kan ethernet via strømkabler bruges til a
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-01-08 10:24

Hej

kan ethernet via strømkabler bruges til at lave et fælles net for en hel opgang? Evt. flere opgange?

JonB

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-01-08 10:54

Jon Bendtsen wrote:

> kan ethernet via strømkabler bruges til at lave et fælles net for en hel opgang? Evt. flere opgange?

Ja. For at det kan virke skal alle sidde på samme fase eller der skal en
switch mellem faserne.

Alle der skal på netværket skal have en mediaconverter mellem ethernet
og elnet. Desuden skal der mellem hver af de 3 faser sidde
mediaconvertere og en ethernetswitch, således at folk kan koble sig på
uafhængigt af fasen. Husk firewalls.

Jesper Poulsen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 11-01-08 11:02

On Fri, 11 Jan 2008 10:23:57 +0100, Jon Bendtsen <noone@example.com>
wrote:

>Hej
>
>kan ethernet via strømkabler bruges til at lave et fælles net for en hel opgang? Evt. flere opgange?
Det skal du ikke regne med da det pga. elmålerenes konstruktion kun
virker indefor en elmålers område.
Der fåes dog til nogle anlæg shunte der kan sende signalet udenom
elmåleren, men det er faktisk tvivlsomt om dette er helt i
overensstemmelse med div. regler og bekengørelser.

Der er heller ikke nogen i denne verden der kan garanterer at du opnår
en bestemt transmitionshastighed da mange forskellige udefrakommende
faktorer (specielt elektriske støjkilder) spiller ind.

Overvej kabel til hver lejlighed og noget netværksudstyr der kan klare
at håndterer jeres behov (båndbrede / IPadresser / routning /
administration)

/Hans

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-01-08 11:11

Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
>
> Overvej kabel til hver lejlighed og noget netværksudstyr der kan klare
> at håndterer jeres behov (båndbrede / IPadresser / routning /

I stedet for at trække et kabel til hver lejlighed, kunne man
så forestille sig at man påsatte den der homeplug dims på ydersiden
af måleren? Og så derfra trækker et kabel ind i lejligheden.

I kælderen har man så en eller flere tilsvarende centrale enheder og
en switch?

Så slipper man for at trække nye kabler.

JonB

Fra : BJ

Dato : 11-01-08 11:15

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> I stedet for at trække et kabel til hver lejlighed, kunne man
> så forestille sig at man påsatte den der homeplug dims på ydersiden
> af måleren? Og så derfra trækker et kabel ind i lejligheden.

Hvor mange ampere er der egentlig på ydersiden af måleren og må man
overhovedet røre ved dette og hvordan vil du måle forbruget?

> I kælderen har man så en eller flere tilsvarende centrale enheder og
> en switch?
>
> Så slipper man for at trække nye kabler.

Man kan også trækket et gummikabel mellem etagerne med 3 eller 4 fordeler
monteret...;)

mvh
Bjørn J.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-01-08 13:21

BJ wrote:

> Hvor mange ampere er der egentlig på ydersiden af måleren og må man

Det er irrelevant i denne sammenhæng.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-08 00:58

Helt irrelevant er det vel ikke?
Da det er et "home-plug" vi snakker om, tror jeg kun den er godkendt til
at sidde bag en 13A sikring.
De fleste opgange er forsynet med 32A, så jeg tvivler på at
"home-pluggen" er konstrueret til denne strøm...

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-01-08 04:09

Jacob Fich wrote:

> Helt irrelevant er det vel ikke?

Jo, ganske.

> Da det er et "home-plug" vi snakker om, tror jeg kun den er godkendt til
> at sidde bag en 13A sikring.

??

> De fleste opgange er forsynet med 32A, så jeg tvivler på at
> "home-pluggen" er konstrueret til denne strøm...

Den sidder ikke i serie...

Jesper Poulsen

Fra : BJ

Dato : 12-01-08 08:45

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jo, ganske.

> ??

> Den sidder ikke i serie...

Nej, og den/de passer fint ind i en "2-polet 25/35/50 amp. stikkontakt"....

mvh
Bjørn J.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-01-08 09:18

BJ wrote:

> Nej, og den/de passer fint ind i en "2-polet 25/35/50 amp. stikkontakt"....

