Tilslutning/opsætning af net TDC pro
Fra : Jesper Laursen

Dato : 03-01-08 09:47

Hejsa

Jeg har påtaget mig at opsætte noget netværk - både kablet og trådløst - for
min far. Han sidder på en TDC bredbånd professionel. Hans router er en Cisco
SOHO 71 (tror jeg nok). Hos mig selv har jeg CC og her har jeg indstillet
min router til at styre DHCP gennem min Linksys router som så fungerer som
accespoint og er tilsluttet CC-routeren(Zyxel) via LAN.

Denne opsætning synes ikke lige umiddelbart mulig hos TDC, da jeg ikke kan
få adgang til routeren. Jeg har prøvet at telnette den men uden held.

Hvordan får jeg bedst tilsluttet en Linksys router til hans bredbånd ? Han
skal have tilsluttet 1 stk. pc kablet og 1 stk. pc trådløst ligesom han skal
have en kablet printer samt en trådløs printer tilsluttet.

Skal jeg blot tilslutte et kabel fra Cisco's LAN til Linksys' WAN og så lade
Linksys styre DCHP eller hvordan?
Det skal jo helst være sådan, at begge pc'er kan få adgang til de
tilsluttede printere.

Gerne en guide til opsætning ville være super!

Er det iøvrigt muligt at skifte TDC's router ud med en anden, som har
indbygget trådløst?

Han har købt denne router :

På forhånd tak for hjælpen.

Jesper Laursen

Fra : Autocadster

Dato : 03-01-08 11:09

Jesper Laursen har bragt dette til verden:
> [...]
>
> Gerne en guide til opsætning ville være super!
>
> Er det iøvrigt muligt at skifte TDC's router ud med en anden, som har

Ja det kan man sagtens, vi har lige sat en Linksys Wireless-N Gigabit
Router With Storage Link WRT350N på en 8/2 Pro linje og det
virker/virkede fint, ind til jeg satte en HD på routeren, så gik den
ned.

Du sætter den til automatisk DCHP og venter en lille time, der går en
lille time før TDC tildeler din "uoriginale" router IP osv.

Hust at sikre dit trådløse net...

--
Venlig hilsen
Autocadster / 2620

Fra : Jesper Laursen

Dato : 03-01-08 13:18

"Autocadster"

> [...]
>
> Du sætter den til automatisk DCHP og venter en lille time, der går en
> lille time før TDC tildeler din "uoriginale" router IP osv.

Vil det sige, at jeg kan "pille" Cisco'en af og så blot koble den indkøbte
router til? Det vil da unægteligt være det mest praktiske. :)

Eller skal Linksys'en kobles i "røven" af Cisco'en på LAN til WAN?

Fra : Søren Dideriksen

Dato : 03-01-08 11:23

"Jesper Laursen" <jesper.laursen@fjernfjernit.dk> writes:

> [...]
> skal have tilsluttet 1 stk. pc kablet og 1 stk. pc trådløst ligesom han skal
> have en kablet printer samt en trådløs printer tilsluttet.

Du tager den router af TDC har leveret (Cisco SOHO 71'eren) og sætter din
egen på. Jeg ved ikke om TDC validerer på udstyrets MAC-adresse, i så fald,
skal du sætte MAC-adressen på din egen router til den samme.

Nu har du så en Linksys router med 4 ports switch, og AP indbygget, og du
kan så knappe trådet printer og trådet pc i 2 af portene og så konfigurere
trådløst.

> [...]
>
> Gerne en guide til opsætning ville være super!
>
> Er det iøvrigt muligt at skifte TDC's router ud med en anden, som har

Da købte en TDC ADSL-forbindelse bestod det af et Siemens speedstream modem
og en router med inbygget 4 ports swicth, jeg kan ikke huske hvilken.

Jeg skiftede routeren ud med en Linksys WRT54G, som jeg selv kunne konfigurere
det var det. Jeg behøvedes ikke "spoof'e" MAC-adressen.

--
Søren Dideriksen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-01-08 12:46

Søren Dideriksen wrote:

> egen på. Jeg ved ikke om TDC validerer på udstyrets MAC-adresse, i så fald,
> skal du sætte MAC-adressen på din egen router til den samme.

Det gør de, men leasen udløber efter en time (man kan også ringe til TDC
og bede dem om at reset'e linien).

> Jeg skiftede routeren ud med en Linksys WRT54G, som jeg selv kunne konfigurere
> det var det. Jeg behøvedes ikke "spoof'e" MAC-adressen.

Havde du statisk IP?

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Laursen

Dato : 03-01-08 13:20

""Søren" Dideriksen" <>
> [...]
> fald,
> skal du sætte MAC-adressen på din egen router til den samme.

Hvordan kan jeg evt. finde MAC adressen på Cisco'en. Jeg kan slet ikke få
adgang til noget i den nemlig.

> Nu har du så en Linksys router med 4 ports switch, og AP indbygget, og du
> kan så knappe trådet printer og trådet pc i 2 af portene og så konfigurere
> trådløst.

Ja det vil da være helt super.

> Jeg skiftede routeren ud med en Linksys WRT54G, som jeg selv kunne
> konfigurere
> det var det. Jeg behøvedes ikke "spoof'e" MAC-adressen.

Det håber jeg heller ikke bliver nødvendigt så. :)

Fra : fix

Dato : 03-01-08 14:45

"Jesper Laursen" <jesper.laursen@fjernfjernit.dk> skrev i en meddelelse

> ""Søren" Dideriksen" <>
>
> Hvordan kan jeg evt. finde MAC adressen på Cisco'en. Jeg kan slet ikke få
> adgang til noget i den nemlig.

står garanteret bag på. - husk det er WANmacadressen

finn

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-01-08 15:25

Jesper Laursen wrote:

> Hvordan kan jeg evt. finde MAC adressen på Cisco'en. Jeg kan slet ikke få
> adgang til noget i den nemlig.

Det er unødvendigt. Leasen ophører efter en time.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Laursen

Dato : 03-01-08 16:26

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Det er unødvendigt. Leasen ophører efter en time.
>

> --

Ok, mange tak for hjælpen.

Jeg prøver at smække Linksys'en på istedet for Cisco'en og lader den stå en
times tid.

Herefter burde alt gå smertefrit. :)

Fra : fix

Dato : 03-01-08 18:22

> Ok, mange tak for hjælpen.
>
> Jeg prøver at smække Linksys'en på istedet for Cisco'en og lader den stå
> en times tid.

det vil måske virke, men den korrekte metode er at slukke Cisco'en et times
tid, og derefter smække Linksys'en på
finn

Fra : Autocadster

Dato : 03-01-08 20:51

Jesper Laursen:
> Jeg prøver at smække Linksys'en på istedet for Cisco'en og lader den stå en
> times tid.

Du skal tage din gamle router fra, lad det være skilt ad i en times
tid, derefter tilslutter du så den nye router...

Fra : Hans

Dato : 03-01-08 16:31

Jesper Laursen wrote:
> ""Søren" Dideriksen" <>
>
> Hvordan kan jeg evt. finde MAC adressen på Cisco'en. Jeg kan slet
> ikke få adgang til noget i den nemlig.

Det burde ikke være nødvendigt på en pro-opkobling, da der sagtens kan
skiftes router uden at vente på ophør af dhcp-lease. Der blever bare uddelt
en ny lease på den nye router.

Alt efter hvor gammel hans opkobling er, kan den dog være konfigureret til
det som TDC i dag kalder statisk fast ip, og i såfald skal routeren sættes
manuelt op med ip, gateway, subnet og dns.

Det letteste er hvis du går på siden http://myip.dk og aflæser hans
ip-adresse. Dernæst sætter du så den nye router op som følger:

ip-adresse: den ip du har fået fra myip.dk.
gateway: ip-adressen minus 1.
subnet: 255.255.255.252
dns1: 194.239.134.83
dns2: 193.162.153.164

Nogle Linksys routere mangler desværre at kunne definere dns, da de er
baseret på at få dem via opkoblingen, og i såfald bliver du nødt til at
indtaste dns på de maskiner som er koblet til routeren.

Hans

Fra : Autocadster

Dato : 03-01-08 20:49

Hans kom med følgende:

> Det burde ikke være nødvendigt på en pro-opkobling, da der sagtens kan
> skiftes router uden at vente på ophør af dhcp-lease. Der blever bare uddelt
> en ny lease på den nye router.

Nope ikke hos TDC, sider selv lige og har skiftet router på vores Pro
linje, den gamle router tages fra og der ventes en times, så er den
klar til at ny router kan tilsluttes... står der i øvrigt også i det IP
brev som man får fra TDC

--
Venlig hilsen
Autocadster / 2620

Fra : Hans

Dato : 04-01-08 01:50

Autocadster wrote:

> [...]
> linje, den gamle router tages fra og der ventes en times, så er den
> klar til at ny router kan tilsluttes... står der i øvrigt også i det

Det er jo desværre så en forringelse af pro-produktet, da det ikke er så
smart i et firma hvis routeren ikke rent umiddelbart kan udskiftes uden man
skal rode med mac-kloning eller udløb af lease. Det er jo ikke givet man har
adgang til den defekte router efter nedbruddet.

