MS Windows
briani 27239
Manglende ram i Vistaen...
Fra : Happydane

Dato : 08-01-08 16:06

Hej NG.

Jeg har en HP Pavilion 9665oe bærbar, som oprindelig er født med 2 gb ram.
Men da jeg til tider arbejder meget med PS og AI, så ville jeg gerne have
nogle flere ram i.
Og efter en samtale med HP i danmark, fik jeg bestilt 2 X 2 GB, og de er nu
smidt i maskinen.
Min BIOS fortæller mig, at der er installeret 4096 mb ram, men Vistaen
fortæller mig at der kun er 2815 mb ram i maskinen.
Hvor er mine sidste ram henne? og hvordan får jeg dem frem

Vistaen er en Home Premium 32 bit version.

Martin

Fra : Ole C

Dato : 08-01-08 16:23

Happydane skrev blandt andet:

> Vistaen er en Home Premium 32 bit version.

Derfor - som de siger i Netto.

--
vh
Ole C

Fra : N_B_DK

Dato : 09-01-08 19:39

"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> wrote in message

> Derfor - som de siger i Netto.

Derfor hvad ?

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Ole C

Dato : 09-01-08 21:58

N_B_DK skrev blandt andet:

> Derfor hvad ?

Prøv at læse indlægget igen.
Min linie refererer naturligvis til den citerede linie.

--
vh
Ole C

Fra : N_B_DK

Dato : 10-01-08 00:05

> Prøv at læse indlægget igen.
> Min linie refererer naturligvis til den citerede linie.

DEt bliver dit indlæg bare ikke mere korrekt af, både vista og XP kan se op
til 4GB ram, så du har ikke ret i din egen opfundne 3GB grænse for vista og
xp i 32bit udgaverne.

Fra : Ole C

Dato : 10-01-08 00:21

N_B_DK skrev blandt andet:

> DEt bliver dit indlæg bare ikke mere korrekt af, både vista og XP kan
> se op til 4GB ram, så du har ikke ret i din egen opfundne 3GB grænse
> for vista og xp i 32bit udgaverne.

Jeg har skam ikke opfundet noget - heller ikke Vista. Men jeg har snart
læst mange indlæg fra RAM-grådige mennesker med Vista 32-bit, der
oplever det samme som OP.
Og så er det jo godt, at du kan give en detaljeret forklaring, så OP
ikke længere er i tvivl om noget

--
vh
Ole C

Fra : N_B_DK

Dato : 10-01-08 01:39

> Jeg har skam ikke opfundet noget - heller ikke Vista. Men jeg har
> snart læst mange indlæg fra RAM-grådige mennesker med Vista 32-bit,
> der oplever det samme som OP.

Ja, men det er ikke det samme som det er vista, eller xp for den skyld der
er grunden.

> Og så er det jo godt, at du kan give en detaljeret forklaring, så OP
> ikke længere er i tvivl om noget

Søg efter memory mapping og memory remapping...

Fra : jørgen

Dato : 10-01-08 07:02

N_B_DK wrote:

> Ja, men det er ikke det samme som det er vista, eller xp for den skyld
> der er grunden.

> Søg efter memory mapping og memory remapping...

I stedet for at komme med de der katastrofale indlæg (som starter med
"sludder"), så synes jeg du skulle kigge forbi microsoft.com. Remapping
at noget som helst op over 4G hjælper ligesom ikke ret meget, når
Microsoft har kodet systemet til ikke at gå derop ...

Fra : N_B_DK

Dato : 10-01-08 22:15

"jørgen" <na@invalid> wrote in message

> Remapping at noget som helst op over 4G hjælper ligesom ikke ret
> meget, når Microsoft har kodet systemet til ikke at gå derop ...

whatever, du får ret og jeg får fred, mine maskiner kan selvfølgelig ikke
benytte 4GB (og se dem alle i windows) når du siger det ikke kan lade sig
gøre.

Fra : news.tele2.dk

Dato : 08-01-08 16:24

"Happydane" <HappydaneREMOVE100@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hvor er mine sidste ram henne? og hvordan får jeg dem frem
>
> Vistaen er en Home Premium 32 bit version.

Windows Vista 32 Bit versionen har en grænse mht. ram på samlet 4 GB.
Det vil sige at du vil aldrig se 4 GB i systeminfo fordi f.eks. dit
grafikkort har allerede taget lidt af den grænse / kapacitet. Hvis din
processor understøtter 64 bit software kunne du skifte til Windows Vista 64
bit og få fuld udnyttelse af dine ram.

Fra : Per

Dato : 08-01-08 18:48

news.tele2.dk wrote:

> [...]
> processor understøtter 64 bit software kunne du skifte til Windows
> Vista 64 bit og få fuld udnyttelse af dine ram.

Vil det sige at man ikke har noget ud af at putte fx. 8 gb ram i en Vista 32
Bit? - Eller betyder det kun, at styresystemet ikke kan se ram-mængden.

Hvad med de andre programmer fx. Photoshop kan de bruge den "overskydende"
ram ?

mvh. Per

Fra : news.tele2.dk

Dato : 08-01-08 22:16

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> ram-mængden.
>
> Hvad med de andre programmer fx. Photoshop kan de bruge den "overskydende"

32 Bit konstruktion kan maximalt operere med 4GB Ram. Du kan have flere ram
i computeren men en Windows 32 bit version vil maximal kunne bruge sig af 4
GB samlet. 4096 MB ram er 32 Bit arkitekturen matematiske grænse så at sige.

"By definition, a 32-bit processor uses 32 bits to refer to the location of
each byte of memory. 2^32 = 4.2 billion, which means a memory address that's
32 bits long can only refer to 4.2 billion unique locations (i.e. 4 GB)."

-taget fra
http://www.brianmadden.com/content/article/The-4GB-Windows-Memory-Limit-What-does-it-really-mean-

Fra : N_B_DK

Dato : 09-01-08 19:41

"news.tele2.dk" <xsieger@gmail.com> wrote in message

> [...]
> flere ram i computeren men en Windows 32 bit version vil maximal
> kunne bruge sig af 4 GB samlet. 4096 MB ram er 32 Bit arkitekturen

Sludder, søg på PAE, men den feature understøttes ikke af MS´s workstation
og desktop OS, alt større end std. ed af deres server os, understøtter op
til 64GB på 32 bit platformen.

Fra : Kurt Lund

Dato : 08-01-08 16:26

> [...]
> Hvor er mine sidste ram henne? og hvordan får jeg dem frem
>
> Vistaen er en Home Premium 32 bit version.

Tjae det burde HP jo så havde fortalt dig ;) 32 bit system = max 3 gb ram,
64 bit system 4 gb ram...

Kurt

Fra : N_B_DK

Dato : 09-01-08 19:44

"Kurt Lund" <klander52@hotmail.com> wrote in message

> Tjae det burde HP jo så havde fortalt dig ;) 32 bit system = max 3 gb
> ram, 64 bit system 4 gb ram...

32bit = 4096Mb, at windows ser mindre skyldes at der reserveres ram til PCI
bussen , PCI-E osv, og derfor ender man i værste tilfælde på ~2.75Gb, nogle
chipset understøtter memory remapping således at den ram reservation der
sker flyttes op over de 4GB og derved er alle 4GB til rådighed.

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-08 21:09

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote in message

> 32bit = 4096Mb, at windows ser mindre skyldes at der reserveres ram til
> PCI bussen , PCI-E osv, og derfor ender man i værste tilfælde på ~2.75Gb

Ikk helt rigtigt. Der reserveres ram-plads (ikke ram).

mvh
///M