Adgang til NAS udefra?
Fra : Casper

Dato : 13-01-08 14:17

Hej

Er det muligt at kunne få adgang til en NAS udefra?

Det er en Buffalo Terastation Live der sidder efter en tdc adsl linie med en
router imellem - hos en kammerat. Det er lykkes fint at komme til mapperne
via ftp - men ville være smart hvis man også kunne administrere selve nas'en
udefra. Er det en bestemt port der skal forwardes eller?

Når man er på samme netværk som nas'en er det bare http://ip-adresse !

Vh. Casper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-01-08 14:27

On Sun, 13 Jan 2008 14:17:28 +0100, "Casper" <casper_awh@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>via ftp - men ville være smart hvis man også kunne administrere selve nas'en
>udefra. Er det en bestemt port der skal forwardes eller?

Opret en virtuel server i routeren til NAS'ens port 80.

Men vær lige opmærksom på de sikkerhedmæssige sider af sagen. Det er
nok ikke lykken, hvis alle vi andre her ude på internettet begynder at
pille i din Terrastation opsætning

<mlr>

Fra : Casper

Dato : 13-01-08 14:56

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men vær lige opmærksom på de sikkerhedmæssige sider af sagen. Det er
> nok ikke lykken, hvis alle vi andre her ude på internettet begynder at

Er der nogen sikrere alternativer? end stadigvæk at klare de få opgaver
lokalt.

Vh. Casper

Fra : brian

Dato : 14-01-08 10:19

>Er der nogen sikrere alternativer? end stadigvæk at klare de få opgaver
>lokalt.
>
>Vh. Casper

Ja det er der dog alt efter din iver i at spendere tid i det

Du kunne jo lave en vpn forbindelse mellem dig og kammeraten.

www.openvpn.net Open source software med installer til windows mac
osv.

Dette ville kræve en tændt server på lan i kunne kople op til.
(Vi har selv lavet en linksys boks om med alternativ software og
koblet alle vennerne sammen så vi sidder på samme lan)

Men det har da givet nogle hyggelige aftner med opsætning, men så
lærte vi da også lige en smule undervejs.

Fra : brian

Dato : 14-01-08 13:35

Det var så lige en tak for hurtigt jeg skrev det, for så skal det være
din nas der kopler op til venns comp eller skal der port forwardes

Fra : Casper

Dato : 14-01-08 20:40

Hej

"brian" <no@no.dk> skrev i en meddelelse
> Det var så lige en tak for hurtigt jeg skrev det, for så skal det være
> din nas der kopler op til venns comp eller skal der port forwardes

Er igang med at kigge på openvpn... men er lige stødt på en mur... det ene
net er 192.168.1.* og det andet er 192.168.55.*

Har du lige 'the key' ved hånden? prøver at forstå noget af 'how to'
guiden... men har ikke lige fået det til at spille endnu...

På forhånd tak
Casper

Fra : brian

Dato : 15-01-08 09:17

On Mon, 14 Jan 2008 20:39:34 +0100, "Casper" <casper_awh@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Har du lige 'the key' ved hånden? prøver at forstå noget af 'how to'
>guiden... men har ikke lige fået det til at spille endnu...

Det er i faktisk kun godt.
Hvis i havde 192.168.1.x i begge ender så ville i få problemer med
hvor trafik skulle sendes.

Hvis i den ene ende en pc havde 192.168.1.10 og der også i den anden
ende var en pc der havde 192.168.1.10 så kan pc'erne på dit netværk
lige pludseligt ikke vide hvilken pc du vil have fat i og dermed har
du en konflikt

Husk jeg hjælper dig gerne med spørgsmål der kommer (og der kommer med
garanti et par stykker, alt efter din læse iver og EDB niveau)
Men så prøv at udybe så godt som muligt.

Iøvrigt er der et knalgodt forum på openvpn's side hvor man kan søge
efter løsninger til problemer som andre allerede har haft.

Men spørg løs og jeg skal forsøge at hjælpe dig igennem. Men forumet
på openvpn der er altid folk online og du får måske hurtigere svar.

god arbejds lyst.

Fra : Casper

Dato : 15-01-08 20:09

Hej Brian

Tak for din hjælp så langt.

Er ved at bevæge mig offtopic - og jeg har stadig mest brug for adgang/en
metode til en NAS udefra som kan håndterer æ, ø og å. Kender du en sådan?

Tilbage til hvor tråden slap, - det er lykkedes mig at connecte via vpn de 2
pc'ere. Er det muligt at clienten kan tilgå serverens netværksressourcer?
Eller tilslutte netværksdrev fra en NAS på samme lan som server?

For umiddelbart kan jeg ikke pine NAS på server-lanet fra clienten.

Har prøvet at kigge på openvpn.com... men hvis du har et direkte link - kan
jeg starte med selv at læse lidt på det. Hvis det nævnte overhovedet kan
lade sig gøre.

Vh. Casper

Fra : no@no.dk

Dato : 15-01-08 21:54

On Tue, 15 Jan 2008 20:08:37 +0100, "Casper" <casper_awh@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>metode til en NAS udefra som kan håndterer æ, ø og å. Kender du en sådan?

Da jeg ikke kan forstå hvad du spørger om er det svært at svarer, dog
har jeg minimum kenskab til NAS produkter. Og min egen er jo ikke med
original software. så jeg er svar skyldig.
hvad gør at du ikke kan bruge øåæ?

> [...]
>Eller tilslutte netværksdrev fra en NAS på samme lan som server?
>
>For umiddelbart kan jeg ikke pine NAS på server-lanet fra clienten.

Ja det er muligt er det korte svar.

Og hvis hvis computeren der er på client siden (og at der kun er en
computer) kan du muligvis klares ved at give den en dhcp tildelt
adresse som så ligger på samme lan som hele serverlanet.
Hvis ikke samme ip område så skal der routes i filerne.
Men du oplyser ikke rigtigt om hvor du er nået til og hvilke skridt du
har taget.

Nej jeg kan ikke give dig et lyn tip til gør det eller det ud over
ovenstående.

Dette vil kræve oplysninger om hvordan det hele er koplet sammen, og
jeg skulle have kopier af conf filerne.
Men som man også læser på openvpn siden så er der ikke en let løsning
til at lave en god, solid og sikker løsning bare ved at downloade og
installere.
Hvis man ønsker at det spiller så må man lige igennem manualerne og
gøre sig de tanker der hører til.

>Har prøvet at kigge på openvpn.com... men hvis du har et direkte link - kan
>jeg starte med selv at læse lidt på det. Hvis det nævnte overhovedet kan
>lade sig gøre.

Selvfølgeligt kan det lade sig gøre du må blot investere lidt mere tid
i at læse og forstå tanke gangen. Så lærer du også en del netværk
sammetid.
Men som sagt så oplysninger og conf filerne så jeg kan kigge igennem
hvad du gør så ville det være nemmere.

hilsen

Brian

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-01-08 14:28

> Når man er på samme netværk som nas'en er det bare http://ip-adresse !

Så skal du forwarde port 80 fra ydersiden til nas-ip:80

Hvis du nu har en anden webserver kørende med din hjemmeside kan du
bare forwarde port 8008 eller lign til nas-ip:80

Thomas
--
"I've often driven past a house where (apparently) a fellow geek
lives. They own a Mini, which sports a large (British-style) front