MS Windows
briani 27239
Installation af XP på en Vista computer ??
Fra : Erik Greve

Dato : 04-01-08 21:05

Jeg har købt en ny PC med Vista Premium installeret på forhånd.
Jeg vil gerne have XP på maskinen også, der er en ledig partition til den.
Tilsyneladende blokerer Vista for installationen af XP, med en melding om
at det eksisterende system er nyere end den XP jeg vil installere.

Hvordan løser man det problem ??

Venlig hilsen
Erik Greve

Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-01-08 21:34

"Erik Greve" <eg@erikgreve.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tilsyneladende blokerer Vista for installationen af XP, med en melding om
> at det eksisterende system er nyere end den XP jeg vil installere.

Starter fra cd'en direkte uden om vista, og installerer på den ledige
partition.

Vær opmærksom på at xp nok vil hijacke bootsekvensne således du i første
omgang ikke får lov at boote i vista.
Der er lidt forskellige metoder til at genskabe det, enten via vista
recovery boot, eller en af mange boot managere.

Fra : Jørgen E.

Dato : 04-01-08 21:45

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> skrev i en meddelelse

> Starter fra cd'en direkte uden om vista, og installerer på den ledige partition.

Jeg tror heller ikke man kan andet og at det ikke vil ændre noget.
Selv om man booter på XP-cd-en vil XP tjekke om der er andre
styresystemer og hvis man vil køre med flere er reglen, at ældste
system skal installeres først.
Da jeg formoder du ikke vil bruge Vista er det meget nemt at boote
op på XP-cd-en og vælge slet til din C-partion, hvorefter du vælger
at oprette den igen og installere din XP der. Det har jeg ofte gjort.

Fra : Rado

Dato : 04-01-08 21:40

http://www.hcma.dk/tips111to120.htm#no119

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Erik Greve

Dato : 05-01-08 18:56

Tak for nogle gode tips - nu har jeg lidt mere at holde mig
til, så jeg prøver.

Venlig hilsen
Erik Greve

Fra : Lyrik

Dato : 04-01-08 23:06

Den 04.01.2008 kl. 21:04 skrev Erik Greve <eg@erikgreve.dk>:

> [...]
> Tilsyneladende blokerer Vista for installationen af XP, med en melding om
> at det eksisterende system er nyere end den XP jeg vil installere.

Der advares imod at gøre det!:
http://txarno.wordpress.com/2006/12/12/dont-install-xp-after-vista/

Bootsektoren er forandret i Vista. Den loader et modul der bliver ødelagt
ved installation af XP med den gamle bootsector.
Endvidere kan hardwaresystemer designet til Vista (Denne computer er
designet til Windows Vista) Vise sig at mangle Windows XP drivere.

Hvis man vil nedgradere til XP skal man bruge Bellarc advisor for at
studere alle delene og se om der i det hele taget er drivere i XP til de
dele. Hvorfor ikke vende dig til Vista? Installer virtual PC og installer
XP i den. 3D spil kan ikke køre virtual.IMHO.
Der er kommet en beta opdatering til Vista der skulle få den til at køre
bedre. Så den ude hos min nevø. Han sagde at det havde forbedret den en
hel del.

Hvis du installerer XP så sørg for at få ægte råd af én som har! gjort
det. Jeg ville ikke turde efter de oplysninger der er på nettet.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : fix

Dato : 04-01-08 23:30

"Lyrik" <lyrik@fupheaven.dk> skrev i en meddelelse
news.t4feclcieqzwsk@macintosh.local...

> Der advares imod at gøre det!:
> http://txarno.wordpress.com/2006/12/12/dont-install-xp-after-vista/
Du ku jo også prøve den optimale løsning, og køre virtuelt.

installer microsoft-virtualPC(gratis) og installer XP i den, eller bedre
(imho) VMware server(også gratis) og installer XP i denne.

finn