???

Jesper Poulsen

Fra : BJ

Dato : 12-01-08 17:14

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> ???

Netop.

mvh
Bjørn J.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-01-08 16:28

BJ wrote:

> Netop.

Hvor er du henne?

Jesper Poulsen

Fra : BJ

Dato : 13-01-08 16:57

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvor er du henne?

Lad mig sige det ganske kort.

Du eller spørgeren har intet at skaffe "på ydersiden af el-måleren" = ude på
el-nettet og da slet ikke med noget hjemmegrej.

At man overhovedet kan foreslå det endsige diskutere det, vidner om total
uvidenhed desangående.

mvh
Bjørn J.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-01-08 18:20

BJ wrote:

> Du eller spørgeren har intet at skaffe "på ydersiden af el-måleren" = ude på
> el-nettet og da slet ikke med noget hjemmegrej.

Det er korrekt, men home-plug'en er ligeglad. Den sidder parallelt over
kablerne og man der derfor ikke tage hensyn til den strøm der nu måtte
løbe i ledningerne.

Jesper Poulsen

Fra : BJ

Dato : 14-01-08 18:28

> [...]

> Det er korrekt, men home-plug'en er ligeglad. Den sidder parallelt over
> kablerne og man der derfor ikke tage hensyn til den strøm der nu måtte

Tror du da det er en juletræskæde mand......

Du må som tidligere nævnt ikke sætte hjemmegrej på noget, der er forsikret
med mere end 16 Amp.

Så ja, du fatter stadig ikke en hujende fis og jeg finder, du er direkte
livsfarlig.

mvh
Bjørn J.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-01-08 21:17

BJ wrote:

> Så ja, du fatter stadig ikke en hujende fis og jeg finder, du er direkte
> livsfarlig.

Hvad man må sætte op eller ikke sætte op er ligegyldig set i forhold til
hvordan udstyret virker!

Du fatter bare minus...

Jesper Poulsen

Fra : BJ

Dato : 15-01-08 21:31

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad man må sætte op eller ikke sætte op er ligegyldig set i forhold til
> hvordan udstyret virker!
>
> Du fatter bare minus...

Du bør holde dig langt væk fra elektriske installationer eller tage dig en
uddannelse!

mvh
Bjørn J.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-01-08 11:34

BJ wrote:

> Du bør holde dig langt væk fra elektriske installationer eller tage dig en
> uddannelse!

Jeg er elektronikmekaniker med grundlæggende automatik som
efteruddannelse. Hvad loven siger hører ikke til min uddannelse. Hvad
teorien siger _hører_ til min uddannelse og iflg. teorien er der ingen
problemer ved at smide en home-plug foran måleren, jvf. Kirchhoff's 1. lov.

Så er misforståelserne vist fejet af vejen. Naturligvis må man ikke
anvende hjemmeudstyr på ydersiden af måleren (og hus-sikringerne).

Jesper Poulsen

Fra : BJ

Dato : 17-01-08 01:53

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så er misforståelserne vist fejet af vejen. Naturligvis må man ikke
> anvende hjemmeudstyr på ydersiden af måleren (og hus-sikringerne).

...og du må heller ikke rage i sikringsboksen.

Du kan altså ikke bortforklare din klare indstilling til at rage i noget, du
ingen uddannelse har til endsige en autorisation.

Så er den ged vist barberet.

mvh
Bjørn J.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-01-08 09:43

BJ wrote:

> ..og du må heller ikke rage i sikringsboksen.

Naturligvis ikke.

> Du kan altså ikke bortforklare din klare indstilling til at rage i noget, du
> ingen uddannelse har til endsige en autorisation.

Det har jeg aldrig givet udtryk for. Jeg har skrevet at home-plug'en er
ligeglad - ikke at man selv kan rode med det!

> Så er den ged vist barberet.

Er den?

Find venligst det indlæg hvor jeg skriver at jeg gi'r pokker i hvad man
må rode med selv og hvad man ikke må rode med selv...

