teskt i min router
Fra : Kasper

Dato : 16-01-08 16:57

Hej

der står dette i min router under qos:

This page shows the WAN outbound traffic statistics

vil det sige alt IN/UD på wan ?

Kasper

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-01-08 18:05

On Wed, 16 Jan 2008 16:57:11 +0100, "Kasper" <kasper@kasper.kasper>
wrote:

> This page shows the WAN outbound traffic statistics
>
> vil det sige alt IN/UD på wan ?

Nej, outbound betyder ud af routeren mod WAN (Internet).

-A

Fra : Kasper

Dato : 16-01-08 18:53

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Nej, outbound betyder ud af routeren mod WAN (Internet).

underligt man kun kan se data ud i min statistik for QOS ?

Kasper

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-01-08 19:12

On Wed, 16 Jan 2008 18:53:06 +0100, "Kasper" <kasper@kasper.kasper>
wrote:

> underligt man kun kan se data ud i min statistik for QOS ?

Det er egentlig ikke så underligt, for i praksis er det kun udgående
QoS, der giver rigtig mening. Jeg skrev tidligere nedenstående...

<snip>
Mja, men du kan alligevel ikke lave ordentlig QoS i sådan et setup...
Ja, man kan lave 'noget', men man kan ikke lave noget særlig *godt*.

1) Når en stor pakke er i gang med at blive sendt fra
Internet-udbyderen, og der kommer en lille, vigtig voice-pakke, så må
den pænt vente til der bliver plads på linien. Det giver jitter, og
især på langsomme forbindelser kan det bidrage meget negativt til
oplevelsen. Det kan løses med QoS, men det skal løses i udbyderens
ende.

2) Hvis Internet-udbyderen i forvejen sender 2 Mbps på en 2 Mbps
forbindelse, og der tilføjes 100 Kbps voice, så er der ikke plads til
det, og noget bliver smidt væk. *Hvad* der bliver smidt væk, kan man
løse med QoS (kø-håndtering), men det skal man af gode grunde lave i
den ende, hvor pakken sendes fra, dvs. Internet-udbyderen.

3) Når en pakke først er sendt fra Internet-udbyderen mod ens router,
nytter det ikke noget, at ens egen router smider pakken væk for at få
plads til en voice-pakke, for båndbredden er jo allerede brugt. (Hvis
protokollen er såkaldt 'well-behaved', vil afsenderen sætte farten
ned, så det hjælper lidt på det næste trafik. Men masser af trafik er
ikke well-behaved).

Man kan lave noget indgående policing, hvor man 'reserverer' plads til
voice (ved at smide andet trafik væk), men man vil spilde båndbredde i
de situationer, hvor der ikke er noget voice (smide for meget væk), og
det er stadig kun effektivt, hvis den anden trafik er 'well-behaved'.
<snip>

-A

Fra : Kasper

Dato : 16-01-08 23:10

> Det er egentlig ikke så underligt, for i praksis er det kun udgående
> QoS, der giver rigtig mening. Jeg skrev tidligere nedenstående...

Det er jo sådan set sandt nok...

men man kan ikke lave en ex.vis voip løsning med qos på hentning af dataene
uden ISP gør det ?

Jeg har nu heller ikke faft problemer med det, da det er sjældent man kan
downloade med mere end de par hundrede kbyte/s men sker det linien bliver
fyldt ud og der kommer et tlf opkald, så kommer der jitter ?

Kasper

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-01-08 07:34

On Wed, 16 Jan 2008 23:10:10 +0100, "Kasper" <kasper@kasper.kasper>
wrote:

> men man kan ikke lave en ex.vis voip løsning med qos på hentning af
> dataene uden ISP gør det ?

Som jeg skrev, kan man godt lave 'noget', men man kan ikke lave noget
Godt(TM) og man kan ikke lave noget, der giver 'garantier' for at voip
virker og lyder ordentligt. Det kræver, som jeg skrev, at udbyderen
(også) gør noget aktivt.

-A