Jeg er dog overbevist om at der stadigvæk er opkoblinger som virker efter
det oprindelige princip, og da spørgeren taler om en SOHO 71 er der nok slet
ikke tale om DHCP, men den helt oprindelige faste definition af ip, gateway
og dns.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-01-08 09:04

Hans wrote:

> Jeg er dog overbevist om at der stadigvæk er opkoblinger som virker efter
> det oprindelige princip, og da spørgeren taler om en SOHO 71 er der nok slet

Det er der, men det er et spørgsmål om penge. Vil man have statisk IP må
man ryste op med ekstra 800,- +moms.

En fast DHCP-tildelt IP-adresse er standard på TDC Bredbånd Professionel.

Den statiske IP-adresse giver i øvrigt 2 /30-net.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 04-01-08 10:06

Jesper Poulsen wrote:

> Det er der, men det er et spørgsmål om penge. Vil man have statisk IP
> må man ryste op med ekstra 800,- +moms.

Ja - De er efterhånden blevet ret gode til gebyrer.

> En fast DHCP-tildelt IP-adresse er standard på TDC Bredbånd
> Professionel.

Korrekt, men det må være ret nyt med de samme leaseprincipper som
privatabonnementet, en begrænsning som jeg er ikke har oplevet endnu.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-01-08 15:30

Hans wrote:

> Korrekt, men det må være ret nyt med de samme leaseprincipper som
> privatabonnementet, en begrænsning som jeg er ikke har oplevet endnu.

Det var det da jeg havde det. Nu har jeg statisk IP-adresse.

Jesper Poulsen

Fra : lkjbkjh

Dato : 04-01-08 21:20

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Den statiske IP-adresse giver i øvrigt 2 /30-net.

2stk /30 net? Kan du kort fortælle hvordan dette normalt er
skruet sammen mht routning?

Umiddelbart fik jeg kun oplyst 1stk /30 net som jo
således 'sidder' direkte på TDC's kantrouter.
(data oplyst pr tlf, da papirerne blev væk i posten)

På forhånd tak

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-01-08 00:11

lkjbkjh wrote:

> 2stk /30 net? Kan du kort fortælle hvordan dette normalt er
> skruet sammen mht routning?

Du kan kun bruge et net pr. router. Jeg har 2 routere med en switch
foran, så jeg har rådighed over begge net (hardwaren er i huset, men er
ikke fuldstændigt konfigureret endnu)...

> Umiddelbart fik jeg kun oplyst 1stk /30 net som jo
> således 'sidder' direkte på TDC's kantrouter.

Prøv at kontakte dem vedr. det andet /30-net.

Jesper Poulsen

Fra : lkjbkjh

Dato : 06-01-08 09:01

> [...]

>foran, så jeg har rådighed over begge net (hardwaren er i huset, men er
>ikke fuldstændigt konfigureret endnu)...

Tak for info. Er du sikker på at det ikke blot er produktet med
lejet router (firewall/secure) du har? Der mener jeg at det andet /30 net
kan blive routet via det første /30 net, således at der opstår 1 fast
statisk adresse på indersiden af den lejede cisco router.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-01-08 23:17

lkjbkjh wrote:

> Tak for info. Er du sikker på at det ikke blot er produktet med
> lejet router (firewall/secure) du har? Der mener jeg at det andet /30 net

Det eneste TDC-udstyr jeg har er et modem. Jeg har aldrig haft
router-udstyr fra TDC, heller ikke da jeg havde Pro@ccess ISDN.

> kan blive routet via det første /30 net, således at der opstår 1 fast
> statisk adresse på indersiden af den lejede cisco router.

De 2 /30-net er til rådighed, uanset om det ene bliver routet af det
andet eller ej.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-08 00:39

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> skrev :

>De 2 /30-net er til rådighed, uanset om det ene bliver routet af det
>andet eller ej.

Hvorledes udleder du, at du har 2 stk /30 net ?

(din posting ip har oprindeligt kørt atm)
--
Jan_stevns

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-01-08 11:31

jan_stevns wrote:

> Hvorledes udleder du, at du har 2 stk /30 net ?

Jeg har fået dem sort på hvidt fra TDC.

> (din posting ip har oprindeligt kørt atm)

Det er muligt at den har det. Jeg fik den først da jeg overgik til
statisk IP her i foråret.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Laursen

Dato : 03-01-08 21:25

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> baseret på at få dem via opkoblingen, og i såfald bliver du nødt til at
> indtaste dns på de maskiner som er koblet til routeren.

Det lyder som en mulighed. Han var i besiddelse af et brev, hvori nogle af
oplysningerne står. Der står endvidere, at oplysningerne skal bruges hvis
man ikke bruger en router fra TDC. Dette stemmer jo meget godt overens med
dit råd.

Jeg må forsøge mig lidt frem.

Tak for hjælpen.