Datoproblemer igen
Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 14-01-08 12:16

Jeg sidder lige nu md et recordset med nogle fødselsdage, hvor jeg gerne vil
have vist fødselsdagene fra nu af og en måned frem. Det kan jeg ikke helt
gennemskue hvordan jeg gør. Jeg har gang i noget Dateadd, men jeg kan ikke
hitte ud af at få den til at se bort fra årstallet i datofeltet.
Er der nogen,. der kan lede mig på vej?
--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-01-08 13:27

On Mon, 14 Jan 2008 12:16:08 +0100, "Claus Skaarup \(Arbejde\)"
<claus@limfjordsteatret.fejl> wrote:

> [...]
>gennemskue hvordan jeg gør. Jeg har gang i noget Dateadd, men jeg kan ikke
>hitte ud af at få den til at se bort fra årstallet i datofeltet.

Er det SQL'en, der giver problemer?
Hvis det er Access: Prøv med noget i retning af:

.... WHERE (Month([Fdag]) = Month(Now()) AND Day([Fdag]) >= Day(Now()))
OR
(Month([Fdag]) = (Month(Now()) + 1) Mod 12 AND Day([Fdag]) < Day(Now()))

Altså enten de resterende dage af aktuel måned eller dagene i næste
måned indtil samme dag som aktuel.
Hvis aktuel måned er december, så bliver Month(Now()) 13, så derfor Mod
12 (division med 12-resten).

Ikke testet. Prøv selv, om du kan fikse sorteringen

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 15-01-08 12:12

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> Er det SQL'en, der giver problemer?
> Hvis det er Access:

Det er det

> [...]
> 12 (division med 12-resten).
>
> Ikke testet. Prøv selv, om du kan fikse sorteringen

Hm... Jeg synes jeg svarede på indlægget i aftes, men nu kan jeg ikke se det
Jeg prøver igen:

Tak for hjælpen Jørn. Jeg fik det til at virke efter inspiration fra dit
indlæg.
Det undrer mig bare, at der ikke er en Formatdatetime, der giver et output
som "dd-mm" - altså uden årstal. Jeg kan vel ikke være den eneste, der har
det behov en gang imellem?

--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 15-01-08 13:43

On Tue, 15 Jan 2008 12:11:58 +0100, "Claus Skaarup \(Arbejde\)"
<claus@limfjordsteatret.fejl> wrote:

>Hm... Jeg synes jeg svarede på indlægget i aftes, men nu kan jeg ikke se det

Du kom til at sende det som mail til mig ...

>Jeg prøver igen:
>
>Tak for hjælpen Jørn. Jeg fik det til at virke efter inspiration fra dit
>indlæg.

Velbekomme - og tak for tilbagemelding!

>Det undrer mig bare, at der ikke er en Formatdatetime, der giver et output
>som "dd-mm" - altså uden årstal. Jeg kan vel ikke være den eneste, der har
>det behov en gang imellem?

FormatDateTime konverterer jo til en tekststreng, hvilket gør den dårlig
og langsom i søgninger.
Og som jeg plejer at sige: Behandl datoer som datoer - ikke som
tekststrenge
Men hvis du absolut vil, så kan du jo selv lave en funktion til dit
behov i Access - så kan du få det resultat, du vil have.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj