Trådløst netværk - 50 m
Fra : JSH [9800]

Dato : 06-01-08 10:02

Hej
En kollega har spurgt mig om råd omkring følgende:

Han bor på en gård og har internetforbindelsen i huset. Han har en lille
virksomhed og har i en lade lavet et kontor, hvor han også ønsker adgang til
internettet. Der er ca 50 m fra huset til kontoret over en gårdsplads.

Hvorledes får vi lavet en god forbindelse til kontoret i laden?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-01-08 10:25

On Sun, 6 Jan 2008 10:01:57 +0100
"JSH [9800]" <jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk> wrote:

> Hvorledes får vi lavet en god forbindelse til kontoret i laden?

I kan jo starte med at teste, om et access point er tilstrækkeligt.
Eventuelt skal i sætte access point i 802.11b mode, da det har en
længere rækkevidde.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-01-08 11:11

On Sun, 6 Jan 2008 10:24:52 +0100, Michael Rasmussen <mir@miras.org>
wrote:

> Eventuelt skal i sætte access point i 802.11b mode, da det har en
> længere rækkevidde.

Nej.

Men man kan sætte det ned i hastighed, da det giver længere
rækkevidde.

-A

Fra : Per

Dato : 06-01-08 10:37

> [...]
> internettet. Der er ca 50 m fra huset til kontoret over en gårdsplads.
>
> Hvorledes får vi lavet en god forbindelse til kontoret i laden?

Alternativt til trådløst, skulle han overveje homeplug som gir en sikker
internet forbindelse gennem el nettet, jeg har ret gode erfaringer med
det..
Per

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-01-08 11:04

On Sun, 6 Jan 2008 10:36:58 +0100
Plop-boll@image.dk (Per) wrote:

> Alternativt til trådløst, skulle han overveje homeplug som gir en
> sikker internet forbindelse gennem el nettet, jeg har ret gode
> erfaringer med det..
Svjv. forudsætter det, at nettet er forbundet via samme fase. Næppe
sandsynligt med to adskilte bygninger.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jens Fallesen

Dato : 06-01-08 12:19

JSH [9800] wrote:

> Hvorledes får vi lavet en god forbindelse til kontoret i laden?

Jeg ville personligt overveje, om det ikke var muligt at trække et
kabel, evt. i et nedgravet rør. Det giver trods alt den bedste
forbindelse, og 50 m er som oftest overkommeligt.

Ja, jeg er klar over, at gårdspladsen måske er belagt med gamle brosten,
der så ville skulle hives op, og i så fald giver kabel naturligvis ikke
nogen mening.

--
Jens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-01-08 13:08

On Sun, 06 Jan 2008 12:18:53 +0100, Jens Fallesen <jf@avic.gg> wrote:

>Ja, jeg er klar over, at gårdspladsen måske er belagt med gamle brosten,
>der så ville skulle hives op, og i så fald giver kabel naturligvis ikke
>nogen mening.

Man kan skyde kabler gennem jorden. Tal med den lokale entreprenør.
Prisen er overkommelig, specielt hvis han tager mod jyske penge

<mlr>

Fra : Jens Fallesen

Dato : 06-01-08 15:55

Michael Rasmussen wrote:

> Man kan skyde kabler gennem jorden.

Det vil jeg godt se gennemført helt uden at grave.

Men ja, det kræver da mindre gravearbejde end at lave en rende.

--
Jens

Fra : NoOne

Dato : 06-01-08 20:29

On Sun, 06 Jan 2008 15:54:57 +0100, Jens Fallesen <jf@avic.gg> wrote:

>Det vil jeg godt se gennemført helt uden at grave.

.... en muldvarp med et net-kabel bundet til halen ;);)

RaZoR :)

Fra : Henning Wangerin

Dato : 06-01-08 20:45

On Sun, 06 Jan 2008 15:54:57 +0100, Jens Fallesen wrote:

> Det vil jeg godt se gennemført helt uden at grave.

Tja det kommer da an på så meget.

Jeg har da set rørblive skudt ind i siden på dæmning, og lige igennem.

Det kræver ikke meget gravearbejde. Men ja. So regel sakl der en lille
smule til

> Men ja, det kræver da mindre gravearbejde end at lave en rende.

Jeps.

Meget mindre.

/Henning

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-01-08 12:51

JSH [9800] wrote:

> [...]
> gårdsplads.
>
> Hvorledes får vi lavet en god forbindelse til kontoret i laden?

Et par retningsbestemte antenner eller evt. bare dem der følger med og en
hjemmebygget reflektor bagved. 50 m er ikke langt. Evt. en repeater i
laden, hvis han bruger bærbare ol. der ikke kan udstyres med en bedre
antenne.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Morten Christensen

Dato : 06-01-08 14:34

JSH [9800] wrote:
> [...]
> internettet. Der er ca 50 m fra huset til kontoret over en gårdsplads.
>
> Hvorledes får vi lavet en god forbindelse til kontoret i laden?

Hvis der kan stå 2 accesspoints/routere i hvert sit vindue (uden
energiglas), som kan se hinanden, er 50 m. ikke et problem.

--
Morten Christensen

Fra : JSH [9800]

Dato : 06-01-08 16:16

Er 50 m i kabel ikke noget problem?

Fra : Arne Keller

Dato : 06-01-08 16:31

JSH [9800] skrev:
> Er 50 m i kabel ikke noget problem?

Nej, installationskabel kan være 90 meter + 10 meter patchkabel

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.