Guide til opsætning af pc'ere med fast int~
Fra : Autocadster

Dato : 06-01-08 20:10

Findes der en guide til hvordan man sætter sine maskiner op så de får
en fast ip på netværket, det er så man kan portforwarde... det er jo
noget knold nå ip'en skifter alt efter hvilken maskine der er tændt
eller tændes først

Vil det virke med en bærbar der kun kører trådløst og bruges på flere
netværk ?

--
Venlig hilsen
Autocadster / 2620

Fra : Sune Storgaard

Dato : 06-01-08 20:22

"Autocadster" <autocadster@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Findes der en guide til hvordan man sætter sine maskiner op så de får en
> fast ip på netværket, det er så man kan portforwarde...

Det kan enten styres fra DHCP serveren , eller lokalt på hver pc, i
sidstnævnte er det jo så specifikt for hvert OS hvordan det gøres.

>det er jo noget knold nå ip'en skifter alt efter hvilken maskine der er
>tændt eller tændes først

En "fattigmandsløsning" kan være at køre med lange leasetider, uger,
måneder. Det er sjældent man render tør for interne adresser (rfs 1918)

> Vil det virke med en bærbar der kun kører trådløst og bruges på flere
> netværk ?

Så skal det gøres fra dhcp serveren (of routeren ) , ellers bliver det et
rod når du skifter netværk.

Grav i manualen for routeren eller hvad nu der deler adresser ud, og se om
du kan lave et "reserveret" lease (smartest), eller hæv leasetiden.

Fra : Autocadster

Dato : 06-01-08 20:32

Sune Storgaard forklarede:
> "Autocadster" <autocadster@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Det kan enten styres fra DHCP serveren , eller lokalt på hver pc, i
> sidstnævnte er det jo så specifikt for hvert OS hvordan det gøres.

Kører XP Pro på 4 maskiner (1kablet +3trådløse) og kører så Vista
Ultimate på den bærbare (trådløst)

> En "fattigmandsløsning" kan være at køre med lange leasetider, uger, måneder.
> Det er sjældent man render tør for interne adresser (rfs 1918)

Hvor ændrer man det og er det uafhængigt af om maskinerne bliver tændt
og slukket flere gange i perioden ?

Kører med Linksys Wireless-N Gigabit With Storage Link WRT350N Router

> Grav i manualen for routeren eller hvad nu der deler adresser ud, og se om du
> kan lave et "reserveret" lease (smartest), eller hæv leasetiden.

Kan ikke finde noget i manualen til Kører med Linksys Wireless-N
Gigabit With Storage Link WRT350N Routeren, om det der med at hæve
leasetiden.

--
Venlig hilsen
Autocadster / 2620

Fra : Sune Storgaard

Dato : 06-01-08 20:57

> Kan ikke finde noget i manualen til Kører med Linksys Wireless-N Gigabit
> With Storage Link WRT350N Routeren, om det der med at hæve leasetiden.

Hvis du kører med samme firmware som der er brugt i manualen fra linksys, så
skulle det faktisk være på den allerførste side !
SETUP/Basic Setup.

Client Lease time [0] minutes (0 means one day)
1 dag er fint, brug istedet knappen dhcp reservation, og lås adresserne
derinde. Det er den optimale løsning.

Fra : Autocadster

Dato : 06-01-08 21:20

Den 06-01-2008, skrev Sune Storgaard:
> [...]
>
> Client Lease time [0] minutes (0 means one day)
> 1 dag er fint, brug istedet knappen dhcp reservation, og lås adresserne

Takker fandt den med at låse, er det så = at jeg ikke behøver sætte
hver enkelt maskine op til deres egen ip, det hele styres bare af
router ? hvi det er tilfældet, ja så er det meget jo smart

Tak for hjælpen

--
Venlig hilsen
Autocadster / 2620

Fra : Sune Storgaard

Dato : 06-01-08 21:24

> Takker fandt den med at låse, er det så = at jeg ikke behøver sætte hver
> enkelt maskine op til deres egen ip,

Korrekt. Når den er på dit netværk, får den samme ip, men du kan samtidigt
koble den på andre netværk uden at skulle ændre noget.

>det hele styres bare af router ? hvi det er tilfældet, ja så er det meget
>jo smart

Det var jo også det der var meningen med det

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-01-08 21:26

On Sun, 06 Jan 2008 20:09:35 +0100, Autocadster
<autocadster@gmail.com> wrote:

> [...]
>en fast ip på netværket, det er så man kan portforwarde... det er jo
>noget knold nå ip'en skifter alt efter hvilken maskine der er tændt

Du skal sætte 4 ting: ip-adresse, net maske, standard gateway og
dns-servere..

På en billig router med lan-adressen 192.168.1.1 hvor dhcp-serveren
uddeler f.eks. 192.168.1.50 - 99 kan du vælge adresserne fra
192.168.1.100 og opefter.

Netmasken er 255.255.255.0

Standard gateway og dns-server sættes til routerens lan-adresse - I
dette tilfælde 192.168.1.1

>Vil det virke med en bærbar der kun kører trådløst og bruges på flere
>netværk ?

Maskiner der flyttes rundt mellem flere netværk, har det bedst med
automatisk DHCP opsætning...

Hvis den bærbare har behov for at åbne porte i routeren (f.eks pga
bittorrent) kan det klares ved at aktivere UPNP funktionen i routeren
(Selv det UPNP i denne sammenhæng er et fy-ord og sikkerhedsmæssigt
yderst tvivlsom)....

<mlr>