Jesper Poulsen

Fra : BJ

Dato : 17-01-08 10:24

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er den?
>
> Find venligst det indlæg hvor jeg skriver at jeg gi'r pokker i hvad man
> må rode med selv og hvad man ikke må rode med selv...

Kan du ikke give en kort beskrivelse af, hvordan du vil udføre dette dit
udsagn.?.:

---- Ja. For at det kan virke skal alle sidde på samme fase eller der skal
en
switch mellem faserne.

Alle der skal på netværket skal have en mediakonverter mellem Ethernet
og elnet. Desuden skal der mellem hver af de 3 faser sidde
mediakonvertere og en ethernetswitch, således at folk kan koble sig på
uafhængigt af fasen. Husk firewalls.------

For du mener vel at sådan skal det laves.?

mvh
Bjørn J.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-01-08 12:05

BJ wrote:

> For du mener vel at sådan skal det laves.?

Sådan _kan_ det laves. Det er den principielle opbygning af datanettet.
Hvis der skal anvendes homeplug's skal al forbindelse laves bag
sikringsboksen og vha. de stikkontakter der i forvejen er i boligerne.

Skal det sidde foran måleren skal der andre komponenter til og så er det
ikke længere en hjemmeløsning. Det er jeg slet ikke uenig med dig i.

Jeg kan se at du ikke følger så meget med i mange af de andre
hardware-relaterede grupper, for så ville du se min holdning til
hjemmefusk i forbindelse med 230V-installationer.

I dk.edb.hardware har jeg advaret mod løsninger fra bestemte individer,
da de opfordrede til jordforbindelse (PE-leder) via radiatorerne i
husstanden.

Jesper Poulsen

Fra : BJ

Dato : 17-01-08 12:09

> [...]

> Hvis der skal anvendes homeplug's skal al forbindelse laves bag
> sikringsboksen og vha. de stikkontakter der i forvejen er i boligerne.

Ja, _det_ kan det, men ville nok være ubrugeligt, da du skal trække diverse
kabler på kryds og tværs i boligen for at kunne få etableret bare basis af
netværket.

Så du burde måske nok have fortalt i sammen moment, dit forslag var/er
aldeles urealistisk at udføre i praksis.

> Skal det sidde foran måleren skal der andre komponenter til og så er det
> ikke længere en hjemmeløsning. Det er jeg slet ikke uenig med dig i.

O.k.

> Jeg kan se at du ikke følger så meget med i mange af de andre
> hardware-relaterede grupper, for så ville du se min holdning til
> hjemmefusk i forbindelse med 230V-installationer.

Nej og fint, fint.

> I dk.edb.hardware har jeg advaret mod løsninger fra bestemte individer,
> da de opfordrede til jordforbindelse (PE-leder) via radiatorerne i
> husstanden.

Perfekt.

mvh
Bjørn J.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-01-08 14:19

BJ wrote:

> Ja, _det_ kan det, men ville nok være ubrugeligt, da du skal trække diverse
> kabler på kryds og tværs i boligen for at kunne få etableret bare basis af

Det var bare hvad der lige faldt mig ind, hvis det skulle baseres på de
ønskede komponenter.

Jesper Poulsen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-01-08 16:54

BJ wrote:
> [...]
>
> Hvor mange ampere er der egentlig på ydersiden af måleren og må man
> overhovedet røre ved dette og hvordan vil du måle forbruget?

Jeg ville da lade professionelle folk om at installere det.
Hvad mener du med måle forbruget? måleren virker vel almindeligt?

> Man kan også trækket et gummikabel mellem etagerne med 3 eller 4 fordeler
> monteret...;)

Ja, men så skal man stadig trække et kabel. Det var det jeg helst
ville undgå. Og da jeg ikke har meget erfaring med HomePlug så spørger
jeg da.

JonB

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 11-01-08 17:24

On Fri, 11 Jan 2008 16:53:31 +0100, Jon Bendtsen <noone@example.com>
wrote:

>Jeg ville da lade professionelle folk om at installere det.
Rigtig god ide, lad dem komme med et bud på hvilke løsninger der er
passende i jeres bygning. Få gerne tilbud fra flere leverandører.

>Hvad mener du med måle forbruget? måleren virker vel almindeligt?
Du skriver "påsatte den der homeplug dims på ydersiden af måleren" det
læses som "før måleren" og det betyder at måleren ikke måler forbruget
på homeplug dimsen, og så er spørgsmålet "hvem skal betale for den
strøm homeplugdimserne nu engang bruger ?".
Her ude på landet kunne man engang få lov til at sætte el-hegn op uden
måler, det kostede vist 50-100 kr. om året i afgift til elværket, men
den går nok ikke i byen ?
Måleren skal nok virke fint nok til det den nu en gang er beregnet
til.

>Ja, men så skal man stadig trække et kabel. Det var det jeg helst
>ville undgå.
Ja og det er bare et dårligt sted at spare penge, men bevares der er
jo penge at spare, det kan bare forudsiges at det koster på
stabiliteten.
Det er jo træls som bruger at internettet lige er væk i den periode
naboen støvsuger i sit soveværelse eller når overboen lige benytter
mikrobølgeovnen. for ikke at nævne start/stop af
køleskab/vaskemaskine, eller hvis ham nedenunder lige er tosset med at
tale i sin CB radio, det er alt sammen mulige støjkilder.
CE mærkning er jo ikke en 100% garanti for at elektriske apperater
ikke forstyrrer hinanden, og sådan en homeplug installation er meget
følsom for støj.

>Og da jeg ikke har meget erfaring med HomePlug så spørger
>jeg da.
Det er også en rigtig god ide at spørge, så har man et bedre grundlag
for at lave sine beslutninger ud fra.

/Hans

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-01-08 11:30

Jon Bendtsen <noone@example.com> crashed Echelon writing

> I stedet for at trække et kabel til hver lejlighed, kunne man
> så forestille sig at man påsatte den der homeplug dims på ydersiden
> af måleren? Og så derfra trækker et kabel ind i lejligheden.

Så skal man vel lige vende den med EL-selskabet, et homeplug produkt kræver
normalt en stik kontakt, og en stik kontakt udenom måleren er der sikkert
et par elselskaber der ikke er med på.

--
Bjarke Andersen

Fra : BJ

Dato : 11-01-08 11:38

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så skal man vel lige vende den med EL-selskabet, et homeplug produkt
> kræver
> normalt en stik kontakt, og en stik kontakt udenom måleren er der sikkert
> et par elselskaber der ikke er med på.

Man kan vist roligt konstatere, at kræver et home plug produkt ikke en
stikkontakt, så er det ikke et home plug produkt.

Systemet virker rimeligt godt i eks. England, men de har også kun én fase at
gøre godt med.

Jeg har selv leget med systemet og det virkede bestemt ikke
tilfredsstillende i min husinstallation og slet ikke mellem faserne.

Det virkede meget overbevisende på en 50 meter langt gummikabel med
tilførsel af strøm og intet andet forbrug/støj end pluggene.

mvh
Bjørn J.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 11-01-08 11:35

On Fri, 11 Jan 2008 11:11:12 +0100, Jon Bendtsen <noone@example.com>
wrote:

>I stedet for at trække et kabel til hver lejlighed, kunne man
>så forestille sig at man påsatte den der homeplug dims på ydersiden
>af måleren?
Det går elværket nok ikke med på, og hvordan vil du afregne den strøm
de bruger ? Det er heller ikke sikkert at det er tilladt ifgl.
stærkstrømsbekendgørelsen (Har ikke kontrolleret det, men tro ikke den
går).
Og så er det nok heller ikke så billigt som du måske selv tror.

>I kælderen har man så en eller flere tilsvarende centrale enheder og
>en switch?
Og ustabil drift med svingende hastigheder og udfald ? Det vil ikke
blive en populær løsning.

>Så slipper man for at trække nye kabler.
Skal du have noget der virker så skal du have trukket kabler og noget
netværksudstyr der kan klare at håndterer jeres behov (båndbrede /
IPadresser / routning /administration).

Man kan jo sætte en stak trådløse AP op igemmen opgangen og lade dem
føde hinanden, men resultatet er langfra så stabilt som et kablet
netværk, + der bliver masser af support/besvær med
opsætning/konfigurering, for slet ikke at tale om bøvl når et eller
flere AP skal skiftes (kan man så få tilsvarende AP ?)

