de ser ud til at være helt
ens på det punkt.