udvide login
Fra : John

Dato : 16-01-08 20:34

Jeg har klippet denne kodesnip ud til et login, og det virker glimrende, men
jeg kunne godt bruge, at koden kunne tage 2 (to) forskellige login (et som
gæst og et som kunde)
Kan nogen hjælpe med at rette ??

KLIP*********
<%
' Tjek om login og password er korrekte
If Request.Form("login") = "test" AND Request.Form("password") = "adgang"
Then

' Hvis korrekt sættes session til JA
Session("login") = "JA"
Session.Timeout = 30
Response.Write "<h1>Du er nu logget korrekt ind</h1>"

Else

' Hvis forkert sættes ingen session til NEJ
Session("login") = "NEJ"
Session.Timeout = 30
Response.Write "<h2>Dit grugernavn og password er desværre ikke korrekt
udfyldt</h2>"

End If
%>

KLIP********

John Senius-Jørgensen
Honda CBR 1K
http://www.dfmc.dk/?id=1071

Fra : Jørn Andersen

Dato : 16-01-08 21:07

On Wed, 16 Jan 2008 20:33:47 +0100, "John" <kanikkebruges@yahoo.com>
wrote:

> [...]
> Session("login") = "NEJ"
> Session.Timeout = 30
> Response.Write "<h2>Dit grugernavn og password er desværre ikke korrekt

Det link skal nok ændres

>End If
>%>
>
>KLIP********

Der er mange måder at lave den slags på, men en mulighed kunne være:

<%
strLogin = Request.Form("login")
strPw = Request.Form("password")

Select Case strLogin
Case "kunde"
Session("login") = "kunde"
Session.Timeout = 30
Response.Write "<h1>Du er nu logget ind som kunde</h1>"
Case "gaest"
Session("login") = "guest"
Session.Timeout = 30
Response.Write "<h1>Du er nu logget ind som gæst</h1>"
Case Else
' Hvis forkert sættes ingen session-variabel til NEJ
Session("login") = "NEJ"
Session.Timeout = 30
Response.Write "<h2>Dit grugernavn og password er desværre ikke
korrekt udfyldt</h2>"
End Select
%>

Som du sikkert kan gætte, så er det et ret sårbart system - bare én
bruger videregiver user/pw, så har du åbent for alle. Og din eneste
mulighed for at rette op på det er at give et nyt pw til alle brugere.
Hvis det er til få brugere, og der ikke sker en katastrofe, fordi andre
kommer ind, så kan det måske være godt nok.

Langt bedre er det at give brugerne et individuelt bruger-id og pw. Så
kan du give individuelle retigheder, og du kan lukke for brugere, der
evt. misbruger adgangen - uden at genere resten.

Hvis du gør det, så er det nemmest at styre ved at have user/pw i en
database. Husk at passwords så skal hashes ("krypteres") - så du ikke
selv kan se dem (fordi folk ofte bruger samme passwords til flere
forskellige formål).

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : John

Dato : 17-01-08 12:52

Hej Jørn.
Det er til nogle få enkelte personer, jeg skal bruge dette, så sikkerheden
generer mig egentlig ikke. De vil sikkert heller aldrig komme i dialog med
hinanden
Din kode ser spændende ud, og jeg vil ile med at teste den. En foreløbig tak
herfra
Mvh John