/Hans

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-01-08 11:44

> kan ethernet via strømkabler bruges til at lave et fælles net for en
> hel opgang? Evt. flere opgange?

Som vi har været inde på med Homeplug er der nogle udfordringer.

Ring evt. til http://www.powernet.dk de påstår at kunne, men om det er med
homeplug eller noget andet, ved jeg ikke.

--
Bjarke Andersen

Fra : BJ

Dato : 11-01-08 11:50

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Som vi har været inde på med Homeplug er der nogle udfordringer.
>
> Ring evt. til http://www.powernet.dk de påstår at kunne, men om det er med
> homeplug eller noget andet, ved jeg ikke.

Ja, der findes jo nogle forskellige løsninger:

http://en.wikipedia.org/wiki/Power_line_communication

mvh
Bjørn J.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-01-08 14:32

wrote:

> kan ethernet via strømkabler bruges til at lave et fælles net for
> en hel opgang? Evt. flere opgange?

Marketingfolk og sælgere vil sige ja. Det virker i labs. Teknikere,
der faktisk har prøvet teknologien i praksis, vil komme med en hel
masse forbehold ... eller sige blankt nej.

Under alle omstændigheder får du et meget bedre produkt med 'rigtig'
kabling i bebyggelsen. Ja, det koster også lidt mere.

-A

Fra : erik_ja@mail.tele.dk

Dato : 11-01-08 15:51

Asbjorn Hojmark wrote:

> Under alle omstændigheder får du et meget bedre produkt med 'rigtig'
> kabling i bebyggelsen. Ja, det koster også lidt mere.
>
> -A

Og hvordan er det med støjimmuniteten overfor sendere i området ?.
Der har pågået mange debatter/undersøgelser i udlandet omkring
emnet.

--
Venlig hilsen - Best regards - Erik Jakobsen
Licensed HAM-RADIO with the callsign OZ4KK

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-01-08 16:56

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
>
> Under alle omstændigheder får du et meget bedre produkt med 'rigtig'
> kabling i bebyggelsen. Ja, det koster også lidt mere.

Se det ved jeg godt, men det kan man ikke altid overbevise folk om.
Derfor ville jeg starte med noget mindre godt og så når folk opdager
at det ikke er godt nok få dem til at ofre pengene på rigtige kabler.

JonB

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 11-01-08 17:35

On Fri, 11 Jan 2008 16:55:33 +0100, Jon Bendtsen <noone@example.com>
wrote:

>Se det ved jeg godt, men det kan man ikke altid overbevise folk om.
>Derfor ville jeg starte med noget mindre godt og så når folk opdager
>at det ikke er godt nok få dem til at ofre pengene på rigtige kabler.
Jeg tror ikke på den ide, men det kan da være at det er fremgangsmåden
der hvor du bor, det ved du nok bedst.

Bare husk at kablingen ikke er alene, det bagvedliggende
netværksudstyr (og dettes konfigurering) har også stor betydning for
folks oplevelse af internettet.

/Hans

Fra : BJ

Dato : 11-01-08 17:53

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Se det ved jeg godt, men det kan man ikke altid overbevise folk om.
> Derfor ville jeg starte med noget mindre godt og så når folk opdager
> at det ikke er godt nok få dem til at ofre pengene på rigtige kabler.

Jeg finder ikke nogen Homeplug løsninger umiddelbar billige.

Jeg finder ligeledes at de 2 bedste løsninger er traditionel
ethernetskabling, POF og som trådløst alternativ én eller flere AP'er.

POF og trådløs forbindelser er umiddelbart de nemmeste monterbare løsning.

mvh
Bjørn J.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-01-08 18:55

wrote:

> Derfor ville jeg starte med noget mindre godt og så når folk opdager
> at det ikke er godt nok få dem til at ofre pengene på rigtige kabler.

Du vil have dem til at spilde deres penge?

-A

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-01-08 21:18

Asbjorn Hojmark wrote:

> Du vil have dem til at spilde deres penge?

Nej, formålet var ikke at få dem til at spilde deres penge.

Formålet var at lave et fælles bolig netværk, i boligforeninger
hvor ikke alle beboere ønsker at lave et fælles netværk.

Jeg havde håbet at man kunne starte nogle få beboere via homeplug
og stille og rolig udvide netværket indtil at der er flertal for
at lave et rigtigt netværk med rigtige kabler.

Umiddelbart så tror jeg ikke at mit ønske kan lade sig gøre via
homeplug.

JonB

Fra : Max

Dato : 11-01-08 21:42

Hej Jon

> Jeg havde håbet at man kunne starte nogle få beboere via homeplug
> og stille og rolig udvide netværket indtil at der er flertal for
> at lave et rigtigt netværk med rigtige kabler.

Hvis jeg boede i den boligforening ville jeg insistere på rigtigt netværk
og protestere på det kraftigste imod noget der bare ligener netværk
via elnettet, det udsender jo støj så det burde være forbudt.

--
Mvh Max

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-01-08 21:59

Max wrote:
> [...]
> og protestere på det kraftigste imod noget der bare ligener netværk
> via elnettet, det udsender jo støj så det burde være forbudt.

Ja, men nogle boligforeninger består af nogle få unge mennesker
og en masse gamle mennesker. De unge vil gerne have fælles internet,
men de gamle vil ikke. Ergo, bliver der ikke brugt penge på at lave
fælles internet.

JonB

Fra : Max

Dato : 11-01-08 22:13

Hej Jon

> [...]
> og en masse gamle mennesker. De unge vil gerne have fælles internet,
> men de gamle vil ikke. Ergo, bliver der ikke brugt penge på at lave

Hvad er gamle mennesker, de må vel nærmest være oldinge hvis
de ikke kan fatte fornøjelsen og nytten af at have muligheder for
at kunne få en internetforbindelse.

--
Mvh Max

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-01-08 22:29

Max wrote:
> Hej Jon

> Hvad er gamle mennesker, de må vel nærmest være oldinge hvis
> de ikke kan fatte fornøjelsen og nytten af at have muligheder for
> at kunne få en internetforbindelse.

De har måske deres egen lille ADSL til hundrede kroner og gider
ikke betale for at trække kabler.

JonB

Fra : erik_ja@mail.tele.dk

Dato : 12-01-08 07:49

Max wrote:
> Hej Jon

> Hvad er gamle mennesker, de må vel nærmest være oldinge hvis
> de ikke kan fatte fornøjelsen og nytten af at have muligheder for
> at kunne få en internetforbindelse.

Igen enig med dig Max. Pludselig har det biks inficeret hele Danmark

Fra : fix

Dato : 12-01-08 16:34

<erik_ja@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Igen enig med dig Max. Pludselig har det biks inficeret hele Danmark

Nej, lad os få Fido-net igang igen! - der ku' vi alle følge med!

Rart at se til dig igen Erik.

hilsen de 2 Ualmindeligt Frække

finn[at]not2old.dk

Fra : Max

Dato : 12-01-08 16:38

Hej Finn

> Nej, lad os få Fido-net igang igen! - der ku' vi alle følge med!

Det var nu ikke nogen henvisning til Fido-net, men en mening
om radiostøj.

--
Mvh Max

Fra : fix

Dato : 12-01-08 21:58

> Hej Finn

> Det var nu ikke nogen henvisning til Fido-net, men en mening
> om radiostøj.
>
> --
> Mvh Max

som jeg læste tråden:
.....>>>fælles internet.

>Igen enig med dig Max. Pludselig har det biks inficeret hele Danmark
så læser jeg, med meget fri forståelse, at Erik giver dig ret i, at vi
oldinge ikke fatter fornøjelsen og nytten af at kunne få en
internetforbindelse. :>)

Heldigvis er verden ikke sort/hvid. Jeg har den erfaring(supporter gennen 20
år), at gruppen 25-35 halter langt efter gruppen 60-80 i brug af IT
Jeg tør godt gætte på Erik vil give mig ret!

finn[at]not2old.dk

Fra : Max

Dato : 12-01-08 23:16

Gej Finn

> så læser jeg, med meget fri forståelse, at Erik giver dig ret i, at vi
> oldinge ikke fatter fornøjelsen og nytten af at kunne få en
> internetforbindelse. :>)

Få heller fat i Finn og spørg ham om hvad det var han gav mig ret i.

--
Mvh Max

Fra : erik_ja@mail.tele.dk

Dato : 12-01-08 07:48

Max wrote:
> [...]
> og protestere på det kraftigste imod noget der bare ligener netværk
> via elnettet, det udsender jo støj så det burde være forbudt.

Klart, 100% enig med dig Max

Fra : Jacob

Dato : 12-01-08 12:45

Max wrote:

> Hvis jeg boede i den boligforening ville jeg insistere på rigtigt netværk
> og protestere på det kraftigste imod noget der bare ligener netværk
> via elnettet, det udsender jo støj så det burde være forbudt.

Ja der er jo ingen tvivl om at større elbaserede netværk udsender støj der
nærmest ligger området mellem 4 & 22 MHz øde. Der er nok heller ingen tvivl
om at små lokalnetværk via elnettet vil støje tilstrækkeligt til forhindre
brug af nævnte frekvens område. Kan kun håbe på at de nærmeste naboer ikke
får lyst til lokalt netværk via elnettet. Men er der nogen steder på
Internet hvor man kan se dokumentation på hvor meget støj elbaseret netværk
udsender fra et enkelt hus eller en opgang/boligblok i forhold til de større
regionale netværk i USA? De videoklip ARRL har liggende må jo siges at være
foruroligende!

OZ0TE Jacob

Fra : Autocadster

Dato : 11-01-08 21:25

Jon Bendtsen udtrykte præcist:
> kan ethernet via strømkabler bruges til at lave et fælles net for en hel
> opgang? Evt. flere opgange?

Hvad med trådløst netværk, det må da være det billigste... hvis det
blot er for at overbevise de andre beboere om at sådan skal det være

--
Venlig hilsen
Autocadster / 2620

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-01-08 22:00

Autocadster wrote:
> Jon Bendtsen udtrykte præcist:
>
> Hvad med trådløst netværk, det må da være det billigste... hvis det blot
> er for at overbevise de andre beboere om at sådan skal det være

Trådløst har også problemer, jeg havde håbet at homeplug
var mere stabilt, men det lyder ikke til at mit håb bliver
indfriet.

JonB

Fra : Ole JN

Dato : 12-01-08 11:10

Har i vores netværk i eget hus også måtte ty til Ethernet via strømkablerne,
da vi bor i et hus med kraftig jernbeton mellem etagerne, og strådløs derfor
ikke havde en chance.
Mine erfaringer er egentlig temmelig positiv, der er selvfølgelig forskel på
overførelseshastigheden når modulerne ikke er på samme fase, men vi har dog
temmelig god forbindelse alligevel.
Det med at finde en fælles fase i en etagebeboelse kunne jo også være ved at
anvende installationen ude i trappeopgangen, dette er jo normalt en og samme
fase, og går ned gennem hele huset.
OLe

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-01-08 11:36

Ole JN wrote:
> Har i vores netværk i eget hus også måtte ty til Ethernet via strømkablerne,
> da vi bor i et hus med kraftig jernbeton mellem etagerne, og strådløs derfor
> ikke havde en chance.

Kan du fortælle mere om jeres setup? Hvor mange er i? osv.

> Mine erfaringer er egentlig temmelig positiv, der er selvfølgelig forskel på
> overførelseshastigheden når modulerne ikke er på samme fase, men vi har dog
> temmelig god forbindelse alligevel.

Hvad ligger i på af overførselshastighed?

> Det med at finde en fælles fase i en etagebeboelse kunne jo også være ved at
> anvende installationen ude i trappeopgangen, dette er jo normalt en og samme
> fase, og går ned gennem hele huset.

Du mener hooke ind i trappe belysningen? eller?

JonB

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-01-08 13:27

On Fri, 11 Jan 2008 21:24:43 +0100, Autocadster
<autocadster@gmail.com> wrote:

> Hvad med trådløst netværk, det må da være det billigste...

I sådan en bebyggelse kan det godt være det billigste, men også ofte
være noget ustabilt bøvl. Hvis det ikke skal laves ordentligt, er det
ikke specielt billigt